Millist õli kasutate?

Kasutaja avatar

yeekim
Toetajaliige
Postitusi: 6797
Liitunud: 09 Mai 2006, 12:08
Tsikkel: XV1900
Asukoht: Head mõtted
Tänanud: 699 korda
Tänatud: 458 korda

Re: Millist õli kasutate?

Lugemata postitus Postitas yeekim »

Natuke ligaainetest:

API mootoriõlide klassifikatsioon (näiteks API SL/CF, EC )

API (American Petroleum Institute) klassi tähis koosneb reeglina kahest tähest, millest esimene näitab õli tüüpi ja teine vastavust kindlale kvaliteedistandardile. Standardeid täiendatakse ja karmistatakse regulaarselt ja klassifikatsiooni teine täht näitabki sisuliselt seda, mis aastatel kehtinud ning millistele kvaliteedinõuetele konkreetne õli vastab.

Bensiinimootorite õlisid tähistab klassi nimes esimene täht S ning levinumad klassid on järgmised:

SE sobiv kuni 1979 a. toodetud mootoritele (vananenud standard)
SF sobiv kuni 1988 a. toodetud mootoritele (vananenud standard)
SG sobiv kuni 1993 a. toodetud mootoritele (vananenud standard)
SH sobiv kuni 1996 a. toodetud mootoritele (vananenud standard)
SJ sobiv kuni 2001 a. toodetud mootoritele (kehtiv standard)
SL sobiv 2002 a. ja uuematele mootoritele (kehtiv standard)

SH, SJ ja SL klassi õlid on reeglina nn. “kütust säästvad” mootoriõlid, mida märgitakse täiendavalt tähistega EC või EC II.

Reeglina võib vanemates bensiinimootorites kasutada ka uuematele standarditele vastavaid õlisid. Erandiks on siiski 50-ndatel ja enne toodetud mootorid, mille jaoks moodsad õlid kindlasti ei sobi. Paljudel tootjatel on selliste ajalooliste mootorite jaoks olemas spetsiaalõlid, mis vastavad tolle aja standarditele.

Diiselmootorite õlide puhul on süsteem natuke keerulisem ja teine täht ning sellele järgnev number ei näita mitte ainult kehtivusaastat vaid ka mõningaid mootori parameetreid. Diisliõlide tähiseks on täht C ning levinumad klassid on:

CC sobiv harilikele diiselmootoritele alates 1961 a. (vananenud standard)
CD sobiv teatud kindlatele vabalt hingavatele ja turbodiiselmootoritele alates 1955 a. (vananenud standard)
CD-II sobiv kahetaktilistele diiselmootoritele alates 1987 a (vananenud standard)
CE sobiv kõrgete pööretega neljataktilistele vabalt hingavatele ja turbodiiselmootoritele alates 1987 a. (vananenud standard)
CF sobiv maastiku- ja ehitusmasinate vabalt hingavatele ja turbodiiselmootoritele alates 1994 a. (kehtiv standard)
CF-2 sobiv kahetaktilistele diiselmootoritele alates 1994 a (kehtiv standard)
CF-4 sobiv kõrgete pööretega neljataktilistele vabalt hingavatele ja turbodiiselmootoritele alates 1990 a. (kehtiv standard)
CG-4 sobiv kõrgete pööretega neljataktilistele vabalt hingavatele ja turbodiiselmootoritele alates 1995 a. (kehtiv standard)
CH-4 sobiv kõrgete pööretega neljataktilistele vabalt hingavatele ja turbodiiselmootoritele alates 1998 a. (kehtiv standard)
CI-4 sobiv kõrgete pööretega neljataktilistele vabalt hingavatele ja turbodiiselmootoritele alates 2002 a. (kehtiv standard)

Käigukastiõlide klassi tähiseks on täht G ja loogika üsna lihtne:

GL-3 keskmise kvaliteediga käigukastiõlid
GL-4 kõrge kvaliteediga käigukastiõlid
GL-5 tippkvaliteediga käigukastiiõlid
GL-4/GL-5 universaalsed käigukastiõlid, mis täidavad nii GL-5 kui ka GL-4 kvaliteediklassi nõudmised.

ACEA - Euroopa mootoriõlide klassifikatsioon (näiteks ACEA A3/B3)

ACEA (Association des Constructeurs Europeens de l´Automobile - Euroopa autotootjate ühendus) on loonud oma süsteemi mootoriõlide kvaliteedi hindamiseks. ACEAsse kuuluvad: BMW, DAF, Ford of Europe, General Motors Europe, MAN, Mercedes-Benz, Peugeot, Porsche, Renault, Rolls-Royce, Rover, Saab-Scania Volkswagen, Volvo.

ACEA klassifikatsioon jagab mootoriõlid kolme rühma:
A - bensiinimootoriõlid
B - sõiduautode diiselmootoriõlid
E - veoautode diiselmootoriõlid
Igas rühmas jagunevad mootoriõlid esialgselt omakorda viide kategooriasse: 1, 2, 3, 4, 5. Mida suurem on nimetatud number seda kõrgema kvaliteediga on õli. Viimasena näidatakse ära antud klassifikatsiooni kehtestamise aasta (näiteks: A1-96 või E3-98).

A ACEA klassifikatsioon bensiinimootoriõlidele:

A1 madalama viskoosusega (W20 …) mootoriõlid. Ei sobi kõikidesse mootoritesse!
A2 normaalse õlivahetusintervalliga üldlevinud bensiinimootoriõlid
A3 määrimisomadusi hästi säilitavad kõrge kvaliteediga mootoriõlid. Võib kasutada pikemat õlivahetusintervalli, kui mootori tootja seda lubab
A4 võetakse kasutusele tulevikus, siiamaani ei ole välja antud
A5 määrimisomadusi hästi säilitavad madala viskoossusega (W20 …) forsseeritud mootoritele mõeldud õlid. Võib kasutada pikemat õlivahetusintervalli, kui mootori tootja seda lubab. Ei sobi kõikidesse mootoritesse!

B ACEA klassifikatsioon sõidu- ja pakiautode diiselmootoriõlidele:

B1 madalama viskoosusega (W20 …) mootoriõlid. Ei sobi kõikidesse mootoritesse!
B2 normaalse õlivahetusintervalliga üldlevinud diiselmootoriõlid.
B3 määrimisomadusi hästi säilitavad kõrge kvaliteediga mootoriõlid. Võib kasutada pikemat õlivahetusintervalli, kui mootori tootja seda lubab.
B4 määrimisomadusi hästi säilitavad kõrge kvaliteediga mootoriõlid otsesissepritsega mootoritele. Võib kasutada ka B3 klassi õlide asemel.
B5 määrimisomadusi hästi säilitavad madala viskoossusega (W20 …) õlid. Võib kasutada pikemat õlivahetusintervalli, kui mootori tootja seda lubab. Ei sobi kõikidesse mootoritesse!

E ACEA klassifikatsioon veoautode ja teiste raskelt koormatud masinate diiselmootoriõlidele:

E2 normaalse õlivahetusintervalliga üldlevinud veokite vabalt hingavate ja turbodiiselmootorite õlid
E3 kõrge kvaliteediga mootorit puhastavad ja kulumist vähendavad mootoriõlid. Soovituslik mootoritele, mis täidavad Euro1, Euro2 ja Euro3 saastenorme.
E4 määrimisomadusi hästi säilitavad mootoriõlid, mis täidavad puhastavate ja kulumist vähendavate omaduste osas E3 klassi õlidest karmimaid nõudmisi Võib kasutada märkimisväärselt pikemat õlivahetusintervalli, kui mootori tootja seda lubab.
E5 sarnane E4 klassiga, kuid vastavad veelgi karmimatele standarditele. Tähistab raskeveokite turbodiiselmootoriõlide tippkvaliteeti Euroopas.

See on KTK (kuratteabkust) kopipasta aga allikat enam ei mäleta, seega olete sunnitud seda pikka teksti lugema :bsmile:

edu

Saadetud kettaga lauatelefonist!

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta remont, tehnika, elekter ...”