1. leht 2-st
Lenksuamort
Postitatud: 05 Mär 2006, 22:01
Postitas Ronk
Nigga kirjutas:Kõige parem/õigem tasakaalustamine toimubki käsitsi, masinad panevad ikka päris segast tihtipeale.
Enne kui rooliamortide ja asjade peale mõtlema hakata, siis tuleks rattad ära tasakaalustada...
Siinkohal kasutaks ära võimalust ja küsiks ka, et miks on rooliamort vajalik ja kasulik? Mismoodi ta üldse töötab ja millistele tsiklitele seda panna võib/saab?
Ronk
Postitatud: 05 Mär 2006, 22:27
Postitas rix125
üldiselt pannakse bikedele ja see peakstsikli juhitavust kuidagi stabiilsemaks muutma
Postitatud: 05 Mär 2006, 22:30
Postitas Ronk
Kellel viitsimist ja aega, võiks vähe pikema jutu maha panna siia.

Postitatud: 05 Mär 2006, 22:58
Postitas Piipz
Rooliamordi mõte on tõesti juhitavust stabiilsemaks muuta.
Rooliamordist on kõige rohkem kasu justnimelt ratastel, mille esiots läheb oluliselt kergemaks (või tõuseb maast lahti) kiirendamisel. (ratastel, mille esiotsa stabiilsusest ebastabiilsuseni on lühike tee) Ehk siis üritab hoida su lenksu sirgena hetkel, kui su esiratas uuesti maad puudutab, hoides ära igasuguse lenksu vibamise, vänderdamise jms.
Kasu on sellest amordist kindlasti ka sittade teeoludega, sõites üle kivi jms, mis paneb tavaliselt lenksu raskelt vänderama.
Kuid lõppkokkuvõttes sõna "amort" peaks juba ise ära ütlema, millega tegu on.
Rooliamortidel on ka oma negatiivsed küljed, näiteks, kui amort on seadistatud suurematele kiirustele, ehk siis on keeratud jäigemaks, siis aeglasemate kiirustega manööverdamine on veidike raskendatud.
Selle vastu on näiteks Hondal olemas (teiste tootjate kohta ei tea) elektrooniline rooliamort HESD, mis reguleerib ennast ise.
http://www.sportrider.com/bikes/2004/14 ... 1000_hesd/
Ahjaa, hyperpro teeb ka selliseid amorte.
http://www.exoticsportbike.com/hyperpro.htm
Siin veel natuke juttu:
http://www.guzzitech.com/SteeringDamp-Ed_M.html
Postitatud: 05 Mär 2006, 23:05
Postitas Ronk
Suured tänud Piipz-le. Sain nüüd lõpuks targemaks.

Postitatud: 05 Mär 2006, 23:08
Postitas Piipz
siin üks näide veel, mille vastu oleks õigesti seadistatud rooliamordist kasu:
http://www.flyingsnail.com/Sprung/tankslapper.html
P.S. huvitav, kas naljakas nimi "tank slapper" tuleb sellest, et pilt näeb välja, nagu juht patsutab vastu paaki?

Postitatud: 05 Mär 2006, 23:19
Postitas oldmoped
Eks suhteliselt sama funktsiooniga vänderdamisvastane abinõu on raskema kategooria masinatel olnud olemas koguaeg - emmilistel ja izidel tegu paari hõõrdkettaga roolisüsteemis, mille omavahelist surved muutes saab rooli liikumist raskemaks või kergemaks keerata.
Postitatud: 05 Mär 2006, 23:29
Postitas CB500
Valkla forelli mineva tee viimasel sirgel olen täpselt videol oleva kergema versiooni (jalad jäid veel jalaraudadele ja ei kukkunud) läbi elanud, kiirus oli 80kmh ja vastu tulid samal ajal ka autod

seal oli põhjuseks ilmselt teekate mis oli sama ebatasane nagu kapsapea. Mina olin Honda CB500ga, sõber sõitis minu ees 600cc Hornetiga ja tal vänderdas samamoodi.
Teadmiseks nendele kes seda kunagi läbi pole elanud, -ta ikka peksab piirajast piirajani ja sa oled seljas nagu märg kalts.
Postitatud: 06 Mär 2006, 00:09
Postitas Nongrata
Kuidas käituda kui lenks hakkab vänderdama? Pidurada, gaasi anda...
Postitatud: 06 Mär 2006, 01:21
Postitas Piipz
Nongrata kirjutas:Kuidas käituda kui lenks hakkab vänderdama? Pidurada, gaasi anda...
minu kogemuste põhjal - kinni hoida ja mitte midagi teha. sama laks juhtus mul kurikuulsa järvevana ülesõidu peal, sõber sõitis ees, vänderdas natuke, ma sõitsin taga, vaevalt jõudsin turtsatada kentsakat momenti, kui ise samamoodi sealt üle töllerdasin.
Postitatud: 06 Mär 2006, 09:04
Postitas apsik
Lisaks veel eelöeldule. Miks rooliamorte pannakse eelkõige baikidele? Sest baikide omapäraks on järsk esikahvli nurk. Järsk esikahvli nurk on aga otseses seoses esivedrustuse tööga (mida järsem on esikahvli nurk, seda paremini saab vedrustust seadistada). Ja eelkõige esikahvli järsk nurk tekitab vibamist, olgu siis tee kui sile tahes. Matkaratastel (CBR1100 ja Ninja12) nii suurt rooliamordi vajadust pole, kuna esikahvli nurk on palju laugem.
Krossi (enduro) ratastel on rooliamort pigem selleks, et summutada maapinna ebatasadustest ("rööpad", kivid jne) tekkivaid lööke.
Postitatud: 06 Mär 2006, 09:05
Postitas sang
viimase TMi väitel aitab tankslapperi puhul gaasi tubli pealekeeramine.
Kas Motosurvivali läbinud foorumlased oskavad ehk täpsustada? "Randmevääne II" oli kah vist sellest juttu.
Postitatud: 06 Mär 2006, 09:18
Postitas loonik
[quote="sang"]viimase TMi väitel aitab tankslapperi puhul gaasi tubli pealekeeramine.
Ilmselt küll, eriti kui mootoril on veel piisavalt powerit, et nina maast lahti tõsta.
Postitatud: 06 Mär 2006, 09:20
Postitas Freaksmart
Nongrata kirjutas:Kuidas käituda kui lenks hakkab vänderdama? Pidurada, gaasi anda...
ühes 2005 aasta MOTO`s oli pikk artikkel sellest. Põhimõtte oli, et lase sel hetkel rool natuke lahti. KUi selle veel kõvemini kokku pigistad, teed asja hullemaks. Kui on huvi, võin kogu artikli siia riputada.
Postitatud: 06 Mär 2006, 10:23
Postitas peremees
ma kah tark mees, kui bike kunagi ostsin, siis oli hea plaan 50kmh üle raudtee tõmmata. raudtee oli nelja paari rööpaga......kes matsu jagab teab küll mis juhtus. aga õnneks jäin püsti
Postitatud: 06 Mär 2006, 13:29
Postitas tramm66
panen siia copi/pastega ühe oma vana jutu:
LENKSUAMORT - tore vidin mis ühendatakse esikahvli ja raami vahele eesmärgiga leevendada/aeglustada esiratta eriti kiiret suunamuutust (olgu see siis nn. vibamine/resonants - löök teekonaruselt, rehvi ebakvaliteetsus, vedrustuse seadistuse- või isegi juhtimisviga).
Paljudel ratastel puudub selline asi standardvarustuses vaatamata sellele, et on konstruktsioonilt väga resonantsialtid. See on siinsetes foorumites palju kõneaineks olnud ja ei hakka pikalt jahuma selle tekkepõhjustest jne aga lühidalt endal kogemus Hondadega CBR600 - kõiki kolme isendit millega sõitsin kummitas üks ja seesama probleem - tee ebatasasusest alguse saav vibamine kasvab üle kontrollimatuks resonantsiks ja võib lõppeda kukkumisega. Pärast lenksuamordi paigaldamist pole enam ette tulnud.
Madone CBR-i kummitas ka vist sama jama kui ma ei eksi... nii, et selliste rataste omanikud on otseselt riskigrupis...
Sealt tulenevalt laiendasin pisut ka oma toote-teenuse sortimenti
Lenksuamordid kõikidele kaherattalistele (kasvõi pocketile )
http://www.pilt.ee/photo/708470/17433925/
see krdi pilt.ee on pidevalt maas... peab sealt ära kolima ilmselt...
Postitatud: 06 Mär 2006, 13:52
Postitas tramm66
jutt jummala õige - gaasi nats järgi ja kätega "lenksuamorti mängida" ning saab kontrolli alla....
rinkal teine asi - pole ju aega gaasi maha lasta... mina teen nii: püsti peale ja rutska põhja
Postitatud: 06 Mär 2006, 14:12
Postitas stonefree
Suzumen kirjutas:sang kirjutas:viimase TMi väitel aitab tankslapperi puhul gaasi tubli pealekeeramine.
Kas Motosurvivali läbinud foorumlased oskavad ehk täpsustada? "Randmevääne II" oli kah vist sellest juttu.
No kurat, need TM vennad võiks ikka ennem mõelda kui midagi kirja panevad. Eelmine aasta võistlustel läks sõbral ratas kiirendades samuti vibrasse. Ainuke, mis aitab on gaasi nats maha (et stabiilsus taastada) ja üritada ratas tagasi tuua. Pidurite käppimine unustage ära. Kuid lenksuamorti soovitan soojalt kõigile, tegu ohutust tunduvalt tõstva asjaga mis kompenseerib sõidu vigu (loomulikult on mehi, kes sõidavad ka ilma kaitsmeteta ja lühikestes pükstes)
gaas maha -- raskus läheb rohkem esirattal. Püstitõusmine kah nagu raskust esirattale suunab. Gaas peale -- raskus tagarattale. Kumba siin nüüd vaja on?
Postitatud: 06 Mär 2006, 14:43
Postitas apsik
Hehh ... kuulge mehed. Mis te jahute. ENNETAGE OLUKORDA. Selle asemel, et siin jahuda teemal, et mis siis saab ja kuidas moodi (gaas peale või gaas maha), soovitan Teil sellise olukorra vältimiseks lihtsalt installeerida rooliamort - kasuks tuleb see igal juhul. Ja ongi jutul (jahumisel) lõpp.

Postitatud: 06 Mär 2006, 15:08
Postitas WR
See õpetamine siin, mida teha jne on jah suht koht mõtetu, kusjuures siin suur osa sõidab sellepärast ringiga mustamäelt lennujaama suunas, et Järvevana ülesõitu vältida

Mida ma aga rääkida võin omast kogemusest siis see on julm, mis tunne pärast on kui see lenks on käinud käes nagu tallesaba, kuid siiski püsti oled jäänud

minul juhtus selline olukord kunagi rolleriga pirita tee peal kuskil 80km/h sõites ja tookord oli õnn minuga.
Postitatud: 06 Mär 2006, 15:19
Postitas Primo
Hmm, endalgi meenub üks kogemus tanksläpiga - ühel sügisesel õhtul sadas vihma ja ma võtsin ratta välja, et teha mõned ringid linnas.
Ristmikult energiliselt kiirendades ja lülitades sisse teise käigu hakkas tagumine ratas all tühjalt ketrama

(uus sile asfalt + märg=libe).
, kiskus viltu, lasin gaasi lahti, tekkis traction ning tulemus oligi käes - laks-laks-laks-laks töllerdasin seal ratta otsas nagu eelpool mainitult märg kalts.Peale seda sõitsin jalad värisedes vaikselt koju

Postitatud: 06 Mär 2006, 15:21
Postitas triplekix
endalgi sellist olukorda kaks korda olnud. Esimene oli linna poolt tulles kristiine ristmikul endlasse sõites teises reas, veel eelmisel aastal olid seal suht ägedad roopad maas. siis ikka tükid päris sisse tulid kui tahtis lenksu käest visata. rattaks siis oli Suzuki VX800
Teine kord samal ristmikul, kuid siis linnapoolt sõpruse puiesteele minnes, seal samuti head roopad olid ja ka seal lenks tahtis minema lennata käest.
rattaks siis R1.
Postitatud: 06 Mär 2006, 17:51
Postitas sepp
olen teiega täiesti nõus selle amordi osas...
see on hea ja vajalik jubin..

enda rattal mul seda pole,ex kui korra lappama hakkab siis(loodan et jään püsti ka) pean ostma... aga imestama paneb see,et mitme aastajooksul pole mul kordagi seda juhtunud... kas asi kawasakis?
Postitatud: 06 Mär 2006, 21:36
Postitas CB500
sepp kirjutas: aga imestama paneb see,et mitme aastajooksul pole mul kordagi seda juhtunud... kas asi kawasakis?
Pigem heas õnnes.
Postitatud: 07 Mär 2006, 00:03
Postitas stonefree
Tean et 98-99 Ninja esivedrustus on kyllalt pehme ja vaevalt see aitab rappumist raskemates tingimustes ära hoida.
Olen kindel, et Randmeväände autoril on rohkem praktikat kui kellelgi siin.
Otsin ka eestikeelse väljaande ja sealt loen näiteks, et
"Kui hoiad juhtrauast rahulikult, siis rappumine ei levi, kui klammerdud siis kandub rappumine läbi sinu tsiklile."
"Rooliamort ei vähenda alalhoiureaktsiooni mõju: kui oled krambis siis tsikkel rapub -- koos või ilma rooliamordita"
"Kui tsikkel töötab korralikult ja sina sõidad õigesti pole rooliamorti vaja, minul on ta alati kõige nõrgemas asendis"
Vot nii, ostke kindlasti rooliamort
Gaas peale võiks ka aidata, sest teeb esiotsa kergemaks. Heiti Kender võib siis lähemalt kommenteerida kui tahab.
Postitatud: 07 Mär 2006, 00:20
Postitas Kommionu
stonefree kirjutas:"Kui hoiad juhtrauast rahulikult, siis rappumine ei levi, kui klammerdud siis kandub rappumine läbi sinu tsiklile."
.
ee... Olen ikka korduvalt seda lenksuvõdisemist üle elanud.... Minul on aidanud siis VAID TOORES JÕUD ja lenksust kõvasti-kõvasti kinni hoidmine... Praeguseks installitud rooliamort ja ilmselt seda jama enam ei ole....
Suzumen kirjutas:Ja sellepärast sõidavadki kõik võistlustel rooliamordiga, kuna nad on alles algajad ja pole lugenud Randmeväänet. Sa oled õigel teel vana. Jätka samas vaimus edasi.
10. punkti läheb Suzumen-ile

Postitatud: 07 Mär 2006, 09:49
Postitas korke
Ei tea kuidas ninja Originaal amordi vedrudega sõita on ....endal olid jäigad hyperpro vedrud amortides. Kuid on korduvalt võtnud lenksuvõdisema ja siis kõik mis aitas sidur alla gaas piirajasse ning järsku sidur lahti. Tõmbas esiratta kergelt maast lahti ning sai lenksu jälle sirgeks
stonefree kirjutas:Tean et 98-99 Ninja esivedrustus on kyllalt pehme ja vaevalt see aitab rappumist raskemates tingimustes ära hoida.
Olen kindel, et Randmeväände autoril on rohkem praktikat kui kellelgi siin.
Otsin ka eestikeelse väljaande ja sealt loen näiteks, et
"Kui hoiad juhtrauast rahulikult, siis rappumine ei levi, kui klammerdud siis kandub rappumine läbi sinu tsiklile."
"Rooliamort ei vähenda alalhoiureaktsiooni mõju: kui oled krambis siis tsikkel rapub -- koos või ilma rooliamordita"
"Kui tsikkel töötab korralikult ja sina sõidad õigesti pole rooliamorti vaja, minul on ta alati kõige nõrgemas asendis"
Vot nii, ostke kindlasti rooliamort
Gaas peale võiks ka aidata, sest teeb esiotsa kergemaks. Heiti Kender võib siis lähemalt kommenteerida kui tahab.
Postitatud: 07 Mär 2006, 09:53
Postitas sang
Mul on hea meel, et Eestis on nii palju kõvu sõidumehi. Jään põnevusega ootama sõiduõpikuid, kus lükatakse ümber praegused fundamentaalsed väärarusaamad, nagu "ära keera gaasi maha kurvist väljudes", "ära hoia lenksust kramplikult kinni" või "vaata suunda, kuhu keerata tahad, mitte suunda, kuhu liigud".
Jõudu teile, uued klassikud. Jään ootama teie võite ringradadel.
ahjaa,
Ja sellepärast sõidavadki kõik võistlustel rooliamordiga, kuna nad on alles algajad ja pole lugenud Randmeväänet.
Raamatus tuleb siiski välja, et tõesti on rooliamordiga mugavam ja selles pole midagi halba, lihtsalt rooliamort ei ole ülimalt vajalik ja kohustuslik, saab ka õigete sõiduvõtetega võbeluse negatiivseid mõjusid vähendada. Raamatut on mõtet siiski enne lugeda, kui klähvima hakata.
Ah, õigus jah, nii kõvad sõidumehed ei vaja mingit napakat raamatutarkust. kuidas ma küll selle suutsin ära unustada....
Postitatud: 07 Mär 2006, 10:13
Postitas korke
Reeglina ikka rinka tsiklile midagi üleliigset ja ''mugavat'' külge ei panda....Kuna seal on kaal äärmiselt tähtis. Mõned isegi lõiguvad juhtmeid ,et kaalu säästa.
Aga jah.....nagu eelnevalt öeldi. Nad on alles võhikud ,et sõidavad rooliamortidega.
Ajaa......seda kah. Lugesid raamatu läbi ja nüüd oled nii kõva rinka mees ,et sul pole vaja ei amorti....ja ehk isegi pole vaja rattaid ???

...Miks me siis ei näe sinu tegusi rinkal ??
sang kirjutas:
Raamatus tuleb siiski välja, et tõesti on rooliamordiga mugavam ja selles pole midagi halba, lihtsalt rooliamort ei ole ülimalt vajalik ja kohustuslik, saab ka õigete sõiduvõtetega võbeluse negatiivseid mõjusid vähendada. Raamatut on mõtet siiski enne lugeda, kui klähvima hakata.
Ah, õigus jah, nii kõvad sõidumehed ei vaja mingit napakat raamatutarkust. kuidas ma küll selle suutsin ära unustada....
Postitatud: 07 Mär 2006, 10:47
Postitas Freaksmart
Olen Sang`iga täitsa nõus. Ka mina eriti ei mõista neid isikuid kes siin üritavad ümberlükata maailma põhitõdesid.
Korke, Sang polegi rääkinud, et sellist asja pole vaja. Ta vaid mainis, et õigete sõiduvõtete puhul ei anna ta sellist kasu nagu võhik selles saada võib. Ehk teisisõnu kus võhik kaotab juhitavuse rooliamordiga, seal ei ole väiksematki probleemi Rossi`le ka ilma amordita.