Karpaga Norra

Motomatk on see, kui laed mootorrtta varustust täis ja lähed ümbermaailmareisile. Või siis Võrusse. Kui plaanid motomatka ja otsid infot või kaaslast. Just tulid pikemalt tripilt ja soovid oma ägedast matkast mootorratta sadulas muljeid jagada.

Moderaator: Moded

Kasutaja avatar

Teema algataja
Ronk
Postitusi: 1096
Liitunud: 10 Mai 2005, 20:44
Tsikkel: God DAMN 950 Seiklus
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 50 korda
Tänatud: 27 korda

Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Ronk » 23 Mai 2019, 13:46

Ehk siis kes käinud ringreisil Norras karburaator mootoriga. Kuidas ratas reageeris ja kuidas ellu jäi mägedes? Kas tasub juba kohe Eestis ümber konfida kõrguste jaoks või kannatada hambad ristis jõuetus ära? Või lihtsam laenutada FI ratas :mrgreen:


Kasutaja avatar

ranel
Postitusi: 2087
Liitunud: 21 Nov 2010, 22:55
Tsikkel: Suzuki 600 GSXF, Transalp 600
Asukoht: Tartu
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 162 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas ranel » 23 Mai 2019, 13:56

1992.a xl600v aka transalp ja 1990. xrv750 aka africa twin käisid eelmine aasta kenasti ära. Max kõrgus, mis tee peal ette tuli, oli ~1000m, mis pole ju midagi hullu. Nagunii kohalik liiklus ja politsei väga üle 80 sõita ei lase.
http://tsiklireisid.blogspot.com/
Mootoritõstuki rent Tartus 10 EUR päev. 55684121
Kasutaja avatar

Teema algataja
Ronk
Postitusi: 1096
Liitunud: 10 Mai 2005, 20:44
Tsikkel: God DAMN 950 Seiklus
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 50 korda
Tänatud: 27 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Ronk » 23 Mai 2019, 13:59

Loen ka mujalt et max kõrgus üldse Norras miski 2300m. Et ratas peaks kõik tegelt selle ilusti ära kannatama ilmselt...
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 4877
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1007 korda
Tänatud: 218 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas urmas66 » 23 Mai 2019, 14:00

Alpides 2300+ käidud Yamaha TDM 850-ga ja ei olnud küll mingit tajutavat jõuetust. Kord oli ka üks yamu chopper koos meiega ,aga siis vist oli max 2100 ja ka sellel polnud mingeid probleeme.
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

Teema algataja
Ronk
Postitusi: 1096
Liitunud: 10 Mai 2005, 20:44
Tsikkel: God DAMN 950 Seiklus
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 50 korda
Tänatud: 27 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Ronk » 23 Mai 2019, 14:01

Ok, siis ei hakka selle peale pead vaevama

Prets
Postitusi: 277
Liitunud: 13 Juun 2009, 02:40
Tsikkel: Yamaha ST225 Bronco
Asukoht: Tartto
Tänanud: 5 korda
Tänatud: 2 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Prets » 23 Mai 2019, 14:46

Norras tsikliga sõidetaval teel üle 1500m sattuda on juba ulme. Kui aus olla, tean ainult ühte kohta, kus mootorsõidukiga kõrgemale saabki ja see on juba Norra kõrgeima mäe jalamile turistimajja 1841m kõrgusele. Kõrgeim maantee kui selline jookseb kõrgeimas punktis veidi üle 1400m.

Kõrguse pärast niiväga seal ei tasu muretseda, kuna siiski nii palju põhja pool siis erinevalt himaalajatest ja kaukaasiatest ja pamiiridest on seal ka õhus hapnikku veidi rohkem ja temperatuur palju madalam, seega koormus mootorile väiksem.
(togi)
Kasutaja avatar

randel
Postitusi: 532
Liitunud: 22 Apr 2005, 10:13
Tsikkel: Beta 390
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 9 korda
Tänatud: 74 korda
Kontakt:

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas randel » 23 Mai 2019, 15:37

Gruusias KTM 950 tahtis 3000m peal veidi gaasi lisamist käivitamisel, muud midagi tõsisemat ei olnud. Jõudu kaotavad mägedes hõreda õhu tõttu karpade ja sissepritsega rattaid ühtemoodi, lihtsalt karpade puhul on seda rohkem tunda kuna mõjutab ka segu. KTM CV karpad taluvad kõrguseid päris hästi.
Kasutaja avatar

Teema algataja
Ronk
Postitusi: 1096
Liitunud: 10 Mai 2005, 20:44
Tsikkel: God DAMN 950 Seiklus
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 50 korda
Tänatud: 27 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Ronk » 23 Mai 2019, 15:41

randel kirjutas:
23 Mai 2019, 15:37
Gruusias KTM 950 tahtis 3000m peal veidi gaasi lisamist käivitamisel, muud midagi tõsisemat ei olnud. Jõudu kaotavad mägedes hõreda õhu tõttu karpade ja sissepritsega rattaid ühtemoodi, lihtsalt karpade puhul on seda rohkem tunda kuna mõjutab ka segu. KTM CV karpad taluvad kõrguseid päris hästi.
Tänud randel.
Kui sama ratta kogemus olemas, siis minu jaoks võib teema lukku lüüa. Kui keegi tahab edasi arutleda, siis palun :D

Sciev
Postitusi: 353
Liitunud: 26 Nov 2018, 23:05
Tsikkel: Voshod 3M
Tänanud: 18 korda
Tänatud: 17 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Sciev » 23 Mai 2019, 18:07

Suurte kõrguste korral tuleb mängu ka termostaadi vahetamise teema - kõrguse kasvades alaneb jahutusvedeliku keemistemperatuur. 2000 m peal keeb 93°C juures, 3000 m peal 89°C... Mount Everesti tipus 8848 m kõrgusel 72°C. :D See on siis atmosfäärirõhu juures, eks jahutusvedelik on väikese rõhu all ja seda peab ka arvestama, see veidi tõstab keemistemperatuuri.
Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 7242
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, XV 750 Cafe Racer
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 156 korda
Tänatud: 200 korda
Kontakt:

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas mx77 » 23 Mai 2019, 18:25

Sciev kirjutas:
23 Mai 2019, 18:07
Suurte kõrguste korral tuleb mängu ka termostaadi vahetamise teema - kõrguse kasvades alaneb jahutusvedeliku keemistemperatuur. 2000 m peal keeb 93°C juures, 3000 m peal 89°C... Mount Everesti tipus 8848 m kõrgusel 72°C. :D See on siis atmosfäärirõhu juures, eks jahutusvedelik on väikese rõhu all ja seda peab ka arvestama, see veidi tõstab keemistemperatuuri.
Mootorratta jahutussüsteem on kinnine ja keemise temperatuuri määrab ära ainult radikakorgi ülerõhuklapi vedru tugevus, ja selle tugevus on muutumatu kõrgusest olenemata.

Sciev
Postitusi: 353
Liitunud: 26 Nov 2018, 23:05
Tsikkel: Voshod 3M
Tänanud: 18 korda
Tänatud: 17 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Sciev » 23 Mai 2019, 18:33

Eks autodel on ka kinnine süsteem, aga millegipärast olen mingit termostaadi vahetamise juttu kuulnud.

vanalendur
Postitusi: 356
Liitunud: 10 Juul 2012, 21:17
Tsikkel: D Monster
Asukoht: Tartu/Riia
Tänanud: 35 korda
Tänatud: 7 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas vanalendur » 23 Mai 2019, 18:52

mx77 kirjutas:
23 Mai 2019, 18:25
Sciev kirjutas:
23 Mai 2019, 18:07
Suurte kõrguste korral tuleb mängu ka termostaadi vahetamise teema - kõrguse kasvades alaneb jahutusvedeliku keemistemperatuur. 2000 m peal keeb 93°C juures, 3000 m peal 89°C... Mount Everesti tipus 8848 m kõrgusel 72°C. :D See on siis atmosfäärirõhu juures, eks jahutusvedelik on väikese rõhu all ja seda peab ka arvestama, see veidi tõstab keemistemperatuuri.
Mootorratta jahutussüsteem on kinnine ja keemise temperatuuri määrab ära ainult radikakorgi ülerõhuklapi vedru tugevus, ja selle tugevus on muutumatu kõrgusest olenemata.
Kas pole mitte sedasi, et lisaks vedrule hoiab seda klappi kinni ümbritsev õhk ja mäe otsas avaneb klapp seetõttu madalama radikasurvega kui merepinnal. Sel juhul aitaks kangem kork mitte termostaadi vahetus muidugi.
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 1275
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 150 korda
Tänatud: 287 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Jesper » 23 Mai 2019, 20:20

Tüüpilise jahutussüsteemi rõhk on 2,1-2,6bar, see 0,1 bari siia-sinna teisel pool ei mängi protsentuaalselt eriti suurt rolli...

Sciev
Postitusi: 353
Liitunud: 26 Nov 2018, 23:05
Tsikkel: Voshod 3M
Tänanud: 18 korda
Tänatud: 17 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Sciev » 23 Mai 2019, 20:22

Ise ei tea, aga google ütles, et kork hakkab välja laskma 1,0 bar juures? 5000 m kõrgust mõjutab õhurõhku 0,5 bar, üsna märgatav muutus.
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 1275
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 150 korda
Tänatud: 287 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Jesper » 23 Mai 2019, 20:30

Oeh, korgi peal on kirjas ülerõhk, ehk 1,0 juures hakkab ta välja laskma, kui väljas on vaakum. Ja palju edu Norrast või üldse maailmast selle 5000m mäe leidmisel, mille otsa tsikliga sõita saab. Vukking Mont Blanc on 4800m kõrgune...

Sciev
Postitusi: 353
Liitunud: 26 Nov 2018, 23:05
Tsikkel: Voshod 3M
Tänanud: 18 korda
Tänatud: 17 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Sciev » 23 Mai 2019, 20:34

Ülerõhu all ei mõelda küll seda, et kui väljas vaakum oleks. :D Veetorul olev manomeeter näitab ka ülerõhku. Ehk seda kui palju on rõhk üle atmosfäärirõhust (normaalrõhust, ehk 1 bar-st).
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 1275
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 150 korda
Tänatud: 287 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Jesper » 23 Mai 2019, 20:37

Ehk said oma veast aru küll, aga ikka jörised edasi :D
Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 7242
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, XV 750 Cafe Racer
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 156 korda
Tänatud: 200 korda
Kontakt:

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas mx77 » 23 Mai 2019, 21:06

vanalendur kirjutas:
23 Mai 2019, 18:52

Kas pole mitte sedasi, et lisaks vedrule hoiab seda klappi kinni ümbritsev õhk ja mäe otsas avaneb klapp seetõttu madalama radikasurvega kui merepinnal. Sel juhul aitaks kangem kork mitte termostaadi vahetus muidugi.
Võta see kork korra maha ja pigista seda vedru kokku näppudega. Kuna sellisel juhul klapile mõjub igast suunast ühesuhune atmosfäärirõhk siis see ei mõju. sa saad kohe aru, et see vedru on ikka päris jäik.
Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 7242
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, XV 750 Cafe Racer
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 156 korda
Tänatud: 200 korda
Kontakt:

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas mx77 » 23 Mai 2019, 21:08

Sciev kirjutas:
23 Mai 2019, 20:22
Ise ei tea, aga google ütles, et kork hakkab välja laskma 1,0 bar juures? 5000 m kõrgust mõjutab õhurõhku 0,5 bar, üsna märgatav muutus.
1,1 - 1,2 tavaliselt
See 1,2 bar on sisemine ülerõhk, ehk siis sisemine rõhk miinus atmosfäärirõhk.

Räägi parem, millal endal enduuroka ostad? (togi)
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 4877
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1007 korda
Tänatud: 218 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas urmas66 » 23 Mai 2019, 21:39

Proovige oma tsikkel 2500-3000m juures üldse soojaks saada,keemisest rääkimata.Siis võik seda korki ka näppima hakata. Sellisel kõrgusel on igal pool pigem külm kui soe,hea kui 10-15 kraadi päikselise ilmaga on,aga pigem on veel vähem.
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.

Sciev
Postitusi: 353
Liitunud: 26 Nov 2018, 23:05
Tsikkel: Voshod 3M
Tänanud: 18 korda
Tänatud: 17 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Sciev » 23 Mai 2019, 23:13

mx77 kirjutas:
23 Mai 2019, 21:08

Räägi parem, millal endal enduuroka ostad? (togi)
Vaatab seda asja, tark ei torma. (lol)
Kasutaja avatar

kurisookaru
Postitusi: 404
Liitunud: 13 Apr 2004, 19:15
Tsikkel: Yamaha Super Tenere
Asukoht: Vetla-Tallinn-Vetla
Tänanud: 11 korda
Tänatud: 44 korda
Kontakt:

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas kurisookaru » 23 Mai 2019, 23:37

urmas66 kirjutas:
23 Mai 2019, 21:39
Proovige oma tsikkel 2500-3000m juures üldse soojaks saada,keemisest rääkimata.Siis võik seda korki ka näppima hakata. Sellisel kõrgusel on igal pool pigem külm kui soe,hea kui 10-15 kraadi päikselise ilmaga on,aga pigem on veel vähem.
Hahaha, minu Kolakas (XTZ750) ägises üle 4000 meetri peal õhu puuduse ja kuuma käes mis kole. Kedo.de-st tellitud karpa kaevude ja nõelte rem komplekt oli täielik saast, kaevud kulusid 5000 km-ga täiesti ära. Kuidagi ronis see ratas üle 4600 meetri esimese käigu ja täis gaasiga, temp oli pidevalt põhjas. 4000 meetri peal, kus veetsime nii 300 km kandis sai vahel ka kolmanda käigu sisse sirgetel :wack:
Teed seal muidugi ei olnud kõige paremad (crash)

Kuni 2500 meetrit ei ole üldiselt probleeme. Jamad hakkavad karpaga ratastel üle selle, oleneb muidugi rattast.
Transalp selles mõttes väärib oma nime!
Igatahes soovitan kõigil, kes plaanivad kõrgemale kui 3000 meetrit, enne reisi karpad ja õhufilter kindlasti üle vaadata!

:bsmile:

Karu
Sõida ise ja lase teistel ka sõita
----------------------
Yamaha Super MatkaMudaKolakas XTZ
http://www.kurisoomoto.com Kesk-Eesti Tuur 2018
http://www.streetmoto.ee
Kasutaja avatar

KIBU
Postitusi: 902
Liitunud: 04 Veebr 2004, 21:56
Tsikkel: R1200GS Rally
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 29 korda
Tänatud: 52 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas KIBU » 24 Mai 2019, 12:18

Õhurõhk ilmselt pole Norras mägedes probleemiks külla aga võib kütuse kvaliteet jama olla. Saltfjelleti kandis piiri lähedal (võibolla olime otsapidi Rootsi poolel) tanklast saime nii haput kütust et Gessudel pärast mootorid tirisesid. :)
5248653

Dusterx
Postitusi: 234
Liitunud: 27 Okt 2017, 08:41
Tsikkel: lc8adv,txt250,cm200t,ec300
Asukoht: Kehra
Tänanud: 13 korda
Tänatud: 39 korda

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas Dusterx » 26 Mai 2019, 11:12

Transalpil polnud 2100m kandis mitte mingit arusaadavat vahet. Radikakorgi asemel võiks väga kriitiliselt suhtuda hoopis piduritesse, kui kämmal vähe kangem satub olema. 1 pütane dominaator oli 2 kesi ka nendel kõrgustel juba suhteliselt jõuetu ja ajas mäkkeminekutel musta suitsu tagant :D
Kasutaja avatar

bnd
Postitusi: 16
Liitunud: 04 Juun 2016, 17:59
Tsikkel: Hetkel Polaris RMK PRO
Tänatud: 1 kord

Re: Karpaga Norra

Lugemata postitus Postitas bnd » 26 Mai 2019, 16:23

KIBU kirjutas:
24 Mai 2019, 12:18
Õhurõhk ilmselt pole Norras mägedes probleemiks külla aga võib kütuse kvaliteet jama olla. Saltfjelleti kandis piiri lähedal (võibolla olime otsapidi Rootsi poolel) tanklast saime nii haput kütust et Gessudel pärast mootorid tirisesid. :)
Millal see oli, ehk mis aastal? Ise pesitsen just selles piirkonnas ja tangime eriti just talviti mõlemalpool piiri nii 95-t kui ka 98-t iga nädalavahetus.
Teenaväliselt veel niipalju, et seda vahet (NO-EE) pidevalt sõites, on läbisõidule kõige pärssivam just Soome kütus, ma ei saa Eesti kommentaariumites selle Soome kütuse kiitmisest kunagi aru.
IronButt 1000 R1
IronButt 2000 CBR1100XX



Vasta

Mine “Motomatkamine”