Mootorrattaga alustamine

Otsustasid endale mootorratta load teha ja mootorratturiks hakata? Räägi siin kõigest, mis on seotud mootorratta lubade, eksamite, koolituse, lihtsalt tsiklisõidu või liikluse ja seadustega. Kindlustusest räägi ka siin.

Moderaator: Moded

Kasutaja avatar

srx
Postitusi: 77
Liitunud: 18 Aug 2015, 13:55
Tsikkel: VX800, CB600F
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 9 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #61 Postitas srx » 15 Juul 2017, 09:15

Krl kirjutas:Siiamaani on keeruliseks jäänud sujuv käiguvahetus. Eriti kiirendamisel.

Mootorrattal peab seda kiiresti tegema. Autoga võrreldes väga kiiresti. Eriti diisliga võrreldes.
Sidur alla ja peaaegu samal ajal juba käiguvahetus + gaasi gramm tagasi (mitte palju) ja koheselt sidur uuesti lahti ja uuesti gaasi juurde. Kõik see käib vähem kui sekundi sees.

Mootorrattal on lühikesed käigud. Gaasi kompenseerimine käiguvahetusel oli mul see, millega kippusin alustades üle pingutama. Tegelikult on päris vähe vaja gaasi tagasi lasta kiirendades.
Või siis teine asi, keerad gaasi liiga palju peale ja ratas pole jõudnud veel kiirust üles koguda, et jõuda järgi soovitud gaasi asendile, kui juba tahad järgmist käiku. Nii kui nüüd sidurit puudud, lendavad mootori pöörded üles selle tõttu ja käiguvahetus tuleb ilmselt ka väga imelik.

Hooratas on neil ka suht kerge, mis tähendab, et gaasi maha lastes kukuvad pöörded palju ja väga kiiresti. Samuti ka gaasi andes tõusevad pöörded väga kiiresti ja nii kui gaasi lahti lased jälle, kukuvad kolinal. Gaasi kompenseerimist tuleb teha õigel hetkel. Raske hoorattaga autodel on see palju lihtsam, kuid sõidumõnu sellisest autost ei saa, kõik asjad käivad väga uimaselt pika kummipaela otsas.



morse
Postitusi: 88
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: Jawa 634, Suzuki DR Big SR42
Tänanud: 14 korda
Tänatud: 4 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #62 Postitas morse » 15 Juul 2017, 11:43

Kui nö algajana vuristada, siis ma ei näe, miks ei võiks käiguvahetusele aega võtta. Kui osakd siduri allavajutamisel ja uuesti päästmisel teha õige randmeliigutuse gaasil, siis võid ju vahepeale väikese "mõttepausi" teha. Muidugi jah, käiguvahetus ise peab toimuma konkreetselt ja soovitavalt enne kui pöörded päris ära kukuvad...

Ütlesin sõna sekka, et muidu õigest jutust ei jääks muljet nagu tsikliga jube keeruline sõita oleks :bsmile:
Kasutaja avatar

srx
Postitusi: 77
Liitunud: 18 Aug 2015, 13:55
Tsikkel: VX800, CB600F
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 9 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #63 Postitas srx » 15 Juul 2017, 13:19

Ei ole keeruline. Kui ära harjub on väga lihtne. Ega muud polegi kui tuleb sõita ja harjutada, muu ei aita.

Lihtsalt hooratta massi oluline erinevus autode ja mootorrataste vahel tähendab, et asju tuleb teha kiiremini ja/või täpsemalt ajastada. Auto annab väikse eksimuse kergelt andeks ja ei pane ehk tähelegi. Mootorrattaga tunned selgelt, et nüüd läks veidi valesti.

Täpselt sama asi on ka paljude võidusõidu autodega. Neil on hoorattad palju kergemad ja täpselt sama teema nagu mootorrattaga. Kui lisada sinna juurde suurt võimsust taluv võistlus sidur, mille libistamise vahemik on oluliselt väiksem kui tänavasõidu autol (tavainimese jaoks nagu on-off sidur), on probleem veel suurem. Esimesel korral ei saa enamik sellise autoga kohaltki, suretab välja või paneb hüppama nagu kitse.
Aga veidi harjutamist ja ei saa arugi, et tänavaautost palju erineks, peale selle, et tänavaautol käib kõik jube uimaselt.

will111
Postitusi: 1430
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänatud: 85 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #64 Postitas will111 » 15 Juul 2017, 14:05

ei tule seal midagi nii hirmus kiiresti teha (peale käigu vahetamise liigutuse, aga miks peakski keegi sellega tahtma eriliselt venitada). sidurit võid libistada ju tegelikult kaua tahad, gaasiga ei pea otseselt hullult surkima koguaeg jne. küsimus on lihtsalt selles, et kas sa tahad vahetused "kiirelt kaelast ära saada" ja selleks natuke õppida, või tahad olla laisk ja saamatu ning vahetada aeglaselt ja suboptimaalselt :D

täpselt tuleb ajastada sidurita käiguvahetusi, väga täpselt! aga pole seal ka midagi teab mis keerulist. keerulisem on siis kui täisgaasiga kiirendad koguaeg...
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 2701
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Kernu vald
Tänanud: 365 korda
Tänatud: 93 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #65 Postitas urmas66 » 15 Juul 2017, 18:29

srx kirjutas:Ei ole keeruline. Kui ära harjub on väga lihtne. Ega muud polegi kui tuleb sõita ja harjutada, muu ei aita.

Lihtsalt hooratta massi oluline erinevus autode ja mootorrataste vahel tähendab, et asju tuleb teha kiiremini ja/või täpsemalt ajastada. Auto annab väikse eksimuse kergelt andeks ja ei pane ehk tähelegi. Mootorrattaga tunned selgelt, et nüüd läks veidi valesti.

Täpselt sama asi on ka paljude võidusõidu autodega. Neil on hoorattad palju kergemad ja täpselt sama teema nagu mootorrattaga. Kui lisada sinna juurde suurt võimsust taluv võistlus sidur, mille libistamise vahemik on oluliselt väiksem kui tänavasõidu autol (tavainimese jaoks nagu on-off sidur), on probleem veel suurem. Esimesel korral ei saa enamik sellise autoga kohaltki, suretab välja või paneb hüppama nagu kitse.
Aga veidi harjutamist ja ei saa arugi, et tänavaautost palju erineks, peale selle, et tänavaautol käib kõik jube uimaselt.


Vahe teeb sisse selline asi nagu sünkronisaator,mis on autodel ja see laseb sul käiku kas või aegluubis sisse lükata.Tsiklitel ,vanematel autodel ja sport autodel on otsehambusmisega ehk kiiremat käiguvahetust võimaldavad kastid ja seal peavad võllide pöörlemise kiirused ühtlustuma,et käik lülituks kergelt ja raginata.
Lühidalt seletades peaks liigutused olema nii,et parem käsi laseb gaasirutskat natuke tagasi(mitte ei keera maha),samal ajal vasak käsi vajutab sidurit ja jalg juba lülib valitud käiku.Ehk sa pead oma ajus andma käsu kolmele jäsemele üheaegseks liigutuseks.Tulemuseks on kiire ja sujuv käiguvahetus.
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 2701
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Kernu vald
Tänanud: 365 korda
Tänatud: 93 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #66 Postitas urmas66 » 17 Juul 2017, 13:19

Mootorratta juures käiguvahetusel ka see oluline,et laseksid käigu hoova ikka vabalt tagasi ka ehk vabastad hetkeks jala.Mul olid eile uued saapad esimest korda jalas ja paarkorda tõmbasin ka tühja,sest ei lasknud saapaga harjumatusest käigu hoovat ilmselt vabaks.Tulemus,et järgmine käik ei lülitu,sest jalg hoiab käigukahvlit eelmise käigu peal.
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

reimps
Postitusi: 3529
Liitunud: 17 Juul 2007, 23:52
Tsikkel: Tuono '08
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 85 korda
Tänatud: 239 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #67 Postitas reimps » 17 Juul 2017, 13:26

srx kirjutas:Mootorrattal on lühikesed käigud.
Misasja? Ma ei saa isegi legaalsel maanteekiirusel (110) kuuendat sisse, sest pole lihtsalt mõtet. Isegi esimene pole väga lühike, kerib ilusti 100 peale välja, kui vaja.

Või mõtlesid sa, et käiguheebel on lühike?
I have an opinion and I'm not afraid to use it
Allergic to stupid people
Kasutaja avatar

Krl
Postitusi: 52
Liitunud: 19 Veebr 2017, 21:31
Tsikkel: GSR 600
Asukoht: Tallinn
Tänatud: 3 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #68 Postitas Krl » 17 Juul 2017, 14:12

See vist sõltub väljalaskest ka. Rattal millega mina praegu sõidan, originaalsumutist tulev kõrge kiunumine hakkab ühtlase hooga lastes suht kiiresti häirima, natuke kõrgemal pöördel. Siis parem järgmine sisse lapata ja 4-5k`g lasta.
A need vast mingid algajate probleemid rohkem.
Kasutaja avatar

reimps
Postitusi: 3529
Liitunud: 17 Juul 2007, 23:52
Tsikkel: Tuono '08
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 85 korda
Tänatud: 239 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #69 Postitas reimps » 17 Juul 2017, 15:36

Krl kirjutas:See vist sõltub väljalaskest ka. Rattal millega mina praegu sõidan, originaalsumutist tulev kõrge kiunumine hakkab ühtlase hooga lastes suht kiiresti häirima, natuke kõrgemal pöördel. Siis parem järgmine sisse lapata ja 4-5k`g lasta.
A need vast mingid algajate probleemid rohkem.

Ei, sul lihtsalt vale mootorivalem.
I have an opinion and I'm not afraid to use it
Allergic to stupid people

vanalendur
Postitusi: 286
Liitunud: 10 Juul 2012, 21:17
Tsikkel: D Monster
Asukoht: Tartu/Riia
Tänanud: 18 korda
Tänatud: 5 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #70 Postitas vanalendur » 17 Juul 2017, 16:01

reimps kirjutas:
Krl kirjutas:See vist sõltub väljalaskest ka. Rattal millega mina praegu sõidan, originaalsumutist tulev kõrge kiunumine hakkab ühtlase hooga lastes suht kiiresti häirima, natuke kõrgemal pöördel. Siis parem järgmine sisse lapata ja 4-5k`g lasta.
A need vast mingid algajate probleemid rohkem.

Ei, sul lihtsalt vale mootorivalem.

Misasi see õige mootorivalem on? Elektrimootor?
Kasutaja avatar

Krl
Postitusi: 52
Liitunud: 19 Veebr 2017, 21:31
Tsikkel: GSR 600
Asukoht: Tallinn
Tänatud: 3 korda

Re: Mootorrattaga alustamine

Lugemata postitus #71 Postitas Krl » 18 Juul 2017, 21:09

Täna sai jälle maailma avastatud.
Ei oleks vist pidanud üllatusena tulema, et ilma ABS`ita rattal võtab äkkpidurdusel tagaratta loha isegi uhkemalt, kui jalgrattal :D


Mine “Mootorratta load, liiklus, motokoolitus ja sõit”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline