1. leht 2-st

ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 10:53
Postitas StreetMoto

Kõigepealt - teema on motofoorumis seepärast, et autofoorumites ei osata kaasa rääkida ja ei viitsi sealsete kõiketeadvate maailmatarkade fa-fa-fa juttu kuulata. Teema põhjus ja sündroom: vana 1991 aasta Audi 80 - 4 käiguline elementaarne automaatkast, ei mingeid tiptronicuid ega midagi kaasaegset. Sõites vahetab käike tuntava jõnksuga, vahest isegi kolksuga. Kasti mure diagnoosimine ja võimalik remont spetsialistide juures ületab tuntavalt auto turuväärtuse (loe 500+ raha), seega otsin, kas on olemas mõistlik alternatiiv. Alternatiivi peale õli mõttes paneb mõtlema asjaolu, et kui kast on külm, siis on käiguvahetus sujuv ja mõnus - nii võikski olla alati. ATF õli on külma kastiga veel "paks ja veniv", aga kui mootor läheb töösoojaks ja sellega koos ka kastiõli, siis mida vedelamaks õli muutub, seda pauklikumaks muutub käiguvahetus. Õli on sees uus, ilus punane ja oli ka ennem kui seda uurimise eesmärgil eelmisel sügisel vahetasin. Seega - ideaalis võikski jääda see kastiõli paksuks, aga nii ei juhtu paraku.

Nüüd alternatiivmõttest. Honda tsiklitel (NC700/750, CRF1000L jne) on DCT automaatkäigukast, Honda ATV-del juba rohkem kui 20 aastat automaatkast ja õli, mis seal tööd teeb on 10W-30 ja 10W-40 tsikliõli. Imponeerib mulle see oma multiviskoosse omaduse tõttu. Tsikliõlil on sees ka siduri libastumisvastast komponenti, seega isegi kui seal automaatkastis on mingid friktsioonpinnad, mis peavad haakuma, siis peaks teoreetiliselt sobima. Ka temperatuuritaluvusega ei näe ma mingit probleemi. Kas keegi teab, miks ei võiks kasutada eelmainitud õli igivanas 30 aasta vanuse tehnoloogiaga automaatkastis ja mis konkreetselt saab pekki minna a´la stiilis: käigud ei vahetu enam üldse või käigukast jookseb kokku/laiali.

NB! Erinevalt tsiklimootoritest ja kastidest ei tea ma auto automaatkastist mitte midagi, pole ühtki lahti võtnud ega remontinud ja seega ootaks kommentaare eelkõige neilt, kes teavad, mis seal sees on ja mismoodi toimib. Selle peale, et keegi on oma automaatkasti juba katsetuste eesmärgil tsikliõli kallanud, ma väga ei panusta :-)


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 11:02
Postitas yeekim

Sellel vanal peaks saama vanni alt ära ja siis peaks tulema nähtavale ka filter ja kus seal(vannis ja filtris) on "värki :)
See on turbiiniga, midagi ei libise seal.
Miks Sa mineraal ATF'i ei kasuta, selge see, et tsikliõli palju käes :)

edu


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 11:17
Postitas StreetMoto

Põhi tuleb alt ära lihtsalt, filter ka - kõik oli ja on puhas ja ilus. Sees ongi uhiuus ATF aga nagu öeldud - soojana rapsakas, külmana sujuv. Küsimus ei ole, mida palju käes on. Küsimus on selles, mis millisel temperatuur ja kuidas toimib.

Lahti võttes voolas välja ilus punane värske õli - detailide pind puhas nagu pärl. Filtris polnud kübetki probleemi:
Pilt


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 11:40
Postitas taxx

Kas kõik käigud jõnksutavad või ainult osad? Üldiselt väga levinud viga on kulunud solenoidklapp.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 11:45
Postitas joel
yeekim kirjutas: 11 Nov 2019, 11:02

See on turbiiniga, midagi ei libise seal.

Ka vana kooli turbiiniga automaatkastis on sidurite pakid ja pidurilindid, mis mingil määral käiguvahetusel libisevad.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 11:50
Postitas Maaks

Sellise artikli olen endale kunagi bookmarkidesse pannud, ehk on abiks.
https://www.machinerylubrication.com/Re ... ngine-oils
EDIT: viskoosustega link jäi maha
https://www.bobistheoilguy.com/viscosity-charts/
https://wiki.anton-paar.com/en/automati ... fluid-atf/


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 11:54
Postitas StreetMoto
taxx kirjutas: 11 Nov 2019, 11:40

Kas kõik käigud jõnksutavad või ainult osad? Üldiselt väga levinud viga on kulunud solenoidklapp.

Jõnksutavad kõik, aga häirib kõige rohkem linnasõidu 3<->4 vahetus, sest seda teeb täpselt 55 km/h pealt ja kuna kiirus kõigubki linnas 45-60 vahel, siis käib kogu aeg üks sipsimine. Ja tunda on seda ka kõige rohkem, sest nendel käikudel on ülekanne kõige kiirem.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 12:09
Postitas taxx

Kas sooja kastiga käigu sissepanek N pealt on viivitusega? Kui jah siis tõenäoliselt õlipump suht läbi, ega siin enam paksem õli ka siis kaua ei aita.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 12:10
Postitas Erci

Õli sinna soovitada ei oska, aga lihtsalt märkuseks et DCT kast on nagu tavaline manuaalkast kahe elektriliselt juhitava siduriga ning klassikaline atv ülekanne on variaatorkast CVT kas siis õlis või kasti väliselt rihmaga.
Väga erinevad tehnoloogiad.
Isiklikult ei paneks mootori õli, aga katseta, targemaks saad kindlasti...


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 13:31
Postitas StreetMoto
taxx kirjutas: 11 Nov 2019, 12:09

Kas sooja kastiga käigu sissepanek N pealt on viivitusega? Kui jah siis tõenäoliselt õlipump suht läbi, ega siin enam paksem õli ka siis kaua ei aita.

Ei - ühtki viivitust ei ole ei külmalt ega soojalt ühegi käigukombinatsiooniga. Vot kui keegi seletaks mulle seda käiguvahetuse protsessi nüanssides, siis äkki saaks targemaks. Nimelt toimub see käiguvahetus seal minu arusaamist mööda kaheetapiliselt. Kõigepealt käiguvahetus algab ja teostub ning siis see järgmine käik justkui lukustatakse. Vot see "lukustamise" hetk on see, kus käib jõnks. Tegelikult on võimalik seda jõnksu vähendada kui gaas maha lasta natuke (mootoripidurdus), sest see hetk, kus kast käiku hakkab vahetama on kenasti tunnetatav ja jala tõstmist saab ajastada. Ja kui gaas põhja vajutada, siis samuti jõnks väike. Jõnksatus on kõige intensiivsem ilma kummagipoolse (mootoripidurdus vs. kiirendus) koormuseta.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 14:17
Postitas Madlobster

Mina soovitan esimese posti saata kirjana Hõbenool Kadrina esindusse.

Vbl jätaks välja selle tsikliõli jutu. Aga just küsiks, et mis nad pakuksid välja silmas pidades auto reaalset väärtust.

nimelt on mul keskmise piibli jagu lugusi saamatutest remondikohtadest. Need mehed jätsid aga mulle mulje et nad päriselt ka teavad, mida nad teevad.
Kunagi tahtsin dünaamilist vahetust ja saatsin paljdesse kohtadesse päringud. Nad olid ainsad, kelle vastuses oli õige filter, õige õli, õige kogus.
Enne vahetust oli kasti kontroll ja päris eluga haakuv jutt juurde.

jah küll mu kast jrg päev käike ei vahetanud :D Aga tasuta viidi treila peal Kadrinasse tagasi ja selgus, et üks pistikutest ei andnud ühendust, mis kontrolli ja vahetuse käigus lahti võeti. See aga pani pigem neid veel paremasse valgusesse, et ilma ühegi mulata viidi oma kulu ja kirjadega auto minema ja tehti väga kiiresti korda. St nad hoolivad sellest mida teevad ja oma mainest.
Tln esindusega kogemused puuduvad seepärast soovitasin Kadrina oma.

Foorumitarkusest võib tihti abi olla aga paljudel juhtudel on tegemist sellega, et kõik kes kirjutada oskavad kirjutavad ja ka need, kes ei oska kirjutavad ka.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 14:19
Postitas ranel

Miks sa lihtsalt teist kasti alla ei pane? Neid vanu B4 neljasid leiab ka automaatkastiga 200 euro eest. Teed proovisõidu ja kui ok, ostad ära. Vahetamisega saad ilmselt ise hakkama arvestades igapäevatööd. Kui ostad universiaali, siis oleks nõus salongipolstrid ja tagumise luugi lukumehhanismi ka ära ostma :D muud jupid hea näiteks endal varus hoida ja sealt näpistada. Vähemalt ma ise tegutsen sedamoodi :D


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 14:50
Postitas StreetMoto
ranel kirjutas: 11 Nov 2019, 14:19

Miks sa lihtsalt teist kasti alla ei pane? Neid vanu B4 neljasid leiab ka automaatkastiga 200 euro eest. Teed proovisõidu ja kui ok, ostad ära.

Esiteks - ma pole veel kohanud ühtki vana mitmesaja tuhhise läbisõiduga Audit, mille kast samamoodi ei jõnksutaks, seega doonorina ei ole mul usku sellesse. Teiseks - mis ma selle ülejäänuga teen? Kolmandaks - nagu mainitud, siis auto turuväärtus ei haaku ei kasti vahetamise ega remontimisega. Aga juba kastiõli vahetus on antud projekti raames täielik maksimumprogramm arvestades, et väljutuspunni sellel kastitüübil ei ole ja õli+filtri vahetuseks tuleb lihtsalt kastipõhi alt võtta - paras lödistamine.

Teema püstitus oli rajatud ainult ATF õli alternatiivile ja selle võimalikele mõjudele, mitte kasti remondile või vahetusele. Kui eraldi eesmärk oleks kast korda teha või vahetada, siis küll ma seda ka teeks.

PS! Hõbenoolega olen vestelnud - ega sealtki midagi väga tarka pole osatud öelda peale kasti remondi võimaliku maksumuse alustades defekteerimisest.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 14:56
Postitas Madlobster

Sellisel juhul pane teine õli sisse saab mis saab :d

Anna siis teistele teada, mis sai :)


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 15:41
Postitas urmas66

Mul oli kunagi üks Volvo S80 2001 a ka klassikalise aut kastiga ja sellel oli kohalt võttes kolks sees ja vahel ka N-D lülitades. Vahel tegi ka sõiduajal ja otsiti seda viga nii Infoautos ,kui Hõbenooles ja veel ühes kohas,kuid leidmata see jäigi.Algul külmalt ei teinud,kuid hiljem hakkas ka külmalt tegema.
Hakkas see kolks umbes 100tkm kandis ja algul oli vahel harva,kuid selle autoga sai lõpuks sõidetud ligi 400tkm muutusteta.Sai vist ka mingite erinevate ATF õlidega katsetatud,kuid see ei muutnud üldse mitte midagi.Mul õnneks kiiremate käikudega ei teinud vaid ainult siis kui sõdu ajal ntks mäest alla läks neutraali ja siis kui gaasi andes haakis, siis ikka kõva kolksuga.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 18:03
Postitas Tiiger800

Häda on selles, et sealt kastist saad sa kätte ainult umbes pool kogust õli. Kui nüüd atf-i ja mootoriõli üks ühele segamini paned, siis midagi head sellest ei tule. Asjal oleks mõtet, kui kasti lahti võtad ja kogu atf-i kätte saad.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 18:06
Postitas will111

õli ilmselgelt on kastis juba vahetatud? sel juhul tõenäoliselt ka filtrit?
zf automaatkastidega niipalju kui endal kokkupuudet on siis vähemalt teatud tüüpi kastil oli väga suur vahe, kas sisse läks nö. OEM filter või siis "mõni muu". filtrid olid väliselt 1:1, kuid siseselt erinevad ja mitte-OEM filtri puhul mingitel tingimustel ei olnud õli läbivool piisav. ei tea muidugi täpselt, kas ka antud juhul see probleemiks on või mitte.
kirjeldatud probleeme neis kastides minuteada põhjustab soleneidklapindus, aga ka vale viskoga õli. mingeid hammasrataste haakumisi või lahtihaakumisi automaatkastis ei toimu. vähemalt nendes, mille sisse mina olen vaadanud (vanema kooli bemmide zf kastid)

ja kes siin väitis, et kastis ei ole libisevaid osi ehk sidureid siis soovitan end sel teemal natuke harida :) näiteks vaadata seda lihtne, kas pole :ner:

ATF kui mu mälu nüüd ei peta, on ka erinevat ja vist ka mõnevõrra erineva viskoga? variant on ju siis otsida välja erinevate tootjate ja õlide seast kõige paksem ja panna selline sisse. kastist vahetusel tõepoolest kogu õli kätte ei saa, samas saab vajadusel ikka rohkem kui 50%. meenuvad numbrid a'la 8l normkogus ja kuskil 7 sain kätte, midagi taolist.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 18:28
Postitas mx77

Klassikaline automaat on rida planetaarreduktoreid, millede välist vööd vastavalt vajadusele pidurdatakse.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 19:55
Postitas Tiiger800

Will, räägi lähemalt kuidas automaadist üle poole õlikogusest kätte saab, puurid turbiini augu?


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 20:18
Postitas will111

ei mäleta. see oli oma 15a tagasi siiski kui tegelesin nende kastidega. kui niiväga huvitab võid ju minna mõne spetsi juurde, kes täna(seni) nende asjadega tegeleb ja küsida. kindlasti selliseid inimesi leidub.

pakun, et kasti oil cooler tuli ära võtta (lisaks sellele, et kasti enda drain ja fill plugid ära) ja mootorit starteriga pisut liigutada ning lihtsalt lasta niriseda. fakt on see, et kasti läks sisse peaaegu täiskogus õli. meenub ühe 5hp30 õlivahetus näiteks, selle täismaht on 13l, ostetud sai 3x4 liitrist kankut atf'i ning need kõik läksid ka sisse, ühe põhja jäi umbes pool liitrit sisse, mis on tõestuseks ka vist veel tänase päevani kuskil alles :D mingeid auke ilmselgelt kuskile puurida ei olnud vaja. kasti alt ära võtta samuti mitte.

kui TC oleks täislaks kinnine unit ja sealt õli kohe mitte kuidagi ja mitte kunagi välja ei tuleks (ilma, et auku ei puuri), siis ju ei oleks ka mingit probleemi erinevate õlide nö. segunemisega?! sest konverteris olev õli lihtsalt ei seguneks sellega, mille vahetades kasti sisse paned...


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 22:30
Postitas mx77
Tiiger800 kirjutas: 11 Nov 2019, 19:55

Will, räägi lähemalt kuidas automaadist üle poole õlikogusest kätte saab, puurid turbiini augu?

Võetakse cooleri voolik lahti ja lastakse mootoril käia kuni õli enam ei tule, see väike hetk ilma õlita ei tee kastile midagi.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 11 Nov 2019, 22:46
Postitas kjoll

Tõenäoliselt on neljanda käigu siduripaki alune wawed plate(laineline vetruv ketas) purunenud või kettad nii kulunud, et kolvi(piston) käigu maa liiga pikk ja selle tulemusena
käiguvahetusel pauk!


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 12 Nov 2019, 08:32
Postitas Tiiger800
mx77 kirjutas: 11 Nov 2019, 22:30
Tiiger800 kirjutas: 11 Nov 2019, 19:55

Will, räägi lähemalt kuidas automaadist üle poole õlikogusest kätte saab, puurid turbiini augu?

Võetakse cooleri voolik lahti ja lastakse mootoril käia kuni õli enam ei tule, see väike hetk ilma õlita ei tee kastile midagi.

See töötab ainult siis, kui kastis on õli sees, ehk sa pead pidevalt õli peale valama.
Kui kastist on õli väljas, siis tuleb sealt coolerist ainult väike törts ja turbiin jääb ikkagi õli täis.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 12 Nov 2019, 08:59
Postitas retro

Ise prooviks mõnd imemöginat (Xado vms) - ühele pressieelsele saanile sai (küll manuaal-)kasti mingi Xado imemögin sisse valatud ja endalegi üllatuseks (kaotada polnud midagi, sest igasugune remont ületas turuväärtuse kordades) kadus ulgumine ära ja käiguvahetusel ühtki krõpsu enam ei teinud. Sai päris mitu aasta veel sõidetud niimoodi.
Kui tegu on purunemisest või kulumisest tingitud veaga, ei aita ükski õlivahetus ega erinev viskoossus :)


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 12 Nov 2019, 09:14
Postitas Madlobster

Dünaamilist vahetust tehakse nii, et lastakse koguaeg uut õli peale ja cooleri voolikust vana õli välja.

Kui mõnda aega on juba tulnud voolikust uut õli, siis loetakse kogu õli vahetatuks.

Turbiinist muud moodi vahetada ei saa.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 12 Nov 2019, 09:20
Postitas yeekim

Huvitav, siin on tsikliteemades Xtuhat korda heietatud, et õli vahetamine erinevate markide ja omaduste vahel EI PARANDA siduri mittetöötamist vaid....
Ja nüüd siis :D


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 12 Nov 2019, 10:40
Postitas Piipz

Ja alati on leidnud erandeid, mis kinnitavad reeglit. Sai ühel Tuonol vahetatud õli, sest oli tegemist "clutch drag"'iga ja see sai korda ning viga ei tulnud ka kunagi tagasi.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 12 Nov 2019, 19:32
Postitas rannamees
StreetMoto kirjutas: 11 Nov 2019, 10:53

Kasti mure diagnoosimine ja võimalik remont spetsialistide juures ületab tuntavalt auto turuväärtuse (loe 500+ raha), seega otsin, kas on olemas mõistlik alternatiiv.

Kasti diagnost maksab Hõbenooles suurusjärk 30eur, kõik muu on foorumitarkade "uduskobamine". :bsmile:
NB, neil on ka Tallinnas osakond, ei pea Kadrinasse minema.


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 13 Nov 2019, 10:07
Postitas Jazzyl
Madlobster kirjutas: 12 Nov 2019, 09:14

Dünaamilist vahetust tehakse nii, et lastakse koguaeg uut õli peale ja cooleri voolikust vana õli välja.

Kui mõnda aega on juba tulnud voolikust uut õli, siis loetakse kogu õli vahetatuks.

Turbiinist muud moodi vahetada ei saa.

Kui kedagi rohkem huvitab, siis juutuubis miskid hõbenoole videod ka üleval. Näiteks:

https://www.youtube.com/watch?v=EpgqOCtWonk


Re: ATF õli alternatiiv? - vana automaatkast

Postitatud: 13 Nov 2019, 12:35
Postitas joel