Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Kui mutrivõti peos püsib (või siis üldse ei püsi), kui vajad abi või nõu mootorratta remondil või soovid tehnika üle arutleda. Kui pluss ja miinus on lootusetult segi ja amprid ajavad volte taga.

Moderaator: Moded

Foorumi reeglid
Vältimaks asjatuid postitusi ja saamaks kiiremaid asjakohaseid vastuseid, peab teema sisaldama järnevaid detaile:
  1. Pealkirjas: Tsikli mark ja lühike vea kirjeldus (kui täpsemini ei ole võimalik siis näiteks: probleem mootoris, probleem piduritega jne)
  2. Sisus võimalikult täpne vea kirjeldus ja mootorratta mark ning väljalaskeaasta

NÄIDE: Honda Hornet, tühikäiguga probleem.

Valesti alustatud ning sisutühjade teemade puhul on moderaatoril õigus teema kustutada!
Kasutaja avatar

Teema algataja
biker.bot
Postitusi: 116
Liitunud: 07 Dets 2016, 16:24
Tänatud: 37 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas biker.bot »

Panin õla alla ja eraldasin LED'ide jutust generaatori jutu.
Ledide kohta saab lugeda siit: viewtopic.php?p=813834
Generaatorite kohta allapool.



Kasutaja avatar

StreetMoto
Kaupmees
Postitusi: 2453
Liitunud: 04 Okt 2004, 15:51
Asukoht: Tallinn, Hiiu/Pääsküla
Tänatud: 191 korda
Kontakt:

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas StreetMoto »

Laskumata LED temaatikasse meenutan kõikidele ümberehitajatele tsikli elektrisüsteemi eripära võrreldes autode ja mõnede üksikute ergutusmähisega tsiklimudelitega. Enamikul tsiklitest püsimagnetiga genekas ja mida vähem koormust järgi, seda rohkem tööd teeb pingeregulaator ja seda kiiremini ja suurema tõenäosusega ta maha põleb. Mida rohkem tarbimist (loomulikult ei maksa minna ka arutult üle piiri) korraga taga, seda tervislikum elektrisüsteemile. Seega - esituli+käpasoojendused sisse on palju parem kui ainult LED päevasõidutuledega ringi kütta.

StreetMotos jätkuvalt soodsad tehingud: Castrol - Elf - Michelin - Bridgestone - Maxxis - Dunlop - D.I.D - JT + iga päev online tellimused erinevatesse Euroopa ladudesse

Neeme
527 4000
http://www.streetmoto.ee
streetmoto@streetmoto.ee
Kasutaja avatar

KIBU
Postitusi: 970
Liitunud: 04 Veebr 2004, 21:56
Tsikkel: Husqvarna 701, TE300i, FC 450
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 70 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas KIBU »

Äkki viitsid välja tuua millised need üksikud rattamudelid on mis on ergutusmähisega? kas sellised nagu BMW rihmaga käitavad genekad ja vist ka Honda matkakatel? ehk need mis on eraldi korpusega?
Ilmselt võttis su tähelepanek nii mõnegi kukalt sügama.

5248653
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Sul on natuke asjad sassis, see bridge rectifier ehk matside keeli aladussild ei ravi LED-i vilkumist, vaid asjaolu, et see põleb ainult poole ajast ja seega poole tuhmimalt - piltlikult öeldes teeb see negatiivsete ja positiivsete poolperioodidega siinuslainest positiivsete kühmude jada. Nulliületuse koha peal ikka vilgub, aga see ei tee LEDile midagi, näiteks pidurituled töötavadki nii, et tavaolukorras põlevad kõrge sagedusega poole ajast ja pidurdades terve aja. Aga kui tahad eriti puhast vuuki teha, siis pead panema sildalaldi väljundisse kondensaatori, mis need augud ära täidab.

Suure ratta pingeregulaatorisse tuleb genekast kolm faasi sisse, sellest saab juba tasase kriipsu välja voolida, või noh, sõidukite elektrisüsteemide kontekstis tasase :)

Lisaks see su viidatud sild on tsiklile overkill, vt näiteks https://www.oomipood.ee/product/kbpc2502_kbpc2502 , kah overkill aga odav ja normaalsed klemmid on juba stockis küljes :bsmile:

Kasutaja avatar

hollow
Postitusi: 403
Liitunud: 07 Apr 2009, 23:49
Tsikkel: Aprilia Tuono RSV
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 1 kord
Kontakt:

Re: LED esituled

Lugemata postitus Postitas hollow »

Kerides ülespoole, siis 3 aastat vanu postitustele vastata ei viitsi. Üsna palju BS’i on seal. Oma ühel rattal kõik tuled on LEDide vastu vahetatud ja toimivad laitmatult. Teisel sama (peaaegu sama) ratta originaaltuled ei näita seepigi. Jutt siis Aprilia RSV Tuono ja Mille tuledest millel tehasest käib sees 3x h7 pirnid ja millest ühele rattale olen kõik kolm pannud 35w LED pirnid.

Nüüd aga tahaks tegelikult ainult ühte osa teada Neeme väitest, et mida väiksem on koormus seda rohkem peab tegema tööd pingeregulaator!? Ja kuidas see erineb nn. ergutiga generaatorist? Ergutiga generaatoril on ergutusots selleks, et tekitada elektromagnet kuna püsimagnetit seal ju pole. Ja pingeregulaator teeb kolmefaasilisest vahelduvvoolust alalisvoolu läbi kuue dioodiga dioodsilla milledel omakorda on siis piisav pingelang, et väljundpinge püsiks etteantud piires. Tööd teeb ta ikka siis kui koormus suuremaks läheb ja hakkab ka pingeregulaator soojenema... mida rohkem tarbjaid taga seda rohkem soojeneb pingeregulaator. Okey, see selleks... tänasel päeval saad ka 35-50w LED pirne osta ja sellega ei lange ka koormus pingeregulaatoril vaid tõuseb valgushulk. 50w h7 pirn annab ehk 1100-1500luumenit, 50w LED pirn aga suurusjärk 5000 luumenit. LED pirne ei panda ju selleks, et voolu kokkuhoida vaid ikka selleks, et rohkem valgust saada sama voolu kogusejuures.


joel
Postitusi: 1798
Liitunud: 06 Apr 2005, 18:52
Asukoht: Tartu
Tänanud: 7 korda
Tänatud: 109 korda

Re: LED esituled

Lugemata postitus Postitas joel »

hollow kirjutas:

Nüüd aga tahaks tegelikult ainult ühte osa teada Neeme väitest, et mida väiksem on koormus seda rohkem peab tegema tööd pingeregulaator!? Ja kuidas see erineb nn. ergutiga generaatorist? Ergutiga generaatoril on ergutusots selleks, et tekitada elektromagnet kuna püsimagnetit seal ju pole. Ja pingeregulaator teeb kolmefaasilisest vahelduvvoolust alalisvoolu läbi kuue dioodiga dioodsilla milledel omakorda on siis piisav pingelang, et väljundpinge püsiks etteantud piires. Tööd teeb ta ikka siis kui koormus suuremaks läheb ja hakkab ka pingeregulaator soojenema... mida rohkem tarbjaid taga seda rohkem soojeneb pingeregulaator. Okey, see selleks...

Ergutiga generaatoril (autodel ja mõnedel vähestel tsiklitel) juhib pingeregu ergutusmähise voolu abil generaatori tootlikkust. Kui koormus on väike, on ergutusvool ka väike ja geneka tootlikkus niisamuti. Koormuse suurenedes ergutusvoolu suurendatakse ja genekas hakkab ka rohkem tootma. Püsimagnetiga genekal pole reguleerida midagi ja toodab palju toodab (sõltuvalt pööretest). Pingeregu ülesanne on kõik ülearune soojuseks muuta. Kui tarbijaid vähendada (halogeeni asemel LED) siis loogika ütleb, et üle peab jääma rohkem ja seeläbi tõuseb ka pingeregu koormus.

Joel
Kasutaja avatar

hollow
Postitusi: 403
Liitunud: 07 Apr 2009, 23:49
Tsikkel: Aprilia Tuono RSV
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 1 kord
Kontakt:

Re: LED esituled

Lugemata postitus Postitas hollow »

Joel, ei pea midagi üle jääma... võtad 45-50w LED pirni ja on koormus sama mis 45-50w halogeeniga.


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: LED esituled

Lugemata postitus Postitas will111 »

ja see üle jääv toodetud power muundatakse ei millekski muuks kui soojuseks pingeregulaatoris. aga jah, kui pirn ise on sama võimsusega siis ei jää midagi rohkemat üle muidugi. 50w led võib miudugi olla väääga valus kogemus vastusõitjate jaoks ma kujutan ette :D

Kasutaja avatar

hollow
Postitusi: 403
Liitunud: 07 Apr 2009, 23:49
Tsikkel: Aprilia Tuono RSV
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 1 kord
Kontakt:

Re: LED esituled

Lugemata postitus Postitas hollow »

Aga nyyd... kui käivitusaku suudab välja anda 200A ja sinnanii palju koormust taha ei pane... kuhu see siis läheb? Pingeregulaator läheb soojaks ikka siis kui sinna otsa koormus pista. Kui seal koormust otsas ei ole ei lähe see elekter sealt kuhugi... ei elektriks ega soojaks. Proovi, pane ratas käima akupealt, ühenda kogu laadimisisa lahti aga jäta rattale peale nii et töötab tyhja.

Nyyd aga 35w LED (tegelik reaalne tarbimine oli vist lausa 38w... no nii autol kui rattal peal, kui just puulatvasid ei valgusta, siis ei pimesta pooltuled ka kedagi. Täistuled (autol) valgustavad aga sedasi, et umbes 3km pealt vastutulijad vilgutavad, et ma nad maha võtaks ...


joel
Postitusi: 1798
Liitunud: 06 Apr 2005, 18:52
Asukoht: Tartu
Tänanud: 7 korda
Tänatud: 109 korda

Re: LED esituledPüsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas joel »

hollow kirjutas:

Aga nyyd... kui käivitusaku suudab välja anda 200A ja sinnanii palju koormust taha ei pane... kuhu see siis läheb? Pingeregulaator läheb soojaks ikka siis kui sinna otsa koormus pista. Kui seal koormust otsas ei ole ei lähe see elekter sealt kuhugi... ei elektriks ega soojaks.

Nagu nimigi ütleb, on tegu PINGEregulaatoriga. Aku pinge on ca 12V, pingeregulaator vähendab sisendpinge vahemikku ca 13.8-14.5 V. Väiksemat pinget suuremaks ta ei reguleeri, seega aku võib olla võimeline ka 1000 A välja andma, pingeregul pole sellest sooja ega külma, sest aku pinge jääb igal juhul regulaatori nimipingest väiksemaks (kui ühel või teisel põhjusel ei jää, siis on hambad ja regu põleb hetkega maha). Geneka pinge on koormuseta ca 70V, see tuleb ühel või teisel viisil normi piiresse saada. Püsimagnetiga genekal pole reguleerimiseks muud varianti peale piisava koormuse, mille pingeregu küttekehana töötamise näol tekitab, kui teiste tarbijate koormusest puudu jääb.

Joel

will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas will111 »

hollow, see ei lähe siis ju kuskile, aku on vooluallikas pingega 12v. Sealt võetakse täpselt nii palju voolu kui tarbija tarbib (küsib). Genekas püsimagnetiga aga toodab elektrit sõltumata küsimisest, niipalju kui pöörleb, niipalju ka toodab, minuteada...ning pinge on küllaltki kõrge. Ja noh, soojaks läheb ju tegelikult nii ehk naa praktiliselt kogu elekter, mis üldse kunagi kusagil toodetakse :) Ka lambipirnis läheb suurem osa elektrit soojaks koheselt ning see, mis läheb valguseks...minuteada see läheb ka lõpuks vist ikkagi soojaks sest kuidas see valgusenergia lõpuks muudmoodi ikka sumbuda saab kui kuskil mingeid osakesi liigutades :D Kui pirnis soojuseks muundada parasjagu ei saa (ei ole ühendatud või on väikse võimsusega) siis tuleb kuskil mujal soojeseks lasta.
Ma seda katset hetkel millegagi teha ei saa, aga minu loogika ütleb, et kui ratas niimoodi käima panna ja nö. laadimine lahti ühendada (ehk aku tagant ära?) siis läheb lihtsalt mõnevõrra suurem hulk voolu pingeregusse=soojaks. Tühikäigul on see kõik muidugi nohu ma eeldan. Eks mure ole ilmselt rohkem kõrgemate pööretega, kui ka genekas rohkem tootma hakkab. Aga noh, ei pretendeeri absoluutsele tõele, võibolla tõesti, et see kõik on bs, mis ma just rääkisin

Kasutaja avatar

hollow
Postitusi: 403
Liitunud: 07 Apr 2009, 23:49
Tsikkel: Aprilia Tuono RSV
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 1 kord
Kontakt:

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas hollow »

Ei mitte ära ühenda akut lahti vaid yhenda pingeregulaatorist välja tulev ots lahti, nii et genekas toodab vahelduvvoolu mis läheb pingeregulaatorisse aga sealt edasi koormust järgi ei ole. Mittemidagi ei juhtu, pole koormust, ei tehta ka tööd. Okey, tee lihtsam katse... võta püsimagnetiga mikromootor ja keeruta selle rootorit... nüüd pane üks pirn selle mootori klemmide otsa ja keeruta siis. Kummal juhul on vaja rohkem tööd teha, koormusega või ilma?

will111 kirjutas:
Spoiler

hollow, see ei lähe siis ju kuskile, aku on vooluallikas pingega 12v. Sealt võetakse täpselt nii palju voolu kui tarbija tarbib (küsib). Genekas püsimagnetiga aga toodab elektrit sõltumata küsimisest, niipalju kui pöörleb, niipalju ka toodab, minuteada...ning pinge on küllaltki kõrge. Ja noh, soojaks läheb ju tegelikult nii ehk naa praktiliselt kogu elekter, mis üldse kunagi kusagil toodetakse :) Ka lambipirnis läheb suurem osa elektrit soojaks koheselt ning see, mis läheb valguseks...minuteada see läheb ka lõpuks vist ikkagi soojaks sest kuidas see valgusenergia lõpuks muudmoodi ikka sumbuda saab kui kuskil mingeid osakesi liigutades :D Kui pirnis soojuseks muundada parasjagu ei saa (ei ole ühendatud või on väikse võimsusega) siis tuleb kuskil mujal soojeseks lasta.
Ma seda katset hetkel millegagi teha ei saa, aga minu loogika ütleb, et kui ratas niimoodi käima panna ja nö. laadimine lahti ühendada (ehk aku tagant ära?) siis läheb lihtsalt mõnevõrra suurem hulk voolu pingeregusse=soojaks. Tühikäigul on see kõik muidugi nohu ma eeldan. Eks mure ole ilmselt rohkem kõrgemate pööretega, kui ka genekas rohkem tootma hakkab. Aga noh, ei pretendeeri absoluutsele tõele, võibolla tõesti, et see kõik on bs, mis ma just rääkisin


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas will111 »

Pingeregulaator ise on sellisel juhul ju koormus. Mis juhtub (minuteada) on see, et regulaator hakkab shortima geneka faase groundi. Regulaator kuumeneb ning kui ma ei eksi siis ka püsimagnetitega geneka mähised hakkavad kuumenema. Ilmselt lihtsalt sellist asja korraks või lühiajaliselt katsetades ei juhtu erilist miskit. Pikalt ma aga sellist katset ei teeks:)

Püsimagnetiga mikromootori keerutamiseks tühjalt ehk kuskile midagi ühendamata on vaja teha x hulk tööd, ja see hulk tööd on suurem kui vaid hõõrdekaod kuskil laagris või puksis. Järelikult - kuskil läheb see tehtud töö soojuseks. Ainuke koht, kus see saab soojuseks minna on mähised. Targemad võivad mind parandada kui eksin. Aga noh, energia jäävuse seadus kehtib ilmselt ikka ja selle koha pealt ma kardan, et ma ei eksi..


Virks
Postitusi: 65
Liitunud: 21 Apr 2018, 16:48
Tsikkel: Varadero
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 9 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas Virks »

hollow kirjutas:

Aga nyyd... kui käivitusaku suudab välja anda 200A ja sinnanii palju koormust taha ei pane... kuhu see siis läheb?

Kõige lihtsam meelde jätta: pinget antakse, voolu võetakse.
Akust tuleb 12V. Kui sinna tarbija järgi ühendada, siis vool sõltub selle tarbija takistusest. Ei ole võimalik seda 200A kuhugi suruda.


morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas morse »

hollow kirjutas:

Pingeregulaator läheb soojaks ikka siis kui sinna otsa koormus pista. Kui seal koormust otsas ei ole ei lähe see elekter sealt kuhugi... ei elektriks ega soojaks. Proovi, pane ratas käima akupealt, ühenda kogu laadimisisa lahti aga jäta rattale peale nii et töötab tyhja.

Mul on samuti olnud probleeme selle teooria uskumisega, kuna praktikas ei ole tuvastanud, et pingeregu koormuseta toimetades eriti kuumeneks. Aga kuna ma pole suutnud paremat teooriat leida ega luua, siis olen nõustunud, et Neeme poolt kirjeldatu on tõde.

Sinu tekstis, millele ma viitan, pole tähelepanu pööratud sellele, et pingeregu ise ongi genekale koormuseks. Sellest ka suur radikas. Sisuliselt on väike "triikraud" istme all, mis järk järgult koormab genkat vähem, kui pingeregu väljundis koormus kasvab. Ehk siis koormus genekale on pidevalt sama. Selle teooria järgi peaks genekast pingeregusse tulevates faasijuhtmetes samadel pööretel mõõtes vool sarnane olema siis kui kõik tarbijad on taga ja ka siis kui tarbijad on välja lülitatud. Kehv lahendus kui aus olla...


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas will111 »

Miks ta siis niiväga kehv lahendus on? Natuke tööd läheb soojaks, muud midagi. Samas, kui palju seal ikka soojaks läheb. Worst case 100w ma pakuks umbes. Tüüpiliselt ehk sõites, tuled peal, väike aku laadimine ka...siis ilmselt vähem.
Aga kõige kompaktsem, lihtsam ja töökindlam lahendus ning järelikult ainuke hea lahendus justnimelt tsiklite peal kasutamiseks. Ja kui veel natuke aus olla siis ega ühe mootorratta tarbimine ei ole just eriliselt suur ju ka. Tulesid on vähem kui 100w eest ja muud nagu eriti polegi. Ehk siis tarbimine ei käi seinast seina nagu autodel. Aju ja süüde vist ei võta teab mis meeletut voolu. Aku laadimine pole ka suur vooluröövel kui just ei ürita hakata mõnda täiesti tühja ja ilgelt suurt kärakat geneka pealt täis laadima.
Kuna genekas siiski erinevate pööretega teeb ka natuke erineval hulgal tööd siis üsna lihtsasti optimeeritav. Sõites on ka pingeregule jahutus olemas, isegi kui seal parasjagu natuke liiga palju soojeseks tuleb lasta.


morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas morse »

Ergutusmähisega geneka puhul saavad staator, rootor ja regulaator puhkust. Aga kui püsimagnetiga tõesti üleliigne massi lastakse, on ju lühistatud vool olenevalt tsiklist väljalülitatud tarbijatega isegi 20 ampri lähedal... 280W?

Ja staatori mähised on ju sel juhul koguaeg "to da max" :)


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas will111 »

Mille järgi sa selle 20a arvutasid? Eks mõni genekas mõne tsikli peal kindlasti võib anda välja 280w, kuid seda siis ilmselt 1) kõrgematel pööretel 2) ma tõsiselt kahtlen, et saab üldse eksisteerida olukorda, kus KÕIK see ära lühistatakse. Süüde võtab midagi igal juhul, akut laetakse mingi väikse vooluga ilmselt ka üsnagi iga kell. Kui sõidad siis vähemalt mingid tuled põlevad ka igal juhul.
Aga mis olukord see selline üldse on, kus absoluutselt kõik tarbijad on välja lülitatud? Mähised on to da max minuteada ikkagi siis kui sõidad pööretega to da max. Või mida sa täpselt mõtled selle maxi all? Erinevat pinget toodab genekas ju siiski erinevate pöörete all, sellest omakorda oleneb ka kui palju tööd tehakse. Võimsus võrdub siiski pinge x vool. Kui vool on konstant aga pinge on näiteks 40 vs. 80 siis esimesel juhul on ikkagi tehtud töö poole väiksem. Ega ma täpselt muidugi ei tea kui suurelt see pinge seal geneka väljundis muutub. Aga kindlasti ta kõigub mingil määral pööretest sõltuvalt

Kasutaja avatar

Ivoonu
Toetajaliige
Postitusi: 1486
Liitunud: 27 Sept 2007, 18:06
Tsikkel: Harley-Davidson FLHTCUI
Asukoht: Tartu
Tänanud: 107 korda
Tänatud: 64 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas Ivoonu »

Kawasaki nomadil toodab genekas 42A aga tal kaks mähist ja kaks pingeregu ka.

Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7336
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1074 korda
Tänatud: 1046 korda
Kontakt:

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

will111 kirjutas:

Mille järgi sa selle 20a arvutasid? Eks mõni genekas mõne tsikli peal kindlasti võib anda välja 280w, kuid seda siis ilmselt 1) kõrgematel pööretel 2) ma tõsiselt kahtlen, et saab üldse eksisteerida olukorda, kus KÕIK see ära lühistatakse.

Kisub juba väga teemast kõrvale aga....ma olen üsna kindel, et enamus moodsatest masinatest annab välja 280 ja rohkem watti.
Mõned suvalised näited...

  • Kawasaki Versys 650 - 350w
  • Kawasaki ER6 - 350w
  • Kawasaki Vulacan S - 350w
  • Triumph Tiger 800 - 550w
  • Triumph Speed Triple - 450w
🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT

morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas morse »

Mähiste koormus sõltub küll pööretest aga kuna juba 2-3K RPM juures jõuab genekas standardvarustuses ratta tarbijad ära toita, võiks öelda, et suure osa ajast on mähised korraliku koormuse all (to da max :mrgreen: )(olenemata sellest kas tarbijad on taga või mitte). Ja kuna genekad on üldiselt võimsamad kui 15A, siis peaks seal istme all ära hajutama päris suure võimsuse (mitte ainult 100W).

Tegelikult ma tõepoolest ei ole täheldanud, et see radikas seal nii kuum oleks. Kuhu koer on maetud?

Edit: kui MAC splittida viitsiks, siis oleks teema nimi “Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte” aga sinna tuleks see Neeme tekst ka kaasa tuua...

Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas Jesper »

urmas66 kirjutas:

Mul on TDM 850-l LED päevatuled

Äkki lihtsam kui nüüd kümneid eri elektrikonfe üles lugeda oleks üks pingeregu lahti saagida ja oma silmaga veenduda, et seal tõepoolest on need kolm šuntivat transistori sees, millest juba korduvalt räägitud on :) Mitte must maagia või jumaliku päritoluga ime.

Mul vist isegi vedeleb üks kuskil, võin selle rahvahariduse edendamise nimel ohverdada - saed samas on nürid ja viitsimine ka, maailmas on palju huvitavamaid seadmeid ja skeeme. Ma olen muidugi üldse kergeusklik inimene, ei lammutanud lapsena raadiot ka lahti, et seal sees elavaid väikeseid inimesi vaadata.

Viimati muutis Jesper, 24 Sept 2018, 14:34, muudetud 2 korda kokku.

morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas morse »

Jesper kirjutas:

Äkki lihtsam kui nüüd kümneid eri elektrikonfe üles lugeda oleks üks pingeregu lahti saagida ja oma silmaga veenduda, et seal tõepoolest on need kolm šuntivat transistori sees, millest juba korduvalt räägitud on :) Mitte must maagia või jumaliku päritoluga ime.

Mul vist isegi vedeleb üks kuskil, võin selle rahvahariduse edendamise nimel ohverdada - saed samas on nürid ja viitsimine ka, maailmas on palju huvitavamaid seadmeid ja skeeme. Ma olen muidugi üldse kergeusklik inimene, ei lammutanud lapsena raadiot ka lahti, et seal sees elavaid väikeseid inimesi vaadata.

Päris tõsiselt. Palun tee seda. Või saada mulle saagimiseks, mul ühtegi üleliigset pole.
:bsmile:


joel
Postitusi: 1798
Liitunud: 06 Apr 2005, 18:52
Asukoht: Tartu
Tänanud: 7 korda
Tänatud: 109 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas joel »

Tegelikult kui täpne olla, siis on siiski ka teine võimalus püsimagnetgeneka pinge reguleerimiseks. Esimene võimalus, millest on siiani räägitud, on šunteeriv regulaator s.t. pingeregulaator on ühendatud paralleelselt tarbijatega ja esimeses lähenduses võib öelda, et summaarne tarbitav võimsus on konstantne s.t. kui tarbijaid on vähe, peab regu ise rohkem tarbima ja geneka toodetud energiat soojuseks kütma. Teine variant on tarbijaga järjest ühendatav regulaator. Sel juhul on tõesti nii, et kui tarbijaid pole, siis ei läbi vool ka pingeregu ja mingit soojenemist ei toimu. Mida rohkem tarbijaid, seda rohkem koormust pingeregulaatorile. Tunnistan ausalt, et ühtegi pingeregu ma pooleks pole saaginud ja toetun internetis levivale tarkusele, et tehasest tulevad tsiklid esimesena kirjeldatud tööpõhimõttega regudega. Osade tsiklite elektriskeemidel olen näinud ka pingeregu ja alaldit lahti joonistatuna ja justnimelt šunteeriva tööpõhimõttega. Aftermarket juppe müüakse MOSFET regulator nime all ka jadaühenduse tööpõhimõttega.

Joel
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas Jesper »

morse kirjutas:

Palun tee seda. Või saada mulle saagimiseks, mul ühtegi üleliigset pole. :bsmile:

Ma vaatan kas on alles, aga senikaua vt näiteks seal on päris hästi kõik ära seletatud: http://racetechelectric.com/ft-751-volt ... ators.html


morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas morse »

Jesper kirjutas:
morse kirjutas:

Palun tee seda. Või saada mulle saagimiseks, mul ühtegi üleliigset pole. :bsmile:

Ma vaatan kas on alles, aga senikaua vt näiteks seal on päris hästi kõik ära seletatud: http://racetechelectric.com/ft-751-volt ... ators.html

Nojah... Mõni aasta tagasi guugeldasin sedasorti lingid läbi ja nagu ennist ütlesin, siis ei jäänud muud üle kui nõustuda. Tegelikult ma ei kahtle, et neid dioode massi juhitakse. Pigem ma mõtlen, et kas seal reaalsuses mingit efektiivsemat loogikat ei ole rakendatud?

Põhikahtlus tekib sellest, et võrreldes tsiklite genekate võimsust ja keskmist tarbimist, siis ülejäägid on mõnel juhul päris suured. Ei kujuta ju ette, et mingi veneaegse tööstusliku hõõglambi istme alla saaks panna - aga just niipalju soojust tuleb ju ära juhtida...

Targem oleks võibolla geneka faasijuhtmeid ampertangidega mõõta? Kas see annaks õige näidu? Tarbijad järel ja tarbijad tagant ära...

Alati on muidugi võimalus ka lihtsalt uskuda, mida teadlikud inimesed räägivad :wack:

edit: seda kirjutades ei pannud joeli juttu tähele. sealt hakkab midagi hargnema.

Viimati muutis morse, 24 Sept 2018, 14:19, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Joel, minuarust need MOSFET-i baasil regulaatorid ikkagi teevad põhimõtteliselt sama asja mis SCR-id, selle vahega et pingelang juhtivas režiimis on väiksem.

Selles suhtes see seletus, et "pingeregulaator muudab kogu ülejääva võimsuse soojuseks" on ikkagi lihtsustus, teoreetiliselt ideaalne šunt ei lähe üldse kuumaks ega tarbi mingit võimsust, lihtsalt ühendab mähise maandusesse ja genekas siis kühveldab elektrone maandusest maandusesse nagu jaksab. Anoh kuna füüsikateoreetiliselt ideaalne maailm oma hõõrdumisvabade pindade ja kõikehõlmava vaakumiga on üks äraütlemata tsiklisõiduvaenulik paik, siis ma isiklikult eelistan väikest radiaatorit saba all :) Ma hetkel ei viitsi arvutada, aga lakke vaadates pakuks, et see klassikaline SCR-idega skeem keerab ilma koormuseta jahvatades kuskil 20-30% võimsusest soojuseks, ehk siis 150W geneka puhul 30-50W äkki? MOSFET teebki siis sama asja efektiivsemalt ära, lisaks seal vist tehakse mingit trikki seoses sellega, et MOSFET juhib voolu mõlemas suunas ja kuidagi sai negatiivsete poolperioodide alaldamise dioodid kokku hoida.

Aga see kõik ei muuda algset põhimõttelist väidet, et tsikli pingeregulaator teeb hõõglamp -> LED konversiooni puhul rohkem tööd, ehk siis mitte füüsikalises mõistes tööd, aga selles mõistes et "teeb seda mida ta on mõeldud tegema".


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas will111 »

no okei, pingeregu on jadas. aga püsimagnet genekas teed ju tööd sellele vaatamata pidevalt, kui ta pöörleb. Sisuliselt vahet ei ole, mis täpselt on see pinge, mida ta toodab millise pöörde juures või kui palju läheb/ei lähe just pingeregus sellest soojuseks. Aga kui see tehtud töö ei lähe soojuseks pingeregus (juhul kui see on jadas) siis, kuskohas see juba tehtud töö soojuseks muundub? Mina ei näe muid variante kui see, et siis lihtsalt soojenevad geneka enda mähised. töö (ära) tegemisest ei pääse ju ikkagi kuskile kokkuvõttes..

Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Siin on sul asjad sassis, soojus tekib ikkagi pingeregulaatori ebatäiusliku konstruktsiooni tõttu, mitte paratamatult "kuskil". Praktilises maailmas on muidugi jah mähisel endal ning ühendusjuhtmetel mingi takistus ja seega need ka soojenevad natuke, aga vase eritakistus on nii väike, et võrreldes pooljuhis tekkiva soojusega on see tühine. Samas kui sa mõttes asendad geneka akuga, mille voolutootmisvõime on oluliselt suurem, ja üritad siis samamoodi šuntimisega pinget reguleerida, on võlusuits ja halvemal juhul punane kukk kohe platsis :) Vt raneli viimast reisikirja näiteks.

Ehk siis kirjeldus, et pingeregulaator töötab nagu hästi kiiresti sisse-välja lülituv takistus geneka ja maanduse vahel, on korrektne regulaatoris tekkiva soojuse tekkepõhjuse seletamiseks, aga see takistus ei ole põhimõtteliselt vajalik pingeregulaatori tööks. Kui inimkonna poolt toodetavad pooljuhtseadmed oleks oma parameetrite poolest teoreetilise ideaali lähedased, siis takistus oleks väike ja soojenemine samuti.

Viimati muutis Jesper, 24 Sept 2018, 14:58, muudetud 1 kord kokku.

joel
Postitusi: 1798
Liitunud: 06 Apr 2005, 18:52
Asukoht: Tartu
Tänanud: 7 korda
Tänatud: 109 korda

Re: Püsimagnet generaatori pingeregulaatori tööpõhimõte

Lugemata postitus Postitas joel »

Jesper kirjutas:

Joel, minuarust need MOSFET-i baasil regulaatorid ikkagi teevad põhimõtteliselt sama asja mis SCR-id, selle vahega et pingelang juhtivas režiimis on väiksem.

Selles suhtes see seletus, et "pingeregulaator muudab kogu ülejääva võimsuse soojuseks" on ikkagi lihtsustus, teoreetiliselt ideaalne šunt ei lähe üldse kuumaks ega tarbi mingit võimsust, lihtsalt ühendab mähise maandusesse ja genekas siis kühveldab elektrone maandusest maandusesse nagu jaksab.

Ideaalne šunt, mille takistus on null, muudab ka väljundpinge nulliks. Siis hajub lihtsalt kogu võimsus staatori mähises. Šunteeriv regulaator peab ikkagi ümmarguselt 12 V pingelangu endale jätma sõltumata täpsemast konstruktsioonist ja sellega kaasneb paratamatult P=U*I võimsuse eraldumine. Tegelikult on veel võimalus seda šunti impulssrežiimis kastada s.t. vaheldumisi on väga lühikeste ajavahemike jooksul täiesti avatud või täiesti suletud. Ahela induktiivsused ja mahtuvused siluvad siis pinge enam-vähem ära ja regulaatoril olulist võimsust ei eraldu (v.a. avanemise ja sulgemise ajal, aga kiirete elementide kasutamisel võib olla tühine osa ajast).

Joel
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta remont, tehnika, elekter ...”