Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Tegeled mootorrataste ehituse, remondi või lammutamiega koduses garaazis või köögis. Õhtul ja salaja või siis päris avalikult. Kirjuta sellest. Neile, kes teevad ja jagada soovivad või siis tahavad lihtsal eputada oma kaherattalise iludusega.

Moderaator: Moded


Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #1 Postitas ratsoup » 09 Aug 2015, 12:23

Teen väikese hilinemisega algust Jawa projektipäevikuga. Kõik sai alguse sellest, kui sõber Aivar helistas üks päev, ja ütles, et tal oleks vaja oma külgkorviga Jawat mõni nädal mu hoovis hoida. Sai mindud rattale järgi ning mind hoomas vaimustus esimesest silmapilgust. Ma polnud varem õietigi ühtki korviga ratast näinudki. Ratas oli sõbra perekonna reliikvia, mis on iseenesest hästi säilinud tänu asjaolule, et Aivari isa ja vanaisa olid mehaanikud ning seda käis putitamas korrapäraselt žiguli-Endel (temast ehk pikemalt hiljem). Igaljuhul sai minust kui "ma ei tee omale kunagi A-kati" mehest hetkega "jawa tuleb uuesti tööle panna iga hinnaga" mees. Saigi tehtud suur "projektiplaan", mis sisaldas jawa restaureerimist ning esmalt seda, et mõlemad omale mootorratta juhiload saame.

Siin mõni pilt, sellest kuidas asi alguse sai:
Pilt
Pilt
Pilt

Tänaseks oleme nii kaugel, et Jawa on EV-s arvel (peal olid alguses veel vene märgid), omab ülevaatust ja kindlustust. Tehtud on kõik esmased hädapärased tööd et ratas liikuma saada. Siinkohal tahaks suuresti tänada foorumi kasutajat argo_1974-t kes meid mootorratta võhikuid lahkesti otsa peale aitas. Selle suve eesmärk oli masin sõitma saada ning selle oleme täitnud. Plaan on talvel võtta ette täielik ratta restaureerimine.

Täna on plaanis väntvõlli simmerling ära vahetada. Nimelt tuleb vasakust summutist korralikku sinist. Lisaks sellele on vasak mootori pea & küünal üsna mustad. Tipikate rattamatkal sai viimased 10km laagrisse sõidetud ühe püti peal. Hiljem tuli välja, et probleem oli küünlas, olgugi, et testides sädet andis.

Siin video mootori häälest praegu:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yq7W-k62yV0[/youtube]

Mõni targem mees ehk kuuleb veel mõned vead ära :)


Kasutaja avatar

bigdog
Postitusi: 1255
Liitunud: 11 Sept 2005, 21:43
Tsikkel: HD
Asukoht: Euroopa
Tänanud: 6 korda
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #2 Postitas bigdog » 09 Aug 2015, 14:26

Ei kuule. See video on privaatne.
Your choice is Your half chance.

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #3 Postitas ratsoup » 09 Aug 2015, 17:30

Nüüd video korras :)
Kasutaja avatar

bigdog
Postitusi: 1255
Liitunud: 11 Sept 2005, 21:43
Tsikkel: HD
Asukoht: Euroopa
Tänanud: 6 korda
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #4 Postitas bigdog » 09 Aug 2015, 19:39

Ja mis paneb sind arvama, et simmer on vigane? Sinisel suitsul võib olla ka muid põhjuseid. Näiteks seesama vigane küünal, kinnijäänud kolvirõngad või tahma täis sõelad. Kunagi sai oma Jawa sõelad gaasipliidi leegi kohal puhtaks põletatud.
Aga kui mootor nagunii plaanis lahti võtta, siis näed sisikonnast juba ise.
Your choice is Your half chance.

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #5 Postitas ratsoup » 09 Aug 2015, 20:08

Täna siis oli plaan vahetada ära väntvõlli simmerling, mis kõigi eelduste kohaselt on põhjus, miks vasak pütt on nõgine ja sumps tossab. Jäime aga hätta, sest kuidagi ei suutnud väntvõlli otsas oleva hammasratta polti lahti keerata. Panime küll käigu sisse ent sidur andis libisema. Lõpuks võtsime appi torutangid, millega hinni hoida, kuid jõud üle ei käinud. Teadja mees mees ütles, et seda saavat mõistlikult lahti vaid momenti omava suruõhu riistaga mida polnud kuskilt võtta. Nii et jäi simmer siiski vahetamata. Paar tundi sai nuputatud kuidas käigukangi vedru & käimalöömise süsteem käib. See muidugi lendas ju kohe laiali kui mootori kaas sai pealt võetud. :P

Tegime kiire tiiru veendumaks, kas mootor ikka töötab korralikult (pärast matka kus sai 10km 1 pütiga sõidetud, sest küünal oli mäda). Minu meelest enam nii hästi ei käi ning soojast peast tekkisid erinevad helid juurde. Mingit müra vast tekitab ka see, et sumpsid pole kinni korralikult silindrite küljes ning et põlve tuulekaitse konstreini mutter kõriseb ehk veidi.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=WcyzCN9KlWc[/youtube]

Edit

bigdog:
Kolvirõngad on ok ja kontrollitud. Küünlad on uued. Lisaks on suitsu hakanud pärast 40km sõitu tudnuvalt rohkem tulema.
Kasutaja avatar

bigdog
Postitusi: 1255
Liitunud: 11 Sept 2005, 21:43
Tsikkel: HD
Asukoht: Euroopa
Tänanud: 6 korda
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #6 Postitas bigdog » 09 Aug 2015, 21:32

Küünlapiipki pole korralikult küünla otsas, tuletoru on lahti. Vaata seda videot: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BiZr_AactUo[/youtube]
Piip on seal näha 0:29 peal, ilusti täisnurga all.
Your choice is Your half chance.
Kasutaja avatar

stretch
Postitusi: 195
Liitunud: 28 Apr 2004, 20:44
Tsikkel: 1965 Jawa 250/559
Asukoht: Tallinn
Tänatud: 4 korda
Kontakt:

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #7 Postitas stretch » 09 Aug 2015, 22:09

Tere! Väntvõlli otsas oleva mutri (mitte poldi) lahtikeeramiseks on olemas spetsiaalne fiksaator, mis sidurikorvi asetatuna hoiab mootoriketi abil väntvõlli paigal. Selle saab ise valmistada vanast sidurikettast ja näitaks jämedast traadist. Fiksaatori puudumisel saab kasutada ka kruvikeerajat või heeblit, aga tuleb jälgida, et korvi kõveraks ei tõmbaks. Käimalöömissektori ja vedrude laialilendamist oleks saanud vältida enne kaane eemaldamist süsteemi käivitusasendisse lükates. Üldiselt poleks paha uurida siin lingil olevaid raamatuid enne torutangidega Jawa kallale tormamist. Seniseid remondivõtteid ja seda kohapeal põhjagaasil tuuritamise videot vaadates soovitan igatahes põhjaliku restaureerimise alustamisega mitte liialt kiirustada.

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #8 Postitas ratsoup » 09 Aug 2015, 22:31

Piibud pole korralikult peal, sest uued küünlad, mis Jawa esindusest soetatud, on teistsuguste kontaktidega ega mahu praeguste piipude sisse. See sai avastatud alles eile uute küünalde kasutusele võtul. Torutangid oli tõesti õhtu lähenedes ekreemne abinõu. Püüdsime enne kasutada samuti kruvikeerajat hoides sidurikorvi pagail ent loobusime selles lähenemisest sidurikorvi deformeerumise hirmus. Samas on aga mutter nõnda kõvasti kinni, et kahe mehe jõud sellest üle ei käinud.

Kohapeal tuuritamine sai tehtud vaid video tarbeks mootori heli salvestada. Minu kõrv igaljuhul ütleb, et leidub tavapärasele häälele muid helisid, võrreldes bigdog lingitud videoga :) Üldiselt eks me mõlemad pole varem palju näppe õliseks teinud, seetõttu õpime igal sammul. Jawa remondi manuaal on paberil isegi olemas. Kahjuks jääb vene keele oskusest puudu.

stretch, kas sul on ise valmistatud fiksaator olemas? Kui saaksid pildi teha, oleks väga tore. Saaks ise järgi valmistada.
Kasutaja avatar

pühak
Postitusi: 1139
Liitunud: 08 Okt 2012, 10:26
Tsikkel: Kawasaki VN1500
Asukoht: Lääne-Virumaa
Tänanud: 65 korda
Tänatud: 21 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #9 Postitas pühak » 09 Aug 2015, 22:38

Vaata, äkki saab küünla otsast need nublakad maha keerata, siis läheb piip peale. Kui aga on sellised küünlad, millistel ongi ots jämedam ja midagi maha keerata ei saa, tuleb, jah, teised piibud või küünlad otsida. Asja tuvastad nii, et kui vaatad küünlale otse ülevalt peale, siis kas piibu sisse minev junn on pealt sile või on näha keermestatud auk. Esimesel juhul tuleb otsida teised piibud, viimasel juhul keera nublakad otsast maha. Tulevad kas näpuga keerates või tangidega KERGELT kaasa aidates. Kõvasti ei tohi keerata, küünla isolaator on suht habras.
"Kui miski väärib kasutamist,
siis väärib see ka väärkasutamist!"
Kasutaja avatar

stretch
Postitusi: 195
Liitunud: 28 Apr 2004, 20:44
Tsikkel: 1965 Jawa 250/559
Asukoht: Tallinn
Tänatud: 4 korda
Kontakt:

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #10 Postitas stretch » 10 Aug 2015, 00:46

Minul antud fiksaatorit ei ole, need mõned korrad, mil seda protseduuri on olnud vaja läbi viia, olen mingi heebli või kruvikaga hakkama saanud. Pilti originaaltööriistast näeb minu poolt antud lingil ülevalt kolmanda raamatu neljandas peatükis. Pildil kujutatu eeskujul ise valmistamiseks on vajalikud kaks vana ketast, umbes 5-10 mm jämedune traat ning keevitus. Küünlaid oleks võibolla mõttekam kuskilt mujalt osta. Näiteks NGK B6HS on kindlalt keeratava nublakaga ja maksab automaailmas üle euro vähem kui selles nn. "esinduses".

Aspelund
Postitusi: 448
Liitunud: 01 Aug 2005, 14:16
Kontakt:

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #11 Postitas Aspelund » 10 Aug 2015, 12:04

Ma võtaks selle totaalse restaureerimise osas kõvasti pöördeid vähemaks.

Esiteks: originaalkorras Jawa on rohkem väärt kui restaureeritud prillikivi.
Teiseks: kui kunagi varem midagi motoriseeritut taastanud pole, siis on Jawa esimeseks projektiks väga mahukas (ja ülejõu käiv). Selline projekt lõppeb sageli huvi/raha lõppemisega ja kastitäie osadega, mis lihtsalt hunnikus vedelevad.

Selle asemel:

1. laseks spetsialistil (kes toruvõtit mootorile isegi kaugel ei näita) jõuallika üle vaadata/korda teha. Näiteks Tabivere Aivar.
2. vahetaks originaalkorras originaaldetailide vastu kahjustatud asjad (vasakpoolne mõlkis summuti näiteks). NB: Äkki on just see kokku pressitud summuti põhjuseks, miks silinder ei käi...? Kahetaktilised on väljalaske osas väga pirtsakad.
3. Puhastaks ja poleeriks olemasoleva värvi. Hiljem vaha selga.
4. Puhastaks ja kaitseks kroomdetailid.
5. Kontrolliks ja vahetaks välja liiklusohutuse seisukohalt olulised asjad (pidurid, trossid, rehvid).

Ja siis naudiks originaalkorras Jawat, mille sarnast meite kandis teedel eriti enam ei näe.

Minu arust on selles projektis potentsiaali olla just säilutatud rattad kontekstis. Restaureerimisega ma ei kiirustaks.

Asp.

ats97
Postitusi: 132
Liitunud: 02 Mai 2005, 13:09
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #12 Postitas ats97 » 10 Aug 2015, 12:24

Aspelund kirjutas:Ma võtaks selle totaalse restaureerimise osas kõvasti pöördeid vähemaks.

Esiteks: originaalkorras Jawa on rohkem väärt kui restaureeritud prillikivi.
Teiseks: kui kunagi varem midagi motoriseeritut taastanud pole, siis on Jawa esimeseks projektiks väga mahukas (ja ülejõu käiv). Selline projekt lõppeb sageli huvi/raha lõppemisega ja kastitäie osadega, mis lihtsalt hunnikus vedelevad.

Selle asemel:

1. laseks spetsialistil (kes toruvõtit mootorile isegi kaugel ei näita) jõuallika üle vaadata/korda teha. Näiteks Tabivere Aivar.
2. vahetaks originaalkorras originaaldetailide vastu kahjustatud asjad (vasakpoolne mõlkis summuti näiteks). NB: Äkki on just see kokku pressitud summuti põhjuseks, miks silinder ei käi...? Kahetaktilised on väljalaske osas väga pirtsakad.
3. Puhastaks ja poleeriks olemasoleva värvi. Hiljem vaha selga.
4. Puhastaks ja kaitseks kroomdetailid.
5. Kontrolliks ja vahetaks välja liiklusohutuse seisukohalt olulised asjad (pidurid, trossid, rehvid).

Ja siis naudiks originaalkorras Jawat, mille sarnast meite kandis teedel eriti enam ei näe.

Minu arust on selles projektis potentsiaali olla just säilutatud rattad kontekstis. Restaureerimisega ma ei kiirustaks.

Asp.


Olen nõus eelkõnelejaga.
Vasaku summuti mõlk võib(ja arvatavasti teebki seda) tugevalt häirida mootori normaalset tööd.
Samuti eemalda summutite otsa aretatud torujupid, mis samamoodi rikuvad mootori normaalset tööd - omal sattus aastaid tagasi kätte samasugune jawa ning üritasin seda käima saada korralikul, kuid asi õnnestus alles peale samasuguste "tuuning"torude eemaldamist.
Igasugu mutrite-poltide lahti saamiseks tänapäeval saada külmaspreid ning soojendamiseks gaasipõletid ning muidugi õiged tööriistad.
Ning igal nn.õigel nõukaratta omanikul on öökapil unejuturaamatuks A.Palu "piibel" kus kogu vajaminev info puust ja punaseks tehtud(k.a. vajaminevate abivahendite joonised)

Ats.
................

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #13 Postitas ratsoup » 10 Aug 2015, 12:45

Head sõbrad, rahu! Ei maksa kogu üritust tervet pilti teadmata, torutangide pähe maha kirjutada. :) Ega nii ju ka ei saa, et kurjad onud foorumist teevad ürituse maha ja meie siis kanname projekti põõsasse. Vahet pole millega tegeled, oluline on see, et teed seda endale ning ei peta iseenda ootuseid selle juures. Tagatipuks pole üldsegi oluline see, mis teised arvavad, vaid see, et ise protsessi naudid ja tulemusega rahule jääd.

Meie tegutsemine algas juba Mai kuus. Seega oleme üht teist kõrva taha pannud. Selle suve plaan oli ratas sõitma saada ning seda oleme teinud. Mootorit ise taastama kindlasti ei kavatse hakata. Kui keegi oskab häid spetsialiste soovitada, võtan kontaktid hea meelega vastu. Mis puutub aga ülejäänud ratta lahti monteerimisse, sooda/liiva pritsi viimisesse, kroom osade taastamisse/välja vahetamisse, värvimisse viimisesse ning hiljem terve ratta kokkumonteerimisse - siis sellega plaanime me tõesti talve jooksul ise hakkama saada. Teenused laseme kindlasti teha ikka spetsialistidel.

Originaal jawast siin rääkida pole mõtet. Rattale on tehtud mitmeid modifikatsioone. (Uuema tüübi relee, mis punnitab paremast küljekarbist välja, porikumm, bensiinisõelast ühuvõtu ava) Lisaks sellele katab ratast ebaühtlane värvikiht, mis mitmes kohas katab ka kroomi ning muid detaile mis peaksid olema haljad. Kui see kõrvale jätta on ratas isegi üsna mõistlikus tehnilises korras kui arvestada läbisõitu 66k.

Olemas on ka ratta originaal mootor (sõitnud võrreldes peal olevaga väga vähe. Hinnanguliselt 10% läbisõidust ehk), mis sai kunagi välja vahetatud lihtsa vända vedru probleemi tõttu. Lisaks sellele on olemas veel uus pakendis väntvõll, ning lademes kõiksugu originaal varuosi.
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 3040
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Kernu vald
Tänanud: 472 korda
Tänatud: 105 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #14 Postitas urmas66 » 10 Aug 2015, 14:27

Keegi ei sunnigi teid ju midagi tegematta jätma,aga lihtsalt soovitatakse asi edasi lükata.Aga kätt harjutada võiks mõne lihtsama tööga ja lihtsama rattaga.
Kõik mida sa oled üles lugenud,oma tegemistest antud ratta juures,siis see lihtsalt viitab äärmisele ebapädevusele antud valdkonnas.
Võibolla päriselt asi ei ole nii,aga rääkida mootori ebaühlasest tööst,kui küünlapiibud on peal lahti ja leegitoru mutter ka töllerdab,siis no ma ei tea.Kui need "pisi vead" ära likvideerida,siis võibolla hakkab isegi tööle,aga enne ei saa küll öelda,et ei tööta.
Kindlasti on seal vända simmer läbi ja ka kõik muud kummi detailid ilmselt on omadega läbi,sest aeg lihtsalt teeb kummiga oma töö.Peale selle tahaks ilmselt ka karbuss ja õhupuhasti puhatamist saada,et mootori hästi tööle saaks.
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #15 Postitas ratsoup » 10 Aug 2015, 15:34

Ebapädevad oleme kindlasti mõlemad. Kumbki meist pole mehaanik. Seepärast püüamegi õppida igal sammul. Eks kevadel paistab, kas Jawa on restaureeritud või mitte :) Küünlapiipude olukorda juba kommenteerisin - kusjuures mootor käib tunduvalt erksamalt sellises olekus kui vanade küünaldega mis istusid piipude sisse üldse varem. Leegitoru mutrid sai enne sõidu algust kinni keeratud, vibreerisid lõpuks lahti. Eks peab rohkem rammu vast rakendama. Karburaator puhastatud, õhufilter uus.

Oskab keegi targem mees öelda, mis juhtub jawa mootoriga kui sellega 10 km ühe pütiga sõita? Kas on tõenäoline et saab mingisuguseid kahjustusi?

tazavi
Postitusi: 636
Liitunud: 23 Okt 2006, 17:12
Tsikkel: iž jupiter 3
Asukoht: Kuressaare
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 2 korda
Kontakt:

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #16 Postitas tazavi » 10 Aug 2015, 18:45

ratsoup kirjutas:
Oskab keegi targem mees öelda, mis juhtub jawa mootoriga kui sellega 10 km ühe pütiga sõita? Kas on tõenäoline et saab mingisuguseid kahjustusi?


väärikus saab kahjustatud, et nii aeglaselt liigud :D Aga tegelikult ei juhtugi midagi: sumps jookseb bensiini ja õli täis, see aurab sealt muidugi ära, õli jääb alles. muud ei juhtu.

p.s. selle projekti raames kasutaks sõna remont, mitte restaureerimine. Restaureerimine on midagi hoopis teisest ooperist (must number) ja tänapäevaseid türgi juppe sinna külge kruvides teete omale karuteene, olgugi, et poeriiulil nad näevad autentsed välja.

muidu edu kõpitsemisel, neid jawasid on hea sõitmas näha.

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #17 Postitas ratsoup » 10 Aug 2015, 20:49

Nimetame seda siis kuidas tahes, aga asja iva on ratta väljanägemine/tehnika hoida võimalikult algupärasena va väiksed mugandused nagu nt elektri süüde. Türgi juppidest teame hästi eemale hoida. Musta märgi tegemisest loobusime seetõttu, et pole mõtet poltide ja mutrite unikaalsust taga ajada selleks, et kord 4 aasta tagant TÜV-il käia.

Summuti mõlki polnud tähele pannud. Õieti arvasin, et see ongi sellise kujuga. Kuna korv on ees, ei paista teine sumps alt poolt ka väga välja. Küünaldelt saigi selle plönni otsast maha keeratud :)

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #18 Postitas ratsoup » 12 Aug 2015, 22:08

Nii, täna sai tehtud esimene pikem (15km) sõit pärast küünalde vahetamist. Kõik asjad kinni keeratuna oli ka kindlasti mootori hääl parem. Piibud istuvad samuti kenasti peal.

Pärast küünalde vahetust olen märganud kahte asja:
1) Mootor käib tunduvalt elujõulisemalt külmalt käivitades. Samuti on tühikäigu pöörded külmast peale kuidagi nagu natuke kõrgemad.
2) Mingil põhjusel mootori soojenedes tühikäigu pöörded tõusevad väga kõrgele. Korra valgusfoori taga oli olukord, kus kõrva järgi pöörded olid kuskil ca 2/3 peal tühikäigul. Mõtlesin, et mängin gaasiga, ehk midagi muutub. Selle peale lendasid pöörded laksti piirajasse ning jäid sinna. Keerasin ruttu süüte välja lastes pööretel kukkuda ning uuesti sisse. Ehk siis pöörded on niisama tühikäigul kõrged ning lisaks sellele nad ei kuku kuhugi maale.

Karburaator sai ca kuu tagasi asjatundja poolt vanade küünaldega ära reguleeritud. Seega saan aru, miks paremini mootor töötab külmast peast. Samas tühikäigu pöörete nii kõva tõus räägib mingist probleemist karburaatoris. Oskab keegi kommenteerida?
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 3040
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Kernu vald
Tänanud: 472 korda
Tänatud: 105 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #19 Postitas urmas66 » 12 Aug 2015, 22:35

ratsoup kirjutas:Nii, täna sai tehtud esimene pikem (15km) sõit pärast küünalde vahetamist. Kõik asjad kinni keeratuna oli ka kindlasti mootori hääl parem. Piibud istuvad samuti kenasti peal.

Pärast küünalde vahetust olen märganud kahte asja:
1) Mootor käib tunduvalt elujõulisemalt külmalt käivitades. Samuti on tühikäigu pöörded külmast peale kuidagi nagu natuke kõrgemad.
2) Mingil põhjusel mootori soojenedes tühikäigu pöörded tõusevad väga kõrgele. Korra valgusfoori taga oli olukord, kus kõrva järgi pöörded olid kuskil ca 2/3 peal tühikäigul. Mõtlesin, et mängin gaasiga, ehk midagi muutub. Selle peale lendasid pöörded laksti piirajasse ning jäid sinna. Keerasin ruttu süüte välja lastes pööretel kukkuda ning uuesti sisse. Ehk siis pöörded on niisama tühikäigul kõrged ning lisaks sellele nad ei kuku kuhugi maale.

Karburaator sai ca kuu tagasi asjatundja poolt vanade küünaldega ära reguleeritud. Seega saan aru, miks paremini mootor töötab külmast peast. Samas tühikäigu pöörete nii kõva tõus räägib mingist probleemist karburaatoris. Oskab keegi kommenteerida?


Kui pöörded lampi tõusevad on segu lahja ja ilmselt saab kuskilt lisaõhku või on karpa umbes(aga vist oli teil puhastatud).
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.

minakaupo
Postitusi: 2
Liitunud: 13 Aug 2015, 07:10

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #20 Postitas minakaupo » 13 Aug 2015, 07:21

Kas see väntvõlli mutter pole mitte tagurpidi vindiga??? Üldse pole vaja mingit erilist jubinat et lahti saada pista tavalise lapiku kruvika ots mootori keti ja sidurikorvi vahele(poob ennast nii kinni et on) ning keera vastas suunas(st. Nagu keeraksid kinni) usun et nüüd saad mutri väntvõllilt lahti. Nüüd aga et edasi tegutseda vaja juba tõmmitsat et hammakas maha saada. Kuigi võib ka ilma hakkama saada...

minakaupo
Postitusi: 2
Liitunud: 13 Aug 2015, 07:10

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #21 Postitas minakaupo » 13 Aug 2015, 08:00

Ärge nende leegikate mutrite pingutamistega liiale minge. Lõhute mutri või muud, kui kinni ei jää kasutada tulekindlat nööri vindi tihendamiseks
Kasutaja avatar

Erik
Postitusi: 308
Liitunud: 30 Aug 2004, 16:44
Tsikkel: jawaha
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 52 korda
Tänatud: 6 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #22 Postitas Erik » 13 Aug 2015, 10:39

väntvõlli mutter EI KÄI tagurpidi lahti. :|

jäme kobra
Postitusi: 108
Liitunud: 11 Sept 2008, 17:51
Tsikkel: Hetkel tsiklitu
Asukoht: Pärnu

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #23 Postitas jäme kobra » 13 Aug 2015, 15:31

ratsoup kirjutas:Nii, täna sai tehtud esimene pikem (15km) sõit pärast küünalde vahetamist. Kõik asjad kinni keeratuna oli ka kindlasti mootori hääl parem. Piibud istuvad samuti kenasti peal.

Pärast küünalde vahetust olen märganud kahte asja:
1) Mootor käib tunduvalt elujõulisemalt külmalt käivitades. Samuti on tühikäigu pöörded külmast peale kuidagi nagu natuke kõrgemad.
2) Mingil põhjusel mootori soojenedes tühikäigu pöörded tõusevad väga kõrgele. Korra valgusfoori taga oli olukord, kus kõrva järgi pöörded olid kuskil ca 2/3 peal tühikäigul. Mõtlesin, et mängin gaasiga, ehk midagi muutub. Selle peale lendasid pöörded laksti piirajasse ning jäid sinna. Keerasin ruttu süüte välja lastes pööretel kukkuda ning uuesti sisse. Ehk siis pöörded on niisama tühikäigul kõrged ning lisaks sellele nad ei kuku kuhugi maale.

Karburaator sai ca kuu tagasi asjatundja poolt vanade küünaldega ära reguleeritud. Seega saan aru, miks paremini mootor töötab külmast peast. Samas tühikäigu pöörete nii kõva tõus räägib mingist probleemist karburaatoris. Oskab keegi kommenteerida?

Tasub üle tsekata,kas gaasitross on korras,st kas tross kõri sees on täiesti terve,pole lahti murdunud kiudusid,mis segaks trossi normaalset liikumist ja,et tross liiguks täiesti vabalt,vajadusel määrida.Teiseks eemaldada õhupuhasti lohv ja veenduda,et karburaatori siiber liiguks gaasi andmisel vabalt,ega jääks pessa kinni,kuidas on lood siibrit tagasilükkava vedruga.See,et kohapeal gaasiga mängides pöörded lakke lendavad ja sinna jäävadki tundub kangesti seda moodi,et gaasi tagasi keerates karburaatori siiber ei võta oma algasendit ja annab mõnuga vinti edasi.
Alkohol pole minu jaoks mingi probleem!

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #24 Postitas ratsoup » 13 Aug 2015, 22:52

Täna sai tehtud katse leida lahendus tühikäigu probleemile. Esiteks kontrollisime õhu sissevõtu poolt siibri töötamist nii nagu see oli. Vedru surus siibri ilusti alla, kui gaas oli keeratud "nulli". Järgmisena võtsime ette gaasi trossi - mõtlesime, et vahetame ära, kuna see mis peal, selle sukk on ühest kohast katki ning ehk põhjustab liialt hõõrdumist mingites oludes ja uus tross oli tsehhist tellitud. Panime asja kokku ning siibrit kontrollides leidsime, et see ei ulatu uue trossiga põhja mitte kuidagi. Põhjus on järgneval pildil:

[kahandapilt]http://www.upload.ee/image/5130796/IMAG0509.jpg[/kahandapilt]

Uuel trossil teistmoodi kinnitus. Seepärast ei mahu see kinnituse taha nii sügevale kui vana. Kas mulle müüdi vale tross või peabki seda otsa modifitseerima? Tross mis peal oli, tundub et selle otsaga on keegi kunagi "vaeva" näinud. Kuna esialgu lõhkuma ei tahtnud hakata, panime vana trossi tagasi, esmalt seda korralikult õlitades. Kuna õhufiltri korpuse ja karburaatori vaheline kummilõdvik tundus kuidagi üsna pehme, jättes mulje, et see võib soojuse käes veelgi vedelamaks muutuda põhjustades lisa õhu juurdepääsu, panime selle karburaatori külge klambriga kinni - et asi lollikindel oleks. Kui ratta tööle panime, olid pöörded kohe jube kõrged. Panime ratta seisma ning leidsime, et karburaatori trossi fiksaator oli liiga kõrgele karburaatorit lahti keerates läinud. See sai alla poole reguleeritud ja pöörded olid korras. Hiljem tegime veel 10km otsa, et testida sooja mootoriga olukorda. Kõik toimis hästi! :)

Küsimus: Kas karburaatori siibri vedru peaks olema suuteline trossist tõmbama "Gaas peal" asendist käepideme "Gaas nullis" asendisse? Meil ta seda igaljuhul ei jaksa, olukorras kus tross käib hästi.
Kasutaja avatar

stretch
Postitusi: 195
Liitunud: 28 Apr 2004, 20:44
Tsikkel: 1965 Jawa 250/559
Asukoht: Tallinn
Tänatud: 4 korda
Kontakt:

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #25 Postitas stretch » 13 Aug 2015, 23:37

Pildil sõrmede vahel olev tross on vale. Õigel sellise mudeli gaasitrossil on mõlemas otsas ühesugused plommid, umbes nagu pildil sellel teisel, ainult et ilma modifitseerimisjälgedeta. Korralikult määritud ja õigesti reguleeritud süsteemi korral peaks tõepoolest ainult siibri vedrust piisama gaasi maha tõmbamiseks. Gaasikäepideme detailid tuleks vanast määrdest puhastada, kontrollida, kas liugur liigub soones vabalt ning seejärel määrida ja koostada. Karbussil olevast reguleerkruvist tuleks anda trossile vabakäik 1-2 mm.

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #26 Postitas ratsoup » 20 Aug 2015, 20:04

Mõned päevad tagasi käis Jawa suvisel lustisõidul Noblesnerisse. Tore oli näha ka teisi jawa sõpru, ka. stretchi :)

Pilt

Vahepeal oleme viinud originaal mootori restaureerimisse asjatundja juurde. Tuli välja, et vända simmer oli seal katki ning seepärast sai kunagi mootor ära vahetatud. Muu tähtis kõik heas korras. Tihendid, kolvid, rõngad ja sidurikettad lähevad vahetusse - kõik va tihendid oma stockist :)

Nädal tagasi ütles üles spidomeeter. Esmalt sai kahtlustatud trossi - uus sai juba ostetud, sest restaureerides enivei uus plaanis peale panna. Täna lahti võttes selgus, et vana tross siiski töökorras. Alt otsast kerides käis ka spidomeetri seier. Tegin katse ning tõstsin jawa pakkudele nii et tagumine ratas saaks käia. Mõte oli näha, kas käik sees tross spidoka poolsest otsast liigub. Paraku seda ta ei teinud. Järelikult viga peitub juba mootori korpuse sees. :(

P.S. Kellelgi korvi porilauada pole üle? :D

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #27 Postitas ratsoup » 04 Mär 2016, 10:52

Niisiis, teatud põhjustel sai alustatud taastamisega alles nädal tagasi. Alustasime korvist, sest sellega tuleb enne värvimisse saatmist rohkem eeltöid teha. Porilaule tuleb puudu olev osa juurde ehitada. Lisaks tuli välja tõsiasi, et korvi tagumise kinnituse fiibri sees olev metall tugevdus on lihtsalt tänu roostele otsa saanud ja tuleb välja vahetada. Ühtlasi koos sellega leidus korvi põhjas fiibris veel 3 mõra mis tuleb ära parandada. Üllatav oli ka see, kui kergesti erinevad poldid pooleks tahtsid minna. Protiiva küljes olevatele poltidele tuli aga pea kõigile relakat näidata.

Pilt
Pilt
Pilt
Pilt

Viimasel pildil siis uus metall tugevdus mis sai lastud teha.
Kasutaja avatar

pühak
Postitusi: 1139
Liitunud: 08 Okt 2012, 10:26
Tsikkel: Kawasaki VN1500
Asukoht: Lääne-Virumaa
Tänanud: 65 korda
Tänatud: 21 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #28 Postitas pühak » 04 Mär 2016, 15:42

Kui ülimat originaalsust taga ei aja, lase rv lehest see metalltugevdus teha. Pole edaspidi enam seda hirmu, et ära mädaneb.
"Kui miski väärib kasutamist,
siis väärib see ka väärkasutamist!"

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #29 Postitas ratsoup » 08 Mär 2016, 08:30

Tugevdus sai juba tavalisest metallist tehtud, tunduvalt paksem. Lisaks kaitseks rooste vastu võõpasin Hammerite-iga üle. Vahepeal olen fiibriga möllama hakanud. Kogemus varem puudus, seega sai internetis natuke käidud enne lugemas. Kuna keldris külm, kasutasin soojapuhurit ja soojuskiirguslampi paikse temperatuuri hoidmiseks. Korvi põhjas väiksed augud lapitud, samuti valmis sai ka porilaud. Esimese korra kohta ütleks, et pole paha tulemus. 8)

Pilt
Pilt
Pilt
Pilt

Vaja tegemist veel siis korvi põhja tugevduse fiibri töö. Kuna korvi istme all oli 3 kohas mõra, mis tuli välja saagida parandamiseks, siis plaanis panna pea terve istme alla paar kihti üldise tugevuse taastamiseks. Ning muidugi see metalljurakas ka ühes põhja sisse matta.

Teema algataja
ratsoup
Postitusi: 32
Liitunud: 19 Mai 2015, 16:33
Tsikkel: Jawa
Tänatud: 4 korda

Re: Külgkorviga Jawa 360 1971a - Aivar & Märt

Lugemata postitus #30 Postitas ratsoup » 10 Mär 2016, 11:43

Fiibri tööd vol2: Põhja tugevdus. Esmalt sai pandud üks kiht fiibrit metalli alla ning seejärel metall poltidega pingutatud vastu korvi põhja võimalikult hea kontakti saamiseks. Seejärel kaks suurt lappi katmaks metalli ja istme alust osa. Kuna metall on paksem, (3mm vs 1 mm) sai ilmselt tugevam kui tehasest. :)

Pilt
Pilt

Edasi vaja leida värvija ning ratas tükkideks monteerida. Samuti varuosad jawamarketist tellida. On kellelgi kogemusi, kas sadul & korvi iste mõtekam tellida jawamarketist uuena või lasta restaureerida. Hind tuleb ca sama tundub. On see originaal ikka originaal?




Mine “Mootorrattad ja projektipäevikud”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist