3. leht 3-st

Postitatud: 23 Okt 2007, 14:24
Postitas spinna
Tsikkelröövel kirjutas:

Erinevate kiirustega sõitmisel on siiski ka üks teine faktor, mida Tallinn-Tartu maantee pideva kasutajana vägagi tihti jälgida saab. Rongkäigud. Kiiruse-erinevused tekivad niikuinii. Ja piirkiirusel sõites koguneb varem või hiljem kokku tropp, mis ei hakkagi lagunema, kui ei leidu neid, kes kasvõi korraks rohkem vajutavad. Sest "grupijuhid" meil siin reeglina gruppi mööda ei lase. Keegi kaldub seal siis ikka liialdustesse ja pressib end kuhugi. Keegi väsib. Keegi ei hoia pikivahet ja jääb unistama. Vahitakse eessõitja gabariiditulesid ega nähta enam, mis mujal teel toimub. Algab "lõõtsumine". Selline tropp on minu meelest vägagi liiklusohtlik nähtus, mis sel juhul, kui 90=90, tuleb lõhkuda kuidagi teisiti. Politsei tuleb takistajaid ära noppima? Miks mitte. Aga siiani pole näinud. No see jutt oli muidugi, jah, veidi ka õigustust otsiv :roll: (?)

Selle seisukoha ma saan praktiliste kogemuste najal ümber lükata :)
Katsepolügoniks on peale praami saabumist Kuivastu-Kuressaare maanteel toimuv rallimine. Mul on olnud võimalus lõõtsuda 90kmh lõõtsas ja rekordlõõtsumine on toimunud 150kmh lõõtsas. Selle viimase puhul oli nõelumist ja positsioonisõda üsna vähe, aga NB! ikkagi oli! Lõõtsad 90...120kmh ei erine üksteisest mitte millegi poolest. Uskumatu, aga tõsi. Seega, kui kogu kamp on võtnud ühtlaseks sõidukiiruseks illegaalse 120kmh, leidub IKKAGI piisavalt selliseid, kes kohe ka sellele niigi +30-le veel omakorda +10 korrektuuri teevad. Eriti ilus on seda triblamist jälgida enne Väikese väina tammi olevast kurvist väljudes, kui vaatele avaneb mitmeid kilomeetreid punaste tagatulede punktiiri ja seal vilkuvad suunatuled. Liikudes ise ühtlase kolonnikiirusega 120kmh aga endal suunatulesid vaja ei lähegi, st aeglasemad ees puuduvad. :twisted:
Ja mida see politsei siinkohal tegema peaks? Eest ära noppima kolonni pea? :lol: Tegelikult see aitab küll. Tavaliselt kui juhtoinas eest ära nopitakse, siis ülejäänud kamp pillab kohe 90-ne peale. Seda on ka tammi peal pimedas ilus vaadata: piduritulede sära jookseb nagu mööda süütenööri :mrgreen:

Linnadega on aga veel üks asi. Kunagi tegi keegi ettepaneku piirata kiirus 30-ga. Sai siis ka mõeldud. Vaadake, tänavale mahub korraga konkreetne arv autosid. Mida kauem kestab auto liikumine punktist A punkti B, seda rohkem on autosid samaaegselt liiklemas (kuigi sõitude endi arv on ju sama!) ja seda rohkem on tänav täis. Tänavate läbilaskvus kahaneb drastiliselt ja mingist hetkest alates ei ole punktist A punkti B jõudmine enam üldse võimalik, sest liiklus seisab.

See läbilaskvus on tõenäoliselt mingi optimumi ümber kogunev suurus. Ma ei osanud muud välja arvutada, kui et ohutu pikivahe (2 sekundit linnakiirusel) pidamise korral on üheaegselt ühe kilomeetrisel lõigul oma liikumist sooritamas kas 30,98 sõidukit pikkusega 4,5m ja kiirusega 50kmh või 26,43 sõidukit pikkusega 4,5m ja kiirusega 60kmh. Kas ehk leidub keegi, kes oskaks selle voolukiirusega seostada? Päris huvitav oleks teada, kummal juhul näiteks 5minuti jooksul 1km lõiku läbiks suurem arv sõidukeid. Ma ei viitsi ise netist tarkust taga ajama minna, et see arvutus ära teha.

Keegi pakkus siin igasugu huvitavaid karistus variante välja

Need, kes siin selles vanuses on, et nõuka ajal veel "talongiga" lube kasutada jõudsid, teavad ilmselt omast kogemusest johtuvalt täpselt, et karistuspunktide süsteemist tõhusamat üldise liiklusdistsipliini korrastajat ei ole võimalik leiutada ;) Ma olin ka sel ajal veel noor ja uljas. Auke ( ehk karistuspunkte) sai kogutud ka mõni ja korduseksamilgi käidud nede aukude pärast. Toimis, oi kuidas toimis!
Võib olla siiski - kui näiteks ükskõik kui karmi või leebe rikkumise korral kohapeal ilma kohtuta maha lastaks :twisted:


Postitatud: 23 Okt 2007, 15:18
Postitas Tsikkelröövel

Noojah, eks ma selle lõõtsumise jutu juures ilmselt veidi õhukesel jääl muidugi olin, jah.... Tegelikkuses oleks tõhusaim ikkagi tõesti kolonni "pea" mahalõikamine.

Mis puudutab aga linnaliikluse juttu, siis seda arvan tõsiselt. Seesama fenomen, et foori pikema tööperioodiga liikluskiirus hoopis tõuseb, töötab siingi. Autoderivil võtab alati aega, kuni see hoo sisse saab. Ja terve rivi ei kiirenda kunagi korraga. Siin tekib seesama lõõtsumine, start võtab aega, esimene auto sõidab ristmiku keskel 20-ga, viimane paneb juba 60-ga samas kohas ja lähevad robinal. Tehke lühike roheline tuli ja üle pääsebki see esimene aeglaselt startiv sõiduk. Teised jälle seisavad ja ootavad. Ja kollase tule ajal seisavad ja vahivad kõik nagu mäksa molud, igast suunast.
Samuti ei ole pikivahe sõltuvus kiirusest kunagi lineaarne. Vastupidi, mida suurem kiirus, seda suhteliselt (ajaliselt) lühemaks see sõidetakse. Ja mida rohkem masinaid samal lõigul (Sinu variandis 30 vs 26), seda rohkem erinevaid käitumisi ja sellest tulenevalt ka takistusi liikluses. Igasugused juhuslikud kuhjuvad faktorid on need, mis liikluse lõpuks seisma panevad. Ma arvan, et Sinu näite puhul ilmselt suurt vahet ei tule, sest optimaalne linnakiirus ongi ehk kusagil seal. Veel suurem kiirus toob kaasa omad ja teistsugused takistused, st ei ole tark lubada ka suuremat kiirust, kui reaalselt liigelda võimalik on. Aga pane 50 vs 30 ja vahe saab olema selline, et kuku pikali.


Postitatud: 23 Okt 2007, 16:10
Postitas Rebaseonu
Tsikkelröövel kirjutas:

Ja piirkiirusel sõites koguneb varem või hiljem kokku tropp, mis ei hakkagi lagunema, kui ei leidu neid, kes kasvõi korraks rohkem vajutavad. Sest "grupijuhid" meil siin reeglina gruppi mööda ei lase.

Oled sa mõelnud sellele, et normaalse pikivahega grupis sõita ongi normaalne? Ja et need autod, mis on taha kogunenud ja sinust mööda ei sõida, ongi normaalsed juhid kes kõik koos solidaarselt sõidavad lubatud kiirusega? Aga kuskilt tagant järjest tekib ikkagi neid mesilasi, kes siis närviliselt peavad pikkadest gruppidest suure kiirendusega ja liiklusohtlike manöövritega mööda sõitma? Teine asi on see, et ei saa ju normaalset pikivahet hoida, tagant keegi ikka surub sulle ette vahele, sundides sind kiirust alandama.

Tsikkelröövel kirjutas:

Kogu jutt niisiis jällegi mitte selle +10 õigustuseks (sest ka mina pooldan Norra varianti, kus 80=80, vastavalt tegelikele oludele) vaid ikka ja jälle sõnavõtuna õigustamatute piirangute vastu ning mõistliku liikluskorralduse poolt - uskuge, see säästab kaugelt rohkem elusid kui pelgalt karistustega sundimine.

Räägid ikka mingist "õigustamatust kiirusepiirangust". Kuskohas meil need õigustamata piirangud siis on, terves Eestis? Ok, paaris kohas ehk on aga see on erand. Norra teed on palju paremad kui Eestis, meie mõistes super nii teepinna kui märgistuse poolest. Ja sellegipoolest on seal lubatud 80 (suurtel teedel 90). Huvitav miks?


Postitatud: 23 Okt 2007, 16:44
Postitas Tsikkelröövel

Rebaseonu, ma nüüdseks juba 6 aastat järjest Põhja-Norras käinud igal suvel. Siinsamas foorumiski seletasin, et Norras saad sellesama 80-ga kummi all vilistama. (Isakene itsitab siiamaani, kuidas mu naine pahandas, et ära vilista kummi. Kiirus oli mul siis muide alla lubatu). Põhja-Norra teed on kõvasti kitsamad kui meil. Ja mägedes. Ja pole nad seal tühjagi eriti paremad. Siin polegi midagi mõelda, seal kiiremini sõitmine on eluohtlik. Meil ei lubataks sellisel teel eluilmas sedasama kaheksatkümmetki. Põhja-Rootsi on aga hoopis huvitav. Lulea tee hüppab ja kargab kohati hullemini kui ükski Eesti suurtest teedest, aga lubatud on 110. Eluski ei lubataks Eestis seda. Soomeski põhja suunas sõites on praktiliselt igal pool lubatud sajaga sõita. Teed on seal küll tõesti head. Mis näiteid siin veel vaja?

Mis puudutab aga seda grupisõitu, siis need "mesilased" lihtsalt ON olemas. Ja see ohutu pikivahe sõidetakse kõikjal ja alati kinni. See lihtsalt on nii. Mis pagana päralt peaksin ma üldise olukorra sihikindla ignoreerimisega ise enda elu ohtu seadma? Revolutsioonidest pole kunagi midagi head välja tulnud, ainult verevalamist. Seda ka liikluses. Kui aga suudad pakkuda välja toimiva ilma "oleksiteta" evolutsioonilise lahenduse, oleksin rõõmuga päri. Kolonni "pea" mahalõikamine politsei poolt või selle "pea" enda algatusel oleks üks variant. Mida pakud Sina?


Postitatud: 23 Okt 2007, 16:44
Postitas spinna

"õigustamatust kiirusepiirangust"

Jah, tõepoolest, kui võrrelda muu Euroopaga, siis ametlike piirkiiruste osas oleme nö kiiremate riikide hulgas.

http://www.cemt.org/topics/safety/SpeedB.pdf

Ja väheoluline detail ei ole ka see, et meil võivad C kati sõidukid ka teistega samas tempos lasta, ehk kui tehnika võimaldab, siis jalgu ei jää ( teoreetiliselt ei peaks jääma )

http://www.cemt.org/topics/safety/SpeedC.pdf

Samas võrreldes meie teede olukorda näiteks Skandinaaviamaade omaga, peaks meil loogika järgi vist üldpiirang hoopis 70 kmh olema.
Aga tegelikult on piirkiirused kõikjal ikkagi vast muude füüsikaliste nähtuste tõttu sellised nagu nad on. Mõned riigid on nö. ettevaatlikumad tagajärgede suhtes, mõned mitte. Meie oleme siis pigem seal viimases grupis.


Postitatud: 23 Okt 2007, 19:27
Postitas Tsikkelröövel

No jah. Aga alla 90 on loetud nimekirjas piirangud vaid kümnes riigis. Ja nendestki mitmel on suvised kiirused 100. Ehk siis, kuidagi ei või väita, et meil piirkiirused üle keskmise on. Liikluskorraldus on see, mis lubab kiirust ohutult tõsta. Sellist sabatamist nagu teel Tallinna, ei ole mina Soomes näiteks näinud.
Vedukitele paneks ka mina 80 piirangu. Sabad reeglina nende taha tekivadki, sest nende kiirus on pigem siiski 85 km/h kui 90.

Ma vist ei viitsi siin teemas enam kommenteerida, olen oma arvamuse välja öelnud. Liikluskorraldus peab muutuma koos karistuspoliitika muutumisega, mulle kohe põhimõtteliselt ei meeldi mäng ühte väravasse.


Postitatud: 23 Okt 2007, 19:39
Postitas Tsikkelröövel

Siiski, üks tähelepanek. Rebaseonu tekitas mulle tsitaadi "õigustamatutest kiirusepiirangutest".
Vaatasin ekstra kõik oma postitused üle. Ma pole kusagil maininud õigustamatuid kiirusepiiranguid. Küll aga õigustamatuid piiranguid, kusjuures isegi mu näide on sealjuures ju raudteeületuskohast ja 5 minutit enne rongi allalastavast tõkkepuust, mitte kiirusest. Palun täpsust.


Postitatud: 23 Okt 2007, 20:56
Postitas kõrtsmikumolu

Ma võin tuua paar näidet mõtetutest piirangutest. Ehitab arendaja tee äärde paar maja, pannakse väljasõidule kohe 70-märk, selleasemel et teha korralikud kiirendus- ja aeglustusrajad. Maakohtades on koolid tihtipeale asula märgist "väljas" ja loomulikult on seal kiirus piiratud, paraku on see ka kolm suvekuud nii. Ma usun selliseid kiikse leiaks terve nimekirja.
Lisaks olen arvamusel, et kampaaniatamise ja +10-liste jahtimise asemel võiks hakatuseks keegi meie teedele valged jutid tõmmata, et ma ka võõras kohas ja öösel ja vihmaga teaks mis suunas parasjagu tüürin. Samas värskelt remonditud teel, tuttuuel asfaldil, tolkneb 30-ne märk mitu nädalat ja miks - pole teekatte märgistust :wink:


Postitatud: 23 Okt 2007, 22:05
Postitas nostrak

kõrtsmiku jutt jumalast õige ja tead, kus tekib janu, kui selle kõige peale mõtled... :lol: