Õhkjahutusega enduro

Soovid osta mootorratast, nägid tänaval vinget tsiklit ja tahaks arutleda, nõu pidada ... koht, kus erinevate mootorrataste kohta arvamust avaldada ja infot otsida...kogu üldine jutt mootorratastest

Moderaator: Moded


Teema algataja
kolvisõrm

Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas kolvisõrm »

Näit. 2001 a 600 cm3 Yamaha TT on õhkjahutusega. Küsiks, et kuidas see õhkjahutus ennast õigustab kui vaja vahel ikka korralikult muda puurida. Julgeks arvata, et ega 1. ja 2. käiguga pikalt löristada ei kannata?

Kasutaja avatar

Piipz
Soe ja sõbralik
Postitusi: 8862
Liitunud: 05 Sept 2004, 23:28
Tsikkel: Suzuki DL 1050 DE (2023)
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 140 korda
Tänatud: 367 korda
Kontakt:

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Piipz »

Tegelikult on see ikkagi õhk-õlijahutus, pelgalt õhuga vist ei teeks midagi ära. (togi)
Ei ole sellel jahutussüsteemil viga midagi. Anna kuuma :bsmile:


Teema algataja
kolvisõrm

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas kolvisõrm »

Hmm, ei ole sellise jahutusega tsiklit näinud, seal on siis mingi ventilaator, mis jahutab õli (õliradikat) ja otseselt ka silindrit? :roll:

Kasutaja avatar

cool200
Postitusi: 657
Liitunud: 15 Okt 2005, 13:19
Asukoht: tallinn
Kontakt:

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas cool200 »

õhkjahutus on normaalne :D

jawad,dnepr soolo,suzukiT500 2 takti,suzuGSXR750F,honda CBR900RR,yamuR1,suzuGSXR1000 K4 :)
Kasutaja avatar

westel
Postitusi: 559
Liitunud: 02 Juun 2004, 09:49
Asukoht: Kose
Kontakt:

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas westel »

Need tsiklid kannatvad ikka päris korralikult kuuma. (aga ikka mõistuse piires!) Tõestuseks võid youtube`st kräunutamiste videosid vaadata, seal seda sorti materjali suht palju liikvel. Mõnda videot vaadates paneb ikka imestama, et krt kus mõni masin hooramisele vastu peab. :wink:


rolller
Postitusi: 154
Liitunud: 14 Mär 2007, 16:02
Tsikkel: TT600R
Asukoht: võru

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas rolller »

TT-l on ligi 3 liitrit õli, eraldi paagiga.

Kasutaja avatar

kallutaja
Postitusi: 23
Liitunud: 17 Mär 2010, 18:04
Tsikkel: yamaha xt 600e

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas kallutaja »

xt-l sama süsteem
lisana on võimalik paigaldada ka mingi väiksemat sorti õli jahutus radikas
http://www.off-the-road.de/Other-bikes/ ... T-600.html


Teema algataja
kolvisõrm

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas kolvisõrm »

Originaalis õlijahutuse radikat ei ole siis jah? Jahutus otseselt toimib ikkagi ainult sõitmise ajal, mingit ventikat ei ole? Sel juhul olen ikkagi natuke skeptiline kui vaja pikalt olematu kiirusega liikuda. :roll:

Kasutaja avatar

Divikas
Postitusi: 501
Liitunud: 29 Mär 2007, 15:04
Tsikkel: XLV 750R, CRF 300L
Asukoht: Tartu
Tänatud: 49 korda

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Divikas »

et kuidas see õhkjahutus ennast õigustab kui vaja vahel ikka korralikult muda puurida. Julgeks arvata, et ega 1. ja 2. käiguga pikalt löristada ei kannata?

Mida see "muda puurida" tähendab? Et sõidad kuskil metsavahel porilombist läbi :shock:
Eri tootjatel on erinevad õhk või õhk-õli jahutamise viisid aga seda ei maksa küll karta, et ei jahuta. Jahutab ja veel kuidas jahutab ja võib rahulikult kõikide käikudega sõita. Ega insenerid nüüd ka päris lakke vahtides neid mootoreid loonud pole. TT, XT, DR, NX, BMW, MG ratastega on kõik maailma kõrbed ja muidu soojad paigad läbi sõidetud (muda puurimisest rääkimata) ja keegi pole kurtnud, et ei jahuta. Nii mõneski olukorras on õhkjahutus isegi parem, mootor lihtsam ja pöörlevaid osasid vähem ja õli läbivool, mis silindripead jahutab, on reeglina suurem projekteeritud kui vedelikjahutusega mootoritel ja silindripea ja gaasijaotusmehanism on kuumust paremini taluvatest sulamitest jne...
Enduuro rattal loeb ka ratta kaal ja õhkjahutusega mootor on lisaks natuke kergem. Enivei, muda võib puurida iga rattaga.

http://motoreisid-motoreisid.blogspot.com/
Ida-Euroopa 2007, Ida-Euroopa 2008, Kesk-Aasia 2009, Kesk-Aasia 2010, Norra - Kaucasus 2011, Kaug-Ida - Mongolia 2012, Russkii Sever 2015, Pamir Highway 2016, Ukraina Karpaadid 2017, Koola poolsaar 2018, Volga jõgi 2019, Soome TET 2020, Skandinaavia 2021, Norra-Rootsi 2022, Läti TET 2023, Rootsi 2024
Kasutaja avatar

yeekim
Toetajaliige
Postitusi: 6767
Liitunud: 09 Mai 2006, 12:08
Tsikkel: XV1900
Asukoht: Head mõtted
Tänanud: 693 korda
Tänatud: 455 korda

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas yeekim »

Tegemist suht pommikindla (lolli vastu ei saa) mootoriga, mis väheste modifikatsioonidaga õigustatult tootmises vist 1980'ndate alguspoolest.

edu

Saadetud kettaga lauatelefonist!

Teema algataja
kolvisõrm

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas kolvisõrm »

Divikas kirjutas:

Mida see "muda puurida" tähendab? Et sõidad kuskil metsavahel porilombist läbi :shock:

Võibolla midagi sellist, et sõita pool tundi 1. käiguga taolisel "teel": http://www.iptv.org/iowapathways/images ... _large.jpg
:lol:
Kergem on ta küll jah (ja see on tähtis), seepärast tunnengi huvi. TT kaaluks oli kirjas 131 kg. Uued vedelikjahutusega KTM-d on ka u. sama kaaluga (tühikaal 138,5), aga liiga kallid. :|

Kasutaja avatar

Divikas
Postitusi: 501
Liitunud: 29 Mär 2007, 15:04
Tsikkel: XLV 750R, CRF 300L
Asukoht: Tartu
Tänatud: 49 korda

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Divikas »

Millegipärast ei saa ma seda pilti avatud aga kujutan ette, mida silmas pead. Arvan, et võid rahulikult ka kogu päeva 1. käiguga sõita. Selles pole küsimus. Millised on mootori pöörded, see määrab. Kui seier kogu aeg punases, jookseb iga mootor lõpuks kokku. Poris, liivas, lumes -mida kergem ratas, seda parem. Aga reeglina kergus maksab (kui võimsuses järgi ei anna). Nagunii tuleb mingi kompromiss teha ja ratast vaatad ikka tervikuna, ega seda ainult pooleks tunniks osta. Tõenäoliselt plaanid ikka mujal ka sõita, porimülkad on kirsiks tordil. :lol:

http://motoreisid-motoreisid.blogspot.com/
Ida-Euroopa 2007, Ida-Euroopa 2008, Kesk-Aasia 2009, Kesk-Aasia 2010, Norra - Kaucasus 2011, Kaug-Ida - Mongolia 2012, Russkii Sever 2015, Pamir Highway 2016, Ukraina Karpaadid 2017, Koola poolsaar 2018, Volga jõgi 2019, Soome TET 2020, Skandinaavia 2021, Norra-Rootsi 2022, Läti TET 2023, Rootsi 2024

rolller
Postitusi: 154
Liitunud: 14 Mär 2007, 16:02
Tsikkel: TT600R
Asukoht: võru

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas rolller »

peab paras debiil olema kui punn põhjas 1. käiguga sõidad. Sellel mootoril on piisavalt jõudu ka teiste käikudega ja jõud tuleb juba madalatel pööretel kätte.

Kasutaja avatar

allu66
Postitusi: 5
Liitunud: 11 Jaan 2009, 12:19
Tsikkel: Suzuki

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas allu66 »

Ise kulgen Suzuki Dr650 se-ga.Kaal tühjalt 147kg.
Alates aastast 1996-2011 on ratas ikka samasugune.
Mootor siis õhk-õli jahutusega.
Olen sõitnud rattaga 3 aastat mudas ja siiani pole kordagi pidanud mootorit remontima.
Pilt
Mudas sõitmist mõtled ilmselt nii.


19Martinez79
Postitusi: 332
Liitunud: 05 Apr 2005, 21:22
Tänatud: 1 kord

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas 19Martinez79 »

peab paras debiil olema kui punn põhjas 1. käiguga sõidad. Sellel mootoril on piisavalt jõudu ka teiste käikudega ja jõud tuleb juba madalatel pööretel kätte.

Ehhh...

Bakuhatsu! Bosozoku!
Kasutaja avatar

Loff
Postitusi: 2868
Liitunud: 18 Nov 2006, 18:23
Tsikkel: Husqvarna TE610, Kawa VN740
Asukoht: Maal
Tänanud: 41 korda
Tänatud: 35 korda

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Loff »

Seda TT õhkjahutust nüüd küll karta ei maksa, enne läheb vedelikjahutusega masin, näiteks KTM, "keema" kui see TT üle kuumeneb. Omanud mõlemat ratast ja tean omastkäest. Selle kõige juures on muidugi üks AGA, tihend lenksu ja istme vahel peab ka pidama! :bsmile:

https://www.youtube.com/@paavokaleva
Impa Kulli Lohikäärme!
Yamaha TTR600 '00(panin risu)
KTM 620 LC4 '97(müüsin maha)
Kawasaki VN750 '87
Husqvarna TE610E '02
Kasutaja avatar

ducatist
Postitusi: 153
Liitunud: 30 Juun 2007, 13:20
Tsikkel: Monster 900
Asukoht: Haapsalu

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas ducatist »

Nõuka ajal üks bagide ehitaja Koselt oli öelnud et :"elu aeg on bensiin mootorit jahutanud,kui segu koostis on õige,ei kuumene ükski mootor üle".

Kasutaja avatar

Kapa
Postitusi: 280
Liitunud: 08 Veebr 2006, 14:58
Tsikkel: Honda XR600r Honda CRF450
Asukoht: viljandi
Tänatud: 2 korda
Kontakt:

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Kapa »

Üks lollikindel süsteem, kuna see ei lähe kunagi katki :wink:

Kui teed ära karda, kui kardad ära tee! Iga kord sama jama!
PUUPAADID
Kasutaja avatar

Möku
Postitusi: 597
Liitunud: 23 Veebr 2007, 16:04

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Möku »

Õhkjahutus peab vast mudapuurimisele vastu, aga kuidas sõitja? Küsimus on pigem sõitjas, et kas ta tahab omale 140+ kilo masinat "rinnaltrebimiseks" või on etemaid masinaid millega sõidurõõmu rohkem. See 30-40kg kaalusäästu võib otsustada, kas saad metsast välja samal või järgmisel päeval.

Et kui sa juba uurid seda mudas vastupidamise värki siis osta omale selle jaoks tehtud sajakilone ratas millel vesijahutus ja vent peal. Ära osta midagi "igale poole sobivat" kui sa juba tunned et muda poole kutsub. Enamik tänaseid mudaproffe on sellise vea esialgu teinud ja võivad punastades häbelikult rääkida oma kogemusest raskemate enduurodega mudas ja liivas kus peamine sõnum "oi kui loll ma olin". Loffil näe keeras see LC4 kaal isegi nii ära et järgmise sammuna läks kohe traielimeeste hulka. :bsmile:

Aga muidugi kui ratas on tarbeesemeks ja sa uhad külavahel pikki otsi mööda kruusa ja asfalti tööle-poodi-kultuurimajja, siis oleks TT parim sportlik kompromiss ja õhkjahutus ei saa probleemiks. Mul paarinädalane kogemus Kesk-Ameerikast õhkjahutusega XT600 peal ja esimese käiguga pool päeva liiklusummikus 35 soojakraadiga ukerdada polnud probleemi. Insenerid on arvestanud tsiklistide loomupärase käitumisega.

Usinus-Kasinus-Cosinus

Tsikkelröövel
Postitusi: 1754
Liitunud: 27 Dets 2005, 17:55
Tsikkel: Kawa GPZ 550, W800, Jawa 350
Asukoht: Tartu
Tänatud: 27 korda

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Tsikkelröövel »

Polegi midagi lisada, kui see, et ma endiselt arvan, et tehaseinsenerid on siiski targemad, kui absoluutne enamus meist siin ja masinad ARVUTATAKSE välja ka soojuslikult.
Tegelikult on nii õhk, kui õhk-õli - kui vedelikjahutusega mootorid ikkagi KÕIK õhkjahutusega (no paadimootorid on vesijahutausega, jah).
Jahutusvedelik ja õli on vaid soojuskandjad, mis kannavad soojuse edasi radiaatorile, mida jahutab ikkagi õhk. Ja teoorias on radika jahutuspind sama, mis õhkjahutusega mootori ribide jahutuspind.
Peamine eelis ongi vedelikjahutusel see, et termostaadi abil saab mootori temperatuuri ühtlaseks ja optimaalseks, mis on mootori tervisele hea, samuti on sinna mugav monteerida külge jahutusventilaator. Õhkjahutusega mootori temperatuur kõigub palju rohkem ja ta ei tööta sugugi alati parimas temperatuurivahemikus. Teisalt jälle on õhkjahutusega mootor kergem, lihtsam, vähem purunevaid detaile (mille tõttu võiks sõit seisma jääda), odavam. Ega's ilmasõjas ilmaasjata olnud selliste parimaks hävitajaks pürginud lennukite, nagu FW190 ja Thunderbolt peal õhkjahutusega mootorid - väga suure läbimõõduga (iga silinder vajab jahutust!) ja seega ebavoolujoonelised mootorid - preemiaks suur erivõimsus, mis kompenseeris suure õhutakistuse ja tohutu ülekaal vigastustele vastupidamises, võrreldes vesijahutusega masinatega - seal võisid mitu silindrit puruks lasta - ikka lendas. Polnud mingeid radikaid ega veetorusid ega veesärki, mis auke kartnuks.
Igal omad head ja vead.

Kas Mees ostab tsikli, pole küsimus. Küsimus on: millal?

Teema algataja
kolvisõrm

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas kolvisõrm »

Tänud nõuannete eest. :bsmile: Eks kahjuks (esialgu? :nono: ) tuleb ikka kompromisside teed minna, päris puhtaverelist mudapuuri ei saa osta, peab olema nö. tänavalegaalne ja võiks olla võimalus vajadusel ka lühikest distantsi kaassõitjaga sõita. Sellistele kriteeriumitele vastavad rattad vist naljalt alla 140 kilo ei kaalu? Kui võibolla siiski kaassõitja võimalus välja arvata, kas siis valikuvõimalus laieneks oluliselt (just kergemate rataste suunas)?


saarlane
Postitusi: 214
Liitunud: 08 Dets 2003, 18:24
Tänatud: 30 korda

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas saarlane »

Tere!

Ei hakka otsest reklaami tegema, aga vaata seda:

http://bike.motors24.ee/vehicles/264196 ... &sort=paid

Ühekohaline, õhkjahutus, kui ma öieti mäletan, siis tühikaal 135kg. Ega neid väikeseid ( alla 600cm3) õhkjahutusega lihtsaid rattaid palju pole,

endale sai ta just sel põhjusel ka soetatud

Lugupidamisega, saarlane.

Kasutaja avatar

Möku
Postitusi: 597
Liitunud: 23 Veebr 2007, 16:04

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Möku »

Kui võibolla siiski kaassõitja võimalus välja arvata, kas siis valikuvõimalus laieneks oluliselt (just kergemate rataste suunas)?

FIM reeglite järgi tohib enduurovõistlustel osaleda vaid tänavalegaalsete registris mootorratastega. Eestis on seni veel erandit tehtud.

Nii et jah, kui seljakoti nõudest loobud siis saad kergeid regiustris olevaid võistlusenduurosid KTM EXC, Yamu WR, Husaberg FE, GasGAs, HM jt. juba vaadata. Ja see kaassõitjaga sõitmine pole hea ei lenksus olijale ega taga istujale. Igalühel peaks ikka oma ratas olema.

Usinus-Kasinus-Cosinus

K2bi
Postitusi: 649
Liitunud: 01 Apr 2005, 16:51

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas K2bi »

tere

ise puurisin muda kaks vöi kolm aastat tt 600 r iga ja ei olnd mingit probleemi et ülekuumeneks. muidugi tuleb aegajalt toru lahti keerata . hommikust öhtuni eikannata ükski masin 1. käiguga jauramist.
nüüd paar aastat olen söber saarlase ratast testinud ja ei ole selle ka mingit märku et peaks ülekuumenema.

seeda on et katoomid ka lisajahutusega turbas vöi mudas söites vöivad suht kergesti keema minna .

minu nöuanne oleks et osta ära söida ja sa ei kahetse mootori osas . pigem tuleb jah see kaaluteema hiljem.

käbiätmudavurr.raba

Kasutaja avatar

Möku
Postitusi: 597
Liitunud: 23 Veebr 2007, 16:04

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Möku »

seeda on et katoomid ka lisajahutusega turbas vöi mudas söites vöivad suht kergesti keema minna .

täitsa õige jutt, Käbi.

Võrtsu kahepäevaenduurol oli sügisel hea pilt seal pikal turbavälja lõigul - nagu Kurski kaare tankilahingus kus mitusada tanki korraga pihta olid saanud ja põlesid, aga veel liikusid omal jalal ja edasi paugutasid.

Seal turbaväljal jah eranditult kõigil vesi kees ja ei olnud vahet kas tegu oli katoomi, kawa, gasgasi või yamuga ning ka see ei aidanud, et vent peal oli. Karge päikesepaisteline "0" temperatuuriga sügishommik andis vaatemängule veel kontrasti juurde nii et on mida vanaduspõlves heldimusega meenutada (w)

Aga vesijahutuse eelis on siiski see, et sa näed kui mootor on selgelt ülekuumenenud. Õhkjahutusel saad sellest alles siis aru, kui keps värske õhu kätte on tulnud.

Usinus-Kasinus-Cosinus
Kasutaja avatar

Kapa
Postitusi: 280
Liitunud: 08 Veebr 2006, 14:58
Tsikkel: Honda XR600r Honda CRF450
Asukoht: viljandi
Tänatud: 2 korda
Kontakt:

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Kapa »

Aga vesijahutuse eelis on siiski see, et sa näed kui mootor on selgelt ülekuumenenud. Õhkjahutusel saad sellest alles siis aru, kui keps värske õhu kätte on tulnud.[/quote]

Õhkjahutusega endurole on jällegi võimalik ka õlitermomeeter õlivarda asemele keerata :wink:

Kui teed ära karda, kui kardad ära tee! Iga kord sama jama!
PUUPAADID
Kasutaja avatar

mella
Postitusi: 4580
Liitunud: 12 Apr 2005, 19:55
Tänatud: 1 kord

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas mella »

Möku kirjutas:

Seal turbaväljal jah eranditult kõigil vesi kees ja ei olnud vahet kas tegu oli katoomi, kawa, gasgasi või yamuga ning ka see ei aidanud, et vent peal oli.

Kuna seal õhk- või õhk-õli jahutusega tsikleid minu mäletamist mööda ei olnud, siis ei ole ka statistikat, mitu neist sinna jäänud oleks ;)
Tavaliselt on lätlastel endurol olnud mõned XR-d kasutusel hobiklassis.

Kasutaja avatar

sang
Postitusi: 1796
Liitunud: 18 Veebr 2004, 11:01

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas sang »

Mul oli enduuro-laadne tsikkel, õhkjahutusega, ilma õliradikata: DR350. Männikul kulus 1.-2. käiguga jõristades (üldse mitte kogu aeg punases) õlitemperatuuril 120C juurde saamiseks 20min (mõõdetud õlipunni asemele pandud mõõtevardaga). Kusjuures mootori häälest või käitumisest ei saanud aru, et nüüd on max temperatuur käes või ületatud.

Kui ikka eesmärgipäraselt mudas sõita, võib temperatuur suht kiiresti üles ronida ja kui sul mõõtevahendit tsikli küljes ei ole, siis sa ei saa mitte kuidagi aru, et midagi on liiga palju. Millist pikaajalist mõju see mootorile avaldas, ei oska öelda, õli sai pärast suuremat max-temperatuuril sõitmist igaks juhuks vahetatud.

Õhkjahutuse puhul sa pigem lihtsalt ei saa teada, et mootor on liiga kuum, kui spetsiaalselt ei mõõda.


Hr. Kaaru
Postitusi: 349
Liitunud: 14 Okt 2007, 19:22
Tsikkel: IZ
Asukoht: Tartu
Tänanud: 3 korda
Tänatud: 6 korda

Re: Õhkjahutusega enduro

Lugemata postitus Postitas Hr. Kaaru »

on olnud juhus korra xt 600-jal metsas räige palavusega õli keema ajada,oli vaja lihtsalt autoriteetidel sabas püsida,kuid samal korral lc4-jad aurasid pidevalt,pärast väike õlivahetus ja sõit jätkus muretult

I love my bike, it´s amazing machine!
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratastest üldiselt”