KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Tegeled mootorrataste ehituse, remondi või lammutamiega koduses garaazis või köögis. Õhtul ja salaja või siis päris avalikult. Kirjuta sellest. Neile, kes teevad ja jagada soovivad või siis tahavad lihtsal eputada oma kaherattalise iludusega.

Moderaator: Moded


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Tere

Projektikate teemad on mu lemmikud. Proovin ennast kokku võtta ja ise ka midagi kirja panna. Subjektiks mu uus tsikkel ja teema keerleb ümber enduurotamise ja matkamise ning tsikli ja koorma kaalu... Proovin järgmise aasta jooksul vastata küsimusele: kas kergem enduuro on matkamiseks hea.

Küsimuse alguspunkt: kui load sain, soetasin Jawa kõrvale DR Bigi (umbes 15 aastat tagasi). Sõitsin lähiriikides ja kasutasin matkanodi veoks Hepco Beckeri Gobi kohvreid. Rahhi palju polnud ja näiteks Norrasse vedasin PURGI!!suppe kaasa. Neid oli hea gaasi peal soojendada. Pagas koos paagikotiga oli vajadusel kuni 150 liitrit ja kaalus tühjana ~ 26kg!!! Jube mugav oli kohvreid kiirelt rattale kinnitada. Kuid suht mammut oli see värk täislastis... 220kg + 26kg + mahlad (28L paak) + sõitja + nodi...

2008/2009, kui KTM tuli välja 690ga, teadsin peale testipäeva Tartus, et see on üks mu lemmik tsikleid maailmas. Samas LC8 sümpatiseeris ikka rohkem. Olin endiselt mammuti usku.

Sel sügisel tuli emotsiooniost. Valisin enne nädalakese, kas minna 690 või 790 teed. Kuna sõbrad on kitsastel radadel ja teedel Väga väledad, otsustasin, et teen üksi/kaassõitjaga matkamises kompromissi ja soetan kiirema ratta, et kähkusõidumatkal mitte maha ja ühtlasi ka jalgu või koormaks jääda.

2019 mudel on väga suur edasiarendus sellest 690-st, millesse ma Tartus kiindusin. Tegin väikse tiiru ümber Jälgimäe ja otsus oli käes. Oktoobri jooksul lasin ühe jooksu rehve Eestis juba siledaks. Nüüd on talv ja valmistun järgmiseks hooajaks. Sel talvel tegelen peamiselt pagasiga. Tulevikus olen mõelnud ka valgustuse jmt arendamisele.

Niisiis trubotamise ja muu põnevaga ei tegele (#warrantyvoid) - Pigem lihtsate vidinate külgekruvimise teema... Tundub kuidagi wuss! No ma proovin kevadel mudaste fotodega asja natuke turgutada.

Pika sissejuhatuse lõpuks fotod sügisestelt radadelt:

IMG-4517.JPG
IMG-4587.JPG
IMG-4586.JPG
IMG-4593.JPG
Viimati muutis morse, 18 Nov 2019, 15:50, muudetud 3 korda kokku.



Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Esimese teemakohase sissekande teaser: DHL teatas, et nodi on varsti tollis...

Kasutaja avatar

Ronk
Postitusi: 1414
Liitunud: 10 Mai 2005, 20:44
Tsikkel: God DAMN 950 Seiklus
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 122 korda
Tänatud: 62 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas Ronk »

Ma vaatan et see soodla TET-i raja osa on kõigile hingelähedane ikka :mrgreen:

Aga edu ja hoia kursis, mis külge kruvid :)


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Pagasiga seoses on esimesed küsimused, mida enduuromees endale esitada saab järgmised:

  1. Kas kohver või kott
  2. Kas küljekad on raamidel või istmel
  3. Kas rohkem funktsionaalsust või vähem kaalu

Mina vastasin endale nii:

  1. Enduurosõidul kindlasti kotid aga tööl- ja teatriskäiguks võiks siiski üks topcase olemas olla (mugavam asju sisse visata ja maanteel/kruusal pole kaal probleemiks).
  2. Küljekad võiks üldiselt istmel olla, sest ratta laius on kitsastes oludes probleemiks. Samas võiks neil üksikutel juhtudel, kui tahan poja või naise mõnel lühemal matkal tagaistmele võtta, olemas olla ka küljeraamid, et kotid ja telk vmt sinna kinni tõmmata.
  3. Funktsionaalsuse osas olen teinud raske otsuse ja loobusin MoskoMoto Backcountry kottidest. Nende raamidele paigaldamine on ülimugav (nagu kohvrid), kuid kaal tuleks lihtsalt kosmiline: 8kg 2 tühja kotti + 4,5kg raamid... Istmekotid (näiteks Kriega OS-18 + OS-Base) on kokku 2,7kg.

Avan esimesena ülemise koti/kohvri teemat:
Kuna 690-l puudub tagaraam (on ainult paak), siis on kogu pakkide kandmise teema natuke komplitseeritud. Esiteks peaks arvestama, et paagi kinnituskohad kuluvad ära - eriti kui koormus on suur. Selle vastu on ravi: aftermarket poldi-/puksikomplektid. Ma pole sellist veel tellinud aga postitan siia lingi, kui olen sobiva komplekti välja valinud.

Lisaks on vaja platet, millele pagas kinnitada. Touratech toodab toredat vidinat, mille ametlik kandevõime on ainult 5kg ja kuna mu rattal on mudeliuuendusega saba ja paak ümber disainitud, siis seda tükki mulle saada pole. On olemas väiksemad ja toimekamad ettevõtted, kes pakuvad väheke tõsisemaid raame. Kui on plaan vedada ainult kotti, siis Nomad ADV toode on väga parajas kaalus ja mõõdus:
https://www.nomad-adv.com/store/p1051/2 ... _rack.html

nomad.JPG
nomad.JPG (29.49 KiB) Vaadatud 8112 korda

Mina otsustasin kasutada kohvrit nädala sees ja kotti nädalavahetusel - seega läksin 1mm paksema ning topeltraamiga PerunMoto toote teed:
Fotod nende saidilt:

perun.JPG

Kuna kohver on 38L ja kott ilmselt 30L, siis olin sunnitud tellima ka laiendusplaadi:

extension.JPG

https://www.perunmoto.com/collections/k ... o-enduro-r

Need jupid ongi juba tellitud ja DHLiga minu poole teel.

Kohvriks valisin SW-Motechi Trax ADV, sest ta on oma suuruse kohta võrdlemisi kerge ja mulle meeldib elegantne kinnituslahendus. Peruni raamilaiendusel on SW-Motechi kinnitusjubinate augud juba sees. Märkisin nad joonisele punasega:

sw vs perun 2.png

Kahjuks väiksemale alusraamile kohver kuidagi ei mahuks. Siin joonisele märgitud kinnituskohad:

sw vs perun 1.jpg

Kohvri sain juba Motokaup.ee poest kätte. Näeb välja selline:

Trax ADV.jpg

Lõpetuseks avaldan kurbloolise kirjelduse Nikolalt Perun Motost (tema loal). Reaalsus on, et see kaunis, suur ja raske kohver võimaldab minu rattaga ainult parketil sõita. Enne hüpetesse minekut tuleb ta maha võtta ja kotiga asendada. Tsiteerin:

"
Hi

KTM designers didn't had top case nor rear top luggage rack in mind when they designed 690 Enduro R. As you know, there are no mounts for rear top luggage racks on this bike. We are utilizing mounts for OEM grab handles. Problem with this is that those mounts are in front of the center of the mass (of luggage on the top rack), making leverage. When you ride on bumpy terrain, this leverage leads to strong vibrations and oscillations. We minimized this with adding lower piece which greatly reduces vibrations and oscillations. However, this has some limits. I can't say where are limits in kilograms, because it is related to how and where you ride - how bumpy is your ride.

If pushed too hard, two things can happen. Better option is rack failure. Worse - pulling out threaded inserts from the tank.

When you strap soft luggage on the back, weight is distributed better than when you put top box on it. Also, top box is (usually) taller, l which makes even worse leverage. That is why top box is not recommended for off road. It is also why rack-less luggage is best for these bikes - it hugs the bike, distributing leverage and preventing up-down oscillations of the rack.

For several years of selling racks for 2008-2018 690's and 701, I have no report of broken rack (there were few failures at the beginning, but we redesigned the rack completely as soon as we established the problem). And rack for 2019 690 is stronger than predecessors. Also, no one reported pulling out threaded inserts out of the tank. Even in two crashes (hits in the rack, one guy jumped to high and landed on the tail of the 690 and one wheelie went to far, on 701) racks were just bent, not broken.

Your setup idea is a good one - use top box for commuting and take it out when you go off road. Feel free to carry heavy soft luggage off road, just try to distribute weight evenly.

Please let me know if you have any questions.

Cheers,
Nikola Maletić
www.perunmoto.com
"

Viimati muutis morse, 18 Nov 2019, 19:12, muudetud 3 korda kokku.

Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Ronk kirjutas: 18 Nov 2019, 15:44

Ma vaatan et see soodla TET-i raja osa on kõigile hingelähedane ikka :mrgreen:

Oo jaa! :bsmile:

Kasutaja avatar

randel
Postitusi: 670
Liitunud: 22 Apr 2005, 10:13
Tsikkel: Beta 390
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 33 korda
Tänatud: 202 korda
Kontakt:

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas randel »

Põnev arendus, jälgin huviga!
Niipalju tahtsin teistele hoiatuseks lisada, et Nomad ADV tegelastega suhtlemisel tuleb kannatust varuda või pigem vältida neid üldse. Minul läks tellitud paagi kättesaamiseks kuu aega, meilidele hakkasid vastused tulema ja asjad liikuma alles siis, kui ähvardasin panga kaudu makse tühistada. Enne oli mitu nädalat vaikust. Kahjuks pole ma ainus, kellel selle poega selliseid probleeme olnud, advrideris on selle kohta lausa eraldi teema tehtud: https://advrider.com/f/threads/nomad-ad ... e.1355603/


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

randel kirjutas: 18 Nov 2019, 20:24

Põnev arendus, jälgin huviga!
Niipalju tahtsin teistele hoiatuseks lisada, et Nomad ADV tegelastega suhtlemisel tuleb kannatust varuda või pigem vältida neid üldse. Minul läks tellitud paagi kättesaamiseks kuu aega, meilidele hakkasid vastused tulema ja asjad liikuma alles siis, kui ähvardasin panga kaudu makse tühistada. Enne oli mitu nädalat vaikust. Kahjuks pole ma ainus, kellel selle poega selliseid probleeme olnud, advrideris on selle kohta lausa eraldi teema tehtud: https://advrider.com/f/threads/nomad-ad ... e.1355603/

Tänan! Ma ei teadnud, et neil tarneprobleemid. Kahju! Minu arust on nende Navitorni disain maailma parim. Nad kasutavad KTMi originaal rally esiklaasi, mis on kena. Kõik on väga kerge ja hästi tehtud.

Ma olen ise väga kahevahel, kas mu kergel matkarattal on üldse klaasi vaja... Jah, kui Gessu või Europanniga sõita, siis on julmalt mugav laia klaasi taga istuda. Ja näiteks KTM Adventure kõrge esiots näeb lahe välja ning võimaldab maanteel kiirelt kupatada, kuid paneb kiivri kohisema. Mina ei ole oma ratastel erinevate esiklaasidega suutnud kohinast kiiviris lahti saada. Ma ei ole enam kindel, kumb kaalub ennast mugavuse poolest üles: vaikus või väike tuulevari...

Aga kui ma tuulevarju ehitaks, siis sellise (Nomad ADV):

nomad navi tower.JPG

https://www.nomad-adv.com/store/p1046/2 ... Tower.html

Ainuke alternatiiv, mis minu arvates lähedale jõuab on Rade Garage:

Rade navi tower.jpg
Rade navi tower.jpg (25.27 KiB) Vaadatud 7958 korda

https://www.radegarage.com/parts/ktm-690-fairing-kit/


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Seni kuni ülemise kohvri plated tollist kätte saan, avan natuke küljekate teemat.

Oktoobris, kui ratta ostsin, polnud küljekohvri raame kusagilt saada. Touratech ütles, et nad ei tee uuele mudelile (eeldan, et tulevikus ikka teevad). Nomadil polnud. USAst sai tellida TUSKi omad - aga need on koledad. Kuna tol hetkel oli mul idee, et soetan MoskoMoto Backcountry kotid, siis ostsin lihtsalt ühelt Eesti motomehelt vana 690'e raamid ja modifitseerisin neid veidi.

Algselt istusid nad nii (sanga auguvahe on sama aga sangad asuvad üksteisest kaugemal kui vanal mudelil):

IMG-4733.JPG

Peale mõnetunnist painutamist/lõikamist ja keevitamist sain kõik kinnitused klappima (paigaldasin meelega hästi tsikli ligi).

IMG-4750.JPG
IMG-4744.JPG

Kokkuvõttes sai täpselt sama lai nagu vana 690 (olgugi, et uuel on laiem ja suurem paak). Kui MoskoMoto Backcountry offset komplekti kasutada, oleks vasak 25L kohver lenksust kitsam ja parem 35L kohver u. 1cm lenksust laiem. Kuid nagu kaasfoorumlane [mention]ats30[/mention] teises (DualSport kottide) teemas ütles, siis lenksu laiusega pole väljaspool teid mõtet tagumise osa laiust võrrelda, sest:
A takistused on tavaliselt madalad (postid, kivid vmt)
B osad takistused saab lenksu keeramise abil läbitud, kuid kohvrid tuleb lihtsalt maha võtta.

Ühesõnaga. Viisin need ja veel ühe teise töös oleva tsikli raamid liivapritsi ja nädal hiljem otsustasin, et ma 690le raame vist ei tahagi :wack:

IMG-4779.JPG

Asendusena plaanin kasutada Kriega OS-18 kotte ja OS-Base kottide hoidjat (sõbral on sellised ennast 690 peal päris hästi õigustanud).

Foto Kriega lehelt:

Kriega.JPG

https://kriega.com/adventure/os-combo-36

Võrdluseks fotod Mosko lehelt:

Mosko1.jpg
mosko2.png

https://moskomoto.com/collections/motor ... r-kit-v2-0

Kriega OS-18 istmekottide miinused raamidele paigaldatud MoskoMoto BC ees:

  • 18L VS 51L (kui Mosko offset kitile lisataskuid ei paigalda, siis tuleb maht u. 51l, mitte 60l)
  • aeglasem paigaldus (Mosko käib sekundiga rattale nagu kohver)
  • tagaistuja ei mahu enam kusagile ära

Kriega plussid:

  • kaal (kotid ja alus 4,5kg VS Mosko kotid ja raamid 12,5kg)
  • kõvasti kitsamad - selle koha pealt üsna ideaalne lahendus.
  • kaalujaotus ei lange nii palju paagi poltidele
  • kaalukese rohkem ees ja all #kähkusõit (crash)
  • hind (Kriega soodukaga alla 300, Mosko koos maksude ja soodukaga u. 700+raamid u. 250.-)

Kuna mul on raamid olemas, siis teoreetiliselt saaksin ka Kriega kotid kinnitada raamidele ja sel viisil siiski kahekesi matkata. Aga nii lühikese tsikli peal ei tule kahekesi sõites vist matk eriti pikk :D

Kokkuvõttes on kogu küljekottide teema veel natuke lahtine. Saan siia lähikuudel veel selleteemalisi pilte postitada.

PS! Eriti tore on see, et nüüd kui ma raamid ise paika ära lõikasin, on nii Nomad kui RADE juba 2019 raamidega välja tulnud (Nomadi ma kirjutasin küsimuse, et kuna neil uus raam tuleb aga nad ei vastanud mulle). RADE raam on päris uhke ja hind on ka OK - sealjuures saab kauba kätte ilma tollita (Rade on Tšehhis aga TUSK näiteks USAs). Peab silmas pidama, et RADE raam on ühekohalisele rattale tehtud:

rade rack.jpg
rade rack.jpg (37.23 KiB) Vaadatud 7716 korda

https://www.radegarage.com/parts/ktm-690-pannier-racks/


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

morse kirjutas: 18 Nov 2019, 22:30

Aga kui ma tuulevarju ehitaks, siis sellise (Nomad ADV):
nomad navi tower.JPG
https://www.nomad-adv.com/store/p1046/2 ... Tower.html

Ainuke alternatiiv, mis minu arvates lähedale jõuab on Rade Garage:
Rade navi tower.jpg
https://www.radegarage.com/parts/ktm-690-fairing-kit/

Vahepeal sain ülemise kohvri paigaldatud. Pilte töö ajal ei teinud. Teen ülesvõtted ja postitan siia hiljem. Igaljuhul tulemus sai hea ja üllatavalt tugev.

Avan täna hoopis tuulevarju/navitorni teemat. Ennist viitasin Nomadile ja Radele, kelle toode minu arvates ainukesena kriitikat kannatab. Näiteks Itaalias on ka mingi tegija, kelle esiots on lihtsalt kohutav - aga maksab miljon.

Üks tõsiseltvõetav alternatiiv on tegelikult esiots ise teha. Foto sõbra ja kaasfoorumlase [mention]h0lger[/mention] garaažist. Tal on hetkel kasutusel originaal esituli ja Tigeri modifitseeritud esiklaas. Kuid põnev osa on see klaasfiibrist esiots (ja alumiiniumist armatuur). Minu arust jube lahe:

h0lger ADV
h0lger ADV
Kasutaja avatar

suhkrujuku
Postitusi: 77
Liitunud: 04 Mai 2007, 00:30
Tsikkel: KTM RFR
Tänatud: 6 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas suhkrujuku »

Kas sa oled vaadanud sellise koha pealt nagu www.perfect-fairings.com? Mina ostsin oma projekti jaoks sealt tuleraami ja tuuleklaasi. Navitorni tegin ise aga nad pakuvad neid lahendusi ka.

Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2188
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 550 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Neid pakkujaid on tõenäoliselt oma 40-50, vt FB-s grupp Moto Rally Kit Builders ja seal otsingusse 690 ning uurimist on tundideks...

Ma isiklikult küll olen nende navitornide suhtes seisukohal, et asja x kõige odavam, kergem ja töökindlam versioon on see, mis sinust poeriiulisse jääb, samas muidugi kui torniga ratta välimus ikka vere vemmeldama paneb, siis pole pääsu :)


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

suhkrujuku kirjutas: 27 Nov 2019, 10:45

Kas sa oled vaadanud sellise koha pealt nagu www.perfect-fairings.com? Mina ostsin oma projekti jaoks sealt tuleraami ja tuuleklaasi. Navitorni tegin ise aga nad pakuvad neid lahendusi ka.

Päris lahe! Ei teadnud neid varem.

Jesper kirjutas: 27 Nov 2019, 11:28

Neid pakkujaid on tõenäoliselt oma 40-50, vt FB-s grupp Moto Rally Kit Builders ja seal otsingusse 690 ning uurimist on tundideks...

Ma isiklikult küll olen nende navitornide suhtes seisukohal, et asja x kõige odavam, kergem ja töökindlam versioon on see, mis sinust poeriiulisse jääb, samas muidugi kui torniga ratta välimus ikka vere vemmeldama paneb, siis pole pääsu :)

50? Ma tean mingi viite. Krt! Elu ilma lõustaraamatuta on ikka mõtetu!

Kui torniga tsikkel vastu sõidab, siis paneb vere vemmeldama jah. Aga hetkel olen endiselt seda meelt, et sõidan ilma igasugu klaasita.

Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2188
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 550 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas Jesper »

No ma neid päris näpuga kokku lugenud ei ole, aga enamik näevad suht sarnased välja ka. Visuaalselt on põhiprobleem selles, et kõik üritavad RFR-i järgi teha, aga sellel on ees paagid, mis muudavad esiosa jooned hoopis teistsuguseks. Gondel peab siis kas kuidagi selle augu maitsekalt ära täitma (mis õnnestub vähestel) või tuleb koos oma paakidega. Viimasel juhul kipub komplekti hind sinna suurusjärku minema, et a'la ühe Dakari läbinud päris RFR-i soetamine on suht samas hinnas kui uus 690+komplekt...

Kasutaja avatar

puna
Postitusi: 2192
Liitunud: 05 Mai 2006, 22:47
Tsikkel: Ducati SFV4S
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 11 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas puna »

Pilt
Mul selline klaas kuskil olemas ilma ülemise lisata
kel huvi kirjutab mulle ise


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Jesper kirjutas: 27 Nov 2019, 15:10

Visuaalselt on põhiprobleem selles, et kõik üritavad RFR-i järgi teha, aga sellel on ees paagid, mis muudavad esiosa jooned hoopis teistsuguseks. Gondel peab siis kas kuidagi selle augu maitsekalt ära täitma (mis õnnestub vähestel) või tuleb koos oma paakidega.

Ma olen täitsa nõus. Aga kui kõrbesse ei lähe, siis täiesti OK on kui saaks kasvõi 5L juurde (uuemal 690l on paak nii palju suurem, et u. 20km saab juba niigi rohkem sõita). Neid suuri küljepaake ma ei soovi. Ja ainult välimuse pärast neid kindlasti ei paigalda.

5,5L saab juurde näiteks nii:
https://www.radegarage.com/parts/ktm-690-19-tank/

rade tank 1.JPG
rade tank 2.JPG

Siis oleks u. 320km reservini.


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Vahekokkuvõte arengutest.

Tagumised kohvriraamid said valmis ja isegi pulbris värvitud, kuid vaja mul neid ei lähe... kes soovib ära osta, andku märku.

57E9F621-C4F0-40D8-884E-981D0F3023B9.jpeg

Küljekottideks läksid käiku Kriega OS-18 + OS-Base. Kokku 36L. Tugevalt üle keskmise hea lahendus. Sobilik ainult üksi sõitmiseks. Paaril sõbral veel samasugune lahendus ja teised ka minuteada rahul. Suur tänu motokaup.ee meeskonnale, kes tõesti head teenust pakub!

11FFFF5B-F1E3-4F66-A92A-CCE37077F58A.jpeg

OS-Base kinnitub neljast punktist. Kogu komplekti saab väga kiirelt tsikli pealt lahti võtta. Ühte kohvrit on natuke keerulisem eraldada, kuid selleks ongi loogilisem lihtsalt sisekott välja tõmmata ja väliskott tsiklile jätta... Hetkel julgen toodet väga soovitada. Aga kindlasti peab arvestama sellega, et plastikud saavad toetuspunktidest kriibitud/matistatud.

Topcase’iks valisin SW-Motechi musta Trax kohvri. Maastikule minekuks asendan selle mingi kotiga (head kotti veel pole leidnud - hetkel on olemas lihtsalt paar erinevat drybag’i, mida kasutada).

Kohvri/koti vedamiseks kasutan ülal mainitud Perun Moto tagumist raami koos laiendusega.

3205E3AC-8649-465E-B389-94A049A14508.jpeg
FF78AF32-7E99-4612-B86A-27D0D951FB75.jpeg
FE55D432-4B8B-48CD-B01B-7037846EE79E.jpeg

Kuna raam kinnitub sangade asemele, siis oleks vaja mingid rihmad välja mõelda, millest tsikli vedimisel oleks hea kinni haarata (tean küll, et ratas liigub paremini, kui mootori jõul liikuda aga igast august kahjuks ei oska veel välja sõita). Kaalusin ka sangade paigaldamist raami peale aga kuna sanga servad oleks siis nii kõrgel, et muutuks avarii korral mu selgroole ohtlikuks, otsustasin, sõbra soovitusel, mingid rihmad leiutada... Kellel hea soovitus, kuidas need rihmad valmistada, andku nõu.

7114C27E-73F5-410A-8719-2D8AD8DA0EAE.jpeg

Olles varasemalt kasutanud kahte erinevat käekaitsmete mudelit Acerbis’elt, hakkasin otsima midagi edevamat. Algselt vaatasin Barkbustereid, kuid siis otsustasin Cycra Probend CRM kasuks. Pidin USAst tellima aga kohale tuli kiiremini ja soodsamalt kui Euroopast. Täna paigaldasin kaitsmed ka ära ja olen ülirahul! Kerged, jäigad, ilusad, hea tuulevarjuga, lenks on väga puhas, sest kronšad on hea paiknemisega. Nimi Probend viitab sellele, et lenksu otsa juurest on alu sellise paindega, et kätt oleks mugav lenksule tõsta ja lahti lasta. Ainuke miinus konkreetse tsikli peal on see, et ta varjab armatuuri lambid suht suures ulatuses ära...

6B857165-2F0A-4904-8834-9A3FE2C4C99E.jpeg
KIMG0005_01.JPG
KIMG0008.JPG

Daytona GPSi juhtnupud istutasin tulelülitist sissepoole (teisiti ei saa, sest muidu ei saaks sidurit alla vajutada).

Järgmisena tegelen kahe asjaga: Hondo Garage juhtmevaba laadimisega GPSi hoidja paigaldus lenksule (Kyocera Duraforce PRO telefoni jaoks) ning soojusregulaatori paigaldus lenksule soojendusvesti jaoks.

Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2188
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 550 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Ma enduroka puhul jändasin nende isearetatud rihmadega aastaid, lõpuks ostsin ikka Kriega rihmad ette ja taha... Tagumine küll ei sobi eriti hästi ja vajab plastikusse pilude lõikamist ja muud lisa-aretamist, aga kuna kuskil ei müüda isetegemiseks mingeid normaalseid tugevaid pandlaid, siis eriti muud ka üle ei jäänud.

Kuna 690 on tagant oluliselt jämedam, siis vbl tuleb hoopis esimene rihm taha panna - hinnavahet neil pole, aga esimene on pikem.


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Jesper kirjutas: 02 Veebr 2020, 21:58

Ma enduroka puhul jändasin nende isearetatud rihmadega aastaid, lõpuks ostsin ikka Kriega rihmad ette ja taha... Tagumine küll ei sobi eriti hästi ja vajab plastikusse pilude lõikamist ja muud lisa-aretamist, aga kuna kuskil ei müüda isetegemiseks mingeid normaalseid tugevaid pandlaid, siis eriti muud ka üle ei jäänud.

Kuna 690 on tagant oluliselt jämedam, siis vbl tuleb hoopis esimene rihm taha panna - hinnavahet neil pole, aga esimene on pikem.

Väga hea vihje!
Kui leiaks sarnase toote, mis oleks hästi lühike, nii et saaks paigaldada ühe kummalegi poolele - näiteks poltidega läbi alumiiniumi.


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Kas keegi teab, kas see väide, et LC4 geneka võimsus on u. 224W, peab paika?

Kaalun nelja lisatarbija paigaldamist... Originaalis on peamised tarbijad järgmised:
Esituli H4 60W
Tagatuli LED
LED suunatuled
FI (ride by wire ja muidugi bensupump)
Süütesüsteem
Spidokas

Lisada soovin järgmisi asju:
Rutska soojendused. Mõõtsin 2.8A 12.3V juures
Soojendusvest. Mõõtsin 2A 12V juures
Juhtmevaba GPS laadimine (pole veel üle mõõtnud)

Küsimus: kas kogu selle tarbimise juures saab lisada veel 40W jagu lisatulesid (kaug+lähi)

Lisaks: Kuidas oleks tark üle mõõta tsikli üldsüsteemi tarbimine? Töötava mootoriga ampermeetertangid akust väljuva kaabli peale? Kuidas see loogika on seoses selle vooluga, mida genekas aku laadimiseks annab, kas niimoodi tangidega mõõtes mängib see mingit rolli?

Käepideme soojendused on elemendid, mis käivad originaal rutskade alla. Plaanisin nii nende kui ka soojendusvesti reguleerimiseks kasutada Oxfordi regulaatorit. Otsisin, mis ma otsisin - kahe regu jaoks viisakalt ruumi ei jagu...
Otse lenksul oleks kaks tükki kõrvuti päris rikkalik :)

DC01617E-0E2A-46E7-AEE0-8BA0F7F78E2F.jpeg

Kui oleks vaja ainult 1 paigaldada, siis paneksin siia:

E590D439-4BFC-4550-9A62-E0C2E780D146.jpeg

Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Jesper kirjutas: 02 Veebr 2020, 21:58

Ma enduroka puhul jändasin nende isearetatud rihmadega aastaid, lõpuks ostsin ikka Kriega rihmad ette ja taha... Tagumine küll ei sobi eriti hästi ja vajab plastikusse pilude lõikamist ja muud lisa-aretamist, aga kuna kuskil ei müüda isetegemiseks mingeid normaalseid tugevaid pandlaid, siis eriti muud ka üle ei jäänud.

Kuna 690 on tagant oluliselt jämedam, siis vbl tuleb hoopis esimene rihm taha panna - hinnavahet neil pole, aga esimene on pikem.

Väga hea soovitus. Lahendus oli mul nina ees. Käisin motokaup.ee poes ühe teise tsikli juppide järel ja Jesperi soovitatud rihm hakkas letis silma. Ideaalne lahendus mu sangapuudumise murele.

341BB474-B487-48B5-BD86-60687512AFD8.jpeg
567E402B-6A61-4E0A-99CD-5826C54FA530.jpeg
F7D17B51-0D5C-4E8D-ABDF-46F67C19402C.jpeg

Kuna kotid/kohver tuli installimiseks maha võtta, siis tegin huvi pärast stopperiga mõõtu, et kaua võtab rahulikus tempos tühjasid OS-18 kotte koos alusega ratta küljest lahti: 35 sekundit. Tagasi panin 1 minut ja 35 sekundit. Teema alguses tõin välja, et Mosko Moto suured kotid käivad raamile väga kiirelt - pean tunnistama, et kahe koti korraga istmele riputamine käib õnneks samuti kähku ja kiiremini, kui ma tol hetkel kartsin.


ats30
Postitusi: 612
Liitunud: 11 Juul 2008, 21:05
Tsikkel: KTM 990 Adventure
Tänanud: 151 korda
Tänatud: 73 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas ats30 »

Pakiraami, eriti TopCase-i alusraami kinnituste puhul tuleks tähelepanu pöörata mitte ainult "kandevõimele", aga ka sellele et Topcase üles põrgates kinnitusi ära ei lõhuks, kui suuremast august satutakse läbi sõitma. Mul oli juhus, kus Givi alumiiniumist alusraam purunes august läbi sõites ja Topcase lendas mulle päris suure hooga selga, koos pooliku alusraamiga. Kusjuures alusraam oli korralikult 4 poldiga kinni. Ehk siis mitte ei murdunud alla vaid üles suunas.

Kui rattal ei ole Topcase alusraami jaoks üldse kinnitusi olemaski, on raskema topcase sinna konsoolse alusega kompunnimine üsna riskantne.

Oleks ma tark, ma oleks vait.
Kasutaja avatar

iSlanderADV
Mode
Postitusi: 557
Liitunud: 25 Mai 2014, 19:21
Tsikkel: Honda CRF1000L, Husqvarna 701
Asukoht: EU
Tänanud: 180 korda
Tänatud: 120 korda
Kontakt:

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas iSlanderADV »

ats30 kirjutas: 11 Veebr 2020, 17:45

Pakiraami, eriti TopCase-i alusraami kinnituste puhul tuleks tähelepanu pöörata mitte ainult "kandevõimele", aga ka sellele et Topcase üles põrgates kinnitusi ära ei lõhuks, kui suuremast august satutakse läbi sõitma. Mul oli juhus, kus Givi alumiiniumist alusraam purunes august läbi sõites ja Topcase lendas mulle päris suure hooga selga, koos pooliku alusraamiga. Kusjuures alusraam oli korralikult 4 poldiga kinni. Ehk siis mitte ei murdunud alla vaid üles suunas.

Kui rattal ei ole Topcase alusraami jaoks üldse kinnitusi olemaski, on raskema topcase sinna konsoolse alusega kompunnimine üsna riskantne.

Tänud sinu soovitusele jäi mul Balkanil topcase alles. Nüüd on korralikud tugiraamid alla tehtud.


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Spoiler
iSlanderEST kirjutas: 11 Veebr 2020, 19:38
ats30 kirjutas: 11 Veebr 2020, 17:45

Pakiraami, eriti TopCase-i alusraami kinnituste puhul tuleks tähelepanu pöörata mitte ainult "kandevõimele", aga ka sellele et Topcase üles põrgates kinnitusi ära ei lõhuks, kui suuremast august satutakse läbi sõitma. Mul oli juhus, kus Givi alumiiniumist alusraam purunes august läbi sõites ja Topcase lendas mulle päris suure hooga selga, koos pooliku alusraamiga. Kusjuures alusraam oli korralikult 4 poldiga kinni. Ehk siis mitte ei murdunud alla vaid üles suunas.

Kui rattal ei ole Topcase alusraami jaoks üldse kinnitusi olemaski, on raskema topcase sinna konsoolse alusega kompunnimine üsna riskantne.

Tänud sinu soovitusele jäi mul Balkanil topcase alles. Nüüd on korralikud tugiraamid alla tehtud.

Jep! Nõus. Mul on see kohver plaanitud siledale sõidule. Annan endale täielikult aru, et temaga ei kannata liiga palju ette võtta. Aga minu hinnangul eriti paremini seda raami lahendada ei saakski. Üllatavalt tugev on.


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Spoiler
morse kirjutas: 11 Veebr 2020, 22:15
iSlanderEST kirjutas: 11 Veebr 2020, 19:38
ats30 kirjutas: 11 Veebr 2020, 17:45

Pakiraami, eriti TopCase-i alusraami kinnituste puhul tuleks tähelepanu pöörata mitte ainult "kandevõimele", aga ka sellele et Topcase üles põrgates kinnitusi ära ei lõhuks, kui suuremast august satutakse läbi sõitma. Mul oli juhus, kus Givi alumiiniumist alusraam purunes august läbi sõites ja Topcase lendas mulle päris suure hooga selga, koos pooliku alusraamiga. Kusjuures alusraam oli korralikult 4 poldiga kinni. Ehk siis mitte ei murdunud alla vaid üles suunas.

Kui rattal ei ole Topcase alusraami jaoks üldse kinnitusi olemaski, on raskema topcase sinna konsoolse alusega kompunnimine üsna riskantne.

Tänud sinu soovitusele jäi mul Balkanil topcase alles. Nüüd on korralikud tugiraamid alla tehtud.

Jep! Nõus. Mul on see kohver plaanitud siledale sõidule. Annan endale täielikult aru, et temaga ei kannata liiga palju ette võtta. Aga minu hinnangul eriti paremini seda raami lahendada ei saakski. Üllatavalt tugev on.

Fotol on ülemise koti lahendus enduuroseades. Pildil on 18L kott, kuid sama hästi paikneb vajadusel ka 30L.

C4D5AAFD-5567-4AC4-83B7-6E1CD6F6AE5D.jpeg

Kaalusin järgmise matka kotte. Koos nodiga u. 5-6kg per 18L kott. Kuna telkida seekord ei kavatse, siis mahuvad tähtsaimad asjad kahte kotti ära (kolmas on igasugu lisanodi jaoks). Meenutame, et teema alguses tõin antud projekti vastandina näiteks oma mammuti, mille TÜHJAD kohvrid koos raamidega kaalusid umbes 26kg (muidugi maht oli vajadusel ka kuni 150L). Tuleb välja, et kui enduurokottidega kanda nädala nodi ilma telgimajanduseta kokku kolmes kotis + väike paagikott, siis on pagasi kaal KOOS asjadega alla 20kg... Jah maht on kokku ainult ~ 60L, kuid täna garaazis ratast koos pagasiga küljelt küljele kallutades hakkas tunduma, et esimene sõit mägedes mittemammutrattaga võib päris lõbus tulla...

581043DD-782D-4B6A-BFC6-F65F36E18403.jpeg

edit: kui keegi kotkasilm paneb tähele, et pandlad, mille külge kott kinnitub, on pahupidi, siis see oli teadlik valik testimise ajaks.


Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

Olen kerge ratta esmase matkasuutlikuse saavutanud. Pagasit mahub küllaga (pildil pole küljekotte peal). Lenks on soe ja vest saab ka voolu. GPS laeb... Tähtsaimad kaitserauad on olemas. Eelmiste suuremate ratastega võrreldes on praegu suurim vahe paagitäiega läbitavad kilomeetrid ja navitorni/klaasi puudumine (mõlemad soovi korral lahendatavad asjad).

Aga kerge kaal on tore küll - nii lihtne/hea on sõita! Mõnikord lihtsalt juhtub nii, et Taimi küll lubas, et lumesadu lõpeb ära aga ometi on enne koju jõudmist tee päris valge...

IMG_1274.JPG

Sõiduplaanid päevakajalistel põhjustel uppis ja eduelamused põhinevad lühikestel sõitudel. Kuid loodetavasti saab õige pea pikemalt ka sadulasse ja asjasse rohkem selgust: kas kerge ratas on siis matkamiseks hea või mitte? :bsmile:


ats30
Postitusi: 612
Liitunud: 11 Juul 2008, 21:05
Tsikkel: KTM 990 Adventure
Tänanud: 151 korda
Tänatud: 73 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas ats30 »

morse kirjutas: 22 Mär 2020, 00:58

navitorni/klaasi puudumine (mõlemad soovi korral lahendatavad asjad).

Miks mulle ei meeldi need praegu popid üleni klaasist nosplid (ühes varasemas postituses mainisid neid)- Nad on garaazis, garaazi ees ja Statoili parklas väga ilusad. Välimus on tõesti kena. Aga ainult seni kuni nad on uued ja puhtad. Matkatingimustes nad väga pikalt puhtad ei ole (eriti kui konkreetset ratast sihtotstarbeliselt kasutatakse :bsmile: ). Ok, saab ju puhtaks pesta. Aga ilma suurema vaevata saab puhtaks ainult ülemise otsa.

Kui see klaas nüüd väga lihtsalt puhastamiseks eest ära käib, olen valmis oma prioriteedid üle vaatama :D

Igatahes, siin on üks mudelipõhine alternatiiv mis mulle rohkem meeldib. Välimus ok ja funktsionaalsus igatahes väga ok: https://www.britanniacomposites.com/lyn ... 019-model/

Oleks ma tark, ma oleks vait.

Teema algataja
morse
Postitusi: 1373
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 267 korda
Tänatud: 210 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas morse »

ats30 kirjutas: 22 Mär 2020, 10:22

Miks mulle ei meeldi need praegu popid üleni klaasist nosplid...

Olen ka ise imestanud nende küljegondli materjali valiku üle... Ja nagu näha, siis pole tahtnud siiani ühtegi nendest osta...

Sinu lingil on küll praktilisem lahendus, kuid lenksuga kaasa liikuv esiots näeb ikka oluliselt vähem Rally välja :D Statoilis on kehvem. Mujal pole suurt vahet vist :)

Lisaks on selle Lynxi pooltuli lahendatud nii, et kasutatud on halogen laternat ja sinna sisse on pandud Cyclopsi LED. Too on ilmselt erk ja kvaliteetne, kuid siiski selline DIY lahendus...

Ülal ma viitasin Holgeri lahendusele. Nädalavahetuseks ta sai selle kokku. Kui originaaltule keskpärane valgusvihk välja jätta, siis välimuse mõttes sai ikka väga lahe (Statoilis on hea). Proovisin suva klõpsudelt välja lõigata:

51048937-1A64-4ADC-BDD2-65A9E35EBCF8.png
23AEDBDF-04DE-438C-8901-DEA185878A97.png

PS! Lisakaalu tuli tal vist stiilis 2kg.

Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2188
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 550 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Puhastamise osas, mind on hirmsasti häirima hakanud see asjaolu, et kõrge porikaga kattub esituli umbes sekundiga porikihiga. Iseenesest välimuse mõttes ongi ägedam, aga teele keerates tahaks nagu, et teised mind ka näeks... Madal porikas vist aitaks selle vastu? Või siis ma olen näinud, et pannakse kummilapakas porika pikenduseks, ilmselt samal põhjusel?

Täiendus: ai karamba, vaatasin mis see madal porikas maksab (76408010000), oeh... ilmselt jään lapitöö peale (crash)

Kasutaja avatar

villy
Postitusi: 1061
Liitunud: 29 Juul 2010, 08:11
Tsikkel: KTM690, TM300
Asukoht: Tallinn, Pääsküla
Tänanud: 182 korda
Tänatud: 116 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas villy »

Madal esiporikas hoiab ratta ja sõitja kindlasti palju puhtamana aga seal on omad ohud paksus mudas/savis sõites.
Illustreeriv pilt legendaarselt Sibirsky Extreme 2012 tripist, 2 ratast koos sõitjatega :mrgreen: madala ja 2 ratast kõrge porikaga matkates

image.png
Jesper kirjutas: 22 Mär 2020, 14:15

Puhastamise osas, mind on hirmsasti häirima hakanud see asjaolu, et kõrge porikaga kattub esituli umbes sekundiga porikihiga. Iseenesest välimuse mõttes ongi ägedam, aga teele keerates tahaks nagu, et teised mind ka näeks... Madal porikas vist aitaks selle vastu? Või siis ma olen näinud, et pannakse kummilapakas porika pikenduseks, ilmselt samal põhjusel?

Täiendus: ai karamba, vaatasin mis see madal porikas maksab (76408010000), oeh... ilmselt jään lapitöö peale (crash)

Ma ei tea kas ma saan nüüd sellest lehest valesti aru aga see paistab siis täitsa ok hind olevat. Ei ole kindel millistele KTM-dele sobib samas

https://www.nomad-adv.com/store/p235/No ... V_701.html

Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2188
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 550 korda

Re: KTM 690 Enduro R 2019 matkapilliks - morse

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Pildi järgi tundub, et ainus sobivust vajav asi on amorditoru läbimõõt, seega usun, et probleemi pole. 250€ on muidugi palju parem hind kui 850€, anoh kõrge on mingi 25€ vms :)

Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorrattad ja projektipäevikud”