Liikluse suund ja rehvide kulumine

Otsustasid endale mootorratta load teha ja mootorratturiks hakata? Räägi siin kõigest, mis on seotud mootorratta lubade, eksamite, koolituse, lihtsalt tsiklisõidu või liikluse ja seadustega. Kindlustusest räägi ka siin.

Moderaator: Moded


Teema algataja
nomotivation
Postitusi: 2
Liitunud: 11 Okt 2016, 18:23
Tsikkel: Honda Hornet

Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas nomotivation »

Tervitused,

Palun mulle selgitada kuidas mõjutab liikluse suund rehvide kulumist?

Küsimus tekkis lahendades teste aadressil: https://www.liiklustestid.ee/ ja seal üks küsimus väidab, et rehvide kulumine oleneb mis suunaga on liiklus.

Pilt

Tänud



Kasutaja avatar

Mrtn5
Toetajaliige
Postitusi: 165
Liitunud: 11 Sept 2013, 14:24
Tsikkel: 790ADV
Asukoht: Tln
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 12 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas Mrtn5 »

Teed rajatakse kaldega telgjoonelt ääre suunas, mis on tee madalaim osa, et nt vihmavesi ära voolaks. Nii et rehv ei kulu päris keskelt vaid veidi ääre poolt, sellise ideaalse tee puhul.

Kasutaja avatar

efendi
Mode
Postitusi: 969
Liitunud: 23 Dets 2004, 17:12
Tsikkel: KTM
Asukoht: Tartu
Tänanud: 6 korda
Tänatud: 24 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas efendi »

Wikipedia ütleb - Turning the vehicle will cause uneven tire wear. The outside, front tire is worn disproportionately. In countries with right-hand traffic, for example, right turns are tighter than left turns and most cloverleaf interchanges and parking ramps are right-hand curves, so the left front tire wears faster than the right front, because the left tire travels a greater distance around those turns (the same way that an athlete in the leftmost lane would have to run further around an oval track than one in the rightmost if the race were being run clockwise from a flat line start) and a majority of turns will be to the right. Conversely, the sidewalls on the right tire tends to be bumped and rubbed against the curb while parking the vehicle, causing asymmetric sidewall wear. The symmetric opposite occurs in countries that drive on the left.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tire_rotation

i am not totally useless, i can be used as a bad example.

Kes mett teeb, see mett sööb!
Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7345
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1076 korda
Tänatud: 1052 korda
Kontakt:

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

Spoiler
efendi kirjutas:

Wikipedia ütleb - Turning the vehicle will cause uneven tire wear. The outside, front tire is worn disproportionately. In countries with right-hand traffic, for example, right turns are tighter than left turns and most cloverleaf interchanges and parking ramps are right-hand curves, so the left front tire wears faster than the right front, because the left tire travels a greater distance around those turns (the same way that an athlete in the leftmost lane would have to run further around an oval track than one in the rightmost if the race were being run clockwise from a flat line start) and a majority of turns will be to the right. Conversely, the sidewalls on the right tire tends to be bumped and rubbed against the curb while parking the vehicle, causing asymmetric sidewall wear. The symmetric opposite occurs in countries that drive on the left.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tire_rotation

...ja see on ühtlasi ka õige vastus. Väidatavalt tee kaldest tulenev kulumine on linnalegend.

🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT
Kasutaja avatar

Mrtn5
Toetajaliige
Postitusi: 165
Liitunud: 11 Sept 2013, 14:24
Tsikkel: 790ADV
Asukoht: Tln
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 12 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas Mrtn5 »

Kuna küsimus oli mootorratta kohta, siis see auto näitel parem- ja vasakpoolse ratta erinev kulumine tulenevalt erinevast läbisõidust ei anna siiski antud küsimusele vastust.

Kasutaja avatar

efendi
Mode
Postitusi: 969
Liitunud: 23 Dets 2004, 17:12
Tsikkel: KTM
Asukoht: Tartu
Tänanud: 6 korda
Tänatud: 24 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas efendi »

Ilmselt ringtee suund siiski mõjutb ka tsiklil rehvi ühe poole rohkem kulumist. Samas ei ole sellised argumendid reaalelus kuigi pädevad sest see kulumiserinevus tehniliselt korras sõiduki puhul on ikka väga marginaalne. Silmaganähtav erinevus rehvi kulumises ilmneb enamasti ikka mingite muude probleemide tagajärjel.

i am not totally useless, i can be used as a bad example.

Kes mett teeb, see mett sööb!
Kasutaja avatar

võll
Postitusi: 287
Liitunud: 30 Juul 2008, 00:25
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 2 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas võll »

Ma ise olen mõelnud, et meil on ringteid palju ja reeglina mina isiklikult kallutan seal üsna agressiivselt. Sellepärast on ka minu ratastel rehvi vasak külg rohkem kulunud.


tarmoel
Postitusi: 306
Liitunud: 25 Aug 2008, 22:48
Tänatud: 9 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas tarmoel »

Tsikli esirehv kulub vasakust ehk, siis tee keskpoolsest servast rohkem. Silmaga näha siis, kui mustrist järgi viimane kolmandik või veerand. Tagarattal (ehk siis vedaval rattal) kulub rehv ühtlaselt, vähemalt ei ole kulumise erinevus silmaga eristatav.

Kasutaja avatar

claw
Postitusi: 504
Liitunud: 23 Juul 2013, 02:24
Tsikkel: pilusilm ja venelane
Asukoht: Tartu
Tänanud: 83 korda
Tänatud: 78 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas claw »

Ise ka täheldanud ja ka tutvusringkonnas esinenud seda efekti, et vasak külg kulub rohkem. Me oleme selle tee kalde ja rööpas oleku arvele kirjutanud. Aga kes teab.. väga suur ringteedel töristaja siiski ei ole, aga krt teab.


GoWiz
Postitusi: 33
Liitunud: 05 Nov 2016, 13:05
Tsikkel: Liter bike
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 2 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas GoWiz »

+1 rehvi vasakult kulumise kohta aga ma siiamaani kirjutanud sellearvele, et vasakus kurvis tunnen end kindlamalt :D


tarmoel
Postitusi: 306
Liitunud: 25 Aug 2008, 22:48
Tänatud: 9 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas tarmoel »

See asi tuleb ikkagi tee kaldest, väljaspool linna sõites, samuti pikemate vahemaade puhul ringteid eriti pole. Kruusa - ja pinnasteed sellist ebaühtlast kulumist ei põhjusta, rohkem asfaldi teema.

Kasutaja avatar

siim83
Postitusi: 39
Liitunud: 24 Veebr 2008, 10:13
Asukoht: Tartu
Tänanud: 11 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas siim83 »

Suurema hooga võetavad kurvid on kõik vasakule, parempöördeid sooritatakse küll teravamalt, aga märksa aeglasemalt. Linna kohta käib see jutt. Tagarehv kulub ühtlaselt, sest saab pikisuunalist kiirendust rohkem kui kurvitamist. Kui kuskil tsiklitega tegelevas rehvitöökojas vanade kummide hunnikut teadlikult vaadata, siis enamus on niimoodi kulunud.

Natuke kehtib ka autode kohta- elukogemus on õpetanud, et kaubaauto sileda põranda peale tasub kinnitamata ja üksikud kastid kastid sättida ette seina ja paremale. Kui ise ei säti nii, siis on tõenäosus, et sihtpunkti jõudes nad lihtsalt on seal.

Seoses teekaldega meenus äkki mingi 12-14 aasta tagune politseireid, kus Otepääl kontrolliti autode rehve ja avastati, et kohalikel elukutselistel (taksojuhid) on paremalt poolt enam kulunud ja põhjuseks toodi kraavi poole äravajunud teed.

Kasutaja avatar

efendi
Mode
Postitusi: 969
Liitunud: 23 Dets 2004, 17:12
Tsikkel: KTM
Asukoht: Tartu
Tänanud: 6 korda
Tänatud: 24 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas efendi »

Tee kalle on (kui seda on) ca 2% ja see ei saa kuidagi tsiklirehvi ühelt küljelt märgatavalt rohkem kulutada. 2% meie Eesti sõiduradade puhul (2,75-3,75m) 2-4 cm kõrguse erinevust sõiduraja kohta. Minge maanteele ja loodige oma ratas ära ning vaadake kuidas rehv asfaldile toetub. Alljärgnevas lõigus on "road crown" just seesama tee kalle mida siin mitmes postituses mainitakse

Lihtsalt seletades

crossroads.jpg

allikas: http://www.rattlebars.com/tirewear/

OTHER THEORIES DISPROVED:
But what about road crown? Plausible and many claim it, but road crown plays no part whatsoever in left side tire wear. Though it does seem logical and also allows that in European left side driving countries, the crown is opposite which could explain right side wear there - road crown just doesn't hold up under scrutiny. The main reason the theory falls on its face - road crowns are simply not steep enough. If you examine a picture of the front tire upright, you can see that even a very steep road crown (one inch drop in one foot run) would not even contact the tire at the necessary angle to produce the evident wear. Typical road crowns are much much less (three inches drop per twelve foot run). In fact, if one examines the picture of the tire one can see that where a road crown would actually contact the tire, there is a PEAK rather than a valley (check our extreme wear pic at the top of this page http://www.rattlebars.com/tirewear/wear00.html). Plus, as described in the paragraphs above, road crown contact is mostly "rolling" contact which produces very little wear if any at all. Just so there is no misunderstanding, road crown plays no part whatsoever in left side tire wear. Road crowns, if they exist at all on a road, are completely inconsistent and vary greatly as to pitch, vary even more greatly in turns (road engineers do indeed "bank" turns), and crowns in no way contact the tire at 20° off horizontal where the wear occurs. Road crown does not cause side tire wear.

i am not totally useless, i can be used as a bad example.

Kes mett teeb, see mett sööb!

Melx
Postitusi: 390
Liitunud: 03 Mai 2006, 16:15
Tsikkel: Freewind|Bandit 1250 SA|B-King
Asukoht: Saaremaa
Tänatud: 5 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas Melx »

Võin omast kogemusest öelda, et tee kalle ja rööpad sõidrajal kulutavad rehvi magausalt. Sõidan ühe rattaga pea enamuse läbisõidust ühte teed edasi ja tagasi kogu hooaja(tööl käik). Kuna enamuse moodustab vana maantee kus tee on ikka korralikult kaldes võrreldes euro ehitusega siis on silmnähtav 1/3 rehvi keskelt vasakule kulumine.

Ziccel

Ohverdan bensiini !
Kasutaja avatar

pühak
Postitusi: 1811
Liitunud: 08 Okt 2012, 10:26
Tsikkel: Kawasaki VN1500
Asukoht: Lääne-Virumaa
Tänanud: 217 korda
Tänatud: 88 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas pühak »

Olen täheldanud, et kaubikul ja veokil kuluvad parempoolsed rehvid natuke kiiremini, tuleneb tõenäoliselt sellest, et parempoolsetel tee kalde tõttu koormus suurem ja loomulikult võib see olla ka eelpoolmainitud vasakkurvide suurema kiiruse tõttu. Sõidukal pole sellist erinevat kulumist täheldanud, seega on koormuse erinevusel minu meelest siin suurem mõju. Kunagi, kui politsei otsustas mu veokat sisuliselt tee peal kaaluda, siis vaatasin huvi pärast näite, parempoolsetel rehvidel oli isegi veidi alamõõdulise koormaga kaalunäit 15-20% vasakpoolsetest suurem ehk erinevus oli täiesti arvestatav. Oma tsiklil (chopper) pole asümmeetrilist kulumist märganud. Kuna chopperiga niikuinii erilist kurvikiirust ei arenda, siis näitab see minu jaoks seda, et tee kallaku roll tsiklirehvi kulumise juures on olematu.

"Kui miski väärib kasutamist,
siis väärib see ka väärkasutamist!"
Kasutaja avatar

franz125
Postitusi: 3190
Liitunud: 29 Mär 2008, 19:37
Tsikkel: Mitmed
Tänanud: 34 korda
Tänatud: 195 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas franz125 »

Vahet pole linnas või maanteel,paremakäe liikluses on vasakkurvid alati pikemad nii ühes kui teises suunas.

Kangutan kõveraid
VTR1000SP1
VTX1800R potsataja-nüüd kahe liitrine
GTS reinkarnatsioonil
98% müüdud Harleydest on ikka veel teedel....ülejäänud 2% jõudsid koju


Teema algataja
nomotivation
Postitusi: 2
Liitunud: 11 Okt 2016, 18:23
Tsikkel: Honda Hornet

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas nomotivation »

Tänud vastamast.
Jätkates sama teemat ehk veidrad küismused testides, siis mis sellest arvate:
Pilt

Et lasen kruusal rattad blokki ja mõnus olla?

Kasutaja avatar

Maaks
Toetajaliige
Postitusi: 2504
Liitunud: 15 Mai 2008, 11:42
Tsikkel: Yamaha FZ8SA
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 181 korda
Tänatud: 341 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas Maaks »

nomotivation kirjutas:

Tänud vastamast.
Jätkates sama teemat ehk veidrad küismused testides, siis mis sellest arvate:
Et lasen kruusal rattad blokki ja mõnus olla?

Kruusal sõites annab blokeerunud ratas suurema pidusrdusjõu kui veerev, aga kas seda ka mõeldud on ei ole väga kindel. Eeldusel muidugi et suudad püsti jääda :D
Või on äkki mõeldud, et pead asfaldil kasvõi plokki pidurdama et jõuda hoog maha saada enne kruusale üleminekut?

Garaažis: Pannonia 250TLF, Yamaha FZ8-SA

will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas will111 »

et misasi seal siis justkui õige on, blokeeriva piduriga hoo mahavõtmine, kaherattalise sõidukiga no less?! :D

Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7345
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1076 korda
Tänatud: 1052 korda
Kontakt:

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

Maaks kirjutas:

....Eeldusel muidugi et suudad püsti jääda :D
Või on äkki mõeldud, et pead asfaldil kasvõi plokki pidurdama et jõuda hoog maha saada enne kruusale üleminekut?

Ma mõtisklesin ka selle sama küsimuse üle. Et kuskohal siis mind eeldatakse plokki pidurdamast? Asfaldil või kruusal.
Eelnev vastusevariant annb selles osas justkui vihje, et see peaks toimuma asfaldil. Asfaldil ju võiks. Kas nüüd plokki aga korrlikult ikka. Eeldades muidugi, et kiirus on suur.

🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT

will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas will111 »

kui nad peavad sellist vastust õigeks, ükskõik mida sellega täpsemalt mõeldes siis on seal küsimuste koostajate seas ikka lausidioodid...aga nojah, see ei tule muidugi absoluutselt üllatusena :D

Kasutaja avatar

Mrtn5
Toetajaliige
Postitusi: 165
Liitunud: 11 Sept 2013, 14:24
Tsikkel: 790ADV
Asukoht: Tln
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 12 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas Mrtn5 »

Kui nii võtta, et kas asfaldilt kruusale minnes on vaja hoo mahavõtmiseks blokki panna, siis see küll vajalik pole. Ilmselt see ei ole ka õige vastuse variant. Ülejäänud on küll loogilised valikud.


will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Liikluse suund ja rehvide kulumine

Lugemata postitus Postitas will111 »

mitte ühegi pinnase peal ei ole vaja mitte kunagi "blokki panna" kui me räägime avalikel teedel, ametlikult liiklemisest teiste liiklejate vahel. blokki panna võivad mingid trikimehed kuskil kinnisel territooriumil, või krossimehed või enduromehed metsas. tänaval tsikliga sõites ja niiöelda korralikult ja turvaliselt liigeldes on sellise asja peale mõtlemine juba idiootsus, et oh pidurdaks nüüd siin asfaldil blokki enne kui kruus tuleb :D

Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta load, liiklus, motokoolitus ja sõit”