Nippe algajale ehk?

Otsustasid endale mootorratta load teha ja mootorratturiks hakata? Räägi siin kõigest, mis on seotud mootorratta lubade, eksamite, koolituse, lihtsalt tsiklisõidu või liikluse ja seadustega. Kindlustusest räägi ka siin.

Moderaator: Moded


Teema algataja
Mellyks
Postitusi: 1
Liitunud: 24 Mai 2019, 13:40

Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Mellyks » 24 Mai 2019, 13:45

Hei,
olen siin maastikul uus, hetkel teen A-kategooria lube - oleks vaja sellest algaja ebakindlusest üle saada.
Nimelt ma ei tea kas ma olen ainus algaja, kel reaalselt probleeme.. pidurdamisega :lol:
Startimine on täitsa okei, sõitmine on ka hea, aga kui aeg seisma jääda, siis ma tahan koguaeg jalad vara maha panna ja sellega seoses ongi tekkinud see hirm.. sest tänu sellele olen kaks korda külje maha juba pannud rattaga.
See tung, et jalad maha panna tuleb kuidagi sellest, et mida väiksemaks jääb kiirus, seda rohkem on mul tunne, et ma kukun juba rattaga ümber, kuigi oskan tasakaalu hästi hoida - kuidas sellest tobedast kombest küll lahti saada, et need jalad varem maad ei puudutaks? :?


Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 7096
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, XV 750 Cafe Racer
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 142 korda
Tänatud: 193 korda
Kontakt:

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas mx77 » 24 Mai 2019, 13:59

Mägiaivari teibiga jalad raudade külge kinni?
Kasutaja avatar

Frosch
Postitusi: 17
Liitunud: 08 Veebr 2019, 11:48
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 1 kord

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Frosch » 24 Mai 2019, 14:11

Proovi rohkem harjutada jalakäia kiirusel sõitmist?
Kasutaja avatar

ElectroMoto
Postitusi: 473
Liitunud: 27 Mai 2015, 16:44
Tsikkel: Husky 701 Enduro "May"
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 226 korda
Tänatud: 50 korda
Kontakt:

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas ElectroMoto » 24 Mai 2019, 14:23

Mul oli sarnane probleem alguses. Mulle õpetati, et aitab kui vaatad pidurdamisel sirgelt otse ette ja rahulikult pidurdad natuke ka tagapiduriga ehk siis parema jalaga. Lõpuks aitas ikkagi harjutamine, harjutamine ja siis veel harjutamine. Hakkad hästi rahulikult hoogu maha võtma ja ajapikku tõstad pidurdamise kiirust.
Lõplikult sain kindluse muidugi alles siis, kui ostsin madala raskuskesega tsikli, millega polnud enam seda efekti, et seismajäädes tahab kohe külili vedada..
Kasutaja avatar

Madlobster
Postitusi: 1485
Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
Tsikkel: Honda VFR800, 2008
Tänanud: 303 korda
Tänatud: 363 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Madlobster » 24 Mai 2019, 15:08

Jah harjuta hästi aeglaselt sõitmist, see aitab
üks alla, viis üles
Parem kaotada sekund elust, kui sekundiga elu :idea:

Luxor
Postitusi: 223
Liitunud: 08 Mär 2019, 21:39
Tsikkel: Tomos Funsport/ NT700V
Tänatud: 4 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Luxor » 24 Mai 2019, 15:51

Mul oli vastupidi, äraminek oli okkaline.
Pidurdusproovi ohutuseks ka nii palju, et harjuta otseliikuvana. Emba-kumba suunda keeratud esirattaga võib end lihtsalt asfaldilt leida. Peale kiivri kandmise oleks hea ka kindad/saapad/turvised/püksid.
Kui on eesmärk seatud, siis visaduse ja tahtmise olemasolul on positiivne lõpptulem ka platsis! Head harjutamist ja ära lase hirmul endast võitu saada! :)
Tore on olla oluline, veel olulisem on olla tore!

will111
Postitusi: 3005
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 6 korda
Tänatud: 201 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas will111 » 24 Mai 2019, 16:02

@mida väiksemaks jääb kiirus, seda rohkem on mul tunne, et ma kukun juba rattaga ümber

well, palju õnne! su tunne ei peta sind ja täpselt nii ongi :ner: :bsmile: lõpuks muide kukudki ümber...enne kui lõplikult ümber kukud, võid jalad maha panna :D ma muidugi ei oska ennustada, et mis on see "varem" aga ega jalgade maha panekus nüüd midagi hirmsat küll ei ole. kui kiirus on veel suurem siis võid proovida jala maha paneku asemel seda maapinna kohal "hõljutada". parema jala puhul peaks aitama see kui harjutad pidurdamist ainult tagapiduriga :wink:
Kasutaja avatar

Madlobster
Postitusi: 1485
Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
Tsikkel: Honda VFR800, 2008
Tänanud: 303 korda
Tänatud: 363 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Madlobster » 24 Mai 2019, 16:28

ei ole vaja hõljutad vms lollusi omale külge õppida. või jalgpiduriga kikerdada.

Jalg tuleb raualt maha praktiliselt seisma jäämise hetkel.

Sõida kuskil platsil ja sõida aeglaselt. Pidurda sujuvalt ja see viimane seisma jäämise hetk olgu konkreetne. kukud, sest paned jala maha aga ratas liigub veel natuke edasi, jalg jääb maha ja sa ei jõua jalga järgi tuua sinna kuhu ratas tegelikult seisma jääb.

Harjuta lihtsalt harjuta see tuleb väga kiiresti.
üks alla, viis üles
Parem kaotada sekund elust, kui sekundiga elu :idea:
Kasutaja avatar

Stealth
Postitusi: 64
Liitunud: 05 Mär 2017, 22:03
Tsikkel: Bandit 1200cc
Tänanud: 5 korda
Tänatud: 10 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Stealth » 24 Mai 2019, 16:45

...kui just ei meeldi vasaku jalaga meelega vastu asfalti libistada mõni meeter enne seisma jäämist - mulle tennisega miskiprast meeldib - libiseb hästi (seevastu saapa kummitald ei anna ülde sama emotsiooni)

Aga soovituse kohapealt...proovi kui võimalus tekib kerge enduurokaga/krossikaga metsas/põllul/karjääris jm kohas proovida kus on ratta piirid - kallutad külje nii maha kuni ongi maas kurvis jne. Kerge rattaga saab rohkem mängida ja ei juhtu midagi kui peadki korraks maaga kokku saama.

Teadmsied/oskused kannad üle mugandustega juba tänavale.
Kasutaja avatar

Kauri
Postitusi: 507
Liitunud: 13 Juul 2005, 23:46
Tsikkel: VN 750 custom
Asukoht: Kuusalu
Tänanud: 68 korda
Tänatud: 72 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Kauri » 24 Mai 2019, 17:00

See jala libistamine on kõige lihtsam moodus saada võimalikult noores eas ilmaennustajaks. Mingisugunegi takistus või paremini haakiv jalnõu + kanna kontakt jalaraua või mõne muu mootorratta detailiga kindlustab invaliidsuse. Hoia põlved korralikult paagis, pilk kauguses ja proovi pidurdamised viia konkreetseks. Maha paned vasaku jala siis kui esiamortisaatorid ennast uuesti lahti lükkama hakkavad. Parem jalg võiks jääda jalarauale. Selline pidurdamise venitamine väikeselt kiiruselt pikale vahemaale teeb asja keerulisemaks. Minule on ja oli vähemalt nii lihtsam.
Kõik tööriistad ühest kohast, http://www.motoral.ee
kauri@motoral.ee
553 4250
Kasutaja avatar

Madlobster
Postitusi: 1485
Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
Tsikkel: Honda VFR800, 2008
Tänanud: 303 korda
Tänatud: 363 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Madlobster » 24 Mai 2019, 17:07

Aeglase kiirusega sõitmine oli mõeldud hirmu eemale ajamiseks aeglase kiiruse suhtes (ei kuku ümber)

Kui hoopealt pidurdad siis jah konkreetselt lõpuni välja ja seisma ja siis jalg maha (siis ära venita ja jokuta)
üks alla, viis üles
Parem kaotada sekund elust, kui sekundiga elu :idea:
Kasutaja avatar

Kauri
Postitusi: 507
Liitunud: 13 Juul 2005, 23:46
Tsikkel: VN 750 custom
Asukoht: Kuusalu
Tänanud: 68 korda
Tänatud: 72 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Kauri » 24 Mai 2019, 17:11

Aeglase sõidu harjutamiseks on täpselt samad asjad mis pidurdamise korral. Mida rohkem käed jalad laiali on seal tsikli otsas, seda rohkem üritab maakera kõrgeimat punkti alla kiskuda. Pilk kaugemale, vali mingi objekt ja püüa selle järgi liikuda.
Kõik tööriistad ühest kohast, http://www.motoral.ee
kauri@motoral.ee
553 4250

highlander216
Postitusi: 57
Liitunud: 02 Juul 2010, 08:37
Tänatud: 1 kord

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas highlander216 » 24 Mai 2019, 19:21

Ilma lubadeta kahjuks vist Motosurvival http://emmk.ee/content/blogcategory/27/79/ koolitusest osa võtta ei saa aga seal õpetatust s.h. pidurdamisest räägitust oli minule küll väga palju abi ja minu pidurdusteekond vähenes seal õpetatu abil kindlasti päris oluliselt. Põhiliseks märksõnadeks jäid mulle sealt meelde: õige asend tsiklil s.t. paak korralikult põlvede vahel, jalad jalaraudadel ja käed korralikult lenksul ning pilk horisondil. Kui esialgu tundus mulle seal kuuldud jutt, et sisuliselt on võimalik ennast nii seismiseni pidurdada, et tsikkel seisab ilma enam edasi liikumata hetke täiesti ise püsti suhteliselt ulmena siis ise sellist peatumist harjutades ja tunnetust kätte saades oli see täiesti saavutatav s.t. võisid ennast päris suurelt kiiruselt jõuliselt seisma pidurdada ja isegi päris seisma jäädes polnud vajadust kohe jalga maha panna vaid seda kannatas rahulikult isegi hetk hiljem teha. Soovitav oleks küll selliseid harjutusi turvalises keskkonnas teha mõne suurema sõidukogemusega õpetaja kõrval.
Kasutaja avatar

Edgar
Postitusi: 2
Liitunud: 12 Juun 2019, 15:21
Tsikkel: Kawasaki EN454Ltd
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Edgar » 21 Juun 2019, 09:57

Harjuta jalakäia kiirusel liiklemist. Vaata otse ette ja suru põlved vastu paaki. See aitas minul.
Kui seal oleks küüned siis ta roniks puu otsa.

ttt
Postitusi: 283
Liitunud: 30 Mai 2016, 13:12
Tänanud: 25 korda
Tänatud: 12 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas ttt » 21 Juun 2019, 11:18

Minu jaoks oli pärast Survivalil käimist täielik üllatus, et motokoolid ei õpeta õiget sõiduasendit, mis eriti just pidurdamisel on ülioluline. Elu oleks olnud nii palju lihtsam (näiteks 8 tehes).
Igal juhul, nagu eelnevalt mainitud: kannad (!) ja põlved kõvasti ümber ratta, ülakeha peab vaba olema (kätega ei toetu lenksule pidurdamise hetkel vaid hoiad põlvedega paagist), pilk kaugusesse. Niimoodi saad isegi järsemalt pidurdades hetkeks täiesti seisma jääda, enne kui jalad maha lähevad. Küsi oma sõiduõpetajalt sõiduasendi kohta.
Kui sõit selgem, saab proovida ka ühe käega sõites pidurdamist - väga hea harjutus sõiduasendi kontrollimiseks.
Kasutaja avatar

Krl
Postitusi: 801
Liitunud: 19 Veebr 2017, 21:31
Tsikkel: 2007 R6
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 87 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Krl » 21 Juun 2019, 12:08

Üks nipp on veel see, et kui läheb kõvemaks kihutamiseks, siis tasub numbrid küljest võtta. Sest isegi, kui suudad eest ära sõita mendilt, siis erinevalt europargist, saavad nemad numbri järgi su andmed ikka kätte ja hakkavad pdereerima pärast, isegi ku võidusõidus ise kaotajaks jäävad.

Luxor
Postitusi: 223
Liitunud: 08 Mär 2019, 21:39
Tsikkel: Tomos Funsport/ NT700V
Tänatud: 4 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Luxor » 21 Juun 2019, 12:19

Krl kirjutas:
21 Juun 2019, 12:08
Üks nipp on veel see, et kui läheb kõvemaks kihutamiseks, siis tasub numbrid küljest võtta. Sest isegi, kui suudad eest ära sõita mendilt, siis erinevalt europargist, saavad nemad numbri järgi su andmed ikka kätte ja hakkavad pdereerima pärast, isegi ku võidusõidus ise kaotajaks jäävad.
Pazdravljaaju! "Europagar" ei maga ja enda tilliga väga manipuleerida ei lase - https://www.mnt.ee/et/uudised/maanteeam ... ke-andmeid
Tore on olla oluline, veel olulisem on olla tore!

drbrain
Postitusi: 5
Liitunud: 29 Nov 2018, 09:54

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas drbrain » 21 Juun 2019, 13:02

ttt kirjutas:
21 Juun 2019, 11:18
Minu jaoks oli pärast Survivalil käimist täielik üllatus, et motokoolid ei õpeta õiget sõiduasendit, mis eriti just pidurdamisel on ülioluline.
[...]
Igal juhul, nagu eelnevalt mainitud: kannad (!) ja põlved kõvasti ümber ratta, ülakeha peab vaba olema (kätega ei toetu lenksule pidurdamise hetkel vaid hoiad põlvedega paagist), pilk kaugusesse.
[...]
Kui ma olin motikale tutika tkc-80 alla saanud ja kodu lähedal aeglase kiirusega töristades esipidurit proovisin, oleksin peaaegu üle lenksu käinud. Ei olnud mingi tõsine pidurdamise katse vaid niisama, proovisin natuke esipiduri teravust. Kombinatsioon tutikast rehvist ja väga krobelisest rasplisarnasest asfaltist tekitasid ülihea pidamise. Ma ei tea kuidas teistega on, aga mina ennast sellises olukorras põlvedega kinni hoida ei jaksa, kätegagi võib olla ei jaksa.

Ilma naljata, tekkis tunne, et sobivates oludes on hädapidurduse korral võimalik iseenda motika esiratta alla jääda..

ttt
Postitusi: 283
Liitunud: 30 Mai 2016, 13:12
Tänanud: 25 korda
Tänatud: 12 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas ttt » 21 Juun 2019, 13:21

drbrain kirjutas:
21 Juun 2019, 13:02
ttt kirjutas:
21 Juun 2019, 11:18
Minu jaoks oli pärast Survivalil käimist täielik üllatus, et motokoolid ei õpeta õiget sõiduasendit, mis eriti just pidurdamisel on ülioluline.
[...]
Igal juhul, nagu eelnevalt mainitud: kannad (!) ja põlved kõvasti ümber ratta, ülakeha peab vaba olema (kätega ei toetu lenksule pidurdamise hetkel vaid hoiad põlvedega paagist), pilk kaugusesse.
[...]
Kui ma olin motikale tutika tkc-80 alla saanud ja kodu lähedal aeglase kiirusega töristades esipidurit proovisin, oleksin peaaegu üle lenksu käinud. Ei olnud mingi tõsine pidurdamise katse vaid niisama, proovisin natuke esipiduri teravust. Kombinatsioon tutikast rehvist ja väga krobelisest rasplisarnasest asfaltist tekitasid ülihea pidamise. Ma ei tea kuidas teistega on, aga mina ennast sellises olukorras põlvedega kinni hoida ei jaksa, kätegagi võib olla ei jaksa.

Ilma naljata, tekkis tunne, et sobivates oludes on hädapidurduse korral võimalik iseenda motika esiratta alla jääda..
No siis teed stoppie või mõne muu triki :D Tavaolukorras liiga tugevalt pidurdades lihtsalt esiratas blokeerub ja see muidugi ei ole eriti hea, sp tuleb pidurit ikka doseerida ka :D Linnarattaga nii järsul pidurdamisel ma suudan küll end kinni hoida, et esiratas on blokeerumise piiril juba (ja tagaratas blokis). Ja hädapidurdust tuleb ikkagi nii esi- kui tagapiduriga teha.

will111
Postitusi: 3005
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 6 korda
Tänatud: 201 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas will111 » 21 Juun 2019, 17:20

esiratas ei blokeeru üldjuhul mitte liiga tugevalt pidurdades, vaid liiga järsult tõmmates. ja mootorrattad on väga erinevad, see kuhu siin miski tkc80 alla pandi on ilmselt mingi 21 või 19 tollise esiratta ja pika käigu ning suht pehme amordiga tsikkel, mis tugevalt pidurdades asfaldil lõi esiotsa 20cm jagu alla ja tagumise otsa üles. eks siis tekib muidugi tunne, et võib üle lenksu käia. ja eks teoreetiliselt võib ka, kui pole harjunud või ei suuda nuudleid kõvaks ajada ja end sadulas hoida :D

väga viisakas ülikonnaga onu räägib ka
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 4501
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 965 korda
Tänatud: 203 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas urmas66 » 23 Juun 2019, 17:42

Madlobster kirjutas:
24 Mai 2019, 17:07
Aeglase kiirusega sõitmine oli mõeldud hirmu eemale ajamiseks aeglase kiiruse suhtes (ei kuku ümber)

Kui hoopealt pidurdad siis jah konkreetselt lõpuni välja ja seisma ja siis jalg maha (siis ära venita ja jokuta)
Just nii seda saab ja mingist hetkest ei mõtle enam millal jalga maha panna vaid see on juba automaatne tegevus.
Aeglaselt sõites saab veel ka nii harjutada,et jääd seisma ja siis kohe edasi, jalga maha panemata. Algul muidugi ei tule välja,aga küll ta tulema hakkab. Ma ei viitsi igakord isegi foori taga jalga maha panna ja üritan mingi hetke ikka kohapeal ka seista ,nii et jalgu maha ei pane. Kui seljakott paigal püsib,siis saab ka koos temaga nii teha.
Harjutamine ,harjutamine ja veelkord harjutamine teevad meistriks ja saad oma ratta tunnetuse endale nö lihasmällu. Keegi pole kohe oskaja olnud.
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

AzA
Mode
Postitusi: 1475
Liitunud: 19 Juul 2004, 15:22
Tsikkel: Kawaspa
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 409 korda
Tänatud: 118 korda

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas AzA » 24 Juun 2019, 01:33

Jalad maha harjutus on kõige parem õppida start ja stop meetodil. Hakkad liikuma jalad raudadele, veered paar meetrit ja jalad kolks maha ja samal hetkel ratas seisma ja .... niii kümneid ja kümneid kordi.
Kahe päevaga imestad ise ka, et oih, nii lihtne ongi.
Aga mulle meeldib.
Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 5842
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Tsikkel: Triumph Tiger 800 ja Kawa w800
Asukoht: Tallinn, Tondi
Tänanud: 757 korda
Tänatud: 628 korda
Kontakt:

Re: Nippe algajale ehk?

Lugemata postitus Postitas Macintosh » 24 Juun 2019, 11:30

Spoiler:
Mellyks kirjutas:
24 Mai 2019, 13:45
Hei,
olen siin maastikul uus, hetkel teen A-kategooria lube - oleks vaja sellest algaja ebakindlusest üle saada.
Nimelt ma ei tea kas ma olen ainus algaja, kel reaalselt probleeme.. pidurdamisega :lol:
Startimine on täitsa okei, sõitmine on ka hea, aga kui aeg seisma jääda, siis ma tahan koguaeg jalad vara maha panna ja sellega seoses ongi tekkinud see hirm.. sest tänu sellele olen kaks korda külje maha juba pannud rattaga.
See tung, et jalad maha panna tuleb kuidagi sellest, et mida väiksemaks jääb kiirus, seda rohkem on mul tunne, et ma kukun juba rattaga ümber, kuigi oskan tasakaalu hästi hoida - kuidas sellest tobedast kombest küll lahti saada, et need jalad varem maad ei puudutaks? :?
Kui kipud jalgu liiga vara maha panema siis on tavaliselt pilk vales kohas, ilmselt vaatada maha. Piduradsdes vaatad kaugusesse, silmapiirile. Sellisel juhul suure tõenäosusega peatudes seisad sekundi-kaks koha peal, enne kui tunned vajadust jalad maha panna.
Senised sõiduriistad: Riga 13 → Riga 13 → Minsk MMVZ-3.111 → Voshod K175→→→ Honda Hornet 2002 → Honda Hornet 1998 →Honda CBF500→Kawasaki Versys 650.
Hetkel garaazis: Kawasaki w800 + Triumph Tiger 800
---
Tarkvaraarendus mobiili ja veebi, UI-UX. http://www.digitalfruit.ee



Vasta

Mine “Mootorratta load, liiklus, motokoolitus ja sõit”