2. leht 3-st
Re: Aku laadimine
Postitatud: 30 Okt 2023, 18:22
Postitas will111
jah, nii on, õigemini natuke üle 14v kui süsteem on ilusti korras ja adektvaatne. ja bulk charge reziimis on tavaliselt akulaadijate pinge üldse ~14.5 kandis. mis sobib IDEAALSELT ka kõigile liitiumakudele (sest kõik need sõidukite akud on lifepo4 keemia!), samuti nagu sobib täpselt sama ideaalselt ka natuke väiksem pinge ehk kõik 13.8 kuni 14.6 on väga fine ning mitte mingit probleemi ei teki, mingit "eri" laadijat ei ole vaja ning mingit pagana pingeregulaatorit ei ole vaja välja vahetada. arusaamatu mis pada renx siin ülevalpool ajab, see on täielik absurdikomöödia.
kui ka laadimispinge on veel väiksem (kui ~13.

siis loll jutt on see, et liitiumaku enam ei lae, vaid siis lihtsalt võtab see laadimine sigakaua aega. see on põhjus miks sõiduki laadimissüsteem ei jaksa sel juhul akut ilmselt enam täita, juhul kui käivitad tihti ning pikalt ei sõida.
samuti on täielik lollus kõik see jutt, et "targad" laadijad "eeldavad" et nad ühendatakse 6 2v celli taha ning justkui oleks 4 3v celli nüüd mingi suur segadus. laadija ei näe mitme celli taha ta on ühendatud, laadija näeb jadamisi ühendatud paki pinget, KÕIK! mingisugust "electrical language" laadija ning akupaki vahel ei eksisteeri ehk siis see ülevalpool kopitud ingliskeelne tekst on täielik BS
Re: Aku laadimine
Postitatud: 02 Nov 2023, 00:08
Postitas bitter
will111 kirjutas: ↑30 Okt 2023, 18:22samuti on täielik lollus kõik see jutt, et "targad" laadijad "eeldavad" et nad ühendatakse 6 2v celli taha ning justkui oleks 4 3v celli nüüd mingi suur segadus. laadija ei näe mitme celli taha ta on ühendatud, laadija näeb jadamisi ühendatud paki pinget
Minu meelest tahetigi rõhutada mitte cellide arvu vaid pingete erinevust - 6x2=12V vs 4x3,3=13,3V. Kui suur erinevus seal tegelikult on?
Re: Aku laadimine
Postitatud: 02 Nov 2023, 02:41
Postitas will111
need numbrid ei ole korrektsed ega tõesed ega reaalsed. seega, mingit mainimisväärset erinevust, mida rõhutada, ei eksisteeri!
ühegi korras, korraliku ja enamvähem täis laetud pliiaku pinge ei ole kunagi täpselt 12v, pigem on 13v kanti. 4x3.3v EI VÕRDU 13.3v. ja lifepo4 celli nominaalpinge EI OLE 3.3v, vaid on 3.2v. nothing more to talk about here...
Re: Aku laadimine
Postitatud: 02 Nov 2023, 09:31
Postitas mx77
bitter kirjutas: ↑02 Nov 2023, 00:08
will111 kirjutas: ↑30 Okt 2023, 18:22samuti on täielik lollus kõik see jutt, et "targad" laadijad "eeldavad" et nad ühendatakse 6 2v celli taha ning justkui oleks 4 3v celli nüüd mingi suur segadus. laadija ei näe mitme celli taha ta on ühendatud, laadija näeb jadamisi ühendatud paki pinget
Minu meelest tahetigi rõhutada mitte cellide arvu vaid pingete erinevust - 6x2=12V vs 4x3,3=13,3V. Kui suur erinevus seal tegelikult on?
korras tavaaku ei ole ka 12V, vaid pigem 12,6-12,8V
Re: Aku laadimine
Postitatud: 02 Nov 2023, 21:37
Postitas renx
will111 kirjutas: ↑02 Nov 2023, 02:41
ühegi korras, korraliku ja enamvähem täis laetud pliiaku pinge ei ole kunagi täpselt 12v, pigem on 13v kanti.
Okei, ma pea igapäevaselt tegelen rasketehnika elektriga olles tehnik. Ma siis näen valesti neid numbreid.

12.4-12.6v on riiulist võetava uue aku pinge. 13v on värskelt sõidust tulnud aku pinge mis kukub varsti 12.4-8 kanti.
Isegi 24v süsteemis on mõlemal akul erinevad pinged, kuigi omavahel kokku ühendatud. Aku koos mõõdetuna 25V. 12.46v ja teisel 12.54v. Mootori töötamisel 27-28v.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 03 Nov 2023, 01:18
Postitas urmas66
Korras 24V süsteemis akud on üldiselt ligi 25,8-25,9-26,0V Praegu vaatasin oma pargi masinaid ja kõigil oli nii. See millega ise täna päeval hoovi peal haagiseid veeretasin ja kell 15.00 seima jäi, näitas 26,0V ja üks millel juht sees magab ning ahi töötab, näitas 23,98V. Tsikli aku on ka tavaliselt ikka 12,8-12,9 kui seisab, nutilaadijaga laeb praegu 13,6V
Re: Aku laadimine
Postitatud: 03 Nov 2023, 05:26
Postitas will111
renx, ma ei ütle seda nokkimise pärast aga...riiulist võetud uuel akul võib olla "jumal teab" mis pinge kui sa räägid pliiakust, ja ma eeldan et seda sa antud juhul mõtlesid. ehk teisisõnu sellist terminit nagu riiulist võetud uue aku pinge ju tegelikult ei eksisteeri, ka mitte rahvafolklooris. see uus aku seal riiulis võib olla pool tundi tagasi täis laetud või siis 6 kuud seal riiulist seisnud. väga erinev lugu pingega nendel juhtudel.
liitiumakudega on natuke teistmoodi, need hoiavad pinget ja charge'i ikka suhteliselt hästi ja pikalt. mul on riiulis mingi ports 20Ah liitiumelemente, oma 3a vist juba seisnud seal. pinge on endiselt ~3.7 juures, 3a tagasi oli 3.75 (need ei ole lifepo4 keemia..)
mõõdan ka ise aegajalt oma sõidukite peal olevaid akusid ja need on ikka enamasti 12.8 ning 12.5v vahel. kui on juba alla selle siis on masin kaua seisnud näiteks. sel juhul panen laadija külge ka kohe. pliiaku mis suudab vaid ~12v hoida, kui see aku just parasjagu täitsa tühi ei ole siis on tegu juba pekkis akuga ja tuleb üldiselt välja vahetada. 12.4 võib olla "riiulist võetud" uue aku pinge tõepoolest, aga see aku on sel juhul seal riiulis ikka päris kaua seisnud ka ning on tegelikult suht tühi ja vajab ka kohe laadimist enne kasutuselevõttu. pliiaku kaotab oma laengust kuskil 30% kuus kui ma õigesti mäletan.
anyway, tegelikult ju täiesti mõttetu arutada neid 0.1v komakohti siin? on täiesti ilmselge, et pliiaku ja sellele vastava lifepo4 aku pinged on niivõrd sarnased, et midagi arutada tegelikult ei ole. kas neil on või ei ole mingi veerand volti erinevust ei mängi tegelikult ikka absoluutselt mitte mingisugust rolli ja ei muuda mitte midagi, seda olen ma siin oma jutuga tahtnud öelda
Re: Aku laadimine
Postitatud: 03 Nov 2023, 12:35
Postitas renx
urmas66 kirjutas: ↑03 Nov 2023, 01:18
Korras 24V süsteemis akud on üldiselt ligi 25,8-25,9-26,0V Praegu vaatasin oma pargi masinaid ja kõigil oli nii. See millega ise täna päeval hoovi peal haagiseid veeretasin ja kell 15.00 seima jäi, näitas 26,0V ja üks millel juht sees magab ning ahi töötab, näitas 23,98V. Tsikli aku on ka tavaliselt ikka 12,8-12,9 kui seisab, nutilaadijaga laeb praegu 13,6V
Värskelt sõidust tulnud, massilüliti välja võetud. Aku mahutavus 90-95% mõlemal akul. Bosch, see aasta vahetatud. 25V oli nendel pinge.
Siin tuleb arvestada ka multimeetri täpsust. Kodus üks odav näitab +0.5V juurde 12v peal. Auto ise ja USB pesas olev laadija näitasid 12.2v ning multimeeter 12.56v.
Meil on Fluke multimeetrid mis maksavad poes 300-400€. Williga nõus, seda koma kohta me jäämegi vaidlema siin. Kõik sõltub erinevatest aspektidest. Kas aku on masinal peal või mitte. Kui täpne on multimeeter jne.
Voldid võivad paigas olla. Paned korra tööle, suretad välja... kõik... aku mahutavust enam pole lihtsalt. Selliseid juhuseid on väga palju.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 03 Nov 2023, 16:17
Postitas Turist
12,9 ja üle selle üldiselt näitab pingeks suhteliselt lühikest aega peale laadimist (ka siis kui on töötava mootoriga ehk generaatorilt laetud) siis kui peale laadimist ei ole mingit koormust olnud ja see ei ole nö. õige pinge mida vaadata. Võib näidata ka üle 13 V ja see ei anna õiget infot, nimetaksin seda laadimispinge jäägiks vms, see langeb üsna kiirelt ära kui mingi tarbimine toimub ja jääb siis üsna stabiilsele tasemele pikaks ajaks seisma. Kui akut laadijaga olen laadinud, siis olenevalt aku suurusest olen peale laadimist mõnekümneks sekundiks pannud 21...60 W (21 W tsikli akule, 55/60 W pirn sõiduauto akule) pirni külge ning siis peale paariminutilist seismist näeb seda õiget pinget, mis akule nö. reaalselt sisse jäi peale laadimist. Uuel/uueväärsel on 12,8 V, vanemal ehk paar kümnendikku vähem, 12,5 tundub juba kehv olema.
Vahel ikka oma pere autodel mõõdan akude pingeid, eriti talvel. Panen laadima kui alla 12,2 V on (jällegi- ei ole mõtet mõõta vahetult peale laadimist ehk sõidust tulemist, sel juhul tuleks mõnikümmend vatti võimsust veidikeseks järgi lülitada, näiteks hõõglampidega parktuled + pidurituled vms).

Re: Aku laadimine
Postitatud: 04 Nov 2023, 08:58
Postitas urmas66
renx kirjutas: ↑03 Nov 2023, 12:35
Voldid võivad paigas olla. Paned korra tööle, suretad välja... kõik... aku mahutavust enam pole lihtsalt. Selliseid juhuseid on väga palju.
See problem tekib eelkõige sellest, et tänased autod tarbivad ise väga palju voolu toimimiseks ja kui veel webastot kasutada, siis ei jõua auto ise akusid täis laadida isegi kui ta igapäevaselt kasutuses on. Vajalik on lisalaadimine 1-2 korda kuus või isegi iganädalaselt.
See ülikalli multimeetri ja vahem kalli täpsuse vahe on suures osas müüt. Autodel endil on ka voltmeeter olemas ja mina jälgin üldse kaugelt ja see seade on ka pigem täpne kui ei ole. Ja kui auto oma ning see jälgimisseadme näit ka klapivad,siis on ka päriselt see näit sama.
Bosch akud (ja täna ka Varta,mis on ka Bosch teise sildiga) on veokate maailmas minu meelest out. Nende kvaliteet ehk kestvus on kehv ja garantiist ei saa sealt kunagi abi. Enne kasutasin ainult Varta akusid.
Kasutan täna Austria tootja Banner akusid, mis on rasketehnika akude puhul vähem peene tehnoloogiaga kaasa läinud ja kestavad a´poole kauem ning ka 2a jooksul on garantii probleem lahendatav reaalselt. Neid pole küll palju,aga paar korda on juhtunud ja lahendus on minu jaoks positiivne olnud. Toodetud Austrias Linzis
Re: Aku laadimine
Postitatud: 06 Nov 2023, 13:16
Postitas Maaks
Kaudselt haakub teemaga "aku laadimine".
Mul on 18V tööriista (igivana) uuesti koostatud aku (1,2V NiMH elementidest, 2020a), tsekil kirjas 2,2Ah. Tööriistaga kaasas olnud originaallaadija suri ära (vanusesse?/ ülekoormusesse?), sellel kiri 21V 0,4A (õigemini küll 400mA). Originaal akupakk oli 1,2Ah kui see oluline peaks olema.
Kui nüüd uus adapter/ laadija vaadata, siis "milline"?
Proovisin seda akut laadida makita akult - klemmi pinge tõusis ~19,5V-ni, aga tööd sai teha minimaalselt

ehk siis akult akule laadimine ikkagi ei toimi.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 07 Nov 2023, 18:49
Postitas lauri.j??rgen
Maaks kirjutas: ↑06 Nov 2023, 13:16
Kaudselt haakub teemaga "aku laadimine".
Mul on 18V tööriista (igivana) uuesti koostatud aku (1,2V NiMH elementidest, 2020a), tsekil kirjas 2,2Ah. Tööriistaga kaasas olnud originaallaadija suri ära (vanusesse?/ ülekoormusesse?), sellel kiri 21V 0,4A (õigemini küll 400mA). Originaal akupakk oli 1,2Ah kui see oluline peaks olema.
Kui nüüd uus adapter/ laadija vaadata, siis "milline"?
Proovisin seda akut laadida makita akult - klemmi pinge tõusis ~19,5V-ni, aga tööd sai teha minimaalselt

ehk siis akult akule laadimine ikkagi ei toimi.
Sul on 15 elemendiga akupakk. NiMH laadimiseks on vaja elemendi pinget 1,4 kuni 1,6 volti, väiksema pingega laadima ei hakka. Ilma kontrollerite pead valima sellise adapteri, mille pinge on 21 V, kõrgema pinge korral peaks mingi juhtloogika olema mis lõpetab laadimise. Ideaalis peaks voolu ka piirama , aga kui pinge on 21 ja mitte rohkem siis ei tohiks see vool üle mõistuse suureks kasvada.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 08 Nov 2023, 08:55
Postitas Maaks
lauri.j??rgen kirjutas: ↑07 Nov 2023, 18:49
Sul on 15 elemendiga akupakk. NiMH laadimiseks on vaja elemendi pinget 1,4 kuni 1,6 volti, väiksema pingega laadima ei hakka. Ilma kontrollerite pead valima sellise adapteri, mille pinge on 21 V, kõrgema pinge korral peaks mingi juhtloogika olema mis lõpetab laadimise. Ideaalis peaks voolu ka piirama , aga kui pinge on 21 ja mitte rohkem siis ei tohiks see vool üle mõistuse suureks kasvada.
Ise jõudsin kah samasse punkti

Kahjuks oomipoe valikus 21V toitekat polnud (
SEDA kaalusin pikalt), seepärast sai AliExpressist üks tark laadija ära tellitud:
https://www.aliexpress.com/item/1005005231331856.html
Ehk leiab tulevikus ka kusagil mujal rakendust.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 05 Dets 2023, 10:32
Postitas Maaks
Tagasisideks niipalju, et see eespool viidatud "tark" laadija mootorratta akut laadida ei suvatse (aga võib-olla ei peagi?), tööriista akuni pole temaga kahjuks veel jõudnud (see NV võiks õnnestuda).
EDIT: Kellegi testimiseks mõnda LiPo akut laenata Tallinn/ Nõmme?
Re: Aku laadimine
Postitatud: 05 Dets 2023, 11:07
Postitas Tuuletallaja
Krt et ma enne ei vaadanud - meil oli kunagi kamraadiga üks projekt, kus sai tema hübriidi akusid redresseeritud enam vähem samasuguste iMAX B6 laadijatega paralleelselt, praegu riiulis neid 4 tükki ja oleks ühe või kaks mõne õlle eest ära andnud.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 05 Dets 2023, 11:51
Postitas kiilas
Maaks kirjutas: ↑05 Dets 2023, 10:32
Tagasisideks niipalju, et see eespool viidatud "tark" laadija mootorratta akut laadida ei suvatse (aga võib-olla ei peagi?), tööriista akuni pole temaga kahjuks veel jõudnud (see NV võiks õnnestuda).
EDIT: Kellegi testimiseks mõnda LiPo akut laenata Tallinn/ Nõmme?
Mul oli kunagi sama laadija(Imax B6 nime all) drooni akude jaoks ja menüüst sai mu mäletamist valida ka tavalise pliiaku reziimi(seal oli hulgim erireziime), aga jäi tavaakul proovimata kuna teine laadija olemas. Samuti oli juhtpuldiga kaasa tulnud mingi X laadijal tavaaku reziim peal.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 05 Dets 2023, 13:48
Postitas joel
Maaks kirjutas: ↑05 Dets 2023, 10:32
Tagasisideks niipalju, et see eespool viidatud "tark" laadija mootorratta akut laadida ei suvatse (aga võib-olla ei peagi?), tööriista akuni pole temaga kahjuks veel jõudnud (see NV võiks õnnestuda).
EDIT: Kellegi testimiseks mõnda LiPo akut laenata Tallinn/ Nõmme?
Kas jutt käib mootorratta liitium- või pliiakust? Milles see mitte laadimine täpsemalt väljendub? Mul mingi sarnane Bantam B6 nime kandev laadija ning see laeb 12V Pb akusid küll. Ka Aliexpressi laadija kirjelduses on märgitud Pb battery voltage 2-20V.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 05 Dets 2023, 14:02
Postitas Maaks
Tavaline pliiaku siis, viskab ette errori "connection break" ja laadima ei hakka, juhtmed testriga üle käidud ja tester (kollane) viga ei leidnud

Hetkel oli aega ja googeldasin seda errorit ja paar viidet tulid youtube, kus sama erroriga oli viga ikkagi juhtmetes ...
Re: Aku laadimine
Postitatud: 08 Dets 2023, 14:43
Postitas Erci
Maaks kirjutas: ↑05 Dets 2023, 14:02
Tavaline pliiaku siis, viskab ette errori "connection break" ja laadima ei hakka, juhtmed testriga üle käidud ja tester (kollane) viga ei leidnud

Hetkel oli aega ja googeldasin seda errorit ja paar viidet tulid youtube, kus sama erroriga oli viga ikkagi juhtmetes ...
Juhtmete voolu läbimis võimekust mõõda ikka koormusega, ehk siis mõni amper voolu lase sealt läbi - näiteks hõõglambiga. Testri piiksuma panekuks piisab väga väikesest voolust, mis ei tähenda veel et juhtmed koormuse jaoks korras on.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 08 Dets 2023, 18:54
Postitas will111
juhtmete tõsisemaks testimiseks tuleks nendest veel rohkem kui mõni amper läbi lasta...eeldades, et juhtmed mida testitakse on sellised vähe jämedamad (loe: mõeldud vähemalt mõnekümne ampri edastamiseks).
tark laadija viskab erroreid enamasti ilmselt siis kui leiab, et pinged ei ole sobivad (st. ei sobi valitud reziimiga kokku)
Re: Aku laadimine
Postitatud: 12 Dets 2023, 10:09
Postitas Maaks
Proovisin korra ka juhtmeid tüki kaabliga bypassida - tulemus oli sama. Seda siis NiMH akupakiga. Ehk siis see hiina asi ilmselt osutus "hiina asjaks" ja tuleb ära visata.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 25 Jaan 2024, 00:05
Postitas Dusterx
Pakuti õllede eest laadijaid, mul oleks üht tarvis, mis 4s lipot laadida ja balansseerida mõistab, kui veel üle on. Üldiselt minul on selliste imejunnide laadimiseks tavaline laboratoorne toitekas, max 30v ja 10A, saab kõiki jurakaid ükshaaval laadida, hetkel otsin mõistliku hinnaga 60V ja vähemalt 20A sarnast asja, siis saab enamus mõtetutest toiteblokkidest minema visata...
Re: Aku laadimine
Postitatud: 25 Jaan 2024, 08:33
Postitas Tuuletallaja
Vaatan õhtul üle aga kindlasti leian riiulist midagi, mis vahetaks meelsasti õlle eest omanikku.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 29 Apr 2025, 20:20
Postitas creativ
Torgiks veel teemat kuna siin on inimesed kes asjast midagi teavad! Eelnevat läbi lugedes sai selgust tänapäevaste liitiumakude erinevuste ja sobivuste kohta. Siit ka võhiklik küsimus: Et kas liitium-ioonaku ei sobi startakuks seetõttu et on liiga ohtlik kuna võib süttida? (Kes see loll ikka oma tsiklit maha tahab põletada, eksole!?) Samas laeb see kiiremini kui LiFePo, kui jutust õieti aru sain. Kas keegi on kasutanud tsiklil liitiumioonakut startakuna? Et kui võtta nt. tööriistaku 12v piisava mahtuvusega millel on sisse ehitatud kõik vajaminevad kontrollerid, kas selle laadimine sõidu ajal ja kasutamine on üldse turvaline või pigem tulega mängimine?
Re: Aku laadimine
Postitatud: 30 Apr 2025, 08:39
Postitas 701
Ducatil on tehasest selline aku peal.
https://parts.asm-autos.co.uk/find-auto ... wNC1hbTAx/ Kuigi tegu pole vist tööriistaakuga.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 30 Apr 2025, 09:28
Postitas Maaks
creativ kirjutas: ↑29 Apr 2025, 20:20
Torgiks veel teemat kuna siin on inimesed kes asjast midagi teavad! Eelnevat läbi lugedes sai selgust tänapäevaste liitiumakude erinevuste ja sobivuste kohta. Siit ka võhiklik küsimus: Et kas liitium-ioonaku ei sobi startakuks seetõttu et on liiga ohtlik kuna võib süttida? (Kes see loll ikka oma tsiklit maha tahab põletada, eksole!?) Samas laeb see kiiremini kui LiFePo, kui jutust õieti aru sain. Kas keegi on kasutanud tsiklil liitiumioonakut startakuna? Et kui võtta nt. tööriistaku 12v piisava mahtuvusega millel on sisse ehitatud kõik vajaminevad kontrollerid, kas selle laadimine sõidu ajal ja kasutamine on üldse turvaline või pigem tulega mängimine?
Käivitusaku puhul on mahutavus (kui ei ole just diisepassat) teisejärguline, olulisem on piisav käivitusvool. Kui su tööriista aku suudab starteri jaoks piisavalt A-d genereerida, siis käivitamine ilmselt probleem pole. Täislaadimise kiirus käivitusaku puhul jälle selline 3-da järgu probleem minu meelest.
Mina ei tea, millistele akudele on laadimispinge kaitse sisse ehitatud (ja kas üldse on), aga kui mõnele on, siis ta ilmselt ei ole ohtlik (eeldusel, et su motika elektrisüsteem sellega hakkama saab). Tööriista akusid on lubatud tubastes tingimustes laadida - majad maksavad sadu kordi rohkem kui motikad. Mootorrattasõit ongi ohtlik - üks "kuum aku" sadula all panebki võib olla rohkem elama
Mis probleemi sa üldse lahendada proovid - motika akud reeglina ei ole teab-mis hinnalised?
Re: Aku laadimine
Postitatud: 30 Apr 2025, 10:21
Postitas Turist
Tööriistade akud ei pruugi olla mõeldud lühiajaliselt sellise suure voolu välja andmiseks nagu starter (külmkäivitusel) vajab.

Re: Aku laadimine
Postitatud: 30 Apr 2025, 12:49
Postitas Virks
Li Ion aku pinge (*3) ei sobitu kuigi hästi ratta laadimispingega.
LiFePo4 (*4) sobib peaaegu ideaalselt.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 30 Apr 2025, 13:11
Postitas ap_yesjah
Enda rattale sai pandud ca 100€ eest LiFePO4 aku. Yuasa originaal AGM aku oli kallim ning kaalus üle 2 kg rohkem. Ehk ka raskuskese ning kaal rattal natuke langes + talve peaks paremini ka üle elama. Loodetavasti ei plahvata istme all paagi kõrval, aga oletan et sellele on mõeldud.
Re: Aku laadimine
Postitatud: 30 Apr 2025, 13:46
Postitas Jesper
Liitiumi põhihäda tsikli juures on see, et kuigi paberil numbrid napilt klapivad, siis mingi väikseimgi error laadimisjuhtmestikuga langetab pinge laadimistsoonist välja ning siis on aku max laetus mingi stiilis 20%. Ratastel, millel on juba tehasest liitium, on ka vastavalt pingeregulaatorit natuke timmitud, või noh ma tegelt täpselt ei teagi, mis seal tehakse, rohkemarattalistel sõidukitel on mõnel juhul lausa eraldi DC-DC pingekonverter laadimiseks.
Mingi tööriista- ja mudeliakudega jauramine on suht mõttetu tegevus, täpselt tsikliformaatides akud on poes kenasti saadaval.