Sõidust kruusakattega teedel.....?
Moderaator: Moded
Sõidust kruusakattega teedel.....?
Segane küsimus ehk aga mõte selles, et lahtine kruus ja paneb tsikli vibama. Mis nippe, sõiduvõtteid kasutate......?
siim
-
- Postitusi: 1488
- Liitunud: 14 Mär 2006, 19:17
- Tsikkel: GasGas EC300
- Asukoht: Eesti, mu kodu.
- Tänanud: 13 korda
- Tänatud: 7 korda
- Kontakt:
Ära hoia lenksu kramplikult, lase tal sudida natuke nagu tahab, käeb peavad toimima pigem amordina, mis summutab vibramist. Enne kurvi pidurda hoog mõistlikuks, kurvis ära karda gaasi anda, sest vaid siis säilitad täieliku kontrolli. Ära mingi juhul pidurda kurvis, siis on otsesõit kindel. Pigem annab laiaks minevat sõidujoont piisava gaasiga kontrollida. Kui sobiv ratas, siis võid isegi kerge slaidiga läbida kurve, kuigi Madura pole selleks sobivaim sõiduk

Rööpas sõites ära ürita sealt asfaldi rehviga välja sõita, võid kergelt käna panna.
Enne suuremat auku keera julget korra gaasi peale, et esiratas kergeks saada, siis ei põruta nii hullult. Õpi ka esipidurit kasutama.
Kõik peab toimuma sujuvalt, nagu hästi suure tüdrukuga tantsides

Loe ka Randmevääne2 läbi, see küll on pigem rinkasõidu õpik, kuid põhiosas on siklid ikka kahe rattaga ja käituvad ühte moodi


Paar põhilist näpunäidet mida olen kogenud ja /või kuskilt kuulnud ja kasutusele võtnud :
1. Liiga väike hoog ei ole sugugi hea, tavaliselt selline 50 ümber, kui on väga kruusane ja kui on siledad sooned sisse sõidetud, siis valin soone ja võib ka julgelt sajaga lasta. Jõuline kiirendamine lööb tagaratta sellegipoolest tühja käima, nii et rahulik sõidustiil on omal kohal

2. Kruusal sõites ratas kipub tantsima. Lenksu külge ei tohi klammerduda, las ratas sõidab ise ja käed ainult juhivad. Proovi näiteks, kui märkad et oled lenksu külge liigselt klammerdunud, haaret lõdvendada ja küünarnukke lõdvestavalt "lehvitada", näed kohe kuidas ratas ka rahuneb.
3. Kui pead soone vahetuseks kruuriba ületama, anna mõõdukalt gaasi. Pigem pisut rohkem kui pisut vähem. Siis läheb soonevahetus kergelt ja muretult. Uues soones saad kindlama aluse peal kiirust vajadusel tagasi tõmmata. Soone ületust ära tee liiga järsu ületusega, pigem nihku sellest kruusavallist rahulikult mootori vedu taga hoides üle.
4. Piduritega ettevaatust! Mõlemaga kusjuures. Mina kasutan näiteks lahtise kruusa peal ka hella käega esipidurit, aga ma olengi omamoodi loll

Huvitav mis liivasmüttajad soovitaksid..
siis
siim
Pidurdamine oleneb pinnasest aga üldjuhul kruusal kui hoiad põlvedega jälle paagist "siis ka viid oma raskuskese alla muidu kogu su kehakaal on kätel ja sellega märgatavalt ülevalpool su ratast" kinni võid jõuliselt esimest ratast pidurdada, ratas ajab selle lahtise killu pealt ära ja selle all on parem pidamine aga nagu ma ütlesin see oleneb palju pinnasest ja muidugi ratta omapärast. Mõnel juhul pole põhja nähagi

-
- Postitusi: 1488
- Liitunud: 14 Mär 2006, 19:17
- Tsikkel: GasGas EC300
- Asukoht: Eesti, mu kodu.
- Tänanud: 13 korda
- Tänatud: 7 korda
- Kontakt:
Enne kurvi kõva pidurdus, siis gaasi, uuesti pidurdus ja täisgaas nii et esiratas vaevalt maas püsib. Tekib vägisi küsimus, milleks seda esiratast siis üldse vaja on

Mina ka vaevlesin, et mille kuradi pärast mul lähevad vahel kurvi trajektoorid pikaks... Eriti veidi halvema pidamisega teel. Taaskord andis palju nõu Randmeväände raamat. Kurvis, vahet pole kui järsus, ei tohi enam pöördel gaasi maha lasta. Kohe muutub trajektoor laiemaks ja esiratas saab üle koormatud ja kruusal on esiratta slaid kerge tekkima. Selle vastu aitab veidi gaasi peale keeramine, mis viib raskuse taha poole.
Isegi juba libisema hakanud esiratast saab niimoodi "päästa".
Üks väide, mis jäi väga hästi meelde sellest raamatust: Vaid 5% kukkumistest kurvis on tingitud liiga suurest kiirusest, kõik ülejäänud mingist lollusest (vale gaasikäsitlus, pidurdamine, liialt kramplik lenksu hoidmine jne).
Btw, siledal hööveldatud ja sirgel kruusateel klassikuga 160kmh ei olnud veel üldse hullu sõita

Harjuta, see pidi meistriks tegema.
-
- Postitusi: 408
- Liitunud: 17 Juul 2003, 13:55
- Tsikkel: KTM 790 Adventure
- Asukoht: Ei mäleta
- Kontakt:
Vot sellega ma ei tahaks küll nõus olla kuidagi. Kui esiratas on blokis on esiots alt ka läinud. Ja ma räägin enda kogetud praktikast. Ma ei usu kuidagi, et blokeerunud esiratas nüüd väga hea on ja sellest pole midagi. Aga kui keegi teab mindki uskuma panevat põhjendust eks ma siis nõustun.loomha kirjutas:Ma aeg-ajalt sõidan, asfaldirehvidega, üsna suure kiirusega, esiratast lasen vahel korraks blokki ja selles pole midagi halba
Aga eelkõnelejatega olen muidu nõus - mitte krampis olla ja põlvedega paagist kinni hoida. Töötab edukalt.
Equ
Live long and prosper!
MINI 50 '8x->Jawa 250 '61->Honda MBX125F '84->Honda CM400T '83->Yamaha XJ600 '90->Kawasaki ZX10 '88->Honda CBR1000F '91->BMW R1200GS '05->KTM 790 Adventure '20
-
- Postitusi: 673
- Liitunud: 22 Apr 2005, 10:13
- Tsikkel: Beta 390
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 33 korda
- Tänatud: 204 korda
- Kontakt:

Muide see on ka üheks põhjuseks miks näiteks BMW GSil ABS on väljalülitatav, kogenud juht saab kruusal ja maastikul ratta niimoodi palju kiiremini pidama kui ABS-ga.
-
- Postitusi: 408
- Liitunud: 17 Juul 2003, 13:55
- Tsikkel: KTM 790 Adventure
- Asukoht: Ei mäleta
- Kontakt:
Okey. Mitte, et ma ei kasutaks esipidurit kruusal. Kasutan mõlemat pidurdamisel. Aga minu viimane kukkumise kogemus kruusal pärineb lääne rattaga siis omal ajal venelastega õnnestus ikka kärnatada kruusal kordi. Ja mitte ainult kurvis. Ei tea kas ma ikka julgen väga minna katsetama kruusale esiratta blokkeerumist? Enduurokal kruusarehviga ok ma veel saaks aru, aga asfaldirehviga mis on nagu seen..tekib mul kahtlus. Kaine loogika ütleb nagu, et esiratas peab hakkama alt ära vajuma kuhugile poole. Aga mine tea, võibolla mul tõesti siis bad luck olnud senirandel kirjutas:Esiratta korraks blokeerimisel kruusal ei juhtu midagi hirmsat (eeldusel, et seda muidugi kurvis ei tee). Vastupidi, sellega kaevab esiratas end lahtisest kruusakihist läbi ja pidurdab palju tõhusamalt kui lahtistel kruusakivikestel veeredes. Tasub harjutada!
Muide see on ka üheks põhjuseks miks näiteks BMW GSil ABS on väljalülitatav, kogenud juht saab kruusal ja maastikul ratta niimoodi palju kiiremini pidama kui ABS-ga.

Equ
Live long and prosper!
MINI 50 '8x->Jawa 250 '61->Honda MBX125F '84->Honda CM400T '83->Yamaha XJ600 '90->Kawasaki ZX10 '88->Honda CBR1000F '91->BMW R1200GS '05->KTM 790 Adventure '20
Anna mulle alla 300kg kaaluv, mistahes mootorratas ja ma löön 50km/h esipiduri plokki lahtisel liival ja ma garanteerin, et ma jään 100%-lt püsti.Equ kirjutas:Tre,
Okey. Mitte, et ma ei kasutaks esipidurit kruusal. Kasutan mõlemat pidurdamisel. Aga minu viimane kukkumise kogemus kruusal pärineb lääne rattaga siis omal ajal venelastega õnnestus ikka kärnatada kruusal kordi. Ja mitte ainult kurvis. Ei tea kas ma ikka julgen väga minna katsetama kruusale esiratta blokkeerumist? Enduurokal kruusarehviga ok ma veel saaks aru, aga asfaldirehviga mis on nagu seen..tekib mul kahtlus. Kaine loogika ütleb nagu, et esiratas peab hakkama alt ära vajuma kuhugile poole. Aga mine tea, võibolla mul tõesti siis bad luck olnud senirandel kirjutas:Esiratta korraks blokeerimisel kruusal ei juhtu midagi hirmsat (eeldusel, et seda muidugi kurvis ei tee). Vastupidi, sellega kaevab esiratas end lahtisest kruusakihist läbi ja pidurdab palju tõhusamalt kui lahtistel kruusakivikestel veeredes. Tasub harjutada!
Muide see on ka üheks põhjuseks miks näiteks BMW GSil ABS on väljalülitatav, kogenud juht saab kruusal ja maastikul ratta niimoodi palju kiiremini pidama kui ABS-ga.
Equ
See katse peab toimuma sirgel teelõigul.
Me proovinud päris mitu korda.
-
- Postitusi: 408
- Liitunud: 17 Juul 2003, 13:55
- Tsikkel: KTM 790 Adventure
- Asukoht: Ei mäleta
- Kontakt:
Em, krt enda ratast küll ei tahaks andamca15 kirjutas:Anna mulle alla 300kg kaaluv, mistahes mootorratas ja ma löön 50km/h esipiduri plokki lahtisel liival ja ma garanteerin, et ma jään 100%-lt püsti.
See katse peab toimuma sirgel teelõigul.
Me proovinud päris mitu korda.

Equ
Live long and prosper!
MINI 50 '8x->Jawa 250 '61->Honda MBX125F '84->Honda CM400T '83->Yamaha XJ600 '90->Kawasaki ZX10 '88->Honda CBR1000F '91->BMW R1200GS '05->KTM 790 Adventure '20
-
- Postitusi: 408
- Liitunud: 17 Juul 2003, 13:55
- Tsikkel: KTM 790 Adventure
- Asukoht: Ei mäleta
- Kontakt:
Okey, sellega olen nõus. Ma sain aru, et räägitakse pidevast blokkist. Aga kui korra blokki ja siis lahti ja jälle blokki ehk sipsimine siis ma nõustun täielikult. No väikesed üksteisest arusaamise hädad olid mul tundub..sang kirjutas:See toimib küll, jah. Kuigi on kaks põhimõttelist tingimust: tsikkel peab täiesti täiesti otse-püsti ja plokis on ratas väga lühikest aega.
Equ
Live long and prosper!
MINI 50 '8x->Jawa 250 '61->Honda MBX125F '84->Honda CM400T '83->Yamaha XJ600 '90->Kawasaki ZX10 '88->Honda CBR1000F '91->BMW R1200GS '05->KTM 790 Adventure '20
Põhimõtteliselt võib ka plokis esirattaga libistada nii pikalt kui tahad või saad, enamasti pole see kuigi otstarbekas lihtsalt.
Ilma esipidurita on pidurdusmaad arutult pikad ja sirgetel on siis juba targem vaikse hooga sõita, sest kunagi ei tea millal mingi ootamatu juhus teele ilmub eksole.
-
- Postitusi: 851
- Liitunud: 23 Mai 2005, 17:06
- Tsikkel: Suzuki GSX-R 1000 K8 2008a.
- Asukoht: Tallinn, WSK
- Kontakt:
Lased rattal lihtsalt sõita vabalt ning ise vaikselt kallutades suunad kuhu vaja.
simpel tegelikult:)

Õigusabi.
Perekonnaõiguslike probleemide (elatise määramine, suhtluskorra määramine, elukoha määramine jms) puhul, saate abi siit:
http://www.puurits.ee
Hagide koostamine, konsultatsioonid, kohtus esindamine jms.
Lugesin teema läbi. Palju puhast kulda pritsitud. Viskan ka paar sõna sekka, äkki on abiks. Olgu alguses öeldud, et pole motoõpikuid lugenud, kõik omast ja sõprade kogemusest ja miski siin välja öeldu ei pretendeeri absoluutsele tõele

Kõik räägivad siin blokki pidurdamisest ja udupeenetest ABS idest. Tooksin juurde siia mootori pidurduse, ehk siis pidurdamise käikudega. Töötab kruusal hästi! võtab natuke saba liputama, aga koer ka liputab saba kui hea tuju....seega pole mõtet karta!
Kruusatee muutub kiirustel 100+ asfaldiks

Rahu ainult rahu ütles juba Karlsson, kui tal "propaka" patakad tühjad olid ... või midagi sellist

Olen oma tagumikuga tundnud kruusal olukorda, kui jäin lilli ja liblikaid tee ääres imetlema ja üks kurv tuli liiga ootamatult..... kallutada ei julge, pidurdada ei julge, keerata ei julge....sellises olukorras, kus kaotada ei ole enam mitte midagi....tuleb ainult juurde keerata! Tundub mõistuse vastane, aga töötab! Juurdekeeramisest veel- igasugused ootamatud rööpad, narva ploki suurused killustikukivid, lombid jne...tuleb peale keerata, sest eesmärk on esimene ots võimalikult kergeks saada!
Ootamatu sattumine kruusale- jällegi, säilita rahu! Olen oma silmaga näinud siinseid kaasvõitlejaid(nimesid nimetamata) sattumas asfaldilt kruusale kiirusel 200+!!! Mitte midagi ei juhtunud, sõit läks edasi!(kui välja arvata see , et sealsed tee äärsed kadakd unistasid ilmselt hetkega troopilisest vihmast, mis neid taas puhtaks peseks sellest tolmust, mida üks(kaks) tsiklit tekitada suutsid

Üks on selge! Kruusatee on täis ootamatusi ja seda suhteliselt rohkem, võrreldes asfaldiga!
Minu arust on üks segavamaid faktoreid kruusateel sõites... tolm ise, mis on tekitatud kaasliiklejate poolt. Seega kruusateele jõudes, katsu vahendeid valimata olla esimene

Igatahes!!! Tõelised vaatmisväärsused paiknevad kruusateede ääres! Seega maale!!!!
Harjutage sõbrad!
Tark ei torma!!!
-
- Postitusi: 105
- Liitunud: 03 Aug 2006, 14:45
- Tsikkel: Super Blackbird, Minsk 125*2
- Asukoht: Brüssel
Kruusa peal kiirust arendada saab täitsa hästi ja 100 pealt käitub tsikkel küll stabiilsemalt kui 50 peal
Aga jah kõik on omaette targad nii, et proovige ja valige ise, kuidas rohkem meeldib.
Paar nädalat tagasi vennal lendas üks kivi kuidagi väga täpselt esirattapiduriketta pihta, nii et kiilus ratta kinni ja külg sai prügiseks ja ratas värvikahjustusi.

Noorema ja lollina sai valesti valitud kiiruse tõttu tihti kruusateelt kraavi sõidetud. Lepavõsa ragin või siis viljapeade kobin on siiani selgelt meeles. Soovitan seega rahulikumat sõitu, eriti kui on tegu teega, mida esimest korda läbid. Teehöövliga mees suudab mind iga aasta üllatada, tehes kruusakast abstraktse kunstiteose!
-
- Postitusi: 148
- Liitunud: 17 Veebr 2004, 21:37
- Tsikkel: BMW R1100GS 2000
- Asukoht: Tallinn
- Kontakt:

Paar vaba kohta veel on.
http://www.motokool.ee
Tarmo kirjutas:Võib ka tulla Motokooli koolitusele Tartus 18.-19.05. Varasema kolme tegevusaasta põhjal võib kindlalt öelda, et kõik, kes on osalenud, on muuhulgas ka kruusal sõitmise ilma valu ja ratta lõhkumiseta selgeks saanud.![]()
Paar vaba kohta veel on.
Kas selle koolituse kohta kuskilt rohkem ka infot saab?
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.