Üherattaline haagis mootorrattale?

Kõik mis puudutab mootorratta sõiduks vajalikku varustust. Nii seda, mis mootoratturile selga käib, kui ka seda, mis usinad tsiklistid oma rataste külge kruvivad. Mootorratturi kiivrid, kindad saapad ja joped. Räägi mootorratturitega.

Moderaator: Moded


Tarts
Postitusi: 1519
Liitunud: 29 Okt 2003, 20:27
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 10 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Tarts »

franz125 kirjutas:

Tehase dabroo peab ka olema, kõikidel ratastel ei pruugi olla.

Avaldasid arvamust või lugesid selle kuskilt välja?


Davidson
Postitusi: 15
Liitunud: 17 Veebr 2011, 10:26

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Davidson »

Mõned siin välja nopitud.
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt


v301060
Postitusi: 450
Liitunud: 07 Juul 2008, 20:14
Tsikkel: HD Bobik 103
Asukoht: Viljandi
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 8 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas v301060 »

HD Bobik 103 & 2x Jawa 638
varem: KMZ 650 Dneprr; HD XL 1200 Sportster; TransAlp 650; HD 883 Sportster Roadster; HD 1200 Sportster Custom; KTM 390 Duke; Triumph Thunderbird 1600

Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7346
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1076 korda
Tänatud: 1052 korda
Kontakt:

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

Hetkel tundub olevat suurimaks kitsaskohaks on määrust nr 37. (03.06.2011) "Auto, mootorratta, mopeedi ja nende haagiste tüübikinnituse, üksiksõiduki kinnituse ja ümberehituse tingimused, nõuded ja kord" kus on öeldud, et haakeseade peab olema EÜ- või E-tüübikinnitatud. Tüübikinnitatud haakeseadmetena on olemas vaid kuulkinnitused ja need üherattalistele kohe kuidagi ei sobi.

Ma olen läbi töötanud hunniku erinevaid EÜ määruseid ja nõudeid aga seni pole suutnud avastada ühtegi, mis kästitleks üksikkorras ehitatavaid haagiseid ja haakeseadmeid. Kõik leitu käib tootmise käigus paigaldatud haakeseadmetele.

Saatsin algatuseks järelepärimise ARK'i vaatame, mis nad vastavad.
Kui keegi oskab viidata mõnele EU reeglile või määruselel, mis käsitleb üksikkorras ehitatud L kategooria sõidukite haagiseid ja haaakeseadmeid, siis palun jagada.

🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT
Kasutaja avatar

franz125
Postitusi: 3191
Liitunud: 29 Mär 2008, 19:37
Tsikkel: Mitmed
Tänanud: 34 korda
Tänatud: 195 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas franz125 »

Tarts kirjutas:
franz125 kirjutas:

Tehase dabroo peab ka olema, kõikidel ratastel ei pruugi olla.

Avaldasid arvamust või lugesid selle kuskilt välja?

Sõber ostis maxirollu ja tahtis ka haagist orgunnida aga passi haagist kirja ei pandud kuna maaletooja dokkides haagisest juttu polnud.Pidid võtma tehasega ühendust ja sealt läkitati vajalikud paberid.Võimalik et asi tüübikinnitusest kinni aga kes seda teab mismoodi need tehtud on.Ju peab iga tsikkli omanik igaks juhuks ARK-st küsima.

Kangutan kõveraid
VTR1000SP1
VTX1800R potsataja-nüüd kahe liitrine
GTS reinkarnatsioonil
98% müüdud Harleydest on ikka veel teedel....ülejäänud 2% jõudsid koju

Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7199
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1859 korda
Tänatud: 517 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Macintosh kirjutas:

Hetkel tundub olevat suurimaks kitsaskohaks on määrust nr 37. (03.06.2011) "Auto, mootorratta, mopeedi ja nende haagiste tüübikinnituse, üksiksõiduki kinnituse ja ümberehituse tingimused, nõuded ja kord" kus on öeldud, et haakeseade peab olema EÜ- või E-tüübikinnitatud. Tüübikinnitatud haakeseadmetena on olemas vaid kuulkinnitused ja need üherattalistele kohe kuidagi ei sobi.

No ei ole kindlasti ainult kuulkinnitused.Eestiski on erinevaid haakeseadmeid müügil erinevatele liiklusvahenditele ja neid tüüpe on ikka kindlasti rohkem ,kui kuulliigend..Alustades põllumajandusest ja lõpetades kaevanduses kasutatavatega.On näiteks pneumaatiliselt avatavad või mehhaniliselt avatavad,sõrme ,munaka sadulana jne.Enamus neist on sertifitseeritud.Haakeseadet valitakse üldjuhul haakeseadmele rakenduva kaalu ja haagise massi järgi ning muuid otseseid nõudeid nagu eriti ei olegi.Traktoritel kasutatakse autodega samu asju jne.Sertifitseeritud peab olema ka haagise küljes olev osa(näiteks tiisli silm),ehk see osa ,mida lukustatakse.

Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.

Tarts
Postitusi: 1519
Liitunud: 29 Okt 2003, 20:27
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 10 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Tarts »

franz125 kirjutas:

...

Sain aru. Sellele vaatamata olen seisukohal, et ametniku suva ei ole määrav. Senised avaldused, mis olen aidanud büroole teha, on eranditult saanud positiivsed lahendused. Viimane neist oli umbes kaks kuud tagasi.

Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7346
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1076 korda
Tänatud: 1052 korda
Kontakt:

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

XL1000 kirjutas:

No ei ole kindlasti ainult kuulkinnitused.

Antud dokumendi lõigus millest ma räägin on jutuks mootorattata haakeseade.
See, et traktoril on kasutusel midagi on antud juhul lihtsalt müra.

🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7199
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1859 korda
Tänatud: 517 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Macintosh kirjutas:
XL1000 kirjutas:

No ei ole kindlasti ainult kuulkinnitused.

Antud dokumendi lõigus millest ma räägin on jutuks mootorattata haakeseade.
See, et traktoril on kasutusel midagi on antud juhul lihtsalt müra.

Ma pidasin silmas,mida maailmas toodetakse ja mida ka meil saab osta.Ei ole see tsikli haakeseade midagi ainukordne ega ainulaadne.Kõik EU-s tehtud sertifitseeringuga asjad peavad ju ka meil saama tüübikinnituse,seaduses on nii öeldud.Kui inglane või tšehh teeb midagi tsiklitele, nagu seal eespool viidatud,siis peab selle ka meil saama legaalselt arvele.Ise tegemisel on ainult see iva,et selle liikuva osa pead kuskilt ostma.Ise sertifikaati teha ,ühe asja jaoks on mõtetu,aga mitte võimatu.Ja need ei ole seal ükski munaka tüüpi ühendused.

Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7199
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1859 korda
Tänatud: 517 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Sellel lingil on keegi juba MNT-st järelpärimise teinud ja seal see ka täismahus välja pandud,ehk selline nimetus asjal
"Kaherattalise mootorratta üherattaline järelhaagis, mis kallutab koos kaherattalise sõidukiga." ja seda eestis arvele ei võeta vaid on mootorratta lisaseade ja ei ole vaja mingeid E ega EÜ tüübikinnitusi.Telli USA lehelt need haakesadme osad ja keevita sinna haagis külge.Elu on alati veidi lihtsam,kui esmalt tundub :D .
Link sinna venekeelsesse teemasse,aga ARK-i vcastus seal maakeeli kirjas ja ka tegelase kontaktid all.
http://www.free-rider.ee/forum/printthread.php?tid=175

Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.

Davidson
Postitusi: 15
Liitunud: 17 Veebr 2011, 10:26

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Davidson »

Selle loogika järgi tundub simpel.
Aga, siis on veel kindlustuse teema üleval. Kuidas nemad seda näevad?

Kasutaja avatar

AzA
Mode
Postitusi: 1674
Liitunud: 19 Juul 2004, 15:22
Tsikkel: Kawaspa
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 435 korda
Tänatud: 127 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas AzA »

xl1000 lingil oleva jutu järgi võttes:
Kuna tegu pole haagisega, vaid lisaseadmega, siis eraldi teda ei kindlustata. Küll aga ilmselt kasko puhul läheb teemaks.
Kindlustuse mõttes tegu sama asjaga nagu auto lisatuled või kiivrid meie peas :mrgreen:
Sel puhul on asi ikka äärmiselt lihtne - tee valmis, keevita külge, 15 eurikut korraline ülevaatus ja asi ants.
Sel puhul ei tohiks ka oluline olla ratta lubatud haagise mass, kuna tegu pole haagisega seaduse mõistes. Pane mida tahes sinna järgi, niikaua kui tegu on üherattalise asjaga, peamine, et tsikli enda tuled, reg märk välja paistavad.
Täiesti tume maa seadusandluses. Pimedas .... märgistamata 2 meetrine jeblunn ratta järel :wack: Ilmselt kohanduvad pika veose nõuded - kui üle meetri, siis peab vastavalt märgistatud olema vms.

Kui see nüüd tõeks osutub, st. mingi ametnik ka kirjalikult kinnitab, et nii on, siis kannan kohe projekti koordinaatorile üle 20 euri asjaajamis ja testkäru tegemiskulude katteks. Vastu soovin saada informatsiooni - ametnike vastused, ehitamiseks vajalike osade nimekirja, projekti joonised ning võimaliku valmistaja kontakte.Lisaks .... tegu peaks olema platvorm monohaagisega (Mul puudub huvi matta tonn euri ilusa läikiva klaasfiiber palli alla). Sealjuures ei pea projekt õnnestuma, soovin panustada ühiskonna arengusse, aga kuna olen igal alal kirvevars, siis muuga kui lepalehed ei oska aidata. Lisaks huvitun kohe algul vaja minevate vidinate soetamisest - kiige haakeseade, rattake, amortisatsioon (kui tuleb) jne.

Ma juba viiendat aastat imestan meie nö lollide küla kojamehe rollerihaagist uurides, et mismoodi ta siiani ilma trahvi saamata ringi kütab - päris papinöörist haakeseade pole, aga sauna taga soome seppade poolt mutrivõtmetest kokku keevitatu külge on sajase naelaga aiakäru kinnitet.

Aga mulle meeldib.
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7199
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1859 korda
Tänatud: 517 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Davidson kirjutas:

Selle loogika järgi tundub simpel.
Aga, siis on veel kindlustuse teema üleval. Kuidas nemad seda näevad?

Kindlustus näeb seda sellisena nagu teh.passis kirjas ehk tsikkel koos lisaseadmega.Ega nemad ei saa ise mingeid nõudmisi esitada.Liiklus kindlustus on kohustuslik ja nemad on kohusttud seda tegema arvel olevale liiklusvahendile.

Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7199
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1859 korda
Tänatud: 517 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

AzA kirjutas:

xl1000 lingil oleva jutu järgi võttes:
Kuna tegu pole haagisega, vaid lisaseadmega, siis eraldi teda ei kindlustata. Küll aga ilmselt kasko puhul läheb teemaks.
Kindlustuse mõttes tegu sama asjaga nagu auto lisatuled või kiivrid meie peas :mrgreen:
Sel puhul on asi ikka äärmiselt lihtne - tee valmis, keevita külge, 15 eurikut korraline ülevaatus ja asi ants.
Sel puhul ei tohiks ka oluline olla ratta lubatud haagise mass, kuna tegu pole haagisega seaduse mõistes. Pane mida tahes sinna järgi, niikaua kui tegu on üherattalise asjaga, peamine, et tsikli enda tuled, reg märk välja paistavad.
Täiesti tume maa seadusandluses. Pimedas .... märgistamata 2 meetrine jeblunn ratta järel :wack: Ilmselt kohanduvad pika veose nõuded - kui üle meetri, siis peab vastavalt märgistatud olema vms.

Kui see nüüd tõeks osutub, st. mingi ametnik ka kirjalikult kinnitab, et nii on, siis kannan kohe projekti koordinaatorile üle 20 euri asjaajamis ja testkäru tegemiskulude katteks. Vastu soovin saada informatsiooni - ametnike vastused,

Seda haagist loetakse minu arusaamist mööda võrdseks külgkorvi ehk külghaagisega.
Ametniku vastus on ju seal selgelt eestikeeles olemas ja see on aastast 2013 ehk peale viimaseid liiklus seaduse muudatusi välja antud.
Loomulikult peavad selle haagisel olema ka tuled(jääb orignaal tulest liiga kaugele),külkal on ju ka gabariit nii ees kui taga.Sellele vaja ainult taha ja kui tsikli nr jääb varjatuks,siis ka number.Normaalne on sinna ka suunad panna,isegi kui seadus ei nõua.
Kindlustus on ju selge,et käib teh passi järgi.Eraldi kaskot teha oleks ilmselt täiesti mõttetu,sest aastamaks tuleb ilmselt kallim kui see aparaat ise.Mõistlik on seda kindlustatda koduse vara seas ja kola mis seal sees, läheb niigi kodukindlustuse alla.
Ratta haagise mass ei ole ju selle jutu järgi õldse argument just nagu külka puhul.See hakkab rolli mängima kaherattalise haagise puhul,mis vormistatkse eraldi teh passi ja numbriga eraldi liilusvahendiks.
Alustada tuleb loomulikult ARK-st ja seda ikka iga ratta puhul individuaalselt.

Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

AzA
Mode
Postitusi: 1674
Liitunud: 19 Juul 2004, 15:22
Tsikkel: Kawaspa
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 435 korda
Tänatud: 127 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas AzA »

Selge pilt. Ikkagi panustan ideesse. Ümberehituse teostamiseks vaja miski letti ju lüüa :)

Aga mulle meeldib.
Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7346
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1076 korda
Tänatud: 1052 korda
Kontakt:

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

Täna hommikul sain ARK-st, kirja, mis kinnitab eelnevat:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vastuseks Teie küsimusele:

Kaherattalise mootorratta üherattalist järelhaagist, mis kallutab koos kaherattalise sõidukiga, eraldi ei registreerita. Andmed koos kaherattalise mootorrattaga kallutava üherattalise järelhaagise kohta kantakse asjaomase mootorratta registreerimistunnistusele.

Tehnonõuded:

  1. Mootorsõiduki haakes oleva haagise valgustus- ja signalisatsiooniseadmeid peab olema võimalik sisse lülitada mootorsõiduki valgustus- ja valgussignalisatsiooniseadmete lülitusseadmete abil.
  2. L kategooria sõiduki ja tema haagise rehvi märgistus peab vastama E-reegel nr 75 või direktiivi 97/24/EÜ nõuetele.
  3. L kategooria sõiduki ja selle haakes oleva haagise haakeseade peab olema projekteeritud ja valmistatud selliselt, et see oleks kasutamisel ohutu ja oleks tagatud selle pikaajaline nõuetele vastav töötamine. Alates 9. novembrist 2007. a esmaregistreeritud L kategooria sõiduki haakeseadme ehitus ja paigaldus peab vastama direktiivi 97/24/EÜ nõuetele.
  4. L kategooria sõiduki haakes oleva haagise suurim lubatud pikkus 2,50 m.
  5. L kategooria sõiduki haakes oleva haagise suurim lubatud laius 2,00 m.
  6. L kategooria sõiduki haakes oleva haagise suurim lubatud kõrgus 2,50 m.
  7. L kategooria sõiduki haakes oleva haagise lubatud tegelik mass on pool veduki tühimassist.

Viited:
Liiklusseadus § 76 ja § 78.
Majandus-ja kommunikatsiooniministri 03.03.2011 määrus nr 19 „Mootorsõiduki ja selle haagise registreerimise tingimused ja kord1“ § 6 lg 1.
Majandus-ja kommunikatsiooniministri 13.06.2011 määrus nr 42 „Mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuded ning nõuded varustusele“ § lisa 1.

Kõike paremat,

Rait Parve
Tehnoosakonna ekspert

--------------------------------------------------------------------------------------------------- Lihtsuse huvides kopeerin siia üle ka Free Rider forumisse postitatu. http://goo.gl/9TlcPI

L-kategooria sõidukiga (sh. mootorrattaga) on lubatud vedada nii suure tegeliku massiga haagist, kui mootorratta tootja on ette näinud, kuid mitte suuremat kui 50% sõiduki tühimassist. Kui tootja ei ole haagise vedu ette näinud (valdav osa mootorratastest), siis sellega haagist ka vedad ei või. Üldist keeldu mootorrattaga järelhaagiste vedamiseks ei ole, kuid kasutamiseks on ette nähtud teatud tingimused. Küll on erinev asjaajamine ja paberimajandus sõltuvalt sellest, kas mootorratta järel soovitakse kasutada tavapärase haagise veeremiga haagist (üks telg kahe rattaga, üks ratas telje kummaski otsas) või sellist ühe rattaga haagist, mis kallutab koos mootorrattaga. Viimast haagise tüüpi nimetatakse seadusandluses nii: „kaherattalise mootorratta üherattaline järelhaagis, mis kallutab koos kaherattalise sõidukiga“.

Tavapärane haagis.
Kui mootorratta tootja on haagise vedamise võimaluse ette näinud, siis tavapäraseid haagiseid (millel üks telg kahe rattaga, telje kummaski otsas üks ratas) võib mootorratta järel vedada kui see haagis pole pikem kui 2,5 meetrit ega laiem kui 2,0 meetrit. Lisaks massinõue. Haagis peab olema tavapärasel viisil registreeritud (+kindlustus/ülevaatus/…). Haakeseadmete ja ühendusjuhtmete sobivuse korral võib selliseid haagiseid ja mootorrattaid omavahel kombineerida vastavalt soovile (põhimõtted on samad mis haagiste kasutamisel auto järel). Kuigi pole otseselt nõutud, siis kui sellist haagist esitatakse eesmärgiga seda kasutada mootorratta järel, on tungivalt soovitatav selle haagise tiislile lisada täiendav liigend, mis suurendaks pikitelje suunalist radiaalse liikumise suurimat võimalikku nurka ja seeläbi vähendaks ohtu, et haagist vedades mootorrattaga kallutades kallutataks rohkem kui haakeseade võimaldab!

Kaherattalise mootorratta üherattaline järelhaagis, mis kallutab koos kaherattalise sõidukiga.

Riigiti on sellise haagise käsitlemine erinev, kuid Eestis registreeritakse selline haagis (nagu Teie saadetud pildil) ümberehituse korras mootorratta lisaseadmena. St haagisele ei väljastata eraldi registreerimistunnistust, vajadusel (kui mootorratta registreerimismärk ei paista haagise kasutamisel välja) tuleb tellida täiendav mootorratta registreerimismärk (duplikaat), mis paigaldatakse haagisele. Nii ei oma selline haagis ka eraldi ülevaatuse või kindlustuse tegemise kohustust. Peale ümberehituse vormistamist loetakse selline haagis mootorratta osaks. NB! Kuigi tavaoludes võib selliselt ümberehituse korras haagis-lisaseadme saanud mootorrattaga liigelda ka ilma haagiseta, siis perioodilisele ülevaatusele esitamisel tuleb esitada komplektne sõiduk ja kuna see haagis kuulub ümberehituse järgselt „komplekti“, siis tuleb ülevaatuse ajal alati esitada mootorratas koos üherattalise järelhaagisega).

Seadusandlus:

MKM määrus nr. 19 - Mootorsõiduki ja selle haagise registreerimise tingimused ja kord

§ 6. Sõiduki registreerimine
[---]
(11) Kaherattalise mootorratta külghaagist, kaherattalise mootorratta üherattalist järelhaagist, mis kallutab koos kaherattalise sõidukiga, ja kombaini heedri vedamise haagist eraldi ei registreerita. Andmed mootorratta külghaagise, koos kaherattalise mootorrattaga kallutava üherattalise järelhaagise ja kombaini heedri vedamise haagise kohta kantakse asjaomase mootorsõiduki registreerimistunnistusele.

§ 14. Registreerimismärkide väljastamine ja nõuded
[---]
(8) Maanteeamet võib sõiduki omaniku või tema esindaja või sõiduki kasutamiseks õigustatud isiku taotluse alusel väljastada täiendava registreerimismärgi sõiduki tagaosas kasutatavale seadmele või koos kaherattalise mootorrattaga kallutavale üherattalisele järelhaagisele, mis varjab tagumist registreerimismärki. Täiendava registreerimismärgi väljastamise kohta teeb Maanteeamet registrisse kande.

Üherttalise haagise võib ise valmistada või soetada mõne kaubanduses saadaoleva uue või kasutatud haagise, ostu korral on soovitatav omada soetusdokumente.

Kuna Eestis on otsustatud selliseid haagiseid käsitleda kui mootorratta osa (lisaseadet), siis saab ühe konkreetse haagise seostada ühe konkreetse mootorrattaga.

Soovi korral esitage konkreetse mootorratta kohta ümberehituse avaldus, milles soovite lisada mootorrattale „kaherattalise mootorratta üherattaline järelhaagis, mis kallutab koos kaherattalise sõidukiga“. Võib eeldada, et ümberehituse nõuetele vastavuse tuvastamisel kaastakse hindamisse (ekspertiisi) ka Maanteeameti-väline, tunnustatud ekspert, kuid ümberehituse menetluse täpsemaid detaile pole võimalik praegu ette näha.

Lugupidamisega

Ingemar Arusoo
Tehnoosakonna ekspert

🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT
Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7346
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1076 korda
Tänatud: 1052 korda
Kontakt:

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

Ma joonistan asja küll Sketchupis kokku aga see on rohkem silmailuks.
Kas meie huviliste seltskonnas mõni on kes mõnd tõsisemat CAD'i osab käsitleda?

Huvilised:

  • stev666
  • Motopunk
  • AzA
  • Davidson
  • Macintosh
🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT
Kasutaja avatar

yeekim
Toetajaliige
Postitusi: 6615
Liitunud: 09 Mai 2006, 12:08
Tsikkel: VT1300CX
Asukoht: Head mõtted
Tänanud: 649 korda
Tänatud: 400 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas yeekim »

Selline huvitav lause jäi silma:

Kui tootja ei ole haagise vedu ette näinud (valdav osa mootorratastest), siis sellega haagist ka vedad ei või.

Saadetud kettaga lauatelefonist!

Kasutaja avatar

Piipz
Soe ja sõbralik
Postitusi: 8783
Liitunud: 05 Sept 2004, 23:28
Tsikkel: V-Strom 1050DE
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 130 korda
Tänatud: 326 korda
Kontakt:

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Piipz »

Kus sul see silma jäi. ARK-i vastus ei sobinud sulle?
Minu isiklik arvamus on see, et raske haagisega on kergem ja võib-olla isegi ohutum sõita, kui raskete kohvritega.
Kui ma enda elevandi ikka täis laen ja kaassõitja ka peale istub, siis on kõik numbrid, mis passis kirjas, juba lõhki.

  • Kontakt: ES või piipz (ät) biker.ee / tel 58413942
Kasutaja avatar

yeekim
Toetajaliige
Postitusi: 6615
Liitunud: 09 Mai 2006, 12:08
Tsikkel: VT1300CX
Asukoht: Head mõtted
Tänanud: 649 korda
Tänatud: 400 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas yeekim »

Piipz kirjutas:

Kus sul see silma jäi. ARK-i vastus ei sobinud sulle?

Sellest samast ARK'i vastusest free-ride lehel :!:

Saadetud kettaga lauatelefonist!

Kasutaja avatar

stev666
Postitusi: 998
Liitunud: 03 Mär 2008, 21:48
Tsikkel: SUZUKI M1800R&HondaVTX1800
Asukoht: Tartu
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 25 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas stev666 »

yeekim kirjutas:
Piipz kirjutas:

Kus sul see silma jäi. ARK-i vastus ei sobinud sulle?

Sellest samast ARK'i vastusest free-ride lehel :!:

Aga üherattalist ei loeta ju haagiseks

dr800 2x
Kasutaja avatar

AzA
Mode
Postitusi: 1674
Liitunud: 19 Juul 2004, 15:22
Tsikkel: Kawaspa
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 435 korda
Tänatud: 127 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas AzA »

Loetakse küll haagiseks, lihtsalt haagiseks, mis on lisavarustuses.
„kaherattalise mootorratta üherattaline järelhaagis, mis kallutab koos kaherattalise sõidukiga“

Iga mees peab ilmselt oma ratta kohta konkreetselt uurima. Mida ma ka just äsja tegin cb600F (2006) kohta.

Aga mulle meeldib.
Kasutaja avatar

stev666
Postitusi: 998
Liitunud: 03 Mär 2008, 21:48
Tsikkel: SUZUKI M1800R&HondaVTX1800
Asukoht: Tartu
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 25 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas stev666 »

AzA kirjutas:

Loetakse küll haagiseks, lihtsalt haagiseks, mis on lisavarustuses.
„kaherattalise mootorratta üherattaline järelhaagis, mis kallutab koos kaherattalise sõidukiga“

Iga mees peab ilmselt oma ratta kohta konkreetselt uurima. Mida ma ka just äsja tegin cb600F (2006) kohta.

Kus kohast ja mida täpselt uurisid. Keegi uurija võiks minu ratta kohta ka uurida. Suzuki m1800r reg 560kg

dr800 2x
Kasutaja avatar

AzA
Mode
Postitusi: 1674
Liitunud: 19 Juul 2004, 15:22
Tsikkel: Kawaspa
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 435 korda
Tänatud: 127 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas AzA »

Arki-i teh spets ütles nii, et nemad on registripidajad ja lähtuvad valmistaja andmetest. Kui teh passis pole haagist ette nähtud, siis margiesindusest võib uurida, kas valmistaja näeb ette, kui näeb, siis teevad muudatuse, kui ei näe, siis haagist kasutada ei tohi. Margiesindused:
http://www.mnt.ee/index.php?id=13132

Üherattalise haagise kohta ütles nii, et tegu küll lisaseadmega, aga nad võtavad seda ilmselt ikka nagu haagist, kuigi soovitas teha kirjaliku järelpärimise, et saada konkreetne ja täpne vastus.

Igal juhul soovitas alustada margiesinduse päringust.

Honda esindus ütles:
Neile tulevad rattad nii, et mingeid valmistajapoolseid märkeid pole haagise kohta - ei lubamist ega ka mitte lubamist, ei külghaagise ega järelhaagise. Kuna monohaagis pole üldse mingi haagis, vaid lisaseade, siis küsimuse lahendab maanteeamet. Natuke mees mõtles ja ütles, et tegu igati aruka asjaga, raskuskese madalal vs. kohvrihunnik, et tervest mõistusest lähtudes peaks lubatama, aga asja peaks lahendama siiski ark.
Rataste kohta tehase sertifikaadid on ARK-i käes.

Siinkohal kummardus Catweesi poole, kellegi Rasmuse palka võite julgelt tõsta. Suhtumine äärmiselt viisakas ja kuigi pappi sisse tulemas polnud lapati dokumente ja uuriti infi.

ARK Pärnu osakonna tehnospets:
Juhul kui tegu lisaseadmega, tuleb saata Tallinna tehnoosakonda ümberehituse avaldus ja seejärel otsustatakse, kas ümberehitus lubada või mitte.

Ehk siis tuleks tehnoosakonnast uurida, mida nad arvavad lisaseadmena käsitletava monohaake kohta, kui teh passis pole haagist ette nähtud. Mingit seadust ega määrust antud keisi kohta pole.
Millest nad seal lähtuvad pole õrna aimugi. Kui ütlevad, et mingil juhul sellist ümberehitust ilma haagise loata passis ei luba, siis hakata oma ratta haagise võimalust ajama. Kui lubavad, siis ilmselt iga üksik juht vaadatakse eraldi üle.
Sel juhul on alles mõistlik joonestama ja pilte otsima hakata.

Naljakas on asjaolu, et juhul kui teh passis on haagis lubatud, siis monohaaget ilmselt panna ikkagi ei või, kuna tegu pole seaduse mõistes haagisega :mrgreen:

Mac, viitsid oma teh kontaktilt uurida, kas lisaseade tüüpi mono haagise puhul on vaja valmistaja poolset haagise luba või vaadatakse iga keiss eraldi üle?

Viimati muutis AzA, 19 Dets 2014, 12:45, muudetud 9 korda kokku.
Aga mulle meeldib.
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7199
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1859 korda
Tänatud: 517 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Kui asi läheb ümberehituse alla,siis alati iga juhtum eraldi ehk iga tegelane peab seda oma ratta kohta eraldi ARK-i tehnoosakonnast küsima-loaümberehituseks võtma.Peale seda allas mõistlik keevitama hakata.Aga see on ju üldjuhul nii kerge ja mingit erilist lisaohtu mitte tekitav,et miks nad peaks keelduma.Muidugi niipalju kui elu on näidanud,siis väljaspool Tallinna pole ARK-i isegi mõtet minna,sest otsustamine käib siin ja nii lihtsalt on.Mõni asi ,mis näiteks Saaremaal on võimatu saab Tallinnas üsna lihtsalt tehtud.See juba oma kogemusest.

Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7346
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1076 korda
Tänatud: 1052 korda
Kontakt:

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

XL1000 kirjutas:

Kui asi läheb ümberehituse alla,siis alati iga juhtum eraldi ehk iga tegelane peab seda oma ratta kohta eraldi ARK-i tehnoosakonnast küsima-loaümberehituseks võtma...

Saatsin neile järelepärimise. Vaatame,mis nad vastavad....

TÄIENDUS: ja nad vastasidki (kiiresti)

Lõpliku otsuse teeb Maanteeameti tehnoosakond, kuid seal juures palume ka margi esinduselt infot, kas tootja on märkinud mingeid piiranguid haagiste vedamise osas.
Registris oleva mootorratta puhul tuleb alustada avalduse esitamisest tehnoosakonnale. Avalduse juures peab olema kindlasti info paigaldatava haagise tehniliste andmete kohta.
Elektroonse avalduse, mis on digitaalselt allkirjastatud võite saata aadressile tk@mnt.ee , paberkandjal esitatud avalduse võtab vastu Maanteeameti teenindusbüroo.

🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT
Kasutaja avatar

pühak
Postitusi: 1811
Liitunud: 08 Okt 2012, 10:26
Tsikkel: Kawasaki VN1500
Asukoht: Lääne-Virumaa
Tänanud: 217 korda
Tänatud: 88 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas pühak »

Ma sain monohaagisest niiviisi aru, et selle kohta kohaldatakse külghaagise (külgkorvi) kohta käivaid reegleid. Tänapäeval, kui tsikkel registreeritud külghaagisega, võib ka ilma sõita, aga üv tuleb külghaagisega läbida. Sama asja monohaagise kohta tõi oma vastuses välja mnt ameti tehnoosakonna ekspert:

Riigiti on sellise haagise käsitlemine erinev, kuid Eestis registreeritakse selline haagis (nagu Teie saadetud pildil) ümberehituse korras mootorratta lisaseadmena. St haagisele ei väljastata eraldi registreerimistunnistust, vajadusel (kui mootorratta registreerimismärk ei paista haagise kasutamisel välja) tuleb tellida täiendav mootorratta registreerimismärk (duplikaat), mis paigaldatakse haagisele. Nii ei oma selline haagis ka eraldi ülevaatuse või kindlustuse tegemise kohustust. Peale ümberehituse vormistamist loetakse selline haagis mootorratta osaks. NB! Kuigi tavaoludes võib selliselt ümberehituse korras haagis-lisaseadme saanud mootorrattaga liigelda ka ilma haagiseta, siis perioodilisele ülevaatusele esitamisel tuleb esitada komplektne sõiduk ja kuna see haagis kuulub ümberehituse järgselt „komplekti“, siis tuleb ülevaatuse ajal alati esitada mootorratas koos üherattalise järelhaagisega).

Mõneti sarnane lugu on minu kaubikuga, millel 3+3 istekohta. Kaupa vedades on tagumine istmerida teinekord kuude viisi kuuri all ja politsei pole poolt sõnagi öelnud, kuigi on kontrollitud ja selle käigus ka kongi vahitud. Üv jaoks tuleb aga igal juhul istmed sisse tõsta ja asjakohaselt oma ettenähtud kohale kinnitada, et üv onu saaks nende reeglitele vastavust, turvavööde jms olemasolu kontrollida. Kuna monohaagis ise ülevaatusel käima ei pea, siis ainuke regulaarne võimalus selle kallal omaniku ajusid peedistada ongi tsikli enda korraline ülevaatus.

"Kui miski väärib kasutamist,
siis väärib see ka väärkasutamist!"
Kasutaja avatar

õemehe õemees
Postitusi: 400
Liitunud: 21 Mai 2007, 08:08
Tsikkel: Freewind
Asukoht: Tartu

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas õemehe õemees »

Kui keegi kalkulli kokku paneb ja leiab, et siukse 150-200L mahutavusega ja 40-50kg kandevõimega pärakäru odavama otsa treilerite ja atv kärude hinnaga kasumlikult valmis saab tehtud, siis mina deklareeriks siinkohal huvi üks säärane asi soetada.

Ma saan aru, et laibarauad antakse siis, kui end peaaegu surnuks sõidad, aga kas kukkumispunne antakse ka stiili eest, või lihtsalt iga korra eest üks?
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7199
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1859 korda
Tänatud: 517 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Huvitavaks läheb,aga asi ka siis, kui selline haagis on passis lisaseadmena kirjas ja tahad ratast müüa,aga haagist mitte.Ilmselt pead enne müüki jälle ARK-i tüütama hakkama,sest muidu pead ka haagise koos rattaga müüma.Kui just ostjal endal sarnast haagist olemas pole.
Ühesõnaga tasub seda teha rattale,millega pikemalt sõita kavatsed.

Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

AzA
Mode
Postitusi: 1674
Liitunud: 19 Juul 2004, 15:22
Tsikkel: Kawaspa
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 435 korda
Tänatud: 127 korda

Re: Üherattaline haagis?

Lugemata postitus Postitas AzA »

Keegi peaks siis mingitlaadi joonised tegema, millega seda tehnoosakonda tülitama kukkuda.
Kuna mul isiklikult on taolisest tehnikast teadmised umbes sama suured nagu naabri kassil tuumafüüsikast, siis jään ootele.
Jätkuvalt olen nõus panustama 20 tegelasele, kes selle jama läbi närib.

Ühtlasi paneksin ette midagi taolist aluseks võtta:
http://pbmotorcycletrailer.com/wp-conte ... railer.jpg
http://pbmotorcycletrailer.com/wp-conte ... r-trip.jpg

Peaks olema üsna lihtsasti teostatav, disain pole küll suurem asi, aga edevamad vennad võivad ju kooriku ümber teha. Samas olemas kõik kohad, kuhu kellad viled kinnitada ning ka ratta ja amordi kinnitus tundub siuke ok.

image.png
image.png
Aga mulle meeldib.
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Sõidu- ja lisavarustus”