Haagis matkamiseks

See on kommuuni see osa, kus saab motovaba juttu ajada.

Moderaator: Moded


Teema algataja
oil
Postitusi: 774
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 24 korda
Tänatud: 75 korda

Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas oil »

Pikemat aega olnud isu mingi haagisuvila-laadse asja järele. Huvitavad taolised, nagu on Respo mini-karavanid. Tühi plats, kuhu saad panna oma madratsi või voodipõhja, paar matkatooli ja lamamistooli kaasa võtmiseks. Lisaks võiks olla küttevõimalus diisli/gaasiga, kuna elektrit igalpool mõistagi kätte ei saa ka akude pealt ära ei ela, aga selle saab ka ise juurde ehitada. Need Respod aga hirmus madalad. Tavalist haagissuvilat osta suure raha eest, et siis puhtaks rookida, tundub mõttetu kulutamine. On kellelgi häid mõtteid, kogemusi, mida teha võiks? Midagi ülearu jäänud ehk isegi? Süüa teha ja pesemas-tualetis käia ei soovi seal haagiselamus mitte mingil juhul, see saab olema vaid magamiseks ja vihmase ilmaga lamamistoolis pikutamiseks.

Päris nullist täna ise ehitama hakata ei viitsi väga.
Caravan.jpg
Caravan2.jpg
Kasutaja avatar

ranel
Postitusi: 3140
Liitunud: 21 Nov 2010, 22:55
Tsikkel: 2x XL600V, DT125R, DRZ-E
Asukoht: Tartu
Tänanud: 63 korda
Tänatud: 330 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas ranel »

Mul on vahepeal üks lühemat sorti haagissuvila. Enam seda pole ja iga kell võtaks pigem mõne kaubiku haagissuvila asemel. See pika autorongiga manööverdamine käis ikka ajudele küll, kui vaid maantee trassi ei sõida. Kütusekulu viskas ka 6l pealt 12l peale sajale. Kui sa tahad nagu respo oma, siis väga soodsa hinnaga saab igasugu berlingo laadseid pille osta.
http://tsiklireisid.blogspot.com/
Mootoritõstuki rent Tartus 15 EUR päev. 55684121. www.rsrehvid.ee Mobiilne rehvivahetus Lõuna- Eestis. 53 843 843 Mitas ja Bridgestone mootorratta rehvide müük

Teema algataja
oil
Postitusi: 774
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 24 korda
Tänatud: 75 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas oil »

Tahan kindlasti järelveetavat varianti. Manööverdamist naudin lausa sellise määral, et valin keerulisema variandi lihtsama asemel, seega manööverdamine pole ka teemaks.

Antt1
Postitusi: 75
Liitunud: 03 Aug 2022, 20:29
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 14 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Antt1 »

Mõni hobusetreiler võib-olla. Vaja seest survepesuriga puhtaks lasta ja virtsast läbiimbunud põhjavineer ära vahetada.
Kasutaja avatar

Stinger
Postitusi: 205
Liitunud: 12 Juul 2010, 23:38
Tsikkel: Yamaha T7
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 63 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Stinger »

Hoian ka teemal silma peal kuna endalgi oli vahepeal sarnane mõte, et teha järelkärule veekindel kast ümber kuhu saaks ehitada multifunktsionaalse lahenduse avaneva voodi ja lauaga ja kontoritooliga ja võib-olla 12v energiasäästliku lisamonitoriga ja kuna laud ja voodi on kokkuklapitavad võiks ka mõni kompaktsem tsikkel sisse mahtuda. Siis oleks ringi sõites lahendatud nii töö, lõbu kui ööbimine. Kõrguse poolest ei oleks mulle sees püsti seismine isegi oluline, saaks sõites tuuletakistuse paremaks, piisab kui kontoritoolil istudes lagi liiga ahistavalt lähedal ei oleks. Paar akent ja LED valgustus ja võiks täitsa popp saada. Kui järelkäru akut laadida ei viitsi saab alati paneeli ja inverteri lisada. Teema jäi pooleli aja puuduse ja materjalivaliku juurde millest ja kuidas kast teha. Variant on kõige õhem sandwitch paneel, või siis veekindel vineer karkassile teha. Lahendada on vaja veel uks nii et see ka veetihe saaks. 2,7*1,5 käru on selleks olemas.
Yamaha Tenere 700 2021; Honda Dominator NX650 1994 - poolik projekt
Ajalugu:
Honda Transalp XL650V 2001 - 7a; Bmw GS1150A 2002 - 2a; Honda CB500X Rally-Raid L3 2018 - 5a; Honda CB650R 2020 - 3a; BMW R1100GS 1995 - 1a.

hmm
Postitusi: 427
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 108 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas hmm »

Oli ka mul selliseid mõtteid, kuid mingis osas mõteteks jäidki v.a. haagise soetus.

kunagised ostupildid:
Pilt

Pilt
Kaubaruumi mõõdud on:
pikkust 4m
laiust 1,65m,
kõrgust ~1,9m.
pealt alumiinium, puitkarkass, karkassi vahel soojustus ja kaetud seest MDFiga - mis ei ole teab mis niiskuskindel asjandus.
Haagis on piduritega! Tagumised toetusjalad, tühikaal 450kg, täiskaal 1100kg, ühe teljeline. Ega haagise ehitusest lähtuvalt ei kannata ta suurt punktraskust... pigem hajutatult seda 750kg paigutada. Selle pärast oli haagis kaua müügis (2 kuud vähemalt)
Piduritega haagist võib suuremale valikutest masinatele (M1) murevabamalt järgi haakida, kui 750 kerghaagist. Muide paljudel M1 masinatel on piduriteta haagise maksimaalne täiskaal 450-700kg.
Positiivne on see, et ta on madal... st väga lihtsalt saab tagaosa maale suht lähedale.

https://foorum.motokuur.ee/viewtopic.php?t=24342

Turul oli ka parem haagis, kuid jäin liiga kaua mõtlema - see oli üleni klaasplastist, ees kaarjas ja taga küljele avatavad uksed + küljeuks.

Muud tegemised tulid peale ning haagis täitis oma põhieesmärgi: ehitus/lammutusmaterjali-, mootorrataste, mööbli jne vedu,
Lisaks täidab ka n.ö. garaazhi ladustamise laienduse eesmärki, kuhu on hea panna ajutiseks hoiustamiseks tehnikat.

Töökoja osas pole mõtet veel maha matnud, sest seal on piisavalt ruumi, et toimetada aga vedamisega on probleem.
Tavaline sõiduki taga haakes olles on koormus mootorile kuradima suur. Peamine põhjus on tuuletakistus, mis on tingitud sellest sirgest esiseinast. Kui sinna saada voolujoonelisem esiosa, siis peaks selle ka paika saama. Koonulise osa sisse saaks genekas, Diiselsoendusahi jms lisaseadmed.
Lisaks tuleb vedava sõiduki osas jälgida, et kooshaagisega ei ületaks 3500kg, sest E kategooria juhtimisõigust mul pole.
Nii kui vaja võimekamat autot... on selle täismass 2400+kg ja vopsti on autorongi massid lõhki.

Puudust tunnen küljeuksest, akendest/valgusavadest.
Tagumine uks on hetkel n.ö. rulluks - lükkad üles rulli. Selle miinus on see, et võtab sisenemise ava 1,4m... kuigi haagis sees 1,6. St külkaga jawa ei mahu kergelt/ühes tükis ukseavast sisse, kuigi sees on ruumi piisavalt, et ühestükis olla.

Oli ka plaan kasutada seda ka matkamisel - selleks ajaks siis põrandale vaip, mingi madrast toolid/diivan jne... aga pole teinud.
5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc
Kasutaja avatar

Ain
Postitusi: 1468
Liitunud: 10 Juun 2010, 23:33
Asukoht: Kesk-Eesti
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 218 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Ain »

Lihtsalt väike täpsustus, et kerghaagist võib järgi panna ja vedada kõigi autodega. Lihtsalt koorma panemisel pead arvestama, et ei läheks üle sõiduki passis lubatu täismassi. Näiteks Avensisel oli see vist 500kg.

Minuarust oleks kõige praktilisem võtta tavaline haagis millele teha lihtsalt peale/mahavõetav pealisehitus. Igaüks saab teha sellise nagu tahab ja oskab.. Funktsionaalsuse poolest midagi taolist nagu väikestele kastikatele tehakse. Ainult see ei pea olema nii keerukas. Omad piirid lihtsalt seab pigem haagise laius. Kui piisav pikkus ja laius haagisel siis ei pea isegi üle portede äärte minema.
Pilt
Viimati muutis Ain, 27 Dets 2023, 10:48, muudetud 1 kord kokku.
Riga→Suzuki DL650 VStrom→Honda Crosstourer VFR1200 DCT. Garmin ZümoXT, GoPro Hero7 ja Packtalk Edge JBL sideseade.

Cardo PACKTALK Edge jms. sideseadmed, lisad ja varuosad: https://www.aaver.ee/product/cardo-packtalk-edge-duo/
Cardo ametlik edasimüüja Eestis
Kasutaja avatar

Stinger
Postitusi: 205
Liitunud: 12 Juul 2010, 23:38
Tsikkel: Yamaha T7
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 63 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Stinger »

Ise tegemisest kallim valik on muidugi ka käru välja vahetada sisuliselt valmis lahenduse vastu mis on vaja ainult sisustada: https://www.tiki.ee/product/cv300-l-fur ... 7b8491d1d8
Yamaha Tenere 700 2021; Honda Dominator NX650 1994 - poolik projekt
Ajalugu:
Honda Transalp XL650V 2001 - 7a; Bmw GS1150A 2002 - 2a; Honda CB500X Rally-Raid L3 2018 - 5a; Honda CB650R 2020 - 3a; BMW R1100GS 1995 - 1a.

Teema algataja
oil
Postitusi: 774
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 24 korda
Tänatud: 75 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas oil »

Oo see Tiki link küll väga hea. 1500 sisekõrgus pole teab mis palju, aga saab hakkama. Lähen vaatan neid kuskil esinduses.

PS: lubade osas - kui soovid saada “lisaluba”, et lubatud vedada sõiduka taga ka piduritega haagist, nii et autorongi mass on üle 3500 kg (aga mitte üle 4250 kg), siis tuleb teha vaid ARK sõidueksam ja kogu lugu. Ma tegin selle u 5 a tagasi, kuna uus sõidukas 2200 kg täismassiga ja haagis 1500 kg täismassiga. Eksam oli vist 45 min, mõned tagurdamised-asjad peale linnas ja maanteel sõitmist. Kui saad oma auto ja haagisega minna, siis kokku maksiski olematu summa, vist 50-90 eur vahel oli. Lubadel kirjas nüüd B96.

Piduriteta haagise võib uute reeglite järgi jah haakida tavalise B-kat loaga igale max 3500 kg täismassiga soiduki taha.
Kasutaja avatar

Ain
Postitusi: 1468
Liitunud: 10 Juun 2010, 23:33
Asukoht: Kesk-Eesti
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 218 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Ain »

oil kirjutas: 27 Dets 2023, 10:54
Oo see Tiki link küll väga hea. 1500 sisekõrgus pole teab mis palju, aga saab hakkama. Lähen vaatan neid kuskil esinduses.

PS: lubade osas - kui soovid saada “lisaluba”, et lubatud vedada sõiduka taga ka piduritega haagist, nii et autorongi mass on üle 3500 kg (aga mitte üle 4250 kg), siis tuleb teha vaid ARK sõidueksam ja kogu lugu. Ma tegin selle u 5 a tagasi, kuna uus sõidukas 2200 kg täismassiga ja haagis 1500 kg täismassiga. Eksam oli vist 45 min, mõned tagurdamised-asjad peale linnas ja maanteel sõitmist. Kui saad oma auto ja haagisega minna, siis kokku maksiski olematu summa, vist 50-90 eur vahel oli. Lubadel kirjas nüüd B96.

Piduriteta haagise võib uute reeglite järgi jah haakida tavalise B-kat loaga igale max 3500 kg täismassiga soiduki taha.
Piduritega haagist on võinud koguaeg vedada. Sõltuvalt autost muidugi. Minu väljatoodud Avensisel millel ilma piduriteta haagise täismass on 500kg. on piduritega haagise täismass 1300kg. Ehk siis auto koos haagisega oleks 3270. Kui auto on suurema täismassiga siis peab lihtsalt vaatama ja arvutama et koorma massiga seda lõhki ei aja.
L96 on jah hea lihtne asi ~pool tunnikest sõitu ja võid vedada autorongi kuni 4250kg.
Ainus mida keegi selle kohta ütles, et see väidetavalt kehtib ainult Eestis..
Riga→Suzuki DL650 VStrom→Honda Crosstourer VFR1200 DCT. Garmin ZümoXT, GoPro Hero7 ja Packtalk Edge JBL sideseade.

Cardo PACKTALK Edge jms. sideseadmed, lisad ja varuosad: https://www.aaver.ee/product/cardo-packtalk-edge-duo/
Cardo ametlik edasimüüja Eestis

Teema algataja
oil
Postitusi: 774
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 24 korda
Tänatud: 75 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas oil »

Jaa, seaduse silmis pole tegelikult ju eraldi välja toodudki piduriteta ja piduritega haagiseid. Lihtsalt alla 750 kg ei pea pidureid olema.

Kui sõidukas võib vedada kuni 1400 kg haagist, siis võid vedada ka 1500 kg registrimassiga haagist, aga haagise tegelik kaal ei tohi olla üle 1400 kg. Lubade sobivust vaja eraldi käsitleda.
Kasutaja avatar

StreetMoto
Kaupmees
Postitusi: 2454
Liitunud: 04 Okt 2004, 15:51
Asukoht: Tallinn, Hiiu/Pääsküla
Tänatud: 192 korda
Kontakt:

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas StreetMoto »

Ideaalselt sobib vanemat tüüpi hobuhaagis, kus seinad ei ole klaaskiust, vaid veekindlast vineerist. Mahub vabalt püsti sisse ja jääb veel tublisti ülegi. Saab transportida 1-2 tsiklit, suvalist kaupa ja miks just vanakoolikas? Sest seal saad seintele hingedega ehitada magamisplatvormi rakised ja kõik muu, mille saad kokku lappida ilma midagi välja tõstmata kui on vaja tervet haagise siseruumi kasutada. Uuemad haagised on küll ägedamad ja popimad ning mitmete akendega (k.a tuulutatavatega), aga seinale millegi toekama kinnitamiseks väga midagi ehitada ei saa. Massidega on nii, et leiab 1300 kg täismassiga n.ö ühehobusehaagist ja järgmine üldlevinud massistandard on 1800 kg ehk kahehobusehaagis. Seal vahepeal on väga harva turule tekkivad 1500 ja 1600 kg täismassid, aga eks see valik sõltub juba sellest, millise autoga vead, et B-katiga sõita tahtes üle 3500 kg masside summa ei läheks.

Ahjaa - vahepeal tuli meelde, et miinusena pead alati arvestama, et hobutreikuga on välistatud igasugustesse maa-alustesse ja korrusmajaalustesse parklatesse sõitmine. Enamasti kipuvad treikud olema kõrgusega 2600-2700, parklad meil väga üle 2000-2400 ei kipu võimaldama.
StreetMotos jätkuvalt soodsad tehingud: Castrol - Elf - Michelin - Bridgestone - Maxxis - Dunlop - D.I.D - JT + iga päev online tellimused erinevatesse Euroopa ladudesse

Neeme
527 4000
http://www.streetmoto.ee
streetmoto@streetmoto.ee

hmm
Postitusi: 427
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 108 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas hmm »

mis sa ikka leiutad... https://www.okidoki.ee/item/haagismajut ... /12078289/

Tavaline furgoonhaagis 2500....3500 + enda juurde ehitused (no vähemalt üks aken ~150€, küte ~300€, juhtmestik ~100€ jne...)
Hobuhaagis ~2500...3500€ igal juhul

Pigem ikkagi natuke päevinäinud hagissuvila, roogid üleliigse välja ja need jupid paned müüki. nt: https://www.okidoki.ee/item/bailey-magenta/12432361
Kohendad enda jaoks vajaminevaks ning valmis.... suures osas on haagissuvilates eluks vajaminevad detailid juba olemas. Neid eraldi hankides läheb väga kalliks.
Kui lihtsalt kinnine kast + madrats, siis jah...
5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc

Teema algataja
oil
Postitusi: 774
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 24 korda
Tänatud: 75 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas oil »

Nendel vanadel peab jah kõik üle tegema. Samuti tihendid, lukud, veermikuosad. Elektrijuhtmestik tõenäoliselt risu. Haisust saab lahti, kui põrand ja paneelid vahetada, eriti kui keegi suitsetanud on sees. Natuke juurde maksta ja saab tutika asja, mis võrdlemisi väikese hinnavahega 5 v 10 a pärast edasi müüa.

Ei taha vana haagissuvilat ikkagi. Uuelaadsed hirmus kallid. Tiki suurem furgoon (3,5 m) oleks idekas. Aknad ja ventilatsiooni ja muu teen ise, jupid maksavad, mis teha. Küttelahenduse üle veel juurdlen, lahendusi on mitmeid.
Kasutaja avatar

yeekim
Toetajaliige
Postitusi: 6616
Liitunud: 09 Mai 2006, 12:08
Tsikkel: VT1300CX
Asukoht: Head mõtted
Tänanud: 651 korda
Tänatud: 400 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas yeekim »

Hobuhaagise puhul on hea see, et nad(hobused) ei suitsetanud :D

Saadetud kettaga lauatelefonist!


Teema algataja
oil
Postitusi: 774
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 24 korda
Tänatud: 75 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas oil »

yeekim kirjutas: 27 Dets 2023, 12:37
Hobuhaagise puhul on hea see, et nad(hobused) ei suitsetanud :D
Mu vastus käis küll eeltoodud haagissuvilate kohta, aga eks hobuhaagistes ole muud sisseimbunud aroomid :).
Kasutaja avatar

Junzu
Postitusi: 478
Liitunud: 27 Aug 2007, 23:11
Tsikkel: KTM EXC 300 ja 890 Adventure R
Asukoht: Tartu
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Junzu »

Mul omal ka väike projekt käsil. Põhiliselt siis enduro ratta (rataste) veoks ja võistlustel parem olemine. Vahel mõtlesin ka nö krossibussi peale aga bussi ülevalpidamine on vaevarikkam ja kulukam - isegi seisev tehnika tahab hoolt, lisaks uuema mudeli väärtus langeb aastatega päris tublisti. Haagis hoiab paremini hinda ja ei taha niipalju hoolt saada. Isegi suurema küttekuluga (haagis+veduk) näol peaks iga-aastane kulu olema tublisti väiksem kui krossibussi üleval pidamine. Miinuseks haagisel on kiirusepiirang 90kmh kiirteedel, bussiga lased 140ga vabalt. Autorongi pikkus ja manööverdamine on ka ebamugavam. Aga kõigega saab hakkama.

Esialgu oli mul Respo furgoonhaagis. L3xW1,5xH1,77. Tagant üles avaneva luugiga.
LC-respo.jpg
Põhimõtteliselt ajas see asja ära. 2 ratast mahtus sisse. Ma seal ei ööbinud, kasutasin katusetelki võistlustel ööbimisel. Lisasin sellele ahju ka, et talvel kuudi soojaks saaks ning riideid oleks parem vahetada. Plaanisin külje ukse lisada (kuna üles avanevast läheb väga kiiresti soojus välja) - ja siis mingi kerge kokkukäiva platvormi teha, kuhu vajadusel madrats jms mahutada.
Ükshetk tekkis turule vahetusvariant ja tegimegi diili.
Respo haagise asemele tuli 1350kg täismassiga furgoon. Kaubaruumi mõõdud L4,5xW2xH1,9. Sel oli juba küljeuksed olemas, lahti rullitav markiis, vahesein, 2 magamiskohta ja elektrisüsteem jms pudipadi.
valgekäru.jpg
Nüüd olen natuke seda järele aidanud. Esiteks kleepisin mustaks (ei tea, kas oli õige tegu aga nii ta sai). Liigutasin veidi vaheseina, et rattad sisse mahuks. Lisasin diisel soojendi (sellel vahetasin ka kütusepumba ära, et vaiksem oleks ja magada oleks võimalik).
käru2tsiklit.jpg
Seest siis selline:
sisu1.jpg
sisu2.jpg
Peale seda sai veel sild ära vahetatud, kuna vanal sillal olid torsioonid ära väsinud ja käru põrkas jubedalt iga ebatasasuse peale. Nüüd mõtlen, et peaks üldse topelt silla lisama, siis saaks kehvemal teel ka hooga lasta.

Poritiivad siin pildil veel puudu.
käru.jpg
Vaja veel lisada päikesepaneelid katusele, et akut ei peaks laadima panema. Ja küljeakna ostsin ka ära (70x40cm). Külge pole jõudnud panna aga eks tuleb mingi hetk käsile võtta. Ja LED valgustuse paigalgus on ka pooleli, nii sisse kui välja veidi juurde, et pimedas kämpides mõnusam oleks.

E-kategooria kohta ütleks niipalju, et täis BE saab 2 nädalaga kätte. Siis tulevikus mureta. Vead sõiduautoga mida iganes.
SM570R 04' ->Z750 05'->Z1000 03'->R1 04'->R1 04'->GSX1300R 00'->Z750 04' & CB600f 01'->Z1000 03'->Z1000 03'->Buell XB9R->ZX10R 05'-> KTM SM950 04' & R6 07'->KTM 950SM 07'->KTM 990SD 07' ->Z1000 2011'->TE300i 19'->EXC300 22' & 890 Adventure R 23' & FE350 20'

Teema algataja
oil
Postitusi: 774
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 24 korda
Tänatud: 75 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas oil »

Väga ägedad projektid ikka! Viitsimist ja aega toimetada paistab olema :). Homme lähen ise ka furgoone vaatama. Mitte et kiire oleks, aga praegu vaba aega jagub. Kas küttelahenduse kohta viitsid kirjutada? Mitme w peal ta opereerib, kui palju müra tuleb läbi seina, kas õhuvoolumüra on talutav jne…
Kasutaja avatar

Ain
Postitusi: 1468
Liitunud: 10 Juun 2010, 23:33
Asukoht: Kesk-Eesti
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 218 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Ain »

Äge projekt jah. Kuigi ise teeks veel universaalsemaks mingid vaheseinad ja voodialused... kuna seda aega vähe kus magada vaja seal. Et saaks ka suure kaubaruumina kasutada. Küte oleks mõistlik gaasipeale teha nagu päris suvilatel. Seal minuarust elektrit väga pole vaja ja on vaikne.
Riga→Suzuki DL650 VStrom→Honda Crosstourer VFR1200 DCT. Garmin ZümoXT, GoPro Hero7 ja Packtalk Edge JBL sideseade.

Cardo PACKTALK Edge jms. sideseadmed, lisad ja varuosad: https://www.aaver.ee/product/cardo-packtalk-edge-duo/
Cardo ametlik edasimüüja Eestis
Kasutaja avatar

Junzu
Postitusi: 478
Liitunud: 27 Aug 2007, 23:11
Tsikkel: KTM EXC 300 ja 890 Adventure R
Asukoht: Tartu
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Junzu »

Mul 8kw hiinakas. Paigaldatud põhja alla. Õhu sahinat on ikka veidi kuulda aga see ei häiri. Talvel -10nega hoiab põhimõtteliselt kõige madalama võimsusega kuudi soojana (mingi 16-18kraadi kenasti toas). Tavaliselt panen puldist enne sihtkohta jõudmist juba kütma ning kohale jõudes on kenasti soe. Originaal kütusepump on kõige lärmakam asi, see plõksib pidevalt ja ajab pikapeale närvi.

Gaasi küte ei pidavat olema kõige parem külmas, kuna on nö "niiske" soojus ja tekitab seintele kondentsi.

Vajadusel saan selle vaheseina välja ka sealt aga seda vajadust pole hetkel. Õnneks on platvorm treila ja kuudiga käru ka olemas.
SM570R 04' ->Z750 05'->Z1000 03'->R1 04'->R1 04'->GSX1300R 00'->Z750 04' & CB600f 01'->Z1000 03'->Z1000 03'->Buell XB9R->ZX10R 05'-> KTM SM950 04' & R6 07'->KTM 950SM 07'->KTM 990SD 07' ->Z1000 2011'->TE300i 19'->EXC300 22' & 890 Adventure R 23' & FE350 20'

Teema algataja
oil
Postitusi: 774
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 24 korda
Tänatud: 75 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas oil »

Palju see 8 KW hiinakas voolu tarbib akult? 24 tundi suudab käiata aku pealt ilusti?
Kasutaja avatar

Ain
Postitusi: 1468
Liitunud: 10 Juun 2010, 23:33
Asukoht: Kesk-Eesti
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 218 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Ain »

Mina saan aru, et gaasiga soojendusel on ikka lahti siseõhust seotud... Ja külmas kliimas kasutatakse seal gaasiga vedelikkütet. Ehk siis sees on radikad. Truma oli äkki kes tegi erinevaid süsteeme karavanidele kütteks.
Riga→Suzuki DL650 VStrom→Honda Crosstourer VFR1200 DCT. Garmin ZümoXT, GoPro Hero7 ja Packtalk Edge JBL sideseade.

Cardo PACKTALK Edge jms. sideseadmed, lisad ja varuosad: https://www.aaver.ee/product/cardo-packtalk-edge-duo/
Cardo ametlik edasimüüja Eestis
Kasutaja avatar

Junzu
Postitusi: 478
Liitunud: 27 Aug 2007, 23:11
Tsikkel: KTM EXC 300 ja 890 Adventure R
Asukoht: Tartu
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Junzu »

Ain kirjutas: 27 Dets 2023, 22:23
Mina saan aru, et gaasiga soojendusel on ikka lahti siseõhust seotud... Ja külmas kliimas kasutatakse seal gaasiga vedelikkütet. Ehk siis sees on radikad. Truma oli äkki kes tegi erinevaid süsteeme karavanidele kütteks.
Youtube-s kasutajate kogemusi kuulates, siis gaasil on mitu miinust võrreldes selle diiselsoojendiga. Esiteks siis see, et tekib kondents, sööb elektrit rohkem ja uut ballooni on tunduvalt tülikam muretseda, kui diislit tankida. Ma olen sel talvel omal käru soojendanud vast 4-5 korda (iga kord ca 3-5tundi). Selle aja jooksul pole diislit lisanud, algselt panin ca 3liitrit paaki - hetkel veel ca 0,5l alles. Ühesõnaga minule sobis diisel rohkem - lihtne paigaldada ja ei maksa midagi (100€). Aga tõesti paljud matkaautod ja haagised on gaasi peale ehitatud - ju on seal ka mingi võlu.
oil kirjutas: 27 Dets 2023, 22:18
Palju see 8 KW hiinakas voolu tarbib akult? 24 tundi suudab käiata aku pealt ilusti?
Kõik oleneb akust. Mul hetkel väike 22ah aku, see arvatavasti 24h välja ei vea (eriti kui külm on, siis aku tühjeneb palju kiiremini). Praegune vast mingi 10-12h veab välja. Samas ma pole testinud aku täitsa tühjaks tarbimist. Peale paari korda laen jälle täis. Kui paneks päikesepaneelid katusele ära ja need lumevabad hoida, siis arvatavasti ei peaks enam laadimisega tegelema. Sõbral on bussil üks paneel katusel ja tal suvel pidevalt külmik autos jahedas - ei ole pidanud kordagi laadima.
Siin siis üks video, kus testitakse voolutarbimist sarnasel ahjul:
SM570R 04' ->Z750 05'->Z1000 03'->R1 04'->R1 04'->GSX1300R 00'->Z750 04' & CB600f 01'->Z1000 03'->Z1000 03'->Buell XB9R->ZX10R 05'-> KTM SM950 04' & R6 07'->KTM 950SM 07'->KTM 990SD 07' ->Z1000 2011'->TE300i 19'->EXC300 22' & 890 Adventure R 23' & FE350 20'
Kasutaja avatar

ranel
Postitusi: 3140
Liitunud: 21 Nov 2010, 22:55
Tsikkel: 2x XL600V, DT125R, DRZ-E
Asukoht: Tartu
Tänanud: 63 korda
Tänatud: 330 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas ranel »

Gaasikamin ei taha töötamiseks voolu (kui just ventikat ringi ajada ei taha). Kõik see põlemisel tekkiv ollus juhitakse välja. Ilmselt on silmas peetud MrBuddy stiilis gaasisoojendusi. Need on jah korralikud ruumi niisutajad.
http://tsiklireisid.blogspot.com/
Mootoritõstuki rent Tartus 15 EUR päev. 55684121. www.rsrehvid.ee Mobiilne rehvivahetus Lõuna- Eestis. 53 843 843 Mitas ja Bridgestone mootorratta rehvide müük
Kasutaja avatar

Maaks
Toetajaliige
Postitusi: 2506
Liitunud: 15 Mai 2008, 11:42
Tsikkel: Yamaha FZ8SA
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 182 korda
Tänatud: 341 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Maaks »

Junzu kirjutas: 27 Dets 2023, 21:01
E-kategooria kohta ütleks niipalju, et täis BE saab 2 nädalaga kätte. Siis tulevikus mureta. Vead sõiduautoga mida iganes.
Väga lahe projekt sul :D
Niipalju kommenteerin ainult, et BE ei ole enamuse autoomanike jaoks lahendus, sest haagise mass ei tohi isegi BE-l olla suurem kui on auto passis max haagise mass.
Enamusel tavalistel sõiduautodel (registrimass +/- 2t) on lubatud max 1500kg (piduritega) haagis. Kindlasti on erandeid (Passat =1800kg, RAV=2000kg), aga enamus neid erandeid mahuvad B96 =4250kg alla ja BE on mõttetu :D
BE kindlasti kasulik Landcruiseri vms. omanikule, sest sellel on lubatud haagise mass 3t :D
Garaažis: Pannonia 250TLF, Yamaha FZ8-SA
Kasutaja avatar

ranel
Postitusi: 3140
Liitunud: 21 Nov 2010, 22:55
Tsikkel: 2x XL600V, DT125R, DRZ-E
Asukoht: Tartu
Tänanud: 63 korda
Tänatud: 330 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas ranel »

Maaks kirjutas: 28 Dets 2023, 09:13
Junzu kirjutas: 27 Dets 2023, 21:01
E-kategooria kohta ütleks niipalju, et täis BE saab 2 nädalaga kätte. Siis tulevikus mureta. Vead sõiduautoga mida iganes.
Väga lahe projekt sul :D
Niipalju kommenteerin ainult, et BE ei ole enamuse autoomanike jaoks lahendus, sest haagise mass ei tohi isegi BE-l olla suurem kui on auto passis max haagise mass.
Enamusel tavalistel sõiduautodel (registrimass +/- 2t) on lubatud max 1500kg (piduritega) haagis. Kindlasti on erandeid (Passat =1800kg, RAV=2000kg), aga enamus neid erandeid mahuvad B96 =4250kg alla ja BE on mõttetu :D
BE kindlasti kasulik Landcruiseri vms. omanikule, sest sellel on lubatud haagise mass 3t :D
B96 kehtib vaid Euroopa Liidus.
http://tsiklireisid.blogspot.com/
Mootoritõstuki rent Tartus 15 EUR päev. 55684121. www.rsrehvid.ee Mobiilne rehvivahetus Lõuna- Eestis. 53 843 843 Mitas ja Bridgestone mootorratta rehvide müük

hmm
Postitusi: 427
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 108 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas hmm »

Junzul on tõesti funktsionaalne haagis.
tundub, et nõks suuremate sisemõõtudega, kui mul +50cm pikkust ja +35cm laiust - väga suur vahe ;) kuigi piltidelt tundub väiksem. Aga no masin, mille kõrval seisab on ka oluliselt suurem.
mul on ka üks pisike mugavuslisa seal juures - tagumine kaamera koos juhtmevaba ülekandega sõiduki sees olevale ekraanile ;).

Ma pigem küsiks seda, et mis on see sisemine seina materjal, mida sul kasutatud. Mul ka vaja tulevikus see välja vahetada (hetkel MDF...) ning soojustust uuendada (ehk ka kandev puit sees välja vahetada - see ju raske+mädaneb ka, kui kuskilt lekib)
mul endal tagumine rulluks ka ei sobi, just tema kitsikuse tõttu - rull ise on lahe... kuid see ülemine rulli kronstein (rauast ju) tekitab üles taha vasakule-paremale liikuva resonantsi. Lisaks ei toeta tagumist osa sõiduajal - see ikka korralikult loksub sõidu ajal paremale vasakule - mis konstruktsioonile head ei tee.

Aku laadimist saab ju ka läbi juhtmestiku auto süsteemist laadida, kuid väike päiksepaneel on parem. Mul 14pin ühendus nii masinal, kui kärul - see vist võimaldab ka haagisel olevaid seadmeid laadida, mida 7pin ei võimalda (no kui tahta ikka võimaldab.... aga kui masinal endal ei ole sinna pistikusse eraldi +12V xxA kaablit viidud, pole hea mõte).
Mul endal oli plaanis ette n.ö. tuuletakistust vähenav ruum rajada diisli peale ning kõik kütted+genekad jne mant sinna koondada, et kaubaruumi ei võtaks enda alla. Eks see kaalujaotus üheteljelisel haagisel mängib vastikult rolli. Ei tohi koormata liigselt diislit ning rataste teljest tahapoole ei tohi olla rohkem massi, kui eespool.

Püsiv vahesein ning magamisasemed mulle väga ei sobiks, pigem n.ö. "tassin-kiirpaigaldan-mööbli" stiil oleks hea, sest 80% ajast on vaja suuremat hoiuruumi kasutada. seega põranda siinid oleks hea - sul vist need väikese kõrgendusega - ma ise tahaks et oleks tasapinna sees... sile põrand.
5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc
Kasutaja avatar

StreetMoto
Kaupmees
Postitusi: 2454
Liitunud: 04 Okt 2004, 15:51
Asukoht: Tallinn, Hiiu/Pääsküla
Tänatud: 192 korda
Kontakt:

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas StreetMoto »

Maaks kirjutas: 28 Dets 2023, 09:13
Niipalju kommenteerin ainult, et BE ei ole enamuse autoomanike jaoks lahendus, sest haagise mass ei tohi isegi BE-l olla suurem kui on auto passis max haagise mass.
Ei klapi see jutt, tohib ikka. Vastupidi - kood 96 on ainult üksikjuhtudel lahendus, BE on universaalne lahendus, sest täna võib sul haagis olla sõidukal sabas, homme hoopis maasturil või kaubikul konksu otsas. Kui autole on lubatud 1500kg haagis, siis võin sinna riputada ka 2500kg registrimassiga haagise, aga haagise tegelik mass ei tohi ületada 1500kg. Tegelik mass on see, mis määratakse kaalumisega konkreetsel ajahetkel. Loe liiklusseaduse § 34, lõige (11).

Juhtimisõiguse ehk kategooriate puhul vaadatakse ainult passis olevaid registrimasse, kus autorongi (auto+haagis) registrimass ei tohi ületada B puhul 3500kg ja B96 puhul 4250kg. Seal keegi midagi ei kaalu, sõida kasvõi tühja haagisega, nii kui registrimasside summa kasvõi 10kg üle on saad trahvi kirja.

Ehk iseehitaja jaos on juhilubade kategooria olemasolust lähtudes oluline vaadata just passis olevaid masse ja neid kokku liita.
StreetMotos jätkuvalt soodsad tehingud: Castrol - Elf - Michelin - Bridgestone - Maxxis - Dunlop - D.I.D - JT + iga päev online tellimused erinevatesse Euroopa ladudesse

Neeme
527 4000
http://www.streetmoto.ee
streetmoto@streetmoto.ee
Kasutaja avatar

Junzu
Postitusi: 478
Liitunud: 27 Aug 2007, 23:11
Tsikkel: KTM EXC 300 ja 890 Adventure R
Asukoht: Tartu
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Junzu »

Maaks kirjutas: 28 Dets 2023, 09:13
Enamusel tavalistel sõiduautodel (registrimass +/- 2t) on lubatud max 1500kg (piduritega) haagis. Kindlasti on erandeid (Passat =1800kg, RAV=2000kg), aga enamus neid erandeid mahuvad B96 =4250kg alla ja BE on mõttetu :D
BE kindlasti kasulik Landcruiseri vms. omanikule, sest sellel on lubatud haagise mass 3t :D
Läheb juba teemast väga kõrvale aga tavaline tänapäeva pereauto autorongi reg mass on enamasti üle 4250kg. Toon näiteks siis täitsa tavalised pereautod, mis iga kuu ostutabelite tippudes figureerivad: Passat - üle 4500kg, Superb - 4400kg, A6 - 5100kg jne. Lisaks väiksemad linnamaasturid (Tiguan - 4800kg, Q5 - 4800kg), mahtuniversaalid (minibussid) Viano, Transporter - millel juba sõiduki täismass on üle ca 3tonni. Rääkimata siis täismõõtmelisest linnamaasturitest - a'la X5, Q7, GLS jne - neil kõigil 3500kg haagis lubatud. Need pole mingid vähelevinud erandid vaid linnapildis väga sagedased sõidukid.
Seega ma julgeks vastu vaielda, et on mõttetu ja pole vaja. Kui juba piduritega haagist vaatad, siis tasub ära teha. Kui ainult kerghaagisega sõita, siis pole üldse pointi ka B96 poole vaadata.

Siit edasi arutades liiguks korra kerghaagise kandevõime juurde (täismass maksimaalselt 750kg). Kui vähegi suuremat/raskemat nodi vedada, siis on kandevõime kohe lõhki. Toon oma Respo kaanega käru näiteks. Mul siis klassikaline 2 sillaga kastihaagis, 3,5m pikk, 1,5 lai. Kaan ka peal. Kaalu peal käies näitab tühimassiks 500kg (mõni sõiduauto ei tohi sellist ka tühjalt vedada - kasvõi Suzuki Jimny, mis pole sõiduauto). Ehk kauba jaoks jääb alles 250kg. 250kg pole mitte midagi sellise haagise jaoks. 2 kerget mootorratast ja rohkem midagi panna ei tohi. ATV-d enam vedada teoorias ei tohi (kergemad japsid on 300+kg, 1000ne outlander pea 500kg suuremate rataste jms nodiga). Suuremat chopperit või 1250GS-i samuti ei tohi enam. Mootorsaan läheb napilt piiridesse.
Aga ikka veetakse. Olen näinud kuidas sellisel kärul on 2 tonnine ekskavaator peal. Ma ei kujuta ette, mida veel suurema ja kõrgema porte ja kaanega kerghaagisega veetakse, ainult penoplasti saab vedada.
Siit ka mõttekoht kui ehitada veidi kobedamat matkahaagist kerghaagisest - see 750kg piir kipub väga kiiresti ettetulema.
SM570R 04' ->Z750 05'->Z1000 03'->R1 04'->R1 04'->GSX1300R 00'->Z750 04' & CB600f 01'->Z1000 03'->Z1000 03'->Buell XB9R->ZX10R 05'-> KTM SM950 04' & R6 07'->KTM 950SM 07'->KTM 990SD 07' ->Z1000 2011'->TE300i 19'->EXC300 22' & 890 Adventure R 23' & FE350 20'
Kasutaja avatar

Junzu
Postitusi: 478
Liitunud: 27 Aug 2007, 23:11
Tsikkel: KTM EXC 300 ja 890 Adventure R
Asukoht: Tartu
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Haagis matkamiseks

Lugemata postitus Postitas Junzu »

hmm kirjutas: 28 Dets 2023, 10:32
Junzul on tõesti funktsionaalne haagis.
tundub, et nõks suuremate sisemõõtudega, kui mul +50cm pikkust ja +35cm laiust - väga suur vahe ;) kuigi piltidelt tundub väiksem. Aga no masin, mille kõrval seisab on ka oluliselt suurem.
mul on ka üks pisike mugavuslisa seal juures - tagumine kaamera koos juhtmevaba ülekandega sõiduki sees olevale ekraanile ;).

Ma pigem küsiks seda, et mis on see sisemine seina materjal, mida sul kasutatud. Mul ka vaja tulevikus see välja vahetada (hetkel MDF...) ning soojustust uuendada (ehk ka kandev puit sees välja vahetada - see ju raske+mädaneb ka, kui kuskilt lekib)
mul endal tagumine rulluks ka ei sobi, just tema kitsikuse tõttu - rull ise on lahe... kuid see ülemine rulli kronstein (rauast ju) tekitab üles taha vasakule-paremale liikuva resonantsi. Lisaks ei toeta tagumist osa sõiduajal - see ikka korralikult loksub sõidu ajal paremale vasakule - mis konstruktsioonile head ei tee.

Aku laadimist saab ju ka läbi juhtmestiku auto süsteemist laadida, kuid väike päiksepaneel on parem. Mul 14pin ühendus nii masinal, kui kärul - see vist võimaldab ka haagisel olevaid seadmeid laadida, mida 7pin ei võimalda (no kui tahta ikka võimaldab.... aga kui masinal endal ei ole sinna pistikusse eraldi +12V xxA kaablit viidud, pole hea mõte).
Mul endal oli plaanis ette n.ö. tuuletakistust vähenav ruum rajada diisli peale ning kõik kütted+genekad jne mant sinna koondada, et kaubaruumi ei võtaks enda alla. Eks see kaalujaotus üheteljelisel haagisel mängib vastikult rolli. Ei tohi koormata liigselt diislit ning rataste teljest tahapoole ei tohi olla rohkem massi, kui eespool.

Püsiv vahesein ning magamisasemed mulle väga ei sobiks, pigem n.ö. "tassin-kiirpaigaldan-mööbli" stiil oleks hea, sest 80% ajast on vaja suuremat hoiuruumi kasutada. seega põranda siinid oleks hea - sul vist need väikese kõrgendusega - ma ise tahaks et oleks tasapinna sees... sile põrand.
Ma olen ka tagumisest kaamerast puudust tundnud. Olen neid hiinakaid veidi vaadanud aga pole veel ära ostnud. Mõned tagasisided ütlevad, et pidi kehva olema. Samas mul pole mingit HD pilti vajagi. Peaasi, et kellegile tagant sisse ei tagurdaks ja kaugust objektist õigesti hindaks...

Sisemine sein on mingist alu sandwitch-ist tehtud, plastik keskel. Suht õhuke, võibolla 7mm paks aga täitsa tugev. See vahesein aitab ka haagist paremini koos hoida ja lisab kerele jäikust veidi. Mulle isiklikult meeldib üles avanev luuk - saab lihtsasti suure katuse tekitada vihma korral. Alla avanev luuk oleks saani või atv-ga hea.

Laadimine. Mul 7pin-iga pistik autol (mis on tegelikult piduritega haagisega kasutu, kuna reeglite järgi peab tagurdustuli O2 haagisel olema aga 7 pin pistikul pole seda väljundit). Aga 13pin-iga saaks jah laadimise sealt teha. Iseasi, mis voolu need juhtmed seal välja kannatavad?

Selle tiislile kasti tegemine on jah selline kahe otsaga asi. See kaal suureneb seal kiiresti. Eelmisel haagisel ehitasin väikese vineerist kasti - aku ja ahi sisse. Ja päris raskeks läks haagise taha ühendamine (ma enamasti ei viitsi tugijalaga jebida, tõstan haakepea konksu otsa lihtsalt). Kui veel manti sinna panna, siis peab juba enne seljale sooja tegema, kui ühendama hakkad :D Lisaks väikematel sõiduautodel lubatud konksukoormus võib lõhki minna (konks vast kohe küljest ei kuku aga parem karta, kui kahetseda :) ).
SM570R 04' ->Z750 05'->Z1000 03'->R1 04'->R1 04'->GSX1300R 00'->Z750 04' & CB600f 01'->Z1000 03'->Z1000 03'->Buell XB9R->ZX10R 05'-> KTM SM950 04' & R6 07'->KTM 950SM 07'->KTM 990SD 07' ->Z1000 2011'->TE300i 19'->EXC300 22' & 890 Adventure R 23' & FE350 20'
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Vaba teema”