Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Otsustasid endale mootorratta load teha ja mootorratturiks hakata? Räägi siin kõigest, mis on seotud mootorratta lubade, eksamite, koolituse, lihtsalt tsiklisõidu või liikluse ja seadustega. Kindlustusest räägi ka siin.

Moderaator: Moded

Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 881
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 400 korda
Tänatud: 57 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

Jah, isegi see 2 BARilt 7-le tõstmine andis tühja ratta puhul ju nähtava ja tuntava tulemuse.
Ja samuti ka sõidu puhu - kanalisatsioonikaevudest üle sõites ei plagisenud enam hambad kokku-lahti nagu varem.
Tsipake veel järgi aidata ja nipitada ning võib juba täitsa hea olla.



Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Kalapea kirjutas: 29 Mai 2020, 12:26

Originaal vedru peaks olema 5N/mm

Ma põhiteemal arvamust avaldada ei taha vaid lihtsalt üritan eneseharimise mõttes kaasa mõelda, aga päriselt 5N/mm? Mitte 5kg/mm?

KTMi enduroka tagavedru on 80N/mm, noh, täiesti teine maailm küll kui Monster, aga...

Kasutaja avatar

Kalapea
Postitusi: 1059
Liitunud: 26 Veebr 2005, 13:00
Tsikkel: Mõni Ducati
Asukoht: Pärnu / 559I7I9O
Tänatud: 94 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Kalapea »

Minu viga 50N/mm ehk 5kg/mm

PiltPilt

will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas will111 »

Edit: ohsaraks, kus vahepeal on poste tekkinud siia, ma olen liiga aeglane sõdur ikka :lol:

Hmm, noh ma ei tea mille põhjal täpsemalt seda suurt põõsasse panemist järeldad aga...jah, olen nõus et gaasirõhk mõjutab amorti selliselt nagu kirjeldasid ja sealt tekib ka teatav lisa "spring rate". Kuid ma ei ole kuskilt ega kunagi lugenud ega nii aru saanud, et seda loetaks või mõeldaks kuidagi moodi amordi enese (muudetavaks) tööparameetriks. Ehk siis dampingu parameetriks. Minuteada see ka ei mõjuta kuidagi dampingut. Või väidad sa, et õli voolavuse kiirus amordis muutub kui näiteks kasutad survestatud amordis 8bar asemel 10bar? See lisanduv spring rate on lihtsalt üks kaasnev effekt ja loomulikult on see surve/jõud ju tegelikult ka fixed ning konstantne. Selles mõttes, et seda reegline ei muudeta ega kasutada seadistamiseks - vähemalt mitte dampingu (compressioni/reboundi) seadistamiseks! No vähemalt tänavaratastel ja amortidel ma ei tea küll, et kuskil reaalselt tegeletaks selle gaasirõhu nö. "reguleerimisega". Kuigi eks põhimõtteliselt seda tõesti saaks teha jah. Sel juhul muutub efektiivne spring rate

Aga tore, et see ratas oma vedrustusega on siis jõudnud kellegi kätte, kes asja jagab ka.

Mul on ka paar küssi kui tohib.
Äkki viitsid kirjeldada, mismoodi või miks reboundi maha keeramine vähendab squati...ma ei taba praegu päris hästi ära kuidas see saab mõjutada.
Teine asi, kas te seda mitte juba kindlaks ei teinud, et amordist on ajaga gaas lahkunud? Mina ei tea täpselt, mis see surve seal olema peab (tehaseseade) kuid 2 bar tundub küll ju vähe tõepoolest?!
nagu sa ise just enne kirjeldasid siis suurem rõhk tõstab natuke ka efektiivset spring rate'i, seega kui tõesti on kahlus, et vedru on näiteks liiga pehme ja preload on ka hetkel põhja keeratud siis võiks ju võimalik lahendus täitsa olla lükata sinna a'la 15 bar sisse?

Kasutaja avatar

randel
Postitusi: 670
Liitunud: 22 Apr 2005, 10:13
Tsikkel: Beta 390
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 33 korda
Tänatud: 202 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas randel »

Tehke palun mulle ka selgeks, kuidas tagaamordis olev surve saab tekitada vedru efekti? Õli on ju mõlemal pool kolbi, ehk et see, millise surve all on amordis olev õli, nullitakse ära ja ei oma tähtsust. Kas ilma vedruta tagaamort hüppab siis lõpuni lahti nagu pakiruumi gaasivedru? Kui ma oma Betal tagavedru vahetasin, seda fenomeni küll ei tähendanud...

Kasutaja avatar

Kalapea
Postitusi: 1059
Liitunud: 26 Veebr 2005, 13:00
Tsikkel: Mõni Ducati
Asukoht: Pärnu / 559I7I9O
Tänatud: 94 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Kalapea »

Ei ole väitnud, et rõhk amordis dampingut, õli voolavust mõjutaks. Rõhu tõstmisega muutub kaks asja, effective spring rate ehk see mis jõuga amort end lahti surub (fixed constant) ja lisa friktsioon sellest, et avaldatakse survet sääre tihendile. Õige number on nende kahe sümbioos

Squat vist ei ole õige tehniline väljend kirjeldamiseks, aga piltlikult, kui sa sõidad treppis teed siis amorti surutakse iga löögiga järjest sissepoole ja kuna comp on vaba, siis pole selleks palju vaja. Kuna rebound on kinni, siis selleasemel, et amort jõuaks liikuda tagasi sinna kus ta ennem lööki oli, jääb ta poolele teele. Siis aga tuleb juba järgmine löök ja nii lükatakse amorti iga löögiga järjest rohkem kokku. Sõites sellise amordiga treppi, tekib tunne, et tagaots vajub kokku ja kurvis kaob alt ära. Kui reboundi ja compi suhe võrdsmaks keerata (sest sellel amordil on ainult üks reguleeritav) siis hakkab ratas treppis teel õõtsuma/põrkama, mis ei ole ideaalne aga on natuke ootuspärasem ja lihtsamini ohjeldatav. Ilmselgelt on näited üledramatiseeritud, ja kurvist orbiidile ei põrka. Ja kui päris aus olla, siis see ratas ka alguses ei olnud kõige hullem mis nähtud.

Amort saab varsti lauale, ja siis on juba võimalus kõike kontrollida, eriti pakub huvi just vedru pikkus ja rate.
Kuna samu amorte on kümneid käest läbi käinud, siis jääb kripeldama see, et enamasti on vedru preloadi mutrid keskel vahemikus ja ratta sabad jäigemad. Sellel aga preload põhjas ja saba pehme, mis tekitab kahtlusi vedru suhtes.

Viimati muutis Kalapea, 29 Mai 2020, 13:38, muudetud 1 kord kokku.
PiltPilt
Kasutaja avatar

Kalapea
Postitusi: 1059
Liitunud: 26 Veebr 2005, 13:00
Tsikkel: Mõni Ducati
Asukoht: Pärnu / 559I7I9O
Tänatud: 94 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Kalapea »

randel kirjutas: 29 Mai 2020, 12:55

Tehke palun mulle ka selgeks, kuidas tagaamordis olev surve saab tekitada vedru efekti? Õli on ju mõlemal pool kolbi, ehk et see, millise surve all on amordis olev õli, nullitakse ära ja ei oma tähtsust. Kas ilma vedruta tagaamort hüppab siis lõpuni lahti nagu pakiruumi gaasivedru? Kui ma oma Betal tagavedru vahetasin, seda fenomeni küll ei tähendanud...

Silindri säärele/stokile avaldub surve, seespoolt, mis surub seda hülsist väljapoole nagu õhupalli, kolb ei puutu asjasse.
Vedruta amort võiks ennast siiski lahti suruda, kui kõik C/R regullid on lahti siis enamasti kinnisest-lahti 1-2sek.

PiltPilt

will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas will111 »

"Silindri säärele/stokile avaldub surve, seespoolt, mis surub seda hülsist väljapoole, kolb ei puutu asjasse."
siin vist mõeldakse silindri sisese ruumala suurenemist selle surve mõjul?

see eelpool kirjeldatud asi ehk ingliskeeles packing...jah, tõepoolest sellisel puhul kiirem rebound tõepoolest justkui aitaks. samas ma ütleks, et see on üsna kitsas stsenaarium. isiklikult vist pigem ei lähtuks väga sellest, et tänavasõidus ja nimelt kurvi võttes nüüd väga tihti sellist treppi esineks ja amort tugevalt pakitud saab. aga eks teooria peab paika küll.
reboundi üritaks ise lihtsalt keerata optimaalseks (pigem natuke kiiremaks kui natuke aeglasemaks) tänavasõidu tingimuste jaoks ja call it a day. spetsiaalselt EKSTRA kiireks nagu ei tahaks seda ise küll regullima hakata, isegi siis kui compression on väga pehme

Kasutaja avatar

franz125
Postitusi: 3187
Liitunud: 29 Mär 2008, 19:37
Tsikkel: Mitmed
Tänanud: 34 korda
Tänatud: 192 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas franz125 »

Kui selle ratta vedrustuses ees niikuinii midagi reguleerida ei anna siis ise reguleeriks taga reboundi sarnaseks esimesega et ei tekiks kiikhobuse efekti.

Kangutan kõveraid
VTR1000SP1
VTX1800R potsataja-nüüd kahe liitrine
GTS reinkarnatsioonil
98% müüdud Harleydest on ikka veel teedel....ülejäänud 2% jõudsid koju

Kasutaja avatar

arendaja
Postitusi: 285
Liitunud: 05 Mai 2007, 09:54
Tsikkel: Tenere 700
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 8 korda
Tänatud: 6 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas arendaja »

mellpoiss kirjutas: 25 Mai 2020, 17:53
Madlobster kirjutas: 25 Mai 2020, 17:48

Vale siduri kasutamisel ratta loha .......?

Peab ikka "tuim" olema, et igas 90 kraadises kurvis aina jälle ja jälle siduriga endal vererõhku üles lüüa?

Mis siin imestada, kui on tublisi sõiduõpetajaid, kes õpetavad siduriga igalpool hullama...ümberpõikel, kurvis, pöördel.

Slr 650 > Gsxr 600 > Hornet 919 > Cbr1000rr > Mt09 > Tenere 700
Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 881
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 400 korda
Tänatud: 57 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

UPDATE:
Kalapea tegi rattaga imet!

Täpselt selline tunne on, nagu oleks saanud pärast nelja aastat märja muda peal liuglemist kuivale asfaldile.
Tegelt kah, ringristmike ongi võimalik driftimata läbida ning maanteel on võimalik kurvis võtta ja püsida enda valitud trajektooril. Pull värk.

Ehk siis see, mida siiani olin pidanud ratta iseloomuks - noh, kusagil keegi väitis, et Ducati on ratas, mis tahabki sellist nö. käed küljes, hardcore sõitmist - oli tegelikult tehniline viga.

Nüüd on see viga likvideeritud: amort sai värske õli ning nõuetekohase rõhu.

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta load, liiklus, motokoolitus ja sõit”