Honda CB500X RallyRaid level 2, Stinger
Pika protsessi tulemusena sai valitud realiseerimiseks üks projektikene.
Kuna selliseid meil palju ei tohiks olla, siis jagan oma kogemust koos summadega, äkki on teisigi kes mõtlevad sama projekti realiseerida ja ehk aitab see teema kellegil edasi otsustada.
Kuna ratta valik on põhjustanud palju kulmukergitusi ja ei haaku üldise trendiga, siis kirjutan natuke pikemalt miks just see valik tehtud sai ja mis eesmärki täitma hakkab.
Kuna eile välja arvutatud kogu projekti maksumus on sisuliselt sama uue Africa Twini SE MT baasmudeliga, mis mulle ka väga meeldib, siis lõppu ka väike võrdlus nende kahe mudeli vahel, tõin välja mis oleks Twini hind peale temale kogu vajaliku lisavarustuse ostmist, ja oma arvamuse plussidest ja miinustest.
Projektiks on Honda CB500X ümberehitus maastikusuutlikumaks Inglismaa ettevõttest RallyRaid (http://www.rally-raidproducts.co.uk/) tellitud osadega soovides saada tulemusena ideaalne 50/50 maantee ja maastikusuutlikkusega ratas.
Sinna viimast varuosade tellimust tehes küsisin kas selliseid L2 komplekte on veel Eestisse müüdud, siis vastus tuli, et väga suure tõenäosusega olen esimene.
See ei saa olema projekti realiseerimise järk-järguline blogi, pigem ülevaade valminud projektist.
Eellooks niipalju:
Esmalt infoks minu enda andmed – pikkus 1,8m, kaal 110kg.
Mul on juba kaua aega peas tiksumas unistus mootorratta matkast Mongooliasse, see tekkis aastaid tagasi kui osalesin Divika korraldatud Transalpide kogunemisel lõuna-eestis, mille juurde käis õhtune telkimine ja matkajuttude rääkimine. Need lõputud tühjad stepid, looduse vaheldusrikkus mägedest kõrbe ja lopsakate rohumaadeni, vabalt looduses liikuvad kaamlid ja metsikud hobused, nomaadid oma karjade ja jurtadega jne jne...
Minu senised matkad on piirdunud Eesti-Läti Leedu ja Poolaga ja kuni 4 järjestikuse ööbimisega, ehk siis üsna tagasihoidlikud. Samas mulle väga meeldib käia vahepeal mõtteid korrastamas ja telgiga mõneks ööks ära käia – kuna elutempo ja muud kohustused tihti rohkemat ei võimalda.
Transalpiga sõitsin kokku 7 hooaega, järgmiseks rattaks ostsin BMW 1150GS Adventure 2002a.
Nimelt oli sadade matkajuttude lugemise käigus tekkinud kinnisidee see imeloom ära proovida ja mulle meeldis väga idee kardaanist, mis tahab ketiga võrreldes oluliselt vähem tähelepanu (kuni katki läheb).
BMW oli iseenesest mõnus ratas maanteesõiduks ja Artur Kim-i maastikusõidu koolitusel sain kinnitust, et kui aluspinnas kannab võib sellega sõita kuhu iganes.
Samas andsin endale aru, et minu mehhaaniku oskused ei võimalda teeääres BMW sidurit ega kardaani laagrit vahetada ja antud ratas oli üsna vana, seega riskikohti oli mitmeid mille avaldumist keset Gobi kõrbe kohata ei sooviks. See ratas oli ka hirmraske, mul on piisavalt kehaehitust et ratas probleemideta mõned korrad püsti tõsta, aga mitte piisavalt võhma et temaga liivas või mudas pikalt ukerdada.
BMW-ga sõites (sõitsin 2 hooaega) valisin järgmist ratast ja andsin endale aru, et see ratas on see millega ma sõidan Mongooliasse.
Ratta valik:
Mongooliasse saab teoreetiliselt minna iga jumala rattaga alates punnvõrrist kuni goldwingini ja kõigega mis sinna vahele jääb. Kui sinna kohale jõuda, siis ma ei taha endale suuri piiranguid luua ja tahan liikuda ka teedeta maastikul, mis paneb rattale juba natuke rohkem piiranguid.
Mille eest mind aga hoiatati on see, et suur osa maast on savise pinnasega mis vihmaga koostöös põrgulikult pehmeks ja libedaks muutub. See on see koht kus ratta kaal on kõige suuremaks argumendiks. Teine raskem koht on Gobi kõrb, ma ei plaani seda risti põiki läbi sõita, aga kindlasti pean arvestama pikemate liivaste lõikude läbimisega. Nagu klassikud (Colebatch) on öelnud tuleks ratas valida reisi kõige raskema osa järgi.
Eelnevast tulenevalt soovisin tehasekonditsioonis lisadeta ratta täiskaaluks panna piiri 200kg ja soovisin võimalikult 50/50 lähedast kompromissi maantee ja maastikusuutlikkuse vahel.
Sellest palju kergemat eesmärki ei tahtnud ka endale panna, kuna liiga kerge kogukaal on rohkem vastuvõtlik igasugustele külgtuultele jms mis sõidu ebamugavaks teevad.
Teisteks soovideks oli võimalikult suur sõiduulatus ühe paagiga, kodarveljed, esivelg min. 19“ ja maastikusõiduks sobilik vedrustus.
Ilma kaalu piirangut loomata oleks vaadanud kas Africa Twin-i või Vstrom650XT-d, kaalupiirangusse mahtuvatest ratastest jäid valikusse Yamaha XT660Z või tema järeltulija Tenere 700, soov oli osta uus ratas, mis välistaks eelmise omaniku sihilikult varjatud vigade leidmise kaugel maal valel ajal vales kohas, see välistas igasugu BMW Xcountry-d ja igasugu vanemad huvitavad mudelid. Ootasin seda uut Tenere-d nagu hinge õnnistust, kuna sellel ajal spekuleeritud andmete alusel on see täpselt mida eluõnneks vaja on. Ootasin niikaua et kõik vana põlvkonna xt660Z-id olid esindusest müüdud ja kasutatud väga väikse läbisõiduga rattaid ka ei olnud pakkuda. Arvestades kui äge pidi uus Tenere tulema siis vana väga ei tahtnudki. Pelgasin natuke uue põlvkonna ratta ostmist esimesel aastal kui vead on välja tulemata kuid usaldades firmamärki olin valmis sellega riskima. Kuid mida ei tulnud seda ei tulnud ja pole tulnud siiani, nüüd on see mudel juba isegi Eesti esindaja kodulehel osaliselt puudu olevate andmete ja ilma hinnalipikuta aga osta saab ehk alles käesoleva aasta sügisel.
Foorumitest oli silma jäänud selline valik nagu cb500x ja selle ümberehituse võimalused, kuid pidasin seda ratast liiga lahjaks ja muidu mõttetuks.
Sattusin aga vaatama Juan Brown-i (blancolirio) kanalit youtubes, kes video vormis dokumenteeris oma cb500x ümberehitust, sõitis sellega jne, siis vaatasin review-sid et inimesed on selle rattaga üsna rahul nii ümberehitatuna kui ilma, lugesin foorumeid, siis hakkaisn arvutama et selle ratta kergem kaal ja väiksem kw teevad kokku sama kw/kg kui oli minu Transalpil, millega sai sõita küll, siis hakkasin mõtlema, et ratta enda hind on odav ja sellele saab Rallyraidist asju juurde vaikselt tellida vastavalt sellel kuidas vahendeid selleks tekkib ilma et peaks midagi liisima. Vaatasin et heades sõidutingimustes saab paagiga läbi sõita 500km, täiskaal 196kg, kurat, hakkas juba vaikselt sobima ja firmamärki arvestades ei tohiks töökindlusega ka muresid olla.
See lõppes sellega, et ostsin cb500x-i 2018a. kevadel, mõtlesin et sõidan natuke ja kui ei meeldi müün maha ja võtan hinnavahe kaotuse sisse.
Esimene emotsioon oli täitsa positiivne, kuigi arvestades mootori töömahtu ei ole ta püss kusagilt otsast vaadates ja BMW-ga võrreldes maanteel möödasõitu teha oli tülikam. Hiljem selgus et möödasõidud on täitsa teostatavad, kuid sõidustiili peab kohandama. Selle rattaga kellegiga võidu sõita pole mõtet, ennast ratast ja närve soosib natuke chillim sõidustiil. Käisin temaga ilma ühtegi ümberehitust tegemata Muuga liivakarjääris ja sõitsin kohtades kuhu ma GS-iga ei oleks elus julgenud minna – mis oli juba hea märk. Kuna ratas on suhteliselt kerge on tema juhitavus üsna elav, reageerib kiiresti, kurvilisi teid sõita on täitsa lõbus.
Kuna isteasendis olid põlved liiga konksus ostsin ära RallyRaidi põhjakaitse ja kinnitasin sellele esimesed jalarauad, et pikemal sõidul põlvi puhata. Mõtlesin et viimase proovikivina tuleb teha üks pikem matk maanteel ja kui peale seda ei ole tahtmist midagi põlema panna, siis hakkan teda RallyRaidima.
Otsustasin sõita lõuna Poolasse. Kohvrid olid ostetud, telk jms matkola kaasa, et kaal oleks matkaseadele vastav. Mul oli selleks 4 päeva. Käisin ära Tatra mägedes ja tulin tagasi, päeva keskmiseks kilometraaziks tuli 840km. Selle matka käigus õppisin selle rattaga sõitma, eelkõige mööda sõitma mis esmalt tundus kõige tülikam osa. Poola on teadagi rekka paradiis ja hea koht kus saab möödasõite lõputult lihvida. Ainuke koht kus probleeme tekkis on kiirteed, kus 140-ga sõites oleks teiste hulludega ühes tempos sõitmiseks natuke lisajõudu vaja. Muidu 110-ga võib lasta päevade viisi täiesti muretult. Peale koju tagasi jõudmist oli üldine enesetunne selline et võiks vabalt jätkata, ainukesed kaks probleem olid need, et iste oli vaja kindlalt paremaks saada, kuna kolmandal päeval tekkis tunne nagu istuks kaksiratsi vihmavee toru otsas ja vaja oli kiirusehoidjat millega saaks paremat kätt puhata, kuna kasutasin n.ö. lapakat millega kiirust hoida ja lõuna Poolas hotelli jõudes oli parema käe närvid nii kokku kusagilt surunud et paremas käes ei olnud nimetissõrme ja pöidla vahel niipalju jõudu hotelli ukst lukust lahti keerata.
Kui nüüd ümberehituse juurde jõuda, siis::
2018a. Sügisel läksin EMMK sügispäevadele, kus sain tuttavaks Stanislaviga (Gestani.ee) kellel oli sama ratas juba olemas ja mõtles samuti RR L2 peale, kuid ei olnud kindel kas kõrgem ratas talle kasvuga arvestades enam sobib, seetõttu oli ta huvitatud selle teostamine endale võtta. Kuna minul ei ole põhjust olnud amorte varem pulkadeks võtta (esiamortide sisu läks vahetusse) siis tundus mõistlik see töö usaldada kellegile kes seda enne teinud on ja sai sisuliselt kokku lepitud. Detsembriks kohale jõudnud suur kastitäis RallyRaidi pudinaid said jaanuari lõpuks Stanislavi poolt paigaldatud. Ta tegi ka paigaldamise käigust videot – ehk saab seda kunagi näha ja ka jagada.
Peale seda sain veel natuke ise nokitsetud väiksemate vidinate ja kaitsete paigaldmaisega, elektrisüsteemiga jne ja lasin sadula ümber ehitada.
Tulemas on veel Scorpoin summuti, tellimisel kõrgem tuuleklaas, gps, kiirusehoidja ja mõned väiksemad asjad veel.
Esmamuljed:
Sõita veel saanud ei ole, kui jätta välja katsetiir oma tänaval abs-i cutoffi nupu testimiseks aga juba see vedas näo naerule, pikemaks sõiduks ootan natuke paremat ilma – kuigi vahepeal juba hakkas lubama ja tekkis tahtmine kindlustus ära teha. Kuna ma tegin ümber ka sadula, et oleks natuke pehmem ja pealt sujuv et saaks sõidu ajal sujuvalt isteasendit korrigeerida, siis muutus kõrgus lisaks Rallyraidi lubatud 5cm-le sadula arvelt teist sama palju. Ütleme nii et mu eelmisel GS Adventurel mis oli ka kõrge ratas läksid jalad rohkem maha kui praegusel CB-l. Sellega peab midagi ette võtma, ilmselt prillidest pisut madalamaks laskma. Püstisõidu asend tundub väga hea, lenks sai natuke kõrgem ja jalarauad on võrreldes originaalidega nii laiad, et tunne on nagu seisaks mõne chopperi platvormide peal ja arvestades nende sakilist profiili on sealt pealt juhuslik ära libisemine välistatud – mis oli originaaljalaraudadega pidev hirm. Esiots on tunde järgi kordades kordades jäigem kui originaal, amordid said ostetud sõitja kaalu järgi. Tagaamordid on mitut pidi reguleeritavad, esimesed mingil määral ka, sellega tutvun kevadel, amordi käiku lisandus ette ja taha 5cm võrreldes originaaliga. Kodarveljed on väga kvaliteetsed ja kodarad jämedad, keskosa on välja lõigatud cnc masinaga ühest alumiiniumi blokist, tuleb koos laagritega. Lenks on võrreldes originaaliga tummine ja hea on teada et iga külili panekuga see kõveraks ei lähe. Sõidukogemuste jagamine jääb kevadesse.
Kuna sisuliselt on ümberehitus lõppenud ja veel kohale jõudmata asjade hinnad on teada tegin kokkuvõtte kuludest.
Nagu iga projektiga tavaks on kujuneb hind projekti lõpus üllatuseks ja ka see projekt ei olnud erand.
Kuna kogu projekti hind koos kohvrite gps-ide ja kogu muu lisavarustusega tuli sisuliselt sama mis uuel ilma lisadeta Africa Twinil (kelle väikevennaks see cb500x ümberehituse tulemusena kujunenud on), siis tegin võrdluse mis oleks Africa Twin maksma läinud juhul kui oleksin selle ostnud ja sarnase lisavarustuse peale pannud.
Seega kõik kulud kokku (tellitud jubinate hinnad koos tellimiskuluga, osad pandud peast, kuid suurusjärk õige):
Tsikli maksumus 6500
RR varustuse paigalduse tööraha 325
istme ümberehitus 225
scottoileri kahepoolne otsik 30
Turtoro automaat-õlitaja 120
kohvriraamid 160
kohvrid givi TRK33N 500
topboxi alusraam ja plate 110
rehvid Heidenau K60 scout 220
sigaretisüütaja 25
usb laadija 30
elektri ümberehitus lisade toiteks 30
amordi kaitsekummid 25
kiirusehoidja 70
tuuleklaas 100
gps Garmin Montana 430
veljed tubeless 1638
esi ja taga amordid, ülemised prillid, küljejalg 1638
abs cutoff lüliti 90
summuti Scorpion 410
küljejala laiem tald 60
radiaatori kaitse 67
pidurianuma kaitse 14
fatbar lenks 90
barkbusters (plastikosa) 43
barkbusters raam 110
alumine kukkumisraud RallyRaid 292
ülemine kukkumisraud Hepco&Becker 170
heeblid (vanad pikad ei sobinud barkbusteritega) 41
jalarauad 108
telefoni kinnitus lenksule 32
shock tube 36
Maksumus kokku 13770,-
Uue Twini maksumus (MT SE) 13835,-
Kui teha CB500X maastikusuutlikkuse osas võrreldavaks twiniga eeldaks see ainult velgede ja amortide vahetamist, mille maksumus on kokku 4060,- mis teeks cb500x hinnaks koos töörahaga 10000,-
Kui oleks ostnud Twini ja ostnud sellele peale sama varustuse kaitsetest kohvritest gps-i ja kiirusehoidjani, siis oleks selle hinnaks tulnud kokku 16524,-
See teeks kahe täisvarustuses ratta maksumuse vaheks 2754,- ja kui müüa maha projektist üle jäänud amort, vedru, veljed rehvidega, lenksu, küljejala, jalarauad, summuti jms pudinad siis oleks vahe ehk 3700 eur.
Kui see teema kokku võtta, siis:
CB500X plussideks on 3700 eur odavam koguhind, 30kg kergem täiskaal (peale varustuse pealepanekut mõlemale tsiklile v.a. kohvrid), 100km suurem sõiduulatus paagiga, tubeless veljed ja rehvid, peale ümberehitust peaks olema jäigemad esiamordid (paljud kurdavad et Twini pehmeid esiamorte, kuid endal kogemus puudub) enda jaoks plussina ka ratta suhteline unikaalsus ilma et varuosad oleks unikaalsed.
Africa Twini plussideks on peamiselt et kaalu arvestamata on võimsust poole rohkem, lisa kaalu arvestades on kw/kg kohta 42% rohkem, rohkem elektroonilisi mänguasju, suurem esiratas.
Mis puudutab selle projekti rahalisse tasuvusse siis see puudub nagu enamusel teistel projektidel ja olen sellega arvestanud, müüa õnnestub mõistliku hinnaga ehk ainult väga õigele ostjale kes otsib just sellist lahendust. Samas ma ei näe et ma teda müüma hakkaksin, vähemalt mitte enne oma unistuste reisi täitumist ja kui ma selle ära teen siis on sellel rattal juba piisavalt sentimentaalset väärtust et müümine ei tuleks kõnealla. Sel aastal tahan soojenduseks teha tripi Rumeeniasse ja kui kõik tähed joonduvad siis tuleval aastal Mongooliasse.
Selline projekt siis.
Kui leida hea toorik kasutatuna, siis saab selle projekti hinna kohe kõvasti alla.
Kellegil veel midagi sellist mõttes mõlkunud, või juba olemas?