VOSHOD 3M 1989, Sciev
1989 a. valmistatud Voshod 3M. Soetasin paar kuud tagasi nö. nostalgia mõttes. Veidi üle 20 aasta tagasi oli mul täiesti uus poest ostetud 1991 a toodetud Voshod 3M ja sellega sai päris palju sõidetud: 2 aastaga 10 000 km. Sel ajal juhiluba ei olnud, aga selle 10 000 km jooksul kordagi trahvi ei õnnestunud saada. Ega muidugi linnas ega väga suurtel maanteedel ei käinud, aga see maakoht päris väike külake ka just polnud. Eks paar korda sai politseiautoga kohtuda ka, aga õnnestus 2-rattalise "võsatsikli" eelised maksma panna.
Väikesed erinevused olid võrreldes selle 1989 a. omaga: suunatuled lühemad/ümaramad, generaator võimsam ja ka väliselt veidi erinev (http://moto-planeta.ru/uploads/forum/im ... 477998.jpg ), karburaatoril lisaks ujutusnupule oli paremal pool veel üks üles tõstetav klapp külmalt käivitamiseks, lisaks seisuhargile oli ka vasakul külje peale tulev tugijalg (nagu siin: https://img2.okidoker.com/c/1/2/9/29285 ... 2356_2.jpg ). Muid erinevusi ei meenu.
Kevadel tahaks ülevaatuse ära teha, võiks ju suvel natuke teede peal sõita ka sellega. Praegu heinamaa peal vaid tiirutanud.
Tehtud:
- tagumised amordid olid õlist tühjad. Võtsin lahti ja täitsin ära. Kunagi varasemalt oli kogemus 1 aasta vana Voshod 3M-ga, millel ühel hetkel olid ka amordid tühjad ning peale täitmist ja kinnitusmutri korralikult kinni keeramist (lahti keerates tundus liiga lõdvalt olema) jäi ilusti pidama. Need amordid on nüüd muidugi oluliselt vanemad ja võibolla ilma õlita juba pikalt töötanud. Silindril ja kolvil ning kolvivarrel oli mõningaid kulumise märke näha. Eks näeb kaua õli sees seisab.
- Elektroonikaplokk (kommutaator) oli 6V süsteemi oma, andis tuledele 6 V ja need vaid hõõgusid. Panin uue õige ploki ja nüüd on tuledel õige pinge (12 V).
- Gaasikäepide oli seest katki. Oli lapitud pleki ja neetidega, et trossi kinni hoiaks, aga ühel hetkel enam ei hoidnud. Sel momendil kohe uut käepidet võtta polnud ja sulatasin käepideme sisse 2 väikest naela (kuumutasin naelad punaseks ja lükkasin sisse), mille vahel trossiotsik kenasti kinni seisab.
- Küünla piip ei seisnud hästi peal, vist mingi stopper seest puudu (oli sellist tüüpi piip, mis ei käi otse küünla otsas oleva peene keermestatud osa peale, vaid keerme külge keeratava jämedama osa peale). Panin teise piibu.
Vaja teha
- Käepidemete kummid katki, vaja vahetada (Uued olemas. On küll veidi teistsuguse mustriga. Pole veel proovinud, loodetavasti sobivad.)
- Jalatugede kummid katki/puudu, nii juhi kui kaassõitja omad.
- Käimalöömisvända ja käiguvahetushoova kummikatted katki.
- Esipiduri piduritule lüliti kummikate katki.
- Õhufiltri svammist element katki. Põhimõtteliselt lagunes koost ära kui välja võtsin. Ei teagi kas on uut võtta kusagilt või peab ise tegema näiteks mõne muruniiduki vms omast, mille mõõtmed välja annavad.
- Bensiinipaagi külgmine kumm katki.
- Bensiinipaagi jänesega märgid katki.
- Istme keskelt rihm/kaassõitja käepide puudu.
- Iste ühe külje pealt veidi katki. Kui parema leiaks, võiks ju ära vahetada.
- Karburaator vahel ujutab üle. Vahel nagu oleks kergelt liiga rikas segu (suitseb palju), aga korra sõites lasi nii täis, et jäi seisma ja kohe ei saanud käimagi. Peab lahti võtma ja uurima ujukinõela. Seal peaks olema praeguse aja remondikomplekt sisse pandud. Peaks olema üks vana karburaator ka alles, võibolla sealt saab hoopis mõne parema detaili.
- Käikude fikseerimist (ka vabakäigu) ei tunneta hästi. Ilmselt vaja käigukasti lähemalt uurida.
- Esituli muidu põleb hästi, aga lüliti järgi võttes asendid on valed ja ei saa ka lähi/kaugtule vahel vahetada (ei saanudki aru kumb praegu põleb, kas lähi- või kaugtuli). Peab uurima kas on tule küljes juhtmed valesti või kusagil mujal midagi segi aetud.
- Seisuhargil külje peale ulatuv kõrv ära murdunud. Kui leiab, võiks ka terve hargi ära vahetada, aga kui ei leia, siis ilmselt aretan sinna külge midagi, et oleks külje pealt välja ulatuv osa olemas, muidu ei saa harki alt hästi kätte kui seisma vaja panna.
Võite pakkuda eelnevalt mainitud terveid kasutatud asju või anda infot kust uusi osta saab.
On olemas uued käepidemed, ilmselt kevadel panen külge:

Tagumise tule klaas on veidi katki. Kohe vahetama ei kipu, aga ostsin uue tule ära:

Varasemast ajast on olemas selline venekeelne raamat. Otseselt 3M mudelit seal mainitud pole, aga eks on enamuses Voshod 3-ga üsna sarnane.

Selline huvitav süütevõti/taskunuga. 3M-i oma see kindlasti pole, ilmselt mingi vanema mudeliga seotud?

Üks väike video ka. Tänane -5 C ei olnud probleemiks käivitamisel. Selle praeguse kohta ei tea kuidas kõva külmaga käitub, aga kunagi eelmise sai - 20 C ja külmemagagi käima küll ja sai ikka sõidetud ka. Ei takistanud sõitmist paarkümmend cm lund ega ka mitte sulailmaga veega kattunud kiilasjää, ei torm, rahe ega vihm.
![]()


















