5. leht 5-st

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 08:52
Postitas Tort
Sõiduautode akude vahetus võiks käia siiski põhja alt mingi automaatse platvormiga, mitte nii, et hakkad pakke ümber lappama. Tiluliluks ma seda ei nimetaks, sõiduulatused autodel on täiesti viisakad juba.

Probleem on siin suure rohelisuse egiidi all hoopis akude globaalne utiliseerimine/taaskasutamine. Eestis ja üleüldse lähiregioonides ei tee seda mitte keegi minuteada. Transportida on vananenud pakke ülikeeruline ja kallis. Kus tehakse, siis mahud on lapsikud. Lahendus on oma pekkis akuga imiev või 1 gen leaf valgevenesse taksoks müüa. Või lihtsalt aianurka jätta. Pole just väga roheline.

https://www.science.org/content/article ... -batteries
https://www.bbc.com/news/business-56574779

Jne.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 08:58
Postitas Ain
Kas ma olen millestki valesti aru saanud ja elektriauto aku on teistsugune kui meie tänane auto tavaaku millest antakse kokkuostupunktis viisakas raha? Täna on ju taaskasutus väga efektiivne- alu õllepurk oli vist peaaegu 100% taaskasutatav.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 09:04
Postitas yeekim
LiPo aku on igavene keberniit-raha keegi ei anna ja väga raskelt taaskasutatav+ tuleoht!

PS! Praeguste EV sõiduulatus võrreldes fossiiliga on olematu!

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 09:17
Postitas Tort
Ain, tõepoolest pliiakusid töödeldakse edukalt ja neil on positiivne väärtus. Aga lisaks yeekimile, mitte elektriauto akude eest lihtsalt ei taheta raha maksta, vaid neid ei võeta vastugi. Pole midagi teha nendega lihtsalt. Elutsükli lõpus oleva aku omanikul tekib suur probleem. Iseenesest peaks EU sees sõiduki tootja/müüja kindlustama, et nende toodetud/müüdud sõidukite akud on võimalik valutult utiliseerida, aga täna ei tee seda minuteada keegi.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 11:30
Postitas ranel
Mänguasjade akude ja elektriautode akude pealt ei tasu teha põhjapanevaid järeldusi. Elektriautode akud on vägagi hinnas. Elektriautodel rändavad need hübriid/offgrid süsteemidesse või taaskasutusse. Taastöödeldav materjal vanas liitiumakus on kuskil 95%.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 11:39
Postitas Tort
ranel kirjutas: 21 Mär 2022, 11:30
Mänguasjade akude ja elektriautode akude pealt ei tasu teha põhjapanevaid järeldusi. Elektriautode akud on vägagi hinnas. Elektriautodel rändavad need hübriid/offgrid süsteemidesse või taaskasutusse. Taastöödeldav materjal vanas liitiumakus on kuskil 95%.
Anna konkreetne viide siis, kes kus vastu võtab, mis maksab ja kuhu viiakse. Kui keegi kuskil nokitseb matsu pannud elektriauto akudest omale üksikkorras koju paneelide jaoks akupaki, siis seda ma ei mõtle. Või et müüd kuskil osta.ee-s mõnele maha.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 12:10
Postitas Monstro
Sisuliselt iga akumüüja on kohustatud need akud kokku korjama. Üldiselt kõik maaletoojad ja müüjad peavad olema liitunud probleemtoote registriga ja esitama turule toodud akude, elektroonika jms. kogused, mille pealt makstakse maksud. Müüjad omakorda teevad lepingu mõne taaskasutusorganisatsiooniga, kes korjab need kokku ja siis vastavalt võimalustele protsessib ümber, müüb edasi vms. ( tegemist ikka mahuäriga). Selleks need patareid kastid igalpool poodides ongi.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 12:11
Postitas Monstro
Tort kirjutas: 21 Mär 2022, 11:39
Anna konkreetne viide siis, kes kus vastu võtab, mis maksab ja kuhu viiakse. Kui keegi kuskil nokitseb matsu pannud elektriauto akudest omale üksikkorras koju paneelide jaoks akupaki, siis seda ma ei mõtle. Või et müüd kuskil osta.ee-s mõnele maha.
https://eesringlus.ee/kuhu-viia-vana-ko ... patareid/

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 12:13
Postitas ranel
Tort kirjutas: 21 Mär 2022, 11:39
ranel kirjutas: 21 Mär 2022, 11:30
Mänguasjade akude ja elektriautode akude pealt ei tasu teha põhjapanevaid järeldusi. Elektriautode akud on vägagi hinnas. Elektriautodel rändavad need hübriid/offgrid süsteemidesse või taaskasutusse. Taastöödeldav materjal vanas liitiumakus on kuskil 95%.
Anna konkreetne viide siis, kes kus vastu võtab, mis maksab ja kuhu viiakse. Kui keegi kuskil nokitseb matsu pannud elektriauto akudest omale üksikkorras koju paneelide jaoks akupaki, siis seda ma ei mõtle. Või et müüd kuskil osta.ee-s mõnele maha.
https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... waste/amp/

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 12:42
Postitas Tort
Okei-okei, aga kuhu sa oma pekkis iMievi aku viid?
Eestis või lähimaades, eksperimentaalkäitlemine pole ju kättesaadav.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 12:52
Postitas Monstro
Mitsubishi esindusse

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 13:08
Postitas ranel
Tort kirjutas: 21 Mär 2022, 12:42
Okei-okei, aga kuhu sa oma pekkis iMievi aku viid?
Eestis või lähimaades, eksperimentaalkäitlemine pole ju kättesaadav.
Midagi ei pea sa ekspermentaalkatsetusi tegema. Viid auto esindusse, vana akuga tagastades saad uue aku veel hulga odavamalt ja edasi tegeleb esindus aku taaskasutusega. Miks asju omale keeruliseks mõelda? Näiteks leafide akusid on Eestis küll ja veel vahetatud. Tesla puhul kahjuks tuleb Soome minna.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 13:11
Postitas Tort
Jah, esindus peaks selle justkui tootjavastutuse raames tasuta vastu võtma. Aga mida esindused edasi teevad nende akudega? Täna puudub hea väljund ja transportida ka keeruline ja see käib üldiselt kogu Euroopa kohta. Jutt algas sellest, et rohelisuse egiidi all toodetavaid elektriautosid ei ole täna võimalik massi kaupa õigesti käidelda. Seega kui tulevik on elektriline, siis täna see veel roheline küll pole.

Keeruliseks mõtlemine on suhteline mõiste. Kui oma hoovist ära saad ja sellega mure lõppeb, siis muidugi probleemi pole.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 14:50
Postitas ranel
Tort kirjutas: 21 Mär 2022, 13:11
Jah, esindus peaks selle justkui tootjavastutuse raames tasuta vastu võtma. Aga mida esindused edasi teevad nende akudega? Täna puudub hea väljund ja transportida ka keeruline ja see käib üldiselt kogu Euroopa kohta. Jutt algas sellest, et rohelisuse egiidi all toodetavaid elektriautosid ei ole täna võimalik massi kaupa õigesti käidelda. Seega kui tulevik on elektriline, siis täna see veel roheline küll pole.

Keeruliseks mõtlemine on suhteline mõiste. Kui oma hoovist ära saad ja sellega mure lõppeb, siis muidugi probleemi pole.
Sa oled umbes 5 aastat ajas maha jäänud oma jutuga.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 14:57
Postitas Tort
Helista esindused läbi ja küsi, mida nad akudega teevad ja kui lihtne nende utiliseerimine on ja siis tule rääkima.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 15:43
Postitas ranel
Tort kirjutas: 21 Mär 2022, 14:57
Helista esindused läbi ja küsi, mida nad akudega teevad ja kui lihtne nende utiliseerimine on ja siis tule rääkima.
See, et mitsubishidega hädas ollakse, ei tähenda, et kõikjal asi lonkab. Küll Nissani esindus on ikka rumal, et 1200 eur juurde küsib, kui klient soovib omale aku jätta.
leaf.PNG
leaf.PNG (135.11 KiB) Vaadatud 1954 korda

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 16:05
Postitas Tort
Ma ei väida üldse, et konkreetselt Mitsubishidega kuidagi suurem probleem on, vaid et akude lõppkäitlemine on problemaatiline üle maailma ja kui elektriautode müügieesmärgid on suured, siis mure aina kasvab.

VW avas 2021 aasta alguses akude recycling-tehase Salzgitteris, millest aasta lõpuks on järsku saanud "research and development lab" ja tegelikud tähtajad aina lükkuvad: https://www.autoweek.com/news/green-car ... gafactory/

Samuti kui veel 2021 lõpus oli lõppkäitlemine probleem, siis sa ei saa väita, et ma olen 5a maha jäänud: https://www.eba250.com/closing-the-loop ... reloaded=1

Suurem osa uudiseid selle teema kohta on plans, goals, start-up, planning, agreement, launching, announced jne.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 16:47
Postitas M.T.
ranel kirjutas: 21 Mär 2022, 14:50
Tort kirjutas: 21 Mär 2022, 13:11
Jah, esindus peaks selle justkui tootjavastutuse raames tasuta vastu võtma. Aga mida esindused edasi teevad nende akudega? Täna puudub hea väljund ja transportida ka keeruline ja see käib üldiselt kogu Euroopa kohta. Jutt algas sellest, et rohelisuse egiidi all toodetavaid elektriautosid ei ole täna võimalik massi kaupa õigesti käidelda. Seega kui tulevik on elektriline, siis täna see veel roheline küll pole.

Keeruliseks mõtlemine on suhteline mõiste. Kui oma hoovist ära saad ja sellega mure lõppeb, siis muidugi probleemi pole.
Sa oled umbes 5 aastat ajas maha jäänud oma jutuga.
Ma nimesi ei nimeta ja automarke ei maini, aga olles päris mitme maaletoojaga el.autode teemal suhelnud, siis omavahelises jutus kõlab ikka see millele Tort siin viitab - see särtsuvärk on paras BS ja rohepesu. Alates akude tootmise jalajäljest kuni nende ümbertöötlemiseni või utiliseerimisele ja ei kujuta ette mis saab siis, kui särtsukas massidesse läheb. Jah võtame, kogume, saadame ära ning kuigi see pole enam meie probleem, siis tagatoas on muresid rohkem kui küll. Aga õnneks on täna mahud väikesed ja laseme ilusat reklaamjuttu naeratades edasi.
See on siis jutt mida räägitakse pärast seda kui ilus reklaamjutt on alustuseks tehtud, jääd müügimehega vähe pikemalt jutustama ja murrad selle müügimees-klient tavapärase dialoogi. Ametlikult ei julge meedias loomulikult ükski turundusjuht seda probleemi tunnistada, muidu tuleb Töötukassasse pöörduda.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 21 Mär 2022, 20:54
Postitas Tort
M.T. kirjutas: 21 Mär 2022, 16:47
See särtsuvärk on paras BS ja rohepesu. Alates akude tootmise jalajäljest kuni nende ümbertöötlemiseni või utiliseerimisele ja ei kujuta ette mis saab siis, kui särtsukas massidesse läheb.
Minu meelest on siin see keiss, et nende utiliseerimistehnoloogiate välja töötamine on jäetud tootjale ja kuna tegu on ju kuluga, siis on tootjad seda nii palju edasi lükanud, kui vähegi võimalik. Tootja konkureerib ju oma ev-de hinnastamisel nii iseenda sisepõlemismootoritega kui kõikide teiste tootjate misiganes sõidukitega. Nüüd aga, kui ev-d on hakanud massidesse jõudma ja a la Saksamaal on jõhkrad targetid pandud ev-de müügiosakaaluks ja sisepõlemismootoreid kägistatakse, siis tuleb hakata ajaga võidu jooksma. Jäätmekäitluses määrab protsessi hinna töö- ja kapitalimahukus ja see, palju positiivse väärtusega materjali lõpuks tekib. Eks saab näha siis. BS ma ei ütleks, aga ilgelt hiljaks on jäädud küll.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 22 Mär 2022, 04:02
Postitas will111
Loomulikult on kogu see "jalajälje" ja suure rohelisuse jutt paljuski lihtsalt väljamõeldis igasuguste ullikeste tarbeks, kes ei saa praktiliselt mitte mingil tasandil aru kuidas asjad/tehnika tegelikult toimib, mida tootmine endast kujutab, millest mingeid asju toodetakse jne. Aga mingi x tehnoloogia "rohelisuse aste" on ikka täiesti eraldi teema ja lausrumalus on hakata seda tooma argumendiks kui jutt käib sellest kui hea või adekvaatne see tehnoloogia oma tehniliste näitajate ja kasutatavuse poolest on. Ja isegi kui elektrisõidukid tegelikult ei ole üldse rohelised sest see, teine ja kolmas...kas sisepõlemismootorid ja nendega ringi käristamine on või? :D Elektrisõidukiga on vähemalt teoorias võimalik tõepoolest sõita lõputult ringi tõepoolest ilma mingit kama maa seest pumpamata ja mingeid vedelikke või tahkeid aineid põletamata. Sisepõlemismootoriga seda võimalust ei eksisteeri, ei praktikas ega teoorias.
Kas keegi siinsetest uute liisingautodega ja iga 3aasta tagant masinat vahetavatest superbossidest on kunagi tundnud tõsist muret, või kasvõi isegi üldse hetkeks mõelnud selle peale, et äkki ikkagi pole eriti ROHELINE mõte neid autosid nii tihti vahetada sest "muidu peab ju varsti äkki remontima hakkama"? nigga please, who are you kidding here...
Aga kui jutt käib akudest siis on nii paljud järsku suured rohelisuse ja looduse kaitsmise pärast muretsejad. Ütleme ausalt, päris koomiline.

Kindlasti see akude käitlemine ongi mingis osas keeruline, ilmselt eelkõige selle tõttu, et maht siiski aina kasvab. Aga samamoodi on keeruline igasuguse prügi ümbertöötlemine. Vaata kasvõi mis palagan kogu selle teema ümber siinsamas eestis käib

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 12 Juul 2022, 14:39
Postitas M.T.
Mingit lisainfot on nüüd vahepeal tulnud Triumphi arenduse kohta, silma jäi:
- sõiduulatus 160 km ehk 100 miili
- 20 min laadimine 80%
- 130 kW
- 0-160 km/h aeg 6,2 sek
- mass 220 kg

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 12 Juul 2022, 14:43
Postitas will111
mass/ulatus pole ehk päris see, mida oleks oodanud (200km võiks siiski saada sellise massi juures kätte). aga muidu ei saa küll midagi kurta. selle ultrakiirlaadimise muidugi loodetavasti saab ikka välja ka lülitada

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 12 Juul 2022, 17:18
Postitas rannamees
M.T. kirjutas: 12 Juul 2022, 14:39
Mingit lisainfot on nüüd vahepeal tulnud Triumphi arenduse kohta, silma jäi:
- sõiduulatus 160 km ehk 100 miili
- 20 min laadimine 80%
- 130 kW
- 0-160 km/h aeg 6,2 sek
- mass 220 kg
Kas laadija kohta ka mingit infi leidub või jagad mõnda linki?

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 12 Juul 2022, 18:01
Postitas M.T.
rannamees kirjutas: 12 Juul 2022, 17:18
Kas laadija kohta ka mingit infi leidub või jagad mõnda linki?
Ma seda infi nägin tegelt Instagrami postitusest, seega rohkemat ei tea. Pole otsinud kah.

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 17 Juul 2022, 11:06
Postitas aivar_
M.T. kirjutas: 12 Juul 2022, 14:39
Mingit lisainfot on nüüd vahepeal tulnud Triumphi arenduse kohta, silma jäi:
- sõiduulatus 160 km ehk 100 miili
- 20 min laadimine 80%
- 130 kW
- 0-160 km/h aeg 6,2 sek
- mass 220 kg
See sõiduulatus võiks sinna 250 kanti olla et saad ühest eestiotsast teise sõita,. Arvestades näiteks elektritõuksi oleks elektrimopp, tsikkel, auto loogiline jada. Kõiksugu vahvad v2 1800cm3 baigid jne omandavad sama taseme nagu autode kokkutulekutel v8. ja garaažis ongi hobiauto, hobittsilkkel mingeid muid bensuroovleid. Seega kas keegi keelab või muutub bena suurimaks pahalaseks on väike mure sest lähemaks 20 a on olemasolevate ja äkki ka kavandatavate liikuriteha nalja kui palju ja peale 65 hakkan pensonäriks kes on klassikaline närvijaige. Üks nagla on bensiiniusku teised ei omista kütusele väga tähtsust aga bena muutub samasuguseks fossiiliks minust kaugemas tulevikus nagu auruvedur

Re: Triumphi tulevik on elektriline

Postitatud: 17 Juul 2022, 16:45
Postitas will111
Ega kuskil pole öeldud, et see 160km sõiduulatus on 80ga ühtlaselt kordagi gaasi puutumata ainult maanteed kulgedes. See on kõigi eelduste kohaselt reaalne range, reaalsete kasutustingimuste juures, mis arvatavasti tähendab ja sisaldub üsna julget gaasi keeramist ja palju piisavalt tugevaid kiirendusi maanteel, kohalt maanteekiiruseni jne.
Kui sa võtad ja hakkad tallinnast kuskile suunas minema ning sõidad rabelemata ja piirangute järgi või mitte rohkem kui +5 siis ma ei imestaks küll üldse kui 160 asemel saab sõita ka juba 200+ näiteks. Noh, võibolla teise eesti otsa sellega ära ei sõida...aga kui ühe pissipausiga on võimalik sinna vähemalt ~130km otsa laadida siis nagu tuleb ju 250 ja kõvasti pealegi?

Selle 220kg massi juures lihtsalt ei ole muud varianti, seal PEAB olema piisavalt akut sees, et optimaalsemate tingimuste juures oleks võimalik ka pikem distants läbida. Nii et eks paistab, kui asi päriselt välja tuleb ja igasuguseid erinevaid teste tegema hakatakse.