1. leht 2-st

AGM akule lisalaadimist külmaga?

Postitatud: 18 Veebr 2021, 09:52
Postitas bitter

Olen ma õigesti aru saanud, et kui auto küsib külma ilmaga AGM akule lisalaadimist ("charge low ja lükkan mingi osa tarbijaid tagant ära") siis ma ei pea kohe poodi jooksma AGM-laadija järele vaid väike trickle/tilklaadija sobib ka? Aku on ~ 100 Ah, 14h x 600mA = 8,4Ah lisa. Laadimiskoht on soe.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 10:47
Postitas mx77

Trickle laadijatel on ju reeglina GEL aku võimalus ka olemas.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 11:57
Postitas kaimex

Pm kui pärast tööd hommikuni laadija taga siis pärast nv peaks suht ok olema. Eeldusel, et aku korras. Isiklikult mõõdaks esmasp hommikul käivitades üle. :)


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 12:12
Postitas bitter
mx77 kirjutas: 18 Veebr 2021, 10:47

Trickle laadijatel on ju reeglina GEL aku võimalus ka olemas.

Erand kinnitab reeglit :) https://www.hardwarexpress.co.uk/6v-12v ... 1551-p.asp

kaimex kirjutas: 18 Veebr 2021, 11:57

Pm kui pärast tööd hommikuni laadija taga siis pärast nv peaks suht ok olema. Eeldusel, et aku korras. Isiklikult mõõdaks esmasp hommikul käivitades üle. :)

Sa mõtled - mõõta pinget käivitamise ajal? Või enne käivitamist?


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 12:22
Postitas mx77
bitter kirjutas: 18 Veebr 2021, 12:12
mx77 kirjutas: 18 Veebr 2021, 10:47

Trickle laadijatel on ju reeglina GEL aku võimalus ka olemas.

Erand kinnitab reeglit :) https://www.hardwarexpress.co.uk/6v-12v ... 1551-p.asp

See vist pole üldse tricle laadija, lihtsalt mingi loll väga väikese vooluga väikeakude laadija.

Sellisega 100 Ah akut laadida ... :lol:


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 12:22
Postitas kaimex

Ma ei ole kinde kas sellisega julgekski ise laadida. Käivitamise ajal muidu, et näha palju kukub.

Punaselt kirjas ka, et üle 12ah akusi mitte laadida...


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 14:10
Postitas bitter
kaimex kirjutas: 18 Veebr 2021, 12:22

...Punaselt kirjas ka, et üle 12ah akusi mitte laadida...

Otsisin selle lingi kiiruga pinge, laadimisvoolu ja välimuse järgi. Minu omal laadimise piirangut vist ei olnud, kontrollin üle.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 15:46
Postitas Turist
kaimex kirjutas: 18 Veebr 2021, 12:22

Ma ei ole kinde kas sellisega julgekski ise laadida. Käivitamise ajal muidu, et näha palju kukub.

Punaselt kirjas ka, et üle 12ah akusi mitte laadida...

See on muidugi mitte selle mõttega, et see kuidagi ohtlik oleks (äkki keegi mõtleb seda), vaid et ei ole mõtet kuna selle 0,6 A väljundvooluga võtab see ebanormaalselt palju aega. Geelaku üldse tahab natuke kõrgema pingega laadimist. Mul laadijal on selline funktsioon nagu GEL/COLD ehk siis geelaku ja külma aku laadimiseks ja mõõtsin üle, et laeb siis natuke kõrgema pingega. Tegelikult juba see aitab kui viid ööseks aku tuppa (lihtsalt soojeneb, ei lae) ja järgmisel päeval teed natuke pikema sõidu- soe aku võtab voolu oluliselt paremini sisse kui külm, -20 akuga võid mitu tundi ringi sõita, ei saagi päris täis.
Kui kellelgi peaks olema vaja Pärnus laadimise abi, siis võin laadida nii väikest (mootorratta, ATV vms) kui sõiduauto akut. :bsmile:


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 16:55
Postitas kaimex
Turist kirjutas: 18 Veebr 2021, 15:46

See on muidugi mitte selle mõttega, et see kuidagi ohtlik oleks (äkki keegi mõtleb seda), vaid et ei ole mõtet kuna selle 0,6 A väljundvooluga võtab see ebanormaalselt palju aega. Geelaku üldse tahab natuke kõrgema pingega laadimist. Mul laadijal on selline funktsioon nagu GEL/COLD ehk siis geelaku ja külma aku laadimiseks ja mõõtsin üle, et laeb siis natuke kõrgema pingega. Tegelikult juba see aitab kui viid ööseks aku tuppa (lihtsalt soojeneb, ei lae) ja järgmisel päeval teed natuke pikema sõidu- soe aku võtab voolu oluliselt paremini sisse kui külm, -20 akuga võid mitu tundi ringi sõita, ei saagi päris täis.
Kui kellelgi peaks olema vaja Pärnus laadimise abi, siis võin laadida nii väikest (mootorratta, ATV vms) kui sõiduauto akut. :bsmile:

Päris täis ei saa ta ka +20-ga mitu tundi sõites. Pm mingid odavamad smart laadijad on alla 30.- et ega eriti mõtet ei näe üritada säästa sealt. :D


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 17:53
Postitas urmas66
bitter kirjutas: 18 Veebr 2021, 09:52

Olen ma õigesti aru saanud, et kui auto küsib külma ilmaga AGM akule lisalaadimist ("charge low ja lükkan mingi osa tarbijaid tagant ära") siis ma ei pea kohe poodi jooksma AGM-laadija järele vaid väike trickle/tilklaadija sobib ka? Aku on ~ 100 Ah, 14h x 600mA = 8,4Ah lisa. Laadimiskoht on soe.

Miks peaks lisalaadima? Kas laadimisega on kõik korras? Uus auto start-stop?(lülita see külmaga välja, paljudel lütab auto ise selle miinusega välja) Või sõidad reaalselt selliseid 1-3km otsi ja autot rohkem ei kasuta. Siis peaksid iga nädal korra laadima ööpäeva. Preguse ilmaga üks käivitus eeldaks seejärel ikka vähemalt 30min sõitmist, parem kui tund.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 19:12
Postitas will111

seda ikka päris nii kirvega lüüa küll ei saa! üks käivitus tund sõitu on aga juba lihtsalt lausabsurd. katsu ikka natukenegi loogiliselt mõelda enne kui selliste väidetega esined. ütleme, et käivitusel kasutatav vool on keskminelt 300A. Kui auto käivitub hästi siis võtab startimine kuskil 2 sekundit, kui mitte väga hästi siis võibolla MAX 5. Üle selle on juba mingeid selgeid probleeme mootoriga. Ja siin käib jutt diiselmootoritest. Bensukaid on siiski võrdlusena suht lihtne käima tõmmata. Aga isegi 5 sekundit 300A käivitust tähendab näiteks seda, et 10A tagasi laadides kuluks sama hulga tagastamiseks kõigest kuskil 3 minutit! Ja 10A suudab küll iga viimane kui sitanikerdis genekas anda aku laadimiseks (tulede ja muude asjade kõrvalt). Aga isegi kui genekast saaks kätte laadimiseks kõigest näiteks 3A siis mingist tunnist ajast rääkida on ikkagi täiesti arusaamatu. Ma küll nii täpselt ei ole mõõtnud, milliste väärtustega autodel aku laadimist tavaliselt piiratakse...ehk millist max voolu üldse lubatakse, kuid oleks ikka väga väga imelik kui see oleks vähem kui 10A.

esiteks, üks käivitus ühel autol on täiesti midagi muud kui üks käivitus teisel autol. ja mis laadimist (või tagasilaadimist puudutab) siis eks genekast võetakse aku laadimiseks vastavalt vajadusel kas rohkem või vähem voolu. see asi ei käi päris samamoodi nagu aku aeglane laadimine mõne tänapäevase targa laadijaga...mille max vool on näiteks 4A.

lisalaadida on vahel vaja näiteks ka lihtsalt seetõttu, et aku ikkagi kaotab laengut...kui auto seisab. isegi kui mitte mingisugust tarbimist ei oleks, aga kõigil autodel on mingi tarbimine nagunii. või on mootor lihtsalt raskesti käivituv. see ei pruugi tähendada, et autol laadimisega midagi korrast peaks olema.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 21:25
Postitas VKask

Moded võivad siin juba eos eraldi teema teha, et mehed ja auto laadimine. :D


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 21:40
Postitas ranel

Las nüüd "füüsikud" ja "teadlased" kommenteerivad ja need, kel autodel voltmeetrid peal, hoiame end tagasi ja naudime kommentaare.

Pilt


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 21:42
Postitas Turist

Ei ole mingeid peeneid katseid läbi viinud, aga täitsa usun, et ekstreemse külmaga (meil siin Eestis mõnel pool ikka ka -25 olnud) võibolla suurusjärgus reaalne, et käivitamisele (KÜLMkäivitamisele, mis tarbib rohkem voolu kui soojema ilmaga käivitamine) kulunud energia akusse tagasi panemine võtab pigem paarkümmend minutit kui paar. Nii külm aku lihtsalt ei võta voolu kaugeltki mitte sama hästi vastu kui +kraadide juures (akuhape on viskoossem). Kui veel arvestada külmaga kasutatavaid istmete-klaaside-peeglite soojendusi, siis see natuke ka alandab akuni jõudvat pinget (oleneb autost, uuematel mõjutab vähem).


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 18 Veebr 2021, 22:39
Postitas urmas66
will111 kirjutas: 18 Veebr 2021, 19:12

seda ikka päris nii kirvega lüüa küll ei saa! üks käivitus tund sõitu on aga juba lihtsalt lausabsurd. katsu ikka natukenegi loogiliselt mõelda enne kui selliste väidetega esined.

Ma ei väida midagi,lihtsalt soovitus kogemuse põhjalt. Jutt siis tänapäevasest autost, millel juba süüte sisse keeramine võtab samapalju kui Mossel käivitus. Paljud tootjad soovitavad meie kliimas talvel kord kuus akut laadida, kui päevased sõidud on väiksemad kui tund korraga.Eraldi marke välja tooma ei hakka. Uutel Volvo veokatel on lausa ametlik soovitus kord nädalas laadijaga laadida ja seda ka über suurte geel akude puhul.
Selle artmeetikaga pole sittagi peale hakata,kui hommikul tööle minnes auto ei käivitu.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 00:54
Postitas will111

Mina ei väida üldse midagi. Samas mulle üks ütles, et tegelikult tuleb sõita minimaalselt 4 tundi peale seda kui oled autos korraks raadio tööle pannud. Ilmselt on see siis tõsi, kuna üks nii ütles ja mul on ka karvane tunne, et see võiks olla tõsi.
Aritmeetikast pole mõtet siin rääkida...sest külm ilm :D Aga no worries, eks see külm ilm läheb ka lõpuks üle


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 08:39
Postitas Krl

Milleks te neid autosid üldse käivitate? Teil tsikihooaeg juba läbi?


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 10:16
Postitas yeekim

Akuhaiged, vaadake Terevisiooni, seal üks tark räägib akudest :)


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 11:54
Postitas bitter

Veel puid alla. Auto pargib öösiti soojas, (päris) külmkäivitused on vaid töölt koju sõites. Tüüpiline päev on 2x25 min sõitu. Webastot pole. Akul jookseb 8. aasta, sellest Eestis 4. talv. On see geelaku kohta ok või mitte... Laenasin 3,5 A agm-laadija. ~ 3h pärast vaatama minnes näitas "täis".


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 12:40
Postitas retro

Näide eilsest - hommikul -29C, 2 diislit sai käima meelitatud, mõlemaga sõidetud 100km (ca tund), praegu viskasin ühele laadija peale - näitas 12,1V
Laadimine on korras - 14V. Ehk siis 2 käivituse järgselt ei suuda tunnike sõitu akut laadida. Õhtul viskan laadija teisele ka peale, eks näis mis nr seal vastu vaatab.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 12:41
Postitas Maaks

Ma ei ole pidanud enda autode akusid kunagi järel-laadima. Täis/tühi kontroll käib läbi käivitamiste: käivitub=on täis, ei käivitu=tühi :-)
Autod seisavad õues, sõidavad kuidas juhtub (minul tööle 30min, naisel 15..20). Akud kestnud kõik >=10a
Laadija on olemas isegi (motikale olen talvel 1x kuus külge pannud 2-3 tunniks), aga selle ainus "väljund" (peale kaablitesse mineva U ja I) on surin seega ma ei tea kas laadimisel ka mingi mõte oleks või mitte :-).


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 13:12
Postitas hmm

Ei saa ju ühe vitsaga lüüa... pigem ikka RTFM ("read the fu...ng manual")
juhendid on nõrkadele - ütleb eesti mees

Oleneb ju ka mis aku, millisel masinal e. kuidas masin akusid laeb ning kontrollib. Lisaks uuematel masinatel on vaja õige aku peale panna, või ajule selgeks teha mis akuga tegu. Muidu on oht, et kas üldse keeldub akuga suhtlemast või keedab aku lõhki.
Kui aku ei täida oma ülesannet, siis vaata kui vana akuga tegu, kontrolli masinale sobivust ja kontrolli laadimist ning järgi masina kasutusjuhendist kirjutatut.

Pole vist mõtet seda aku komejanti siia foorumisse tekitada, targemad saavad sõna võtta seal:
https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=47220


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 14:16
Postitas Turist
bitter kirjutas: 19 Veebr 2021, 11:54

Veel puid alla. Auto pargib öösiti soojas, (päris) külmkäivitused on vaid töölt koju sõites. Tüüpiline päev on 2x25 min sõitu. Webastot pole. Akul jookseb 8. aasta, sellest Eestis 4. talv. On see geelaku kohta ok või mitte... Laenasin 3,5 A agm-laadija. ~ 3h pärast vaatama minnes näitas "täis".

Sellepärast ongi olukord hea (kui reaalselt ikka ongi aku piisavalt täis ja probleeme ei ole, mitte ainult ei näita, et on täis), et aku seisab öösel soojas ja siis hommikul sõitma minnes laeb vabalt selle 25 min-ga ära. Ja retro puhul on kohe vastupidine näide võtta, kus aku seisab külmas ja ei ei laegi end päris normaalselt täis.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 14:54
Postitas urmas66
bitter kirjutas: 19 Veebr 2021, 11:54

Veel puid alla. Auto pargib öösiti soojas, (päris) külmkäivitused on vaid töölt koju sõites. Tüüpiline päev on 2x25 min sõitu. Webastot pole. Akul jookseb 8. aasta, sellest Eestis 4. talv. On see geelaku kohta ok või mitte... Laenasin 3,5 A agm-laadija. ~ 3h pärast vaatama minnes näitas "täis".

Ma ei hakakaks isegi mõtlema, et kas on vaja uut akut või mitte ja läheks ostaks kohe uue aku. 8a on juba väga hästi kestnud aku ja see enam oma algset mahtu ei saavutagi, lae palju tahes. Ilmselt on seal mingi 60-70% selle aku algsest mahust kasutusel. Füüsika valdkonnast valemit kahjuks mõne kaasamõtleja jaoks ei ole selle kohta võtta :bsmile:
Soovitada julgen Banner akusid,mis on viimasel 3-4 aasta jooksul kasutusel ettevõtte autodel ja ka tuttavatele olen neid sõidukatele soovitanud. Varta ja Bosch(mis täna on suht sama aku igaljuhul olenemata kallimast hinnast samag vastata ei suuda.
Motoral on hulgimüüja ja on autopoodides olemas


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 15:31
Postitas kaimex

Soome külma akutestis pani varta bannerile ära. Aga võitjaks tuli trane. Trane akusi kasutavad soomes ka kõik politsei, kiirabi ja päästjate masinad. Endal kogemus puudub. Tuttav oma autopoes lõpetas varta müümise kuna koguaeg tagasi saatmised ja alati kasutusviga. Boschi müüb edasi ja sellega väidetavalt vähem probleeme. Endal aasta vana Varta aku ja rahul. :D


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 19 Veebr 2021, 15:45
Postitas Turist
kaimex kirjutas: 19 Veebr 2021, 15:31

Soome külma akutestis pani varta bannerile ära. Aga võitjaks tuli trane. Trane akusi kasutavad soomes ka kõik politsei, kiirabi ja päästjate masinad.

Eriti ei usu igasuguseid teste, saab seal ikkagi näidata seda mida näidata soovitakse (mille eest makstud on). Ilmselt politsei, kiirabi ja pääste jaoks oli tehtud hange ja selle firma akudega pakkumine võitis hanke.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 20 Veebr 2021, 11:34
Postitas urmas66
kaimex kirjutas: 19 Veebr 2021, 15:31

Soome külma akutestis pani varta bannerile ära. Aga võitjaks tuli trane. Trane akusi kasutavad soomes ka kõik politsei, kiirabi ja päästjate masinad. Endal kogemus puudub. Tuttav oma autopoes lõpetas varta müümise kuna koguaeg tagasi saatmised ja alati kasutusviga. Boschi müüb edasi ja sellega väidetavalt vähem probleeme. Endal aasta vana Varta aku ja rahul. :D

Ma tegelikult pidasin silmas mitte seda kui hästi mingi aku käivitab(kõik nad käivitavad kui auto ja aku korras) vaid seda, kaua nad kestavad. Varta on peale Bosch-i kätte minemist tagasikäigu teinud. Banneri puhul on ka positiivne garantiiajal tkkinud brobleem, kus asjaga tegeleti. Anti uurimise ajaks asendus aku ja siis kui selge,et akus oli viga ,anti uus aku. Paarikümnest ostetud akust küll ühega juhtus, aga luges suhtumine ja probleemi lahendamine. Politsei vast AGM akusid ei kasuta.


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 20 Veebr 2021, 16:31
Postitas Vint
Maaks kirjutas: 19 Veebr 2021, 12:41

Ma ei ole pidanud enda autode akusid kunagi järel-laadima. Täis/tühi kontroll käib läbi käivitamiste: käivitub=on täis, ei käivitu=tühi :-)

(w) Puhas maamehelik loogika! Asi toimib või siis mitte.
Külmast ilmast veel sellevõrra et plokisoojendus aitab päris palju, olgu siis elektriline või kütusega töötav. ( Enda autos viimane )
Starterile tunduvalt kergem. Läks ilusti -26 käima kui sai 15-20 min eelsoojendust.

Hiljem lisatud Urmase postitusest lähtuvalt- mul soojendab mõlemat, kuni 40 kraadini, käiva mootoriga on piiriks 60


Re: Rumalad või segased küsimused jms

Postitatud: 20 Veebr 2021, 19:48
Postitas urmas66
Vint kirjutas: 20 Veebr 2021, 16:31
Spoiler
Maaks kirjutas: 19 Veebr 2021, 12:41

Ma ei ole pidanud enda autode akusid kunagi järel-laadima. Täis/tühi kontroll käib läbi käivitamiste: käivitub=on täis, ei käivitu=tühi :-)

(w) Puhas maamehelik loogika! Asi toimib või siis mitte.
Külmast ilmast veel sellevõrra et plokisoojendus aitab päris palju, olgu siis elektriline või kütusega töötav. ( Enda autos viimane )
Starterile tunduvalt kergem. Läks ilusti -26 käima kui sai 15-20 min eelsoojendust.

Mersul webasto soojendab ainult salongi ja käivitus peale seda,kui webasto oli mingi 40-50min sees olnud täiesti vabalt ka -27 juures. Ma sõidan päevas vähemalt 100km(50+50) ,aga vahel ka rohkem. Auto on 4a vana ja aku tehase oma. Kordagi pole lisa laadinud ühelegi oma autole. Kui, vähemalt 4-5a või enam, vana aku ühel heal päeval enam autot ei käivita,siis kohe läheb uus aku paika.


Re: AGM akule lisalaadimist külmaga?

Postitatud: 20 Veebr 2021, 20:14
Postitas franz125

Mersul webasto soojendab ainult salongi ja käivitus peale seda,kui webasto oli mingi 40-50min sees olnud täiesti vabalt ka -27 juures

Ee,see lause selgitab siis nüüd mida?Kas neil kolmel faktil mingi omavaheline seos ka on?Ei nori aga ei oska neid kuidagi kokku viia.