sõiduvarustuse kohta huvitav artikkel - eriti algajatele

Kõik mis puudutab mootorratta sõiduks vajalikku varustust. Nii seda, mis mootoratturile selga käib, kui ka seda, mis usinad tsiklistid oma rataste külge kruvivad. Mootorratturi kiivrid, kindad saapad ja joped. Räägi mootorratturitega.

Moderaator: Moded

Kasutaja avatar

Teema algataja
manager2
Postitusi: 590
Liitunud: 12 Mär 2006, 16:52
Asukoht: Tallinn

sõiduvarustuse kohta huvitav artikkel - eriti algajatele

Lugemata postitus #1 Postitas manager2 » 29 Apr 2006, 23:37

Liitusin selle foorumiga nii umbes 1,5 kuud tagasi ja mis seal salata, sellest on palju abi olnud. Eriti just varustuse valimisel.
Kuna tänane päev polnudki nagu midagi huvitavat teha, siis otsustasin ühe minu arvtes ääretult asjaliku artikli ära tõlkida. Kõik siinsed foorumi külastajad ei pruugi ju inglise keelega sinasõbrad olla.
Jutt minu arvates ääretult mõnusalt kirjutatud just neile, kes veel "vanad kalad" pole. Artikkel ise kahes osas. Esimene osa puudutab kogu varustust va. kiivrid. Teine osa siis pühendatud kiivritele. Kuna kiivritest on siin foorumis teemasid küll ja küll, siis seda osa ma hetkel tõlkima ei hakanud. Kui soovi on, siis kui jälle aega saab, eks võib ju ära teha.
Kommentaariks veel niipalju, et loomulikult, kohati on asjal vähe reklaamimaik juures ja keskendutud on rohkem U.S.A. turule, aga asja sisukust see ei vähenda.

Artikli autor on David L. Hough
avaldatud on ta siin: http://www.soundrider.com/archive/safety-skills/crash_padding-pt1.htm
Head lugemist. :)

SÕITJAT KAITSEV VARUSTUS
Kombinesoonid, Saapad ja Kindad

Tõsised sõitjad kulutavad palju aega taktikalistele küsimustele tulemaks toime mootorrattasõidu riskidega. Et sõita mööda kurvilist teed, ilma pinnaseproove võtmata, on vaja head kurvivõtmisoskust, mitte ainult pimedat õnne. Tänapäeva teedel on palju varjatud „püüniseid”, mis varitsevad hoolimatut sõitjat ja meil tuleb aru saada millised nad välja näevad ja kuidas neid vältida. Isegi kui maantee, pinnas või liiklusolukord ei tekita probleeme tuleb meil teada, kuidas hooldada oma ratast, sõita grupis, sõita koos reisijaga, hakkama saada mudaste ümbersõitudega ja ellu jääda hulludes ilmastikutingimustes. Lühidalt - tõsine sõitja kogub teadmisi ja oskusi, et vältida õnnetusi.
Mida me ei suuda vältida on võimalus, et varem või hiljem on meie kord kukkuda. Ei ole lihtsalt võimalik elimineerida kõike mootorrattasõiduga seotud riske. Statistiliselt satub tüüpiline tänavasõitja oma mootorratturi aja jooksul ühel või kahel korral tõsisemasse avariisse. Seega, kui on sinu kord kukkuda, lohised sa mööda teed täpselt selles varustuses, mille sa otsustasid enne starterinupule vajutamist selga ajada.

Mugavus vs Kaitse.
Põhiline sõiduvarustuse eesmärk on kaitsta nahka ja polsterdada äkklöökide vastu. Kui sa tahad teada, milline näeb välja hea kaitseriietus, vaata mida kannavad võidusõitjad. Nad ei kavatse kukkuda, kuid nad saavad aru, et kukkumine käib asjaga kaasas kui liigud pidamise piiril. Loomulikul ei ole ringrajal võidusõitjate poolt kasutatavad nahkkombinesoonid eriti praktilised igapäevasel kruisimisel või motomatkadel. Tänavasõitjate puhul, kes viidavad päevi ja mõnikord nädalaid sadulas palju „tsiviliseeritumatel” kiirustel, võib olla mugavus suurem otsustusargument kui rebenemiskindlus. Seda siis kui valitakse sõiduvarustust. Kaitse kuumuse, külma, sademete, tuule, müra ja prahi vastu või isegi varustuse stiil võib sulle olla sama oluline kui rebenemise ja löögikaitse.

Varustus oo Varustus.
Peamised sõiduvarustuse osad on: jakk, püksid, saapad, kindad, kiiver ja silmade kaitse. Lisaks on veel mõningaid „eksootilisi” tooteid nagu näiteks selja- ja kaelakaitsed. Alustame siiski tähelepanu pööramisest põhiliste kehaosade kaitsmisele.
Kas sa tõesti vajad kogu seda „eksootilist” mootorratta spetsvarustust, või saaks äkki sama hästi hakkama kandes matkajopet ja siniseid teksaseid või ehk suusapükse? Algajad sõitjad eeldavad, et iga vastupidav väliseks spordiks mõeldud riietusese sobib ka mootorrattasõiduks, kuid veteranid on õppinud, miks mootorrattavarustus on eriline. Näiteks matkajope, mis on soe ja mugav jalakäija kiirusel, võib lopendada ja tuult koguda nagu langevari, kui sõidate oma rattaga maanteekiirusel. Mootorrattariietus peab olema suhteliselt jäik, vältimaks häirivat tuule käes loperdamist, peaks omama lukke või klappe, mille abil saab reguleerida õhu liikumist, peab tagama isolatsiooni ja ilmastikukindluse ja kaitsma põrutuse eest ja olema rebenemiskindel.
Ja jätke meelde, et mootorratta riietus peab olema valmistatud mugav arvestades sõiduasendit. Juba lihtsalt rattal istudes tõusevad su pükste alumised otsad ülespoole mõned sentimeetrid, pükste kangas koguneb suu põlvede alla volti ja käed ulatuvad varrukatest rohkem välja. Võib-olla on vaja su riietuse lõiget muuta, et see sobiks su ratta ja sinu ergonoomikaga. Ehk siis, kui sa sõidad ettepoole kaldus, on hea kui sinu jakk on sellise asendi jaoks õmmeldud ja seljal on venivast materjalist osa. „Kruiseri” jakk aga on tehtud püstise sõiduasendi jaoks ja peaks venima kaenlaalustest, lõdvem olema rinnaesisel ja ilmselt jätab see selja paljaks kui sellega sõidetakse baigil.

Pidage meeles, kui ostate sõidukombinesooni või jaki, proovige seda seljas kui istute oma tsikli peal, mitte lihtsalt seistes poe seinal oleva peegli ees. Kui enda ratast ei ole käepärast, otsige poest võimalusel samasuguse sõiduasendiga ratas ja proovige sellel istuda. Või siis vähemalt istuge selle riietusega toolile, simuleerides tavalist sõiduasendit. Jaki varrukad ja pükste sääred peavad olema piisavalt pikad, katmaks kogu teie jalgade ja käsivarte muidu katmata pinda. Seega peaks olema nad tavapärasest pikemad. Samuti tasuks jakki ja pükse proovida koos oma tavapäraste sõidusaabaste, kinnaste ja kiivriga.
Veel tuleks mainida, et tasuks proovimisel kanda paksemat sviitrit või lisasoojustusvesti, kindlustamaks, et jakk on piisavalt suur, kandmaks seda ka lisasoojustuse peal. Kui müüja ei soovita sulle proovida riietust sõiduasendis, on see ilmne vihje, et asud vales poes. Sa viidad paljusid tunde kandes oma sõiduvarustust – ära lase ennast otsustamisel kiirustada liialt püüdliku müügimehe või atraktiivse hinnasildi poolt.

Stiil ja funktsionaalsus
Sõiduriideid on saadaval nii kaheosaliste komplektidena kui ka üheosaliste kombinesoonidena. Kokkuvõtvalt on eraldi pükse ja jakki kergem selga panna ja ära võtta kui kombinesooni ja nendega on kergem kombineerida. Näiteks kui tahaksite jahedal õhtul raja ääres ringi jalutada või restoranist läbi põigata, pärast seda kui olete end motelli registreerinud, kas poleks mugav kanda oma sõidujakki? Ühes tükis sõidukombinesoonid pakuvad paremat ilmastiku ja kukkumiskaitset aga on kohmakad riietumiseks ja vähem sobilikud „mootorrattavälistes” olukordades. Mõlemad – nii tekstiil kui ka nahast püksid on saadaval „teksa” stiilis vöö või traksidega või siis „tunkede” stiilis traksidega. Riidest sõidupükse ja jakke kantakse tavaliselt oma tavariietuse peal. See annab võimaluse oma sõiduriietest vajalikul pausihetkel „välja astuda”. Nahast pükse seevastu ei kanta tavariietuse peal, kuna teksade peal veel omakorda nahast püksid oleks liiga jäik. Seega kui kannate nahast sõidupükse on veidi keerulisem oma riietus kiirelt tänavale sobilikuks muuta.
Kuna meil on teemaks ka stiil, siis võtkem teadmiseks, et paljud sõitjad on rohkem mures oma välimuse kui kaitsete suhtes. Te näete paljusid sõitjaid kandmast nahkjakki ja puuvillaseid teksaseid. Muidugi, sinised teksased on suurepärane „ameerika kruiseri” vormirõivas, kuid puuvill ei oma pea mitte mingisugust rebenemiskindlust. Kui juhtud kukkuma kandes teksaseid ja sul ei ole täiendavaid jalakaitsmeid, siis puuvill kaob su jalgade ümbert juba paari meetri asfaldil lohisemise järel. Ühe alternatiivina nahk- või sünteetilisest materjalist sõidupükstele võib kanda pükste peale tõmmatavaid nahkkaitsmeid. Nendest on pärast sõitu kerge vabaneda kuid jalakaitsmeid ei paku kaitset kahe peamise kokkupõrke koha osas: kannikad.

On ka olemas spetsiaalsed teksad, mis on tehtud erilisest kangast ja need suudavad vastu panna märkimisväärsele hõõrdumisele. Tavaliselt on selline kangas valmistatud puuvilla, Spandeksi ja Kevlari kiudest. Sellised teksad on odavamad kui nahast püksid, kuid on jäigad, neid on raske õmmelda, kui soovite neid parajamaks teha ja ei pruugi pakkuda piisavat hõõrdumiskaitset kõikides situatsioonides.

Loomulikult ei pea te iga sõidu puhul kasutama ühesugust varustust. Mina valin oma kaitsmete liigi, arvestades tulevase sõidu tõenäoliste riskidega. Näiteks, kui ma sõidan kusagil orus külgkorviga, kannan ma tõenäoliselt riidest kaitseriietust või siis lausa ainult jakki, kuna on äärmiselt väike tõenäosus, et kukun. Kui aga lähen kiirele maanteesõidule mägisele ja kurvilisele teele, panen selga täisnaha. Juhul kui valite oma varustuse võttes arvesse tõenäolisi riske oma teekonnal, jätke meelde, et enamus mootorrattaõnnetusi juhtuvad linnatänavatel, kodule lähedal, ilusa ilmaga.

Kaitse
Osa kvaliteetse mootorrattariietuse hinnast moodustab mugavus, stiil, sobivus, osade vastupidavus ja ilmastikukindlus, kuid enim pööratakse tähelepanu löögikaitsele ja rebenemiskindlusele. „Löögikaitse” tähendab materjali võimet pehmendada kõvade esemete lööke, on nendeks siis teepind, teine sõiduk, kütusepaak või juhtraud. „rebenemiskindlus” tähendab materjali võimet mitte laguneda, kui sõitja mööda teepinda lohiseb. Üldiselt viitame löögi ja rebenemiskaitsele ühise nimetajaga „turvis”. Tuntud sõiduvarustuse tootjad suhtuvad turvisesse väga tõsiselt. Peale parima materjali leidmise on nende tõsiseks mureks ka välja selgitada õiged kohad, kuhu turvis paigutada, selle kuju ja püsivus. Mainekad tootjad kulutavad palju aega ja ressursse nende turviste väljatöötamiseks ja kasutavad maksimaalselt ära viimaseid tehnoloogiaid ning õnnetuste analüüse. Nad viivad toodete testimisel läbi nii laboratoorseid kui „tegeliku maailma” katseid. Lisaks uurivad nad raporteid, mida on andnud mootorratturid, kes on sattunud õnnetustesse, kasutades sellist otsest tagasisidet oma varustuse täiendamiseks. Nii Andy Goldfine (Aerostich) ja Wayne Boyer (Motoport U.S.A.) on nõus, et löögi pehmendus on tõsiste vigastuste vältimiseks sama oluline kui rebenemiskindlus. Teel maha lohisetud nahk ja liha on küll valus ja verine, löök aga võib tekitada ohtlikke ja võimalikke surmavaid sisemisi vigastusi. Õnnetusse sattudes saadakse jalavigastusi neljal juhul viiest, pooltel juhtudel on kannatanud kehaosaks käsi. Ülejäänud kehaosad, mis tavaliselt viga saavad on: õlad, rind ja rangluu.

Õlad, küünarnukid, tagumik ja põlved on peamised punktid, millega sõitja asfaldile maandub. Küünarvarred ja sääred on järgmised alad, mis löögi vastu võtavad. Enamik sõitjad saavad aru kui olulised on kaitsmed õlgadel, tagumikul, põlvedel ja küünarnukkidel. Tavaliselt on sõiduriietusel need piirkonnad tugevdatud eraldi materjalidega. Lisaks annab neid piirkondi tugevdada spetsiaalsete kaitsmetega, mis asetatakse riiete sisse kriitilistesse kohtadesse. Need kaitsmed on tavaliselt plastiku ja spetsiaalse vahtmaterjali segud. Sõitjad saavad aru ka sellest, et jala ülemine osa on ohus, kuna kokkupõrke korral sõitja lendab rattalt minema. Näitena, hoolsalt välja töötatud sõiduvarustus Aerostich ja Roadcrafteri kombinesoonidel on välimised tugevdused õlgadel, küünarvartel, istmikul ja säärtel, pluss erinevad turvised seespool. Aerostich oli esimene, kes lisas sõiduriietele viskoelastse vahu, mis on pehme ja painduv mugavuse eemärgil, kuid muutub jäigaks äkilise löögi korral. Motoporti Triarmor süsteem kasutab lamineeritud kolmekihilist „võileiba” - jäik välimine vahukiht, pehme plastkilp ja pehme „mälu”vaht seespool.

Nahast riided on tavaliselt tugevdatud, õmmeldes neile erinevatesse piirkondadesse tugevamat nahka või naha/plastmassi kihte. Bates nahkriietusele saab tellida vormitud kaitsmed, mis saab lihtsalt paigaldada võrktaskutesse kriitilistesse piirkondadesse riietuse sisemisel küljel. Bates-i Bob Rudolph soovitab leida piisavalt liibuv riietus ja vältida tugevate servadega plastosasid riietuse sees. Kottis riietus kipub volti minema ja lohisemisel kuluvad need voldid kiiremini läbi, millega on suurem võimalus vigastusteks. Pehmendamata plastkaitsmed võivad kokkupõrkel mõjuda nagu terav nuga, mis lõikab läbi naha.
Mõnele rõivale on sisse lisatud seljakaitse ja muid lisaelemente nagu kaelakaitse, peamiselt disainitud off-road sõitjatele. „Neck-Pro-Tech” on vahtpadi, mis keeratakse ümber kaela ja aitab vähendada rangluu ja kaelavigastusi. Motoport pakub jakile kerget Lycra võrkvoodrit Triarmor kaitsmetega, nad nimetavad seda „Body Guard Jacket”, mida saab kanda iga kaitsmeteta jaki all.

Nahk või kangas?
Milline on siis sõitmiseks parem, kas nahk või sünteetiline kangas? Nahk on sõitmiseks suurepärane valik. Nahk on mugav, stiilne, ei lopenda, omab väga head kuumuse ja hõõrdumise kaitset ja püsib vormis mitmeid aastaid. Paks nahk on eriti rebenemisekindel. Näiteks võistlustele mõeldud nahkkombega võib vabalt lohiseda 30 meetrit, enne kui see läbi kulub. On üsna tavaline, et nahast kombinesoonis võistleja kukub võistluskiirusel ja jalutab minema ilma tõsiste vigastusteta.
Naha negatiivsetest omadustest tuleb märkida, et ta on raske, seda on keeruline puhastada ja pea võimatu muuta veekindlaks. Hea nahk on kallis ning seda tuleb tihedalt hooldada, et see püsiks värskena ja ei läheks kopitama. Kui kavatsed minna sõitma vihmaga, siis tuleks sul nahkriietusele peale tõmmata veekindel vihmariietus. Ja kui su nahast kombe peaks niiskeks muutuma umbses ja niiskes kliimas sõites, arvesta, et see võtab külge lõhna, mis sul silmad vett ajama paneb. Sa ei saa oma nahka pesumasinasse visata ja on vähe puhastusteenuse pakkujaid, kellele saab usaldada naha puhastamise, ilma et nad seda ära rikuksid. Sellegipoolest, nahk on mugav, stiilne ja vastupidav. Nahast varustus kestab eluaja kui seda korralikult hooldada ja nahast riietust saab sisuliselt lõpmatult taastada, mis teeb sellest väga populaarse materjali mitmete sõitjate hulgas.

Ostja meelespea
Võta arvesse, et erinevatel nahkadel on tohutu vahe, mis väljendub naha eri tüüpides, selle viimistlusprotsessis, paksuses ja konkreetse naha tugevuses. Kõige levinum on veisenahk. Kitsenahk on veisenahast tugevam ja paindlikum. Hirvenahk on väga paindlik ja kulumiskindel kuid märjaks saades ei hoia oma vormi. Hobusenahk on äärmiselt vastupidav, kuid seda pole eriti saada ja on äärmiselt raske töödelda. Mis iganes nahka ka ei kasutata, kvaliteedi jaoks kõige olulisem on selle kuivatamise ja parkimise protsess. Tuntud nahkriiete tootjad on väga valivad, kui nad endale nahka ostavad, kuna nende reputatsioon sõltub ju nende toodetest, mida nad valmistavad. Nahkjakk odava hinnasildiga võib tunduda atraktiivne, kuid võib muutuda raharaiskamiseks kui nahk kiiresti laguneb või tõmblukud eest kukuvad.

Aga Sünteetika?
Sünteetilisest kangast sõiduvarustus võib olla sama mugav kui nahk, kõikide samade „mootorrattasõidu” omadustega, seejuures olles poole kergem ja pehmem ning lisaks veel veekindel ning lihtsalt pestav. Aerostichi „aju” Andy Goldfine töötas välja Cordura Roadcrafteri kui vahepealse sõiduülikonna igapäevaseks kasutamiseks Minnesotas. Cordura on äärmiselt kulumiskindel polyamiidfiiber, olles elastne kuid samas rebimiskindel. Motoport kaldub tugevalt Euroopa varustusdisaini ja materjalide poole nagu Kevlar ja Cordura kuid liigub Ultra Cordura poole, millel on äärmiselt vastupidav kiud tugevama rebimise ja kulumiskindlusega ja mis hingab paremini.

On kaks lähenemist, kuidas muuta sünteetiline varustus veekindlaks: liita materjalile hingav kiht nagu Gore-tex sissepoole või lisada eraldi veekindel isoleeritud vooder. Teoorias hingab jakk paremini eraldi voodriga, kuid jakk ise vettib vihma korral läbi. Ja kui veekindel kiht sisaldab voodrit, ei saa vihmase kuid sooja ilma puhul vooderdust eemaldada. Praktikas on kasulik lisada veekindel materjalikiht jaki välimisele materjalile ja omada eemaldatavat voodrit, seda tehnikat kasutab ka Aerostich. Et tagada täielikku veekindlust, peavad õmblused olema juba tootmisprotsessi ajal „teibitud”. Lukuga kinnitust ei ole võimalik teha veekindlaks, seetõttu on sõiduriietusel lukkudel eraldi kate vähendamaks niiskuse läbitungimist.

Kevlar vs. Cordura
Kevlar, mis on äärmiselt tugev sünteetiline kangas võib tunduda ideaalne materjal sõiduriietuse valmistamiseks, kuid selle rebenemiskindlus ei saa tugevamate kiudmaterjalide vastu. Üldiselt Cordura nailon fiiber venib ümber takistuse ja taastab hiljem oma kuju, Kevlar aga, mis ei veni, jäädes pinnasest väljaulatuvate osade taha kinni, rebeneb. Sellepärast ei ole Kevlarist sõiduriided, mitte puhtast Kevlar kangast vaid spetsiaalsed Kevlari, Cordura ja Lycra segud. Ainult üks firma maailmas toodab Kevlar kangast, mis on sobilik mootorrattasõiduks: „Schoeller Textile Company” Šveitsis.
Motoport toodab Kevlarist riideid tellimustööna Calsbadi tehases Californias, kasutades Schoelleri kangast. Marsee reklaamib Ultra Ballistics Kevlar jakki. Aerostich aga kasutab oma kõrgelt hinnatud Roadcrafter ja Darien sõiduriiete tootmisel jätkuvalt vaid Cordura nailonit.

Letikaup vs. Tellimustöö
On ju rohkem suuruseid kui S,M,L ja XL. Tootjatele oleks palju lihtsam, kui mootorratturid oleksid kõik ühte kasvu ja samasuguse kehakujuga. Paraku oleme me aga erinevat kasvu ja meie käe ning jala jämedused ning pikkused on erinevad. Kui te ei leia poeriiulilt sobiva suuruse või stiiliga sõiduriietust võiks kaaluda tellimisel valmistatud riideid. Nahkriiete valmistajad nagu Langlitz, Bates, Z Custom Leathers ja Vanson spetsialiseeruvad tellimustöödele. Masstoodangule keskendunud Aerostich ja Motoport teevad samuti tellimustöid. Tellimise puhul ei saavuta te mitte ainult täpsed mõõdud vaid saate valida ka materjali, värvi, vöö, taskud, kaitsmed jne…

Asu järjekorda
Kui soovite spetstellimust või õmblemist tuleb teil valmis olla pikemaks ooteajaks. Näiteks Langlitz teeb käsitööna maksimaalselt 1600 rõivaeset aastas. Seega lasete end mõõta ja siis jääte ootama, millal teie järjekord saabub. Tootjatel nagu Bates ja Vanson on mõnevõrra suurem tootmisvõimsus, kuid te peate siiski tellima oma nahast riided tükk aega enne seda, kui nendega sõitma kavatsete hakata. Esimese sammuna eritööna valmistatud riiete saamisel tuleb hankida mõned kataloogid ja soovitavalt mõned materjalinäidised. Siis saate teha otsused disaini osas ning võtta vajalikud mõõdud, et saavutada õige suurus teie ja teie ratta jaoks. Pole kahtlustki, et viimase peal eritööna tehtud sõiduvarustus on kallis. Kuid kui kavatsete mootorrattasõiduga tegeleda veel aastaid, võtke oma sõiduvarustust kui olulist osa kogupaketist. Kõrgekvaliteetne varustus ei ole iga korraga mitte ainult mugavam, vaid ka kestab aastaid. Ja kui lõpuks mõni lukk järele annab, on hinnatud valmistaja nõus selle rõõmuga korda tegema. Pole harvad juhud, kui Langlitzi või Batesi nahktagi on veel 30 aastase kasutamise järel täiesti korralik.

Hind

Viimase sõna tellimustööna tehtud 10 taskuga, kaitsmetega nahkjakk maksab umbkaudu 750$. Väga head „teksa” stiilis nahast püksid, mis jakiga sobivad maksavad umbkaudu 450$. Tõsine eritellimusel voodriga tekstiilist jakk, millel on kätel lukud, vöö reguleeritav, taskud, käte alt ventileeritav, maksab umbkaudu 600$. Sinna juurde tekstiilist kaitsmetega püksid, millel on ka põlve slaiderid, maksavad umbes 450$.

Teisest spektrumi otsast võite aga endale poeriiulilt soetada „pühvlinahast” Highway jaki ja kauboipüksid, seda kõike kokku 300$ eest. Või kui eelistate soodsat riidest sõiduülikonda ilma kaitsmeteta, siis saate traditsioonilise inglise vahatatud puuvillakanga jaki ja püksid pea samasuguse hinnaga. Te võite poest ja kataloogidest leida mitmeid stiilseid nahkriideesemeid, mõnikord eriti soodsa hinnaga ja mõned nendest on tõesti sobilikud ka sõiduvarustuseks. Kuid isegi kui leiate endale odava jaki, mis istub hästi seljas ja sellega näete välja nagu „metsikute” liige, ei ole te eriti rõõmsad kui teie tagi lukk kinni kiilub või esimese vihmaga nahktagi kattevärv mööda teie keha laiali valgub või kui järgmisel suvel oma käed välja sirutate ja õmblused kärisevad. Ja eriti vihased olete siis, kui oma varustuse parandusse tahate viia ja avastate, et tootja on kadunud. Sõiduvarustus on ideaalne näide illustreerimaks vana sõnakõlksu: „sa saad täpselt seda, mille eest maksad” (you get what you pay for).

Karjuse mantli hoiatus!
Mõned kruiserid kannavad lõhikuga „austraalia sisemaa” stiilis karjuse mantleid. Need on pikad vahatatud puuvillased mantlid. Nad on vastupidavad, tuule- ja veekindlad, mõistliku hinnaga ning nende robustne välimus tõmbab tähelepanu. Kui iganes ideaalne see mantel on ka hobusega sisemaal ratsutamiseks või Chicago kaldapealsel lonkimiseks, ei sobi ta mootorratta sõiduks. Tõsine oht seisneb selle mantli pikkuses, mantel võib takerduda mootorratta pöörlevate osade vahele. Võite ette kujutada, mis juhtub, kui raske kangas jääb keti ja tagumise hammasratta vahele. Parim nõuanne on sellist mantlit mootorrattaga sõitmisel vältida.

Saapad.
Nahast saapad pakuvad paremat kaitset kui kangast sport jalanõud. Nahast pealsed aitavad kõrvale juhtida lendavat prahti ja hoiavad ära põletused. Õnnetuse korral kaitsevad nahast saapad löögi ja hõõrdumise eest. Kujutage ette mis juhtub teie varvastega kui nad mööda asfalti lohisevad. Astmeline saapatald aitab jalgadel jalatugedel püsida. Eelistatud on jalga tõmmatavad või lukuga saapad, vältimaks saapapaelte takerdumist ratta külge, kui soovite jalga maha panna. Pikad (30cm või kõrgemad) saapad aitavad kaitsta teie pahkluud lendavate kivide, putukate ja kuuma väljalasketoru eest.

Saadaval on suur valik spetssaapaid mootorrattasõiduks. Populaarsed firmad: Alpinestars, AGV, Fieldsheer, Gaerne, SIDI, Bates Fastlane ja Motoline. RiderWearhouses on huvitav SIDI saabas, mida nad nimetavad „Combat Touring Boot” (…kui krossisaabas on liiga kohmakas ja tavaline tänavasaabas on liiga vilets…). Mootorratta saabastel on spetsiaalsed omadused nagu lukukatted, kinnituspandlad, kaitsepolster ja õlikindlad tallad. Mõned saapad on vooderdatud veekindla hingava materjaliga, hoidmaks teie jalgu kuivana.

Kui saabas sobib.
Kahjuks on enamik mootorrattasaapaid saadaval vaid keskmise laiusega, mis annab tõsise tagasilöögi nendele sõitjatele, kelle jalad ei ole tavaliste mõõtmetega. Kui sinu jalakuju nõuab kas laiemat, kitsamat või teistsuguse liistuga saabast võib sobiva leidmiseks kaua aega minna. Motoporti saabaste valikus on veekindel nahksaabas, mis nende sõnul venib, et sobida laiematele jalgadele. Bates saab tarnida kitsamaid saapaid. Justin toodab nüüd saapaid erinevate laiustega.

Üks praktiline võimalus on „Wellingtoni” stiilis nahksaapad selliselt tootjalt nagu „Red Wing” või „Frey”. „Wellid” ei ole nii värvilised ega võidusõidu stiilis kui on Itaalia ja Saksa mootorrattasaapad, kui on päris vastuvõetavad konservatiivsemate sõitjate jaoks ning neid toodetakse erinevate laiuste ja stiilidega.

Kui soovid eriti tõsist saabast, kaalu WESCO saabast, valides kuju, laiuse, kõrguse, vooderduse, kanna ning ninaosa. Nende 40cm kõrgune „Boss” maksab umbes 300$. Neid saapaid saab tellida endale Langlitz Leathersi kaudu või kontakteeruge West Coast Shoe Companyga otse. Tellimustööna teeb mootorrattasaapaid ka The Dayton Shoe Company lääne Canadas.

Kindad
Kas komistate kõnnitee ääre vastu või lendate oma rattalt kokkupõrke tulemusel, normaalse reaktsiooni tulemusel ajate oma käed ette. Ühesõnaga, kui on teie kord kukkuda, siis olete palju õnnelikumad, kui teie maad mööda libisevate käte ümber on tugev nahkkinnas. Teisest küljest, kuna me juhime oma ratast suures osas kätega, siis on oluline, et meie kindad oleksid mugavad ja paindlikud, samal ajal olles tugevad. Nahk on kinnaste puhul esimene valik, valida on mitmete erinevate stiilide ja kujude vahel, millel on lisadena lukud, kumerdatud sõrmed, venivad osad, hõõrdumiskindlad padjad, termovooderdus, veekindel kate ja hingav ning veekindel vooder. Kindad, millel on kõverdatud sõrmed võivad riiulil vedeledes naljakad näida, kuid need võimaldavad isegi tugevama nahaga kinnastel säilitada mugavust, kui hoiate kinni oma ratta juhtrauast.
Nagu ka jaki puhul, on kinnaste tootmisel levinuimaks veisenahk. Sellegipoolest on hirve, põdra ja kitsenahk palju paindlikum. Ma ise eelistan soojustatud kitsenahast kindaid külma ilma jaoks ja lihtsaid põdranahast kindaid suvel sõitmiseks. Põdranahk säilitab oma kuju, tugevuse ja isolatsiooniomadused ka siis kui on niiskeks saanud ning on väga rebenemiskindel. Kinda ümber olevad kinnitused aitavad külma õhku ja putukaid varrukatest eemale hoida ja kaitsevad teid ka päikesepõletuse eest.

...Kes läbi jaksas lugeda, loodan, et oli huvitav. :)
Viimati muutis manager2, 26 Mai 2010, 21:20, muudetud 1 kord kokku.


THESE FEW MINUTES ON THE TRACK… YOU LIVE MORE THAN SOME PEOPLE DURING THEIR LIFETIME

Bööm heedsot

Lugemata postitus #2 Postitas Bööm heedsot » 30 Apr 2006, 00:13

Selline töö.. Müts maha selliste meeste ees..respect :wink:
Kasutaja avatar

tonytonn
Postitusi: 105
Liitunud: 24 Apr 2006, 18:48
Asukoht: euroopas
Tänatud: 1 kord
Kontakt:

Lugemata postitus #3 Postitas tonytonn » 30 Apr 2006, 01:48

viimasepeal info, samas ei tea kas kinda ja muu staffi müüjad jse teavad mis jupid neil veise, mis hirve ja mis põdra nahast tehtud on... :) tänud tõlketöö eest!
don`t worry, drive happy!
Pilt

JC

Lugemata postitus #4 Postitas JC » 30 Apr 2006, 11:01

lugesin läbi... suure tõlkimise oled teinud... oskan küll ingliskeelt ka suht hästi aga emakeeles oli ikka mõnusam lugeda :)
Hommikukohvi jäi kööki... kuramus nüüd on jahtunud raudselt :lol:

Tsikkelröövel
Postitusi: 1705
Liitunud: 27 Dets 2005, 17:55
Tsikkel: Kawa GPZ 550, W800, Jawa 350
Asukoht: Tartu
Tänatud: 16 korda
Kontakt:

Lugemata postitus #5 Postitas Tsikkelröövel » 30 Apr 2006, 14:59

Resp!
Kas Mees ostab tsikli, pole küsimus. Küsimus on: millal?

raynu

Lugemata postitus #6 Postitas raynu » 30 Apr 2006, 16:16

Vot see juba oli midagi! Suured tänud. Kuna inglise keel just kõige parem pole siis paljud pikemad jutud lugemata jäänud, aga selline jutt ära tõlkida...tänud veelkord oli abiks. Sain alles mõned päevad tagasi oma varustuse n.ö. ära proovida avarii tõttu asfaltil kukkudes ja libisedes ning varsti aeg uut otsima hakata, nyyd see palju lihtsam.
Kasutaja avatar

pix111
Postitusi: 132
Liitunud: 27 Mär 2006, 23:36
Tsikkel: Yamaha Midnight Star XV1700
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Lugemata postitus #7 Postitas pix111 » 11 Mai 2006, 01:02

hea artikkel jah
tegin copy paste
Härrased ja daamid! suvel palav - ei tahaks linna vahel paksu püksiga sõita.
Kas leidub mingeid põlvekaitsmeid teksa alla, et customiga ringi sõita. Mis poest osta saab?
Saab ka ilma - aga saatus on ettearvamatu...
PIX
Aitan vormistada liikluskindlustuse Leedu registris olevale masinale

bikefan
Postitusi: 585
Liitunud: 09 Juul 2004, 17:38
Tsikkel: VN1500 Nomad
Asukoht: Karksi-Nuia

Lugemata postitus #8 Postitas bikefan » 11 Mai 2006, 09:53

pix111 kirjutas:Kas leidub mingeid põlvekaitsmeid teksa alla, et customiga ringi sõita. Mis poest osta saab?


Paar suvalist näidet - kindlast pakuvad kõik motopoed midagi....
Ramos 550.- http://www.ramo.ee/images/s_progripkait ... p6lved.jpg
Streetmotos 375.-/650.- http://www.streetmoto.ee/?s=kaitsmed

jnejne.
-Since 2002-
Iž: PL.5,
Suzud: GS500, GSX-R600, VZ800, RM250, RM125
Kawad: ZX-6R, VN750A, VN800A, VN800B, VN1500
Yamud: XTZ660, FZ600S

loogish

Lugemata postitus #9 Postitas loogish » 13 Mai 2006, 13:02

Mul just uus motovarustus ostmisel, tänud asjaliku info eest. Moded võiksid selle kleepsuks teha.

bikemaniac

Lugemata postitus #10 Postitas bikemaniac » 14 Mai 2006, 17:08

suur töö tehtud 8) päris hea infi saab kätte jah, nüüd kohe poodi! :lol:
Kasutaja avatar

Telempe
Postitusi: 119
Liitunud: 15 Juul 2003, 22:28
Tsikkel: Honda CBR600F4i (2005)
Asukoht: Tallinn (QTH:KO29HJ)

Lugemata postitus #11 Postitas Telempe » 14 Mai 2006, 18:14

Kas keegi teist osa tõlgib? Ma ei tahaks topelttööd teha.
ATGATT, but not invincible
Kasutaja avatar

Teema algataja
manager2
Postitusi: 590
Liitunud: 12 Mär 2006, 16:52
Asukoht: Tallinn

Lugemata postitus #12 Postitas manager2 » 14 Mai 2006, 19:00

vaatasin, et kuna huvilisi on, seega võib kiivrite osa kah ära tõlkida.
.. kui aus olla, siis just täna hommikul tegin teisest osast umbes pool ära.
arvan, et kui homme õhtul on aega ülejäänud teha, siis avalikustan ka tulemuse :)
THESE FEW MINUTES ON THE TRACK… YOU LIVE MORE THAN SOME PEOPLE DURING THEIR LIFETIME
Kasutaja avatar

musttank
Postitusi: 117
Liitunud: 30 Dets 2005, 23:30
Asukoht: Tartu; Soome Tikkurila

Lugemata postitus #13 Postitas musttank » 14 Mai 2006, 19:51

Sa oled T U B L I .
Honda cbr 600 F4i 02.a. from the usa.
Buell Firebolt XB12R 04.a. samuti usast.
Kasutaja avatar

Teema algataja
manager2
Postitusi: 590
Liitunud: 12 Mär 2006, 16:52
Asukoht: Tallinn

Lugemata postitus #14 Postitas manager2 » 16 Mai 2006, 02:30

kuna tõlgitud jutt on pikk, tegin teise osa (kiivrite) jaoks uue teema.
see asub siin:
http://biker.ee/phpbb/viewtopic.php?t=18085
THESE FEW MINUTES ON THE TRACK… YOU LIVE MORE THAN SOME PEOPLE DURING THEIR LIFETIME
Kasutaja avatar

Rocvamux
Postitusi: 103
Liitunud: 02 Jaan 2004, 04:19
Tsikkel: Jawa 638, Beta Zero
Asukoht: Tallinn

Lugemata postitus #15 Postitas Rocvamux » 30 Mai 2006, 17:37

Suured tänud, palju tööd, kuid selle eest samaväärselt head juttu.
Kindlasti tuleb kasuks, peagi ees varustuse vahetus.
varustus selga !

Movistar

Lugemata postitus #16 Postitas Movistar » 19 Juun 2006, 22:30

Ikkagi tundub,et mööda poode otsides on valik suht kesine ja valida pole pea midagi.

BullDog

Au ja kiitus...

Lugemata postitus #17 Postitas BullDog » 28 Juun 2006, 16:35

Jumalast tubli töö...
mõni pole elusees mõelnud selliste asjade peale nagu siin tekstis oli.[/i]

marsu

Lugemata postitus #18 Postitas marsu » 28 Juun 2006, 20:59

T Ä N U D sulle selle suure tõlkimise vaeva eest. Enne seda teksti ma oleks lihtsalt poodi läind ja midagi suvalt kokku ostnud.

Medved

Lugemata postitus #19 Postitas Medved » 26 Juul 2006, 11:26

Väga informatiivne ja kasulik tekst ! Kiidusõnad tõlkijale.
Aitäh.
Kasutaja avatar

puna
Postitusi: 1946
Liitunud: 05 Mai 2006, 22:47
Tsikkel: 90º L2 ja KTM 690SMC
Asukoht: HLK-TAL
Tänatud: 4 korda
Kontakt:

Lugemata postitus #20 Postitas puna » 16 Aug 2006, 09:10

Priima töö
Poleks vist viitsinudki ingliskeelset nii põhjalikult lugeda.
Poodides on ikka suht nutune valik.
Olen viimaselajal palju head varustust pakkunud kuid huvi vähene.
Müügiks kõik mis piltidel näha: http://picasaweb.google.com/10670690264 ... 42/Sale02#
Tel. +3725654585, +358445654585

artur223

Lugemata postitus #21 Postitas artur223 » 19 Veebr 2007, 09:25

Ja mis süsteem nende suurustega on?
Ma olen 190 pikk, ehk mis number mulle klappima peaks? :?
Kasutaja avatar

tramm66
Postitusi: 2384
Liitunud: 14 Juun 2005, 01:37
Tsikkel: gixxer
Asukoht: Tallinn
Tänatud: 2 korda
Kontakt:

Lugemata postitus #22 Postitas tramm66 » 19 Veebr 2007, 12:12

artur223 kirjutas:Ja mis süsteem nende suurustega on?
Ma olen 190 pikk, ehk mis number mulle klappima peaks? :?


Ligilähedaselt saab suuruse öelda kui on teada pikkus ja kaal

Muidugi kõige täpsema tulemuse saab nii nagu Suzumen ütles.

Moonchild

Lugemata postitus #23 Postitas Moonchild » 21 Mär 2007, 08:54

.... väga tubli töö manager2 !!!


Oled väga suureks abiks kõigile, kõik medalid sulle :)

riceboy

Lugemata postitus #24 Postitas riceboy » 27 Mär 2007, 22:56

kas pigem panna raha kallima kiivri alla või parema riietuse? kallima all mõtlen sellist Nolani 2-3k sugust suvalise 1000-kroonise asemel

õhesõnaga mis tähtsujärjekorda te varustuse paneksite?

petz
Postitusi: 1385
Liitunud: 20 Juun 2005, 11:29
Tsikkel: kmz sidecar, bandit 600
Asukoht: Lilli-Nuia-Viljandi-Emmaste
Tänatud: 1 kord

Lugemata postitus #25 Postitas petz » 27 Mär 2007, 23:16

kõik on tähtis. tegelt oma kogemusest võin öelda, et hullem on kehv kiiver, mis suuremal kiirusel tahab peast iga hinnaga minema lennata, või tekitab tugevat tuule kohinat. kuid eks kõik ole suhteline.

Kristoferr

Lugemata postitus #26 Postitas Kristoferr » 05 Apr 2007, 11:41

Tänud!
Sain ka palju targemaks :)
Kasutaja avatar

tollboy
Postitusi: 186
Liitunud: 09 Sept 2006, 22:19
Asukoht: Kullamaa vald
Kontakt:

Lugemata postitus #27 Postitas tollboy » 05 Apr 2007, 14:33

Suured tänud hea ja suure tõlketöö eest lugesin selle läbi just ennem varustuse ostmist nüüd puudu vaid saapad ülejäänud asjad sai ostetud kerged sünteetiliste materjalide ja kevlariseguga sai ülimugav ja hea (crash)
Kasutaja avatar

numan
Postitusi: 580
Liitunud: 04 Veebr 2007, 13:07
Tsikkel: Drag Star
Asukoht: Rakvere (Rockvere)
Kontakt:

Lugemata postitus #28 Postitas numan » 22 Apr 2007, 23:06

Naha negatiivsetest omadustest... pea võimatu muuta veekindlaks

kas vastab tõele et jõehobunahast riietus on (peaaegu) veekindel?
üks nahaäris tegelev inim just soovitas
Tsiklimees on tsiklimehele sõber
Kasutaja avatar

Kommionu
Postitusi: 2023
Liitunud: 02 Dets 2003, 17:16
Asukoht: Kodutu... Motikaid mis mühiseb...
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 1 kord
Kontakt:

Lugemata postitus #29 Postitas Kommionu » 22 Apr 2007, 23:29

numan kirjutas:kas vastab tõele et jõehobunahast riietus on (peaaegu) veekindel?
üks nahaäris tegelev inim just soovitas


Jõehobu eesnahast valmistatud kombe on ka (peaaegu) kuulikindel.... Üks kaitseväes tegelev inim just soovitas... :shock:
Sõida... ja ära MÖLISE!!!
Kasutaja avatar

fagott
Postitusi: 14
Liitunud: 27 Apr 2008, 11:26
Tsikkel: Suzuki XF650
Asukoht: Järvamaa
Kontakt:

boojaah

Lugemata postitus #30 Postitas fagott » 07 Mai 2008, 23:26

tubli töö, mulle kui algajale jube hea lugemine...tänud




Mine “Sõidu- ja lisavarustus”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist