Mootorrataste kütusekulu
-
- Postitusi: 673
- Liitunud: 22 Apr 2005, 10:13
- Tsikkel: Beta 390
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 33 korda
- Tänatud: 204 korda
- Kontakt:
Re: Mootorrataste kütusekulu
Paistab, et erinevad tegurid, takistused ja koefitsendid tekitavad korralikku segadust.
Täpsustaksin siis enda eelpool toodud väiteid väikese loengu vormis
Nagu eelnevalt ütlesin, siis kogu sõiduki liikumistakistus koosneb kahest osast - veere- ja õhutakistusest.
Veeretakistus (N) = sõiduki mass (N) x veeretaksituse koeffitsent.
See koefitsent sõltub natuke rehvidest ja rehvirõhkudest, laagritest jne, aga on kõikidel sõidukitel siisku suhteliselt sarnane ja ei muutu sõltuvalt kiirusest (jätame helikiirused jms ekstreemsused välja ). 0,02 - 0,04 ei ole ilmselt reaalsusest väga kaugel.
40 tonni kaaluval rekkal on veeretakistus ca 100 korda suurem kui 300kg kaaluval mootorrattal ja moodustab veoki kogutakistusest väga märgatava osa erinevalt mootorrattast.
Tsikli veeretakistuse reaalne suurus võiks olla ca 10kg (100N), sõiduautol 50kg (500N) ja rekkal ca 1000kg (10000N)
Õhutakistus (N) = 1/2 x õhu tihedus x kiiruse ruut x sõiduki ristlõike pindala x õhutakistustegur e.koefitsent
Siit on näha, et õhutakistus on kiirusest ruutsõltuvuses, ehk suurendades kiirust 90 --> 100, suureneb õhutakistus mitte 1,11x vaid 1,23x.
Õhutakistustegur ei sõltu kiirusest (jälle jätame ekstreemsused välja).
Arvestades tsikli ristlõikeks 1 m2 ja takistusteguriks 0,7, sõiduautol vastavalt 2m2 ja 0,3 ning rekkal 10m2 ja 0,7, siis vastavalt on õhutakistus kiirusel 90km/h tsiklil 30kg, sõiduautol 26kg ja rekkal 300kg.
Siit on hästi näha, et tsiklil on õhutakistuse osatähtsus kogutakistuses kõige suurem ja rekkal kõige väiksem, mis seletab ka eelpool toodud rekka kütusekulu näidet 80 vs 90 km/h.
Eelnev jutt käib loomulikult ühtlase kiiruse kohta, praktikas hakkavad erinevad kiirendused-aeglustused oma (suurt) rolli mängima tegelikus kütusekulus.
Hoopis teine teema on mootorite efektiivsus ehk kui palju kütusest tegelikult võimsuse tekitamiseks läheb ja kui palju niisama soojusena raisku lastakse. Selles valdkonnas on autod tsiklitest pikalt ees ehk nagu ka eelpool mainiti, igal asjal on oma otstarve.
Kokkuvõtteks - usun, et vähemalt 90% meist sõidab tsiklitega siiski emotsiooni, mitte kütusekulu pärast.
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.