Lisakaugtuledest mootorrattal: kontrollarv ikkagi 75
Moderaator: Moded
Vältimaks asjatuid postitusi ja saamaks kiiremaid asjakohaseid vastuseid, peab teema sisaldama järnevaid detaile:
- Pealkirjas: Tsikli mark ja lühike vea kirjeldus (kui täpsemini ei ole võimalik siis näiteks: probleem mootoris, probleem piduritega jne)
- Sisus võimalikult täpne vea kirjeldus ja mootorratta mark ning väljalaskeaasta
NÄIDE: Honda Hornet, tühikäiguga probleem.
Valesti alustatud ning sisutühjade teemade puhul on moderaatoril õigus teema kustutada!
Lisakaugtuledest mootorrattal: kontrollarv ikkagi 75
Vastus:Eestis kehtiv määrus ütleb:
Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded
Kood 203. Kaugtule laternad
3) summaarne kaugtulede valgustugevus, mida saab üheaegselt sisse lülitada, ei tohi M ja N kategooria sõidukil ületada 225 000 cd, L kategooria sõidukil – 120 000 cd;
Samas räägib
NÕUKOGU DIREKTIIV 93/92/EMÜ, 29. oktoober 1993,
kahe- või kolmerattalistele mootorsõidukitele valgustus- ja valgussignaalseadmete paigaldamise kohta
KAHERATTALISTE MOOTORATASTE SUHTES KOHALDATAVAD NÕUDED
6. PAIGALDAMISE ERINÕUDED
6.1. Kaugtulelaternad
6.1.11. Muud nõuded: samaaegselt sisselülitatavate kaugtulelaternate suurim valgustugevus ei tohi olla üle 225 000 cd (osa tüübikinnituse väärtus).
Seega küsimus: Kumb kehtib? Ja kui kehtib määrus, siis miks arvatakse, et mootorrattur vajab pimedas sõitmiseks poole vähem valgust kui autojuht?
Ehk on kellelgi abiTere
Suur tänu ebatäpsusele tähelepanu juhtimise eest. Tegelikult on Teie poolt nimetatud määruses vastuolu. Koodi 203 punkti 7 kohaselt ei tohi üheaegselt sisselülitatud kaugtulede kontrollarvude summa ületada arvu 75, mis vastab valgustugevusele 225 000 cd. See nõue kehtib ka L kategooria sõiduki kohta. Sama koodi punkt 3 lubab valgustugevuseks L kategooria sõidukil ainult 120 000 cd. Õige on lubatud valgustugevus 225 000 cd, nii nagu lubab ka direktiiv 93/92/EMÜ. Teeme majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ettepaneku korrastada määruse tekst.
Lugupidamisega
Vello Mäeots
Tehnoosakonna ekspert

liiklusseadus
§ 29. Juhi vanuse alammäär
2) 18-aastane - A-kategooria mootorratas, mille mootori võimsus ei ületa 25 kW või erivõimsus ei ületa 0,16 kW/kg, B-kategooria auto, C1-alamkategooria auto, T-kategooria mootorsõiduk;
Loogiliselt võttes peaks sõna "või" tähistama kas üht või teist ja ei sea tingimuseks mõlema korraga täitmist. ARK aga ütleb, et mõlemad tingimused peavad olema täidetud (mida pekas tähistama hoopis sõna "ja").
Samas aluseks olevas eurodirektiivis oli asi üheselt määratletud. Ei mäleta enam, kuidas. Seal oli lausa lause kontekst teine.
-
- Postitusi: 382
- Liitunud: 15 Veebr 2007, 23:40
- Tsikkel: Suzuki V-Strom 650
- Asukoht: Tallinn
- Tänatud: 1 kord
Re: Lisakaugtuledest mootorrattal: kontrollarv ikkagi 75
Mitmetel ratastel on juba tehasest kaks lähi- ja kaks kaugtuld, millel autodega identsed pirnid sees ja seega ilmselt ka valgusjõud sama.Aizar kirjutas:Uurides rattale lisakaugtulede paigaldamist reguleerivaid akte jõudsin nagu paljud teisedki ebaloogilise piiranguni, et mootorrattal tohib olla vaid pool auto tulede valgusjõust.
Ma ei usu, et Sa seda üleskaevamist tegelikult tahadmella kirjutas:Kui nüüd keegi kaevaks uuesti üles ka lubade teema, millest mõned aastad tagasi jahutud sai ja kus oli ka sõnastuse loogiline vastuolu võrreldes eurodirektiiviga.

Nimelt võttis EU komisjon eelmisel aastal vastu ühise seisukoha, millega muudeti eelnevalt kehtinud 91/439/EMÜ direktiivi (tekst), kus A kategooria on sõnastatud järgnevalt:
Selle põhjenduseks toodi:3. Mootorrattad (külghaagisega või ilma) ja traikid:
- mootorratas — direktiivi 2002/24/EÜ artikli 1 lõike 2 punktis b määratletud kaherattalised sõidukid (külghaagisega või ilma);
- traik — direktiivi 2002/24/EÜ artikli 1 lõike 2 punktis c määratletud kolme sümmeetriliselt paikneva rattaga sõiduk.
a) A1-kategooria:
- mootorrattad, mille silindrite töömaht ei ületa 125 cm3, mille võimsus on kuni 11 kW ja mille võimsuse/massi suhe ei ületa 0,1 kW/kg;
- traikid, mille võimsus on kuni 15 kW;
- vanuse alampiir A1-kategooria puhul on 16 aastat;
b) A2-kategooria:
- mootorrattad, mille võimsus ei ületa 35 kW ja mille võimsuse/massi suhe ei ületa 0,2 kW/kg ja mis ei ole ümber ehitatud sõidukist, mille võimsus on vähemalt kaks korda nii suur;
- vanuse alampiir A2-kategooria puhul on 18 aastat;
c) A-kategooria:
i) mootorrattad
- Vanuse alampiir A-kategooria puhul on 20 aastat. Selle kategooria mootorrataste juhtimise õiguse saamiseks nõutakse mootorrataste juhtimise kogemust vähemalt kahe aasta jooksul A2-kategooria sõiduki juhiloa alusel. Eelneva kogemuse nõudest võidakse loobuda, kui juhiloa taotleja on vähemalt 24-aastane.
ii) mootorrattad, mille võimsus ületab 15 kW
- Vanuse alampiir traikide puhul, mille võimsus ületab 15 kW, on 21 aastat.
Juhilubade kohta EUs üldisemalt http://ec.europa.eu/youreurope/nav/et/c ... ex_et.html(10) Kaherattaliste sõidukite kategooriate ning sõitjate ja kaupade veoks kasutatavate sõidukite kategooriate juhtimisõigusele järk-järgulise juurdepääsu põhimõtet tuleb veelgi tugevdada.
(11) Liikmesriikidel tuleks siiski lubada kehtestada teatavate sõidukikategooriate juhtimiseks kõrgem vanusepiir, et parandada veelgi liiklusohutust; liikmesriikidel peaks olema erandlikel asjaoludellubatud kehtestada madalamad vanusepiirid, et võtta arvesse riigisiseseid olusid.
(12) Kategooriate määratlused peaksid kajastama suuremal määral asjaomaste sõidukite tehnilisi näitajaid ja sõiduki juhtimiseks vajalikke oskusi.
(13) Mopeedi juhtimiseks vajaliku juhiloa kategooria kehtestamine suurendab eelkõige liiklusohutust kõige nooremate juhtide hulgas, kes statistika järgi osalevad liiklusõnnetustes kõige sagedamini.
Re: Lisakaugtuledest mootorrattal: kontrollarv ikkagi 75
See nüüd küll päris õige jutt ei ole. Valgusjõud oleneb ka reflektori kujust ja tuleklaasist.ulmo kirjutas:Mitmetel ratastel on juba tehasest kaks lähi- ja kaks kaugtuld, millel autodega identsed pirnid sees ja seega ilmselt ka valgusjõud sama.
Said täiesti õigesti aru. Eesti on praegu sellises seisus, kus A2 kategooriat välja ei antagi, vaid selle asemel antakse alates 18 eluaastast A kategooria eritingimusega 105 "Mootorratas mootori võimsusega kuni 25 kW või erivõimsusega kuni 0,16 kW/kg." (vana piirang 4), mis on AINULT Eestis kehtiv kood. Ehk siis, ülejäänud euroopa jaoks antakse meil juhtidele täis A-kategooria juhtimisõigus 18 eluaasta täitumisel, mis on täpselt 2 aastat varem, kui direktiiv ette näeb. Reaalset kasu sellest Eestis sees muidugi ei ole.Primo kirjutas:Et siis millal Eesti sellele 35kW 25kW'i asemel nõudele üle läheb?
Või ma sain millestki valesti aru?EU's juba terve aasta kehtib, me ka EU's.
Samuti on Eestis praegu norm, mis lubab nö piiranguteta A kategooria anda inimesele, kellel on suvalise teise kategooria juhiload (st mitte esmased). Enamikele tähendab see 20 eluaastat -- 18 B-kat load, 2 aastat esmast, eksole. EU direktiivi alusel oleks nõutav aga 2 aastat konkreetselt A2-te või 24 eluaastat.
Need kaks olid põhilised punktid, mille tõttu ma arvasin, et Mella ei taha vastust teada

On täiesti selge, et praegune olukord on vastuolus eurodirektiivis toodud ühtsuse ja läbipaistvuse printsiibiga. Samas ei ole vähemalt minu andmetel selles suhtes mingit liikumist lähiajal oodata. Vähemalt liiklusseaduse uues redaktsioonis seda ei ole ja mootorsõiduki juhi juhtimisõiguse andmise ja eksamineerimise korra uuendamisest pole ka midagi kuulda olnud
P.S. Ma ei ole päris veendunud selles, et eesti eritingimust ei saaks välismaal vajadusel kontrollida ja/või eesti kodanikule selle eest trahvi teha. Küll aga olen ma veendunud, et mitte ükski EU politseinik ei oma vähimatki aimu sellest, misasi on eritingimus 105. Vanal juhiloal oli 25kw välja kirjutatud, uuel versioonil enam ei ole.
P.P.S Jube offtopicuks läheb...
Nii. 21.12.2007 jõustus määruse Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded muudatus, mille kohaselt:
7) lisa 1 koodi 203 nõuete punkt 3 ja lisa 2 koodi 203 nõuete punkt 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
« 3) summaarne kaugtulede valgustugevus, mida saab üheaegselt sisse lülitada, ei tohi ületada 225 000 cd;»;
Ehk siis nüüd ei ole nimetatud punktis enam mootorrataste diskrimineerimist..
Mis puutub teistesse muudatustesse, siis mõned huvitavad punktid veel:
4) lisa 1 koodi 201 nõuete punkti 7 lõppu täiendatakse lausega järgmises sõnastuses:
«Alates 1. jaanuarist 2002. a esmakordselt kasutusele võetud L kategooria sõidukitel on lubatud kasutada M1 või N1 kategooria sõidukite valgustusseadmete nõuetele vastavaid valgustusseadmeid;»;
ja võibolla kasulikumgi teada isepaigaldatud xenonitega sõiduautode omanikele
19) lisa 1 koodi 224 nõuete punkt 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
« 2) alates 1. oktoobrist 2000. a esmakordselt kasutusele võetud gaaslahenduslampidega M ja N kategooria sõidukil ja alates 10. juulist 2011. a esmakordselt kasutusele võetud hõõglampidega, mille valgusvoog ületab 2000 lm, M ja N kategooria sõidukil, peab lähitule laternate valgusvihu kõrguse reguleerimine, sõltuvalt kere asendist, toimuma automaatselt ja sõidukil peab olema laternate hajutiklaasi puhasti;»;
Ehk siis kuni 1.okt 2000 esmaregistreeritud sõidukitel ei pea xenonitel olema enam kõrguse regulaatorit ega pesurit.
Iseõppijatele:https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=12891725
Selline küsimus, kui panna kaks lisatuld (miskid väiksemad) Suzuki Rg125 1988 kas siis genekas toidab ära? Kuna pean sõitma vahel õhtul/öösel pimedas kehvemal teel ei tahaks saada augu, metslooma või muu ohvriks. Paneks eraldi lüliti alla ja kasutaks vaid suurel vajadusel metsa teedel ja niisama neid ei põletaks. Isegi kui on seadusega vastuolus, siis pimedal metsateel on enda ohutus natukene tähtsam. (Esitules on küll uus pirn, H4 klaasiga kuid see pole ikka see, tahaks laiemalt ja kaugemale näha.) Kas veaks tehniliselt välja?
-
- Postitusi: 2411
- Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
- Tsikkel: FLTRXS
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 14 korda
- Tänatud: 26 korda
Tere Suska,
Kas "väikesed " tähendab gabariitidelt väikesed või ka väikese võimsusega? Milline võimsus on väike? Elik täpsusta palun andmeid.
Mis metsloomi puudutab siis nende vastu aitab (kui aitab) ainult aeglasem sõidukiirus. Kui ikka kult metsast välja ja otse ratta ette hüppab, ei ole erilist vahet kui hästi ta sel hetkel valgustatud oli - reageerida ei jõua nii või teisiti. Aukude vastu on ehk lisatuledest abi aga ... tihti tehakse lisatuledega see viga et pannakse nad valgustama ots tsikli ees olevat ala. Ja olgem ausad - ega enamus "lihtsaid" tulukesi ei olegi võimalised kaugemale valgustama. Tulemus - jube valge tundub kogu tee, saab ka pimedas kiiresti sõita. Aga ... see hästi valgustatud ala on selles tsoonis kus augu nägemisest juba lootusetult hilja on .
OK, läks vist targutamiseks. Kas esialgne küsimus ka vastuse sai ...hmm ... lisatulede võimsust tahaks ikka teada enne kui soovitusi jägada. Aga kõige lihtsam on tuled külge ühendada ja vaadata mis akupinge teeb. Jääb normi piiridesse - võid külge jätta.
terv
Kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light
-
- Postitusi: 1244
- Liitunud: 03 Aug 2003, 23:24
- Tsikkel: Valkyrie
- Asukoht: LÕUNA- eesti/ neprrrr, Honda F6 Valkyrie, Yamaha XVS 125 DragStar, ex-yam fj1200
- Tänatud: 1 kord
- Kontakt:
http://pilt.delfi.ee/my_picture/1899901/
Panin oma vanakesele suht julmalt hella FF id külge, näitusel ei käi, ja pimedas tahaks ka sõita. Ikka on hea küll.
-
- Postitusi: 2130
- Liitunud: 10 Sept 2005, 19:18
- Tsikkel: Varadero XL1000 Husaberg FE570
- Asukoht: Rakvere
Suska kirjutas:Selline küsimus, kui panna kaks lisatuld (miskid väiksemad) Suzuki Rg125 1988 kas siis genekas toidab ära? Kuna pean sõitma vahel õhtul/öösel pimedas kehvemal teel ei tahaks saada augu, metslooma või muu ohvriks. Paneks eraldi lüliti alla ja kasutaks vaid suurel vajadusel metsa teedel ja niisama neid ei põletaks. Isegi kui on seadusega vastuolus, siis pimedal metsateel on enda ohutus natukene tähtsam. (Esitules on küll uus pirn, H4 klaasiga kuid see pole ikka see, tahaks laiemalt ja kaugemale näha.) Kas veaks tehniliselt välja?
Lisatuledest on kõvasti abi, mul datsuni 3000-sed Hellad valgustasid põtra imehästi, hetk enne seda, kui talle kümnesse sõitsin
Muideks kitse ka, aga need olid juba uued tuled
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 6805
- Liitunud: 09 Mai 2006, 12:08
- Tsikkel: XV1900
- Asukoht: Head mõtted
- Tänanud: 700 korda
- Tänatud: 461 korda
Looma vastu aitab ainult normaalne kiirus.
Sellele lootma jäädes, et uluk tuledele(ka lisatuledele) sisse vaatab, on nats narr.
Tuleb lihtsalt loomade liikumisradasi teda, esialgu oma maakonna piirides, ülejäänutel usaldada liiklusmärke. Need ei ole niisama paikka pandud.
Oma vanale autole sai USA'st ostetud head lisatuled, paraku kirjadega "show use only". Õnneks kohalik ülevaataja ei peedistanud eriti ja lubas alles jätta.
Norras nägin BMW K masinal gondli [Motobot: õige on "gondli"] all kahte lisatuld- oli see nüüd lubatud või mitte?
Edu
Ega ta siga või muud looma esile ei too kui lauljat laval, kuid natukene turvalisem ikka. Vähemalt ei näe siga ainult siis kui temaga pikali olles tähti vaatad (õnnetus). Kiirus peab sobiv muidugi olema, kuid nagu ennist ütlesin - on turvalisem.
Võimsuse kohta ei oskagi ütelda kuna ei ole nii silma ees kuidas nad valgustavad. Väiksed all sai ennast pahasti väljendatud, mõeldud sai väikest, samas piisavalt hea näitavusega. Paika paneb vist ka natukene näitavuse reflektori suurus. Ega eriti vist ei tahaks igaüks endale suuri lahmakaid ette panna ju. Aga kui võimsad tavaliselt kaugtuled on, kas miski 55W?
Näiteks midagi sellist äkki, mõõtmetelt jäi internetis silma et on pisemad,
Sirius kaugtulede komplekt
Mõõt: 90x79mm
Klaas: värvitu rihveldusteta
Korpus: must metall
Pirn: H3, 12V 55WHind: 285.00 EEK
Kuigi midagi sellist oleks lahedam, http://www.piaa.com/Lamps/Lamp-pages/004xt.html Aga kuna olen algaja, ning võin tuled veel tee peale ära kaotada (käpla käik) siis piirduksin odavatega praegu.
Ise arvan, et genekas toidab kenasti ära, iseasi kas ka toitma jääb, vb kuluvad harjad kiirelt ära või midagi taolist.
Igatahes, kui panna tuleks võtta otse akult, vähemalt 10A relee, kaitse ja lüliti. Natuke kaablit ka paha ei teeks.
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.