Parandusõigus(Right to Repair) & rattad

Kasutaja avatar

Teema algataja
simp
Postitusi: 1764
Liitunud: 27 Aug 2006, 23:25
Tsikkel: sv1000n
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 120 korda
Tänatud: 180 korda

Re: Parandusõigus(Right to Repair) & rattad

Lugemata postitus Postitas simp »

Macintosh kirjutas:

Sa ajad asjad segamini - arvuti ja ligipääs sellega pole mitte mehhaanika asendus vaid selle täiendus. Mehhaanika oli varasemalt olemas, IT-tehnoloogia tuli hiljem juurde.

Nõustun, ei tahtnud sellist muljet jätta :)

Macintosh kirjutas:

Usun, et need kes saavad IT-ga hakkama suudavad üsna lihstalt omandada ka mehhaanilise osa. Pean silmas loogikat, mitte konkreetseid töövõtteid. IT on siiski väljavalitute privileeg - kui "aju fläshimisega" võiks teoreetiliselt hakkama saada igaüks siis koodist arusaamine ja selle kohandamine on juba märkimisväärselt väiksema grupi privileeg. Veel väiksem grupp inimesi on võimelised tegelema revers engineering nimelise tegevusega. Ja isegi ECU fläshimisega hakkamaks saamise eelduseks siinjuhul on tehasetarkvara ja -juhtmete olemasolu. Kui kasutada tuleb midagi muud (Tune ECU/Woolich Racing Tuned/Tuneboy .... ega rohkem polegi vist?), siis muutub inimeste hulk, kes sellega hakkama saavad drastiliselt tillukeseks.

Nagu toodud BMW näide näitab, siis tegelikult pole tehasejuhe muud, kui tavaline interneti kaabel. Tarkvaraga on natuke keerulisem.
Reverse Engineeringu teeb tavaliselt ära väike grupp inimesi ja tulemused jagatakse teinekord avalikuks kasutuseks(ala github jne...), tulemus pakitakse kokku ja muudetakse tavainimesele kasutatavaks. See muutub määravaks siis, kui seadusandluses parandusõigust sees pole. Loodan, et lähima paari aasta jooksul see probleem laheneb.

Macintosh kirjutas:

Lisa siia juurde fakt, et tootjad on uuematel masinatel aju "lukustanud" nii, et muutmise korral kogu süsteem lukustub siis muutub pilt "IT võimadab rohkem" väga hoopis teiseks. Nende huviliste hulk, kes tahaksid tegeleda ecude "lahtimuukimisega" on kaduväike. Seega, tegelikult piirab selline lukustatud "IT osa" ka olulised muudatused mehhaanilises, sest peaaegu iga asja külge on keeratud mingi andur, mille täpne toime ja/või parameetrid on teadamata. Ideaalis oleks muidugi tore, et kui selline tsikkel oleks Oper Source ja iga oskaja vend saaks asja paremaks muuta aga selles tpole huvitatud ei seaduseandja ega sõiduki tootja.

Right to Repair üritab justnimelt määratleda seda, et sellised lukud ära keelata. Tootjad peaksid avaldama dokumentatsiooni, mis-kuidas ühildub, mis standardeid kasutatakse ja mis on täpselt anduri toime/parameetrid jne...
Kõik selleks, et sõidukite ja elektroonika remont/hooldus ei monopoliseeruks tootjatele(Apple, John Deere, jne..).

Põhiliselt keskendutakse seadusandlust välja töötades elektroonikale, aga see võib omandada auto/ratta maailmas uue tähenduse. (Villu video, kui pead iga jubina vahetuseks lukustatud tehasesofti kasutama, siis see läheb parandusõigusega vastuollu, kui tehasesoft/dokumentatsioon pole avalik)
Sellega jõuame ka konfliktini, mida traktori-case välja ei too. Ülevaatuste ja muu sellisega tegelejad on lukkude üle õnnelikud. Parandajad ja tarbijad mitte.

Õnneks jäävad parandajate poole loodushoiu, vaba turu ja eraomandi puutumatuse faktid.
(eraomandi puutumatus pole vist päris õige määratlus, aga point on vist arusaadav? Kui sa oled midagi ostnud, siis sa omad seda ja sul peaks olema lubatud sellega kõike teha, seni kuni teiste isikute õigusi ei rikuta.)

Ei tasu mõelda ECU remappimisele, vaid lihtsamatele tegevustele. Karpa täpne regull käib ka väga paljudele üle jõu(sh, mulle).
Lisaks, mida lihtsam on elementaarne veakoodide jms lugemine, seda rohkem tekib juurde neid inimesi kes teemasse sügavamalt süübivad. Sisenemisbarjäär tuleb võimalikult madalaks ajada.

Kui selles vallas midagi seadusandjalt tuleb, siis määratakse see ära EU tasemel. Mis on positiivne, kuna Eesti ei suudaks oma seadusandlusega niikuinii suurtootjaid mõjutada.

edit:

Macintosh kirjutas:

Lihtsa, 35 aastat vana mootorratta võtad veel lehtvõtmetega taluõues pilbasteks ja paned kokku tagasi (väike liialdus aga illustartsiooniks sobiv). IT puhul on nõutav oskuste tase niipaju kõrgem, et mitte igaüks ei saa sellega hakkama. Enamasti "lihtsast maamehe loogikast" enam ei piisa.

Aga kui arvuti annab ette täpselt samm-sammult kuidas lammutada, siis muutub ju asi lihtsamaks? Praegused tehasesoftid täpselt seda teevadki.
Keera see polt lahti, see lahti, võta see juhe lahti, keera see nii kõvasti kinni jne...
Täpselt punkt, punktilt kuvatakse sulle parasjagu vajaolev info.

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratastest üldiselt”